Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.

Vierailija
30.04.2019 |

Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html

Kommentit (737)

Vierailija
641/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.

Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.

P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.

Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.

Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.

Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?

Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.

Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään. 

Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.

Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D

Itse saan työmarkkinatuen ja asumistuen. Vuokran ja laskujen jälkeen jää 7 euroa per päivä ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, hammaslääkäriin, opintoihin, ynnä muuhun. Itse en koe että pärjään tuolla summalla.

Tuolla rahalla ei ole varaa hankkia kotivakuutusta, ei ole varaa ostaa kunnollisia vaatteita kuin harvoin, lääkkeitä joutuu jättämään ostamatta, saati että olisi rahaa ostaa monipuolisesti ruokaa, huvitella ja matkustaa lomalle jne...

Mutta eihän tämä ole vain henkilökohtainen kokemus vaan tutkittu juttu. Tutkimuksen mukaan mun pitäisi saada vähintään 750 euroa kuussa enemmän että tulojani voisi sanoa kohtuulliseksi minimibudjetiksi.

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvinvointiyhteiskunta/yksin-asuvan-…

Et oletettavasti päivittäin tuosta 7 eurosta osta vaatteita ja lääkkeitä. Huvitella voi ilmaiseksikin. Köyhän ei ole tarkoitus matkustella valtion rahoilla.

Hammaslääkäriin ei tarvitse mennä kuin reiän paikkaukseen, ja sinne saa ajan samana päivänä. Kunnallisella maksaa kolmisenkymppiä.

Jos olet opiskelija, voit anoa soluasuntoa, jossa asuminen on halvempaa, ja saat opiskelija-alennuksia. Jos asut vuokralla, kotivakuutus on halpa, koska se kattaa vain irtaimiston; itse asunnon vakuutus on vuokranantajan vastuulla. Lisäksi vakuutus on vähän yhtä tyhjän kanssa, koska omavastuuosuus on joka tapauksessa useita satoja.

Pakko korjata virheellinen tieto. Ainakin meillä yhden hampaan paikkaaminen kunnallisella puolella maksoi tänä vuonna n.56 euroa. Kuvittelisin, että hinnat ovat yhteneväisiä eri puolilla maata. Kolmellakympillä ei hampaita ole paikattu pitkään aikaan. Ihan vaan tiedoksi.

Sehän riippuu myös siitä paikan koosta, isompi paikka tulee kalliimmaksi kuin pieni. Näin ainakin meillä. Puudutus myös maksaa erikseen, jos sen ottaa.

Vierailija
642/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä johtuu? Onko hän yhtäkkiä unohtanut vuosikymmenten elämänhallintataidot? Vai -- ollaanpa rehellisiä -- johtuisiko tämä tilanne selkeästi siitä, että työmarkkinatuki on liian pieni verrattuna nykyisiin kustannuksiin?

Mihin ihmeen ”nykyisiin kustannuksiin”? Mitä ne on?

Jos jää työttömäksi, pitää kulutustottumukset viilata alas. Ei voi pitää autoa, omakotitaloa jne.

Ei ole rakettitiedettä.

Ei ole voinut kerätä säästöjä, jos on ensin maksanut opintolainaa ja ollut koko työuransa pienipalkkaisessa mutta vakituisessa työssä. Yllättäen työttömäksi joutuvalla voi mennä useampi kuukausi ennen kuin tulee ensimmäinen työttömyyskorvaus. Sinä aikana säästöt hupenevat helposti.

Kulutustottumuksia ei tuossa tuokiossa viilata alas. Ei omakotitaloa jossakin muuttotappiokunnassa saa myytyä, eikä osamaksulla ostettua autoa saa noin vaan vaihdettua halvempaan.

