Mauri ei saanut henkilökorttia, kun hänellä ei ollut henkilökorttia:) Loistavaa R-Kioski!
Täydet pisteet R-Kioskin myyjälle että piti ohjeista kiinni. Alkaa olla harvinaista tämmöinen suoraselkäisyys.
Myöskään auttamaan saapuvien poliisien apu ei auttanut, kun heilläkään ei ollut tarvittavia papereita mukanaan, että olisivat voineet todistaa henkilöllisyytensä vaaditulla tavalla.
Poliisit olisivat voineet antaa sakot Maurille haitanteosta, koska tiesi että hänen ei pitäisi saada henkilökortttiaan. Yllytti R-kioskin myyjää rikokseen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/53bfc2bb-64ff-413e-a3fc-7b4652a0a7f4
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Mietin kanssa että on ollut aika velvollisuudentuntoinen myyjä. Aivan naurettava tapaus. Järjen käytön pitäisi aina olla sallittua.
Ei ole kovin älykäs edustamasi ajatusmalli. Sanoisin että alle 100 pistettä äo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyhmyys. Tuossa tapauksessa henkilökortti pitää hakea poliisilaitokselta. Niin minäkin tein, kun passikin oli mennyt vuosia aiemmin vanhaksi ja ajokortti oli vielä pahviversio. Henkilökortin noutamisessa ei ollut mitään ongelmaa.
Ei sitä enää saa poliisiasemalta, vaan ovat kilpailuttaneet nää toimitukset. Halusivat kuulemma vähentää ruuhkia siellä omissa toimipisteissään.
Nykyään siis paperittoman pitää koettaa siitä lähiostarilta löytää joku kaljasieppo, jolle sossu on maksanut paperit ja sitten pistää se kaljapalkalla hakemaan ne omat henkkarit.
Itse hankin henkilökortin marraskuussa ja hain sen poliisilaitokselta. Ei ollut mitään ongelmaa.
Luulisi, että jokaisella on joku tuttu, vaikka naapuri, jonka voi valtuuttaa hakemaan henkilökortin. Ei siihen tarvitse etsiä tuntemattomia rappioalkoholisteja.
Miten sulla sitten tämä prosessi tapahtui, kun poliisin sivuillakin mainitaan tosiaan nuo Ärrät ym.? Kenelle informoit, että eikun minä haen poliisiasemalta? Miten siis sait sen korttisi sinne poliisiasemalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyhmyys. Tuossa tapauksessa henkilökortti pitää hakea poliisilaitokselta. Niin minäkin tein, kun passikin oli mennyt vuosia aiemmin vanhaksi ja ajokortti oli vielä pahviversio. Henkilökortin noutamisessa ei ollut mitään ongelmaa.
Ei pidä paikkaansa tämä.
"Tavallinen henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Saat ilmoituksen, kun henkilökortti on noudettavissa. Ilmoitus sisältää lähetystunnuksen. Valmista henkilökorttiasi noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Henkilöllisyys todistetaan lähtökohtaisesti Suomen viranomaisten myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Jos sinulle ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt suomalainen passi tai henkilökortti kelpaavat myös, ellei sinulle toisin ilmoiteta."
Mutta tuossahan ei oteta huomioon ollenkaan niitä tapauksia, joissa henkilöllä ei ole voimassaolevaa tai vähän aikaa sitten vanhentunutta passia/henkilökorttia.
Siinä tapauksessa henkilökortin voi noutaa poliisiasemalta. Samasta paikasta, missä kävi tunnistaumassa hakemisen yhteydessä.
Miten sen sieltä noudat, kun sitä ei voi valita toimituskohteeksi eikä poliisi ylipäänsä niitä kortteja jakele? Sitten pitää just valtuuttaa kaveri. En muista nyt, mitä siinä "sinulle on saapunut" -paperissa lukee eli kääntyykö kortti takaisin poliisille, jos sitä ei hae.
Jos ei ole voimassa olevaa henkkaria, pitää kortin hakemisessa käydä tunnistautumassa poliisiasemalla. Se ilmoitus tulee, kun tekee hakemuksen netissä. Virkailija itse ehdotti, että voisin hakea henkilötodistuksen sieltä, mutta olisin voinut valtuuttaa miehen hakemaan sen muualta.
Vierailija kirjoitti:
Normia, mutta tuonhan pystyy tosiaan kiertämään siten, että valtuuttaa kaverin hakemaan. Eri asia on sitten se, onko se nyt yhtään sen luotettavampi tapa kuin esim. vanhentunut passi tai henkkari.
Luotat ulkomaalaisen antamaan vanhentuneeseen passiin tai henkkariin?
Täällä on selvästi joku fiksoitunut alanuolettaja, joka ei usko poliisia eikä poliisin nettisivuja, koska hän on onnistunut saamaan itse henkilökortin jotenkin poliisiasemalta. Ehkä tämä onnistuu, jos ei itse koske nettiin lainkaan eikä tee mitään netissä ja saa puhuttua jotenkin asiat, mutta aika monet hoitavat koko roskan netissä ja odottelevat vain korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa tämä.
"Tavallinen henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Saat ilmoituksen, kun henkilökortti on noudettavissa. Ilmoitus sisältää lähetystunnuksen. Valmista henkilökorttiasi noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Henkilöllisyys todistetaan lähtökohtaisesti Suomen viranomaisten myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Jos sinulle ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt suomalainen passi tai henkilökortti kelpaavat myös, ellei sinulle toisin ilmoiteta."
Mutta tuossahan ei oteta huomioon ollenkaan niitä tapauksia, joissa henkilöllä ei ole voimassaolevaa tai vähän aikaa sitten vanhentunutta passia/henkilökorttia.
Siinä tapauksessa henkilökortin voi noutaa poliisiasemalta. Samasta paikasta, missä kävi tunnistaumassa hakemisen yhteydessä.
Miten sen sieltä noudat, kun sitä ei voi valita toimituskohteeksi eikä poliisi ylipäänsä niitä kortteja jakele? Sitten pitää just valtuuttaa kaveri. En muista nyt, mitä siinä "sinulle on saapunut" -paperissa lukee eli kääntyykö kortti takaisin poliisille, jos sitä ei hae.
Jos ei ole voimassa olevaa henkkaria, pitää kortin hakemisessa käydä tunnistautumassa poliisiasemalla. Se ilmoitus tulee, kun tekee hakemuksen netissä. Virkailija itse ehdotti, että voisin hakea henkilötodistuksen sieltä, mutta olisin voinut valtuuttaa miehen hakemaan sen muualta.
Mulle riitti hakemus netissä, mutta se kääntyi automaattisesti laitokselle, on ei ollut voimassa olevaa todistusta. T:19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä enää saa poliisiasemalta, vaan ovat kilpailuttaneet nää toimitukset. Halusivat kuulemma vähentää ruuhkia siellä omissa toimipisteissään.
Nykyään siis paperittoman pitää koettaa siitä lähiostarilta löytää joku kaljasieppo, jolle sossu on maksanut paperit ja sitten pistää se kaljapalkalla hakemaan ne omat henkkarit.
Itse hankin henkilökortin marraskuussa ja hain sen poliisilaitokselta. Ei ollut mitään ongelmaa.
Luulisi, että jokaisella on joku tuttu, vaikka naapuri, jonka voi valtuuttaa hakemaan henkilökortin. Ei siihen tarvitse etsiä tuntemattomia rappioalkoholisteja.
Miten sulla sitten tämä prosessi tapahtui, kun poliisin sivuillakin mainitaan tosiaan nuo Ärrät ym.? Kenelle informoit, että eikun minä haen poliisiasemalta? Miten siis sait sen korttisi sinne poliisiasemalle?
Valitsin itseäni lähimmän paikan siitä listasta. Poliisiasemalla tunnistaumisen yhteydessä juttelin asiasta virkailijan kanssa ja hän sanoi, että voin noutaa itse kortin poliisiasemalta. Sehän sopi minulle hyvin, kun ei tarvinnut valtuuttaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin kanssa että on ollut aika velvollisuudentuntoinen myyjä. Aivan naurettava tapaus. Järjen käytön pitäisi aina olla sallittua.
Ei ole kovin älykäs edustamasi ajatusmalli. Sanoisin että alle 100 pistettä äo.
Mä ymmärrän, että Maurille ei sitä korttia annettu.
Sinne saapui kuitenkin virantoimituksessa ollut poliisipartio auttamaan, mutta hekään eivät siihen pystyneet, koska heillä ei ollut omia henkilökohtaisia passejaan/henkilökorttejaan mukana. Ei siis edes poliisin henkilökortti auttanut.
Neuvo oli, että etsii ostarilta jonkun, jolle kirjoittaa valtakirjan. Eli ihan tuntematon tyyppi saa kortin, mutta virantoimituksessa olevat poliisit eivät.
Tuossa kohdassa tää juttu meni minusta yli.
Minun kohdalla R-kioskin myyjä onneksi jousti, kun olin hakemassa lapsen passia. Jostain kumman syystä kuoren päällä luki tyttönimeni, vaikka olin ollut naimisissa jo yli 10 vuotta! Lapsen passi luovutettiin kuitenkin minulle, vaikka vähän pitkin hampain.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi joku fiksoitunut alanuolettaja, joka ei usko poliisia eikä poliisin nettisivuja, koska hän on onnistunut saamaan itse henkilökortin jotenkin poliisiasemalta. Ehkä tämä onnistuu, jos ei itse koske nettiin lainkaan eikä tee mitään netissä ja saa puhuttua jotenkin asiat, mutta aika monet hoitavat koko roskan netissä ja odottelevat vain korttia.