Ei ole rakettitiedettä ymmärtää, että ei siellä ole talojen ja autojen ostajia, missä tulee iso joukko työttömiä vaikka tehtaan lopettamisen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja on ja on ollut lukemattomia. Mutta useasta pyynnöstä huolimatta en ole vielä kertaakaan saanut kunnollista selitystä mihin ne rahat menee jos kerran ei riitä elämiseen? Jokaiselle on turvattu minimi toimeentulo joka maksetaan vaikka toimeentulotukena jos muita tuloja ei ole. Se on siis minimi. Alle sen ei kenenkään tulot ole, tai sitten ei ole hakenut itselle kuuluvia tukia. Mutta kun siis tämä perusosan määrä mikä jokaiselle täysikäiselle kuuluu on lähes 500€/kk (lapsista maksetaan myös erikseen, tarkkaa summaa en muista). Tämän rahan ei tarvitse kattaa asumismenoja, sitä varten on ihan erillinen tuki. Asumisesta jää toki omavastuu osuus, mutta jos asunto ei ole liian suuri, omavastuu osuutta varten saa lisää toimeentulotukea. Myös lääkkeisiin voi hakea erillistä toimeentulotukea, samoin sairaala/ poliklinikkamaksuihin. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea lapsen kohtuuhintaiseen harrastukseen, tai muuhun vastaavaan. Miten siis on mahdollista ettei tuo lähes 500€/kk riitä elämiseen? Jos siis oletus on ettei itse ole ensin asioitaan sössinyt hankkimalla paljon velkaa eikä laita rahoja päihteisiin, merkkivaatteisiin tai muuhun ei pakolliseen? En ymmärrä, joten voisiko joku kertoa mitä ne pakolliset menot on mihin rahat menee niin ettei enää riitä ruokaan?

Minä olen monta kertaa kirjoittanut tässä ketjussa että se 497e riittää elämiseen, esim. etusivun nro 8. Se tuki on todellakin riittävä hyvään elämiseen kun miettii mihin rahansa käyttää. Olen kanssasi samaa mieltä!

Sama, en oikeasti käsitä mihin ne 500 elämiseen tarkoitettua euroa katoavat. Samoin lehtijutuissa jää aina kysymysmerkiksi mihin rahat menevät.

Olen sama joka ihmettelee kanssasi, ja saan tuon 497,27e käteen kuukaudessa siis vuokran jälkeen, ja en ymmärrä miten jotkut ei saa tuota rahaa riittämään. Itsellä tuon jälkeen pakollinen kulu on puhelinlasku eli alle 20e/kk, ja raha riittää loustavasti hyvään ruokaan kun miettii miten sen rahan käyttää. Lisäksi siitä rahasta voi laittaa paljon syrjään pahan päivän varalle. En usko että haluat minulta tarkempaa selvitystä menoistani, mutta kerroin niistä aika tarkasti viestissä nro 8. Hyvää kevättä! :)

Niin, nyt on menossa kaksi keskustelua: yksi niistä, jotka saavat tuon 497,27 € käteen pakollisten jälkeen, ja toinen niistä, jotka eivät saa.

Kyllä sen kaikki saavat. toisilla vaan on "ei pakollisia menoja". Eli siirrettyä kulutusta, eli epämääräisä velkoja ja osamaksuja.

Vierailija
644/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On uskottavaa että ihan aluksi parin kuukauden aikana on pulaa kun toimeentulotuki ei riitä koska laksuja on tehty aikana jolloin ollaan oltu töissä. Mutta tuon kahden kuukauden aikana elämä pitää laittaa ruotuun. Eikä pesukonetta voi korjata jos sitten ei ole rahaa ruokaan. Niin yksinkertaista se vain on. Itse olin vuoden ajan ilman pesukonetta kahden pikkulapsen kanssa aikanaan. Karsiutui kaikki ylimääräinen, vaatteiden pesu tapahtui pesualtaassa. Otin meidän pikkuiseen asuntoon alivuokralaisen puoleksi vuodeksi ja nukuin lasten kanssa samassa huoneessa jonkun aikaa. Tuona aikana oltiin myös kipeitä ja mulla paikattiin hammas. Ylimääräistä tukea sai yllättäviin menoihin kuten hampaan korjaamiseen ja lasten vaatteisiin (kertaostos, talviulkovaatteet) kun oli selvää etten käynyt koko aika hakemassa milloin mitäkin ja tuli todellakin tarpeeseen. Ensimmäinen pesukone tuon vuoden jälkeen oli 40 euroa jonkun vanha. Se kävi ja kukkui aikansa, ehdin sillä aikaa säästää uuteen koneeseen. Kampaajalla en käynyt kertaakaan, meikit jäi ostamatta ja baarit käymättä. Samat farkut ja teeppari lähes koko vuoden asuna. Kun vihdoin oli ylimääräistä niin ostin uuden valkoisen teepparin ja farkut. Talvitakki mulla edelleen on sama. On jo nyt siis 25 vuotta vanha Joutsenen tummansininen untuvatakki:) Nykyään on rahaa ja lapset aikuisia. En ainakaan pilannut elämääni se kurimuskausi silloin ja lapsilla oli ihana lapsuus. 