En ole painellut alanuolia vaikka sain henkkarit poliisiasemalta. Hakemuksen tein netissä ja koska minulla ei ollut voimassa olevaa henkilötodistusta, tuli hakemuksen yhteydessä tieto, että minun täytyy mennä poliisiasemalle tunnistautumaan. Siellä nyt tuli juteltua virkalijan kanssa, mutta osa ei ilmeisesti saa suutaan auki, että asia tulisi esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normia, mutta tuonhan pystyy tosiaan kiertämään siten, että valtuuttaa kaverin hakemaan. Eri asia on sitten se, onko se nyt yhtään sen luotettavampi tapa kuin esim. vanhentunut passi tai henkkari.
Just tasan yhtä paljon kuin suomalaisenkin, jos kys. doksit ovat Suomessa tehdyt. Ks. myös ulkomaalaisen henkilökortti. En nyt tosin oikein tiedä, miten tämä ulkomaalaisuus liittyi Mauriin.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt muutenkin ihan idiootiksi koko homma.
Naapurin piti hakea passi Ärrältä, mutta hänellä ei ollut kelvollista henkilöllisyystodistusta (ajokortti oli). Hän pyysi miestäni hakemaan passin valtakirjalla.
Siis oikeastaan ihan random tyyppi pääsi hakemaan toisen passin valtakirjalla, joka olisi ollut hyvin, hyvin helppo väärentää. Mutta se, jolle passi tuli, ei olisi saanut sitä sieltä ulos. Joo poliisiasemalta olisi saanut tunnistautumalla, mutta anyway.
Ei se mikään random-tyyppi ollut, vaan tyyppi, jolla oli voimassa oleva virallinen todistus omasta henkilöllisyydestään jonka ojensi R-kioskin myyjän nähtäväksi yhdessä valtakirjan kanssa.
Täällä varmaan saisin koska tunnetaan pelkällä ajokortilla.
Saako muuten ajokortilla normaalia postitilausta haettua r kioskilta. Itsellä vaatteita tilattuna jotka pitäisi hakea r kioskilta, niin kai ajokortti riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa tämä.
Silloin paperit haetaan poliisilaitokselta, aivan kuten eka lainauksessa kerrottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa tämä.
Ahaa, kiitos tiedosta. Poikkeustapauksia voidaan siis tehdä, mutta vaatii tosiaan sen, että tunnistautumistarve ylipäänsä on. En jaksa nyt avata tuota lomaketta, mutta mielestäni jo siinä kysytään toimituspaikka, vaikka menisi tunnistautumaankin. Kävin itsekin viime vuonna tunnistautumassa, mutta ei siellä enää toimituspaikkoja minun muistaakseni kyselty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tasan yhtä paljon kuin suomalaisenkin, jos kys. doksit ovat Suomessa tehdyt. Ks. myös ulkomaalaisen henkilökortti. En nyt tosin oikein tiedä, miten tämä ulkomaalaisuus liittyi Mauriin.
Totta ihmeessä se liittyy koska henkilöpapereita on tähän asti jaeltu kenelle tahansa tyypeille, eikä takeita siitä että on ollut oikeat henkilöt takana. Sen jälkeen avattu pankkitili ja nettipankkitunnukset ja alettu huijaamaan vanhuksia ja kauppaa ja ketä nyt vaan huijata on pystytty.
Tämä uusi tunnistautumiskäytäntö on tullut tarpeeseen, että väärinkäytökset eivät olisi niin helppoja toteuttaa, niin että Mauri sahaa itkemisellään vaan omaa oksaansa, ja etenkin vanhemman väen oksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole painellut alanuolia vaikka sain henkkarit poliisiasemalta. Hakemuksen tein netissä ja koska minulla ei ollut voimassa olevaa henkilötodistusta, tuli hakemuksen yhteydessä tieto, että minun täytyy mennä poliisiasemalle tunnistautumaan. Siellä nyt tuli juteltua virkalijan kanssa, mutta osa ei ilmeisesti saa suutaan auki, että asia tulisi esille.
Johtunee siitä, että moni ei ajattele heti asiaa pidemmälle eikä virkailija usein varmasti ota puheeksi enää toimituspaikkaa. Toisaalta myöskään missään ei määritellä, miten vanha henkkari tai passi saa olla eli tarkkaa rajaa ei anneta sille, mitä tarkoittaa, että hiljan mennyt vanhaksi. Kuukausi, kaksi kuukautta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa tämä.
Miten voi ohjeiden lukeminen olla joillekin noin vaikeaa? Jos ei ole henkkaria, uusi dokkari tilataan ja haetaan poliisilaitokselta.