Kun lapset olivat kummatkin koulussa niin mun eka työpaikka oli pizzeriassa. Aloin opiskelemaan ja nykyään teen muuta. Mulla on kaikenlaista vaivaa ollut nuoresta asti mutta pysyvät terveellisellä elämällä ruodussa. Suomessa on mahdollisuus ihan kaikilla. 

Vierailija
645/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä johtuu? Onko hän yhtäkkiä unohtanut vuosikymmenten elämänhallintataidot? Vai -- ollaanpa rehellisiä -- johtuisiko tämä tilanne selkeästi siitä, että työmarkkinatuki on liian pieni verrattuna nykyisiin kustannuksiin?

Mihin ihmeen ”nykyisiin kustannuksiin”? Mitä ne on?

Jos jää työttömäksi, pitää kulutustottumukset viilata alas. Ei voi pitää autoa, omakotitaloa jne.

Ei ole rakettitiedettä.

Ei ole voinut kerätä säästöjä, jos on ensin maksanut opintolainaa ja ollut koko työuransa pienipalkkaisessa mutta vakituisessa työssä. Yllättäen työttömäksi joutuvalla voi mennä useampi kuukausi ennen kuin tulee ensimmäinen työttömyyskorvaus. Sinä aikana säästöt hupenevat helposti.

Kulutustottumuksia ei tuossa tuokiossa viilata alas. Ei omakotitaloa jossakin muuttotappiokunnassa saa myytyä, eikä osamaksulla ostettua autoa saa noin vaan vaihdettua halvempaan.

Ei ole rakettitiedettä ymmärtää, että ei siellä ole talojen ja autojen ostajia, missä tulee iso joukko työttömiä vaikka tehtaan lopettamisen vuoksi.

Eli itseaiheutettuja ongelmia. Minä ainakin pystyisin 2 päivän varoitusajalla hankkiutumaan eroon kaikista veloistani. Miksi ostaa kallis auto luotolla jos siihen ei ole varaa?

Vierailija
646/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.

P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.

Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.

Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.

Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.

Oletko koskaan kuullut sairauksista, avioerosta, homeasunnoista jne? Kyllä valitettavasti tavallinenkin ihminen voi köyhtyä ja pahasti.

Entä oletko kuullut niistä ihmisistä, jotka ovat menettäneet rahansa ostettuaan osakkeita? Katsos kun ei ole mitään automaattia, joka takaa, että kaikkien osakkeiden arvo nousee tai edes säilyy. Hiukan nyt järkeä tähän kommentointiin.

Mitä tulee riisinkeittäjä-Sariin, niin ihmettelen kovasti tuota juttua. Elämänhallinta on pahasti hakusessa, jos ei muuta ruokaa pysty lapselle hankkimaan kuin desin riisiä.

Vierailija
647/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.

Oletko koskaan kuullut sairauksista, avioerosta, homeasunnoista jne? Kyllä valitettavasti tavallinenkin ihminen voi köyhtyä ja pahasti.

Entä oletko kuullut niistä ihmisistä, jotka ovat menettäneet rahansa ostettuaan osakkeita? Katsos kun ei ole mitään automaattia, joka takaa, että kaikkien osakkeiden arvo nousee tai edes säilyy. Hiukan nyt järkeä tähän kommentointiin.

Mitä tulee riisinkeittäjä-Sariin, niin ihmettelen kovasti tuota juttua. Elämänhallinta on pahasti hakusessa, jos ei muuta ruokaa pysty lapselle hankkimaan kuin desin riisiä.

kyllä näitä huonotuurisiakin on mutta valtaosa on ihan muita kuin näitä hometalon ostajia, joilla lähtee samalla työt ja tulee syöpä ja meteoriitti tippuu auton päälle kun vakuutusmaksu jäi maksamatta koiran syötyä laskun. Valtaosa näistä ongelmatapauksista on itseaiheutettuja tai sitten jätetty varautumatta yhtään mihinkään.

Vierailija
648/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kymmeniä eri yhtiöitä salkussani. Millä todennäköisyydellä tulen menettämään rahani (siis kaikki), varsinkin kun seuraan yhtiöiden kehitystä toistuvasti.

Vierailija
649/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tässä ketjussa ihmisillä kovia ja kylmiä asenteita. Varmasti nuo "ei ole muuhun varaa kuin riisiin" ovat kärjistettyjä ja ite oon aina pärjännyt tosi vähällä eikä ole onneksi ikinä tarvinnut nähdä nälkää. Teen paljon itse, hyödynnän tarjouksia, poimin itse luonnosta ruokaa (ne pitävät nälkää tehokkaasti, ravitsevat ja ovat kaiken lisäksi älyttömän hyviä) ja S-marketin ilta-alennukset ovat kovassa käytössä. Mutta täällä ei kaikki selvästi ymmärrä sitä, miten työttömyys oikeasti altistaa psyykkisille ja fyysisille sairauksille. Kun itse jouduin monien vaikeuksien ja sairauksien myötä työttömäksi, se toivottomuus, pimeys ja epävarmuus olivat oikeasti läsnä arjessa ja tuntuivat syvällä sisällä. Sitä tuntee itsensä helposti epäonnistuneeksi ja kakkosluokan kansalaiseksi ja etenkin, jos ei pääse heti eteenpäin, se syö lisää voimavaroja. On ihan tutkittu, että mitä pidempään työttömyys kestää, sen enemmän altistuu sairastumiselle ja mielenterveysongelmille. Nuo tuntemukset, mitä nuo ihmiset tunsivat artikkelissa, olivat hyvin tuttuja mullekin, jos ei ruokaongelmia lasketa. Kelan ja työkkärin kanssa voi myös oikeasti joutua tappelemaan pitkäänkin (itse jouduin byrokratialoukkujen sekaan), osa taas saa todella helposti tuet rullaamaan. Jos juuri sinulla on mennyt asiat loistavasti, ei se tarkoita, etteikö systeemi olisi ongelmaton. Totta kai täällä on paremmin asiat kuin monessa muussa maassa, mutta toisaalta Suomi on saanut huomautuksia sosiaaliturvan pienuudesta (asuminen on kallista täällä, ite asun onneksi edullisella, kivalla paikalla) ja sekin on tutkittu, että tukia alikäytetään enemmän kuin ylikätetään ja osasyy on monimutkainen, byrokraattinen järjestelmä eikä kaikki edes tiedä, mihin ovat oikeutettuja. Minäkin sain tietää vasta paljon myöhemmin, että olisin ollut oikeutettu tiettyihin tukiin. Nyt olen onneksi jo päässyt vähän eteenpäin ja opiskelen unelma-alaa ja se tuntuu ihan uskomattoman ihanalta. 

Vierailija
650/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja oletko sinä ajatellut että silloin tulee tulla toimeen niillä tuilla/rahoilla mitä valtiolta saa? Kulut minimiin ja sillä mennään, eikä niin että perseen alla pitää olla tuliterä Mersu koska on aina aiemminkin ollut. Valoja päälle. Suurin ongelma koko systeemissä on että työttömät ja pienipalkkaiset kuvittelevat että heille kuuluu kaikki sama mitä työssä käyville. Pitää olla televisio, tabletti, tietokone, hieno sisustus, meikit, kampaajalla on pakko käydä kerran kuukaudessa jne.. Ei se mene niin. Terv. Kelan rahoilla oleva.

Vierailija
651/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas tässä ketjussa ihmisillä kovia ja kylmiä asenteita. Varmasti nuo "ei ole muuhun varaa kuin riisiin" ovat kärjistettyjä ja ite oon aina pärjännyt tosi vähällä eikä ole onneksi ikinä tarvinnut nähdä nälkää. Teen paljon itse, hyödynnän tarjouksia, poimin itse luonnosta ruokaa (ne pitävät nälkää tehokkaasti, ravitsevat ja ovat kaiken lisäksi älyttömän hyviä) ja S-marketin ilta-alennukset ovat kovassa käytössä. Mutta täällä ei kaikki selvästi ymmärrä sitä, miten työttömyys oikeasti altistaa psyykkisille ja fyysisille sairauksille. Kun itse jouduin monien vaikeuksien ja sairauksien myötä työttömäksi, se toivottomuus, pimeys ja epävarmuus olivat oikeasti läsnä arjessa ja tuntuivat syvällä sisällä. Sitä tuntee itsensä helposti epäonnistuneeksi ja kakkosluokan kansalaiseksi ja etenkin, jos ei pääse heti eteenpäin, se syö lisää voimavaroja. On ihan tutkittu, että mitä pidempään työttömyys kestää, sen enemmän altistuu sairastumiselle ja mielenterveysongelmille. Nuo tuntemukset, mitä nuo ihmiset tunsivat artikkelissa, olivat hyvin tuttuja mullekin, jos ei ruokaongelmia lasketa. Kelan ja työkkärin kanssa voi myös oikeasti joutua tappelemaan pitkäänkin (itse jouduin byrokratialoukkujen sekaan), osa taas saa todella helposti tuet rullaamaan. Jos juuri sinulla on mennyt asiat loistavasti, ei se tarkoita, etteikö systeemi olisi ongelmaton. Totta kai täällä on paremmin asiat kuin monessa muussa maassa, mutta toisaalta Suomi on saanut huomautuksia sosiaaliturvan pienuudesta (asuminen on kallista täällä, ite asun onneksi edullisella, kivalla paikalla) ja sekin on tutkittu, että tukia alikäytetään enemmän kuin ylikätetään ja osasyy on monimutkainen, byrokraattinen järjestelmä eikä kaikki edes tiedä, mihin ovat oikeutettuja. Minäkin sain tietää vasta paljon myöhemmin, että olisin ollut oikeutettu tiettyihin tukiin. Nyt olen onneksi jo päässyt vähän eteenpäin ja opiskelen unelma-alaa ja se tuntuu ihan uskomattoman ihanalta. 

Jotkut pääsevät vielä jaloilleen, onnea sinulle.

Minä tekisin mitä tahansa päästäkseni takaisin siihen elämään, jossa tein töitä ja puuhailin vapaa-aikanani kaikenlaista mukavaa, mitä käsistään kätevä ja kirjoista ja musiikista pitävä ihminen nyt saa päähänsä puuhailla. Tämän sijasta viimeinen ajatukseni illalla ja ensimmäinen ajatukseni aamulla on itsemurha, ja päivät täytän työpaikkahakemusten tekemisellä ja itsemurhan ajattelemisella. En halua kuolla, mutta tällaista elämää vielä pari kolme vuosikymmentä on sietämätön ajatus. Olen surkea pelkuri, joten onnenpäiväni on se, kun seison asemalaiturilla ja joku hullu työntää minut junan alle. Hyppäämään en vielä pysty.

Vierailija
652/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja oletko sinä ajatellut että silloin tulee tulla toimeen niillä tuilla/rahoilla mitä valtiolta saa? Kulut minimiin ja sillä mennään, eikä niin että perseen alla pitää olla tuliterä Mersu koska on aina aiemminkin ollut. Valoja päälle. Suurin ongelma koko systeemissä on että työttömät ja pienipalkkaiset kuvittelevat että heille kuuluu kaikki sama mitä työssä käyville. Pitää olla televisio, tabletti, tietokone, hieno sisustus, meikit, kampaajalla on pakko käydä kerran kuukaudessa jne.. Ei se mene niin. Terv. Kelan rahoilla oleva.

Pikemminkin itse tunsin, etten ansaitse yhtään mitään ja hävetti pyytää apua. Mun tuntemat työttömät hankkivat monet asiat käytettyinä (itse teen niin myös, olin sitten työelämässä tai Kelan rahoilla, koska se on ekologisempaa ja siinä säästää paljon) eivätkä todellakaan vaadi mitään hienouksia. Mulla on kolmenkymmenen euron käytetty tietokone, joka toimii moitteettomasti. Sitä ilman on aika vaikeaa olla nykypäivänä, kun monet Kelan ja työkkärin asiat hoidetaan netin kautta, samoin kuin laskut sekä työ- ja kouluhaut. Mutta kai työtönkin saa vähän haaveilla, jos pääsisi vaikka joskus edes kampaajalle? 

Suurin ongelma nykyisessä systeemissä on mielestäni kannustinloukut. Jos otat vastaan keikkatyötä, tukesi voidaan katkaista moneksi viikoksi tai kuukaudeksi selvityksen ajaksi ja silloin pitäisi pärjätä pelkän keikkatyöpalkan (joka ei välttämättä riitä edes kuukaudeksi) kanssa. Työkkärin kanssa pitää olla tosi tarkkana, mitä sanot sinne. Jos viittaat vähänkin, että harjoitat jonkinlaista yritystoimintaa, niin sinut tulkitaan yrittäjäksi ja putoat heti kaiken turvaverkon ulkopuolelle. Eikä ole väliä, miten paljon yritystoimintasi tuottaa, vaan sillä, että ylipäätään teet jotain siihen viittaavaa. Lisäksi vapaaehtoistyöt ja harrastukset voidaan tulkita niin, ettet ole "työmarkkinoiden käytettävissä" Puhumattakaan nöyryyttävistä työkokeiluista ja kuntouttavista työtoiminnoista, jotka vääristävät kilpailua ja vievät oikeilta yrityksiltä tuloja. Kaikista parasta olisi työkkärin silmissä, että joko teet ilmaistyötä (pahimmillaan entisellä työpaikallasi) tai sitten pyörittelet peukaloita sohvalla. Ihmisiä pitäisi kannustaa enemmän ottamaan vastaan töitä ja yrittämään niin, että siitä saa myös palkkaa. Tiedän muutamia ahkeria ihmisiä, jotka ovat joutuneet olemaan hetken työttömänä ja he eivät uskaltaneet ottaa vastaan pieniä keikkahommia, koska se olisi taloudellisesti kannattamatonta. Nyt yksi on lähtenyt yrittämisen tielle, mutta häntäkin on uhkailtu putoamisesta turvaverkkojen ulkopuolelle, jos yrittäjyys jatkuu pitkään.

Vierailija
653/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?

Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.

Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään. 

Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.

Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D

Itse saan työmarkkinatuen ja asumistuen. Vuokran ja laskujen jälkeen jää 7 euroa per päivä ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, hammaslääkäriin, opintoihin, ynnä muuhun. Itse en koe että pärjään tuolla summalla.

Tuolla rahalla ei ole varaa hankkia kotivakuutusta, ei ole varaa ostaa kunnollisia vaatteita kuin harvoin, lääkkeitä joutuu jättämään ostamatta, saati että olisi rahaa ostaa monipuolisesti ruokaa, huvitella ja matkustaa lomalle jne...

Mutta eihän tämä ole vain henkilökohtainen kokemus vaan tutkittu juttu. Tutkimuksen mukaan mun pitäisi saada vähintään 750 euroa kuussa enemmän että tulojani voisi sanoa kohtuulliseksi minimibudjetiksi.

Et oletettavasti päivittäin tuosta 7 eurosta osta vaatteita ja lääkkeitä. Huvitella voi ilmaiseksikin. Köyhän ei ole tarkoitus matkustella valtion rahoilla.

Hammaslääkäriin ei tarvitse mennä kuin reiän paikkaukseen, ja sinne saa ajan samana päivänä. Kunnallisella maksaa kolmisenkymppiä.

Jos olet opiskelija, voit anoa soluasuntoa, jossa asuminen on halvempaa, ja saat opiskelija-alennuksia. Jos asut vuokralla, kotivakuutus on halpa, koska se kattaa vain irtaimiston; itse asunnon vakuutus on vuokranantajan vastuulla. Lisäksi vakuutus on vähän yhtä tyhjän kanssa, koska omavastuuosuus on joka tapauksessa useita satoja.

Pakko korjata virheellinen tieto. Ainakin meillä yhden hampaan paikkaaminen kunnallisella puolella maksoi tänä vuonna n.56 euroa. Kuvittelisin, että hinnat ovat yhteneväisiä eri puolilla maata. Kolmellakympillä ei hampaita ole paikattu pitkään aikaan. Ihan vaan tiedoksi.

Olen tänä keväänä joutunut ravaamaan kunnallisella, kun tehtiin juurihoito hampaaseen. 36 euroa per käyntikerta, yhteensä neljä kertaa. Ekalla kerralla taisi olla hiukan enemmän, kun otettiin kuvat.

Vierailija
654/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ja niin tämä läheinen on siis nyt kevytyrittäjä, jota vielä työkkäri katsoo parin kuukauden ajan läpi sormien. Tuntuu, että yrittäminen on rikollista Suomessa. 

Vierailija
655/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tänä keväänä joutunut ravaamaan kunnallisella, kun tehtiin juurihoito hampaaseen. 36 euroa per käyntikerta, yhteensä neljä kertaa. Ekalla kerralla taisi olla hiukan enemmän, kun otettiin kuvat.

Niin ja laskut kuuluu toimeentulotukeen jos olet työtön.

Vierailija
656/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pärjätään nyt 20e kaks viikkoa (2hlö).

Kaikessa säästetään.

Onneksi päästään töihin muutaman viikon päästä.

Nyt  joltain innokkaalta virkailija tuli yllärikutsu työkkärin aktivoivaan  "infoon" tunniksi viereiseen kaupunkiin, minne on pakko mennä junalla tai tulee karenssi.

Junalippu on jotain 7e suunta?

Nyt meillä on  6 euroa kahdeksi viikoksi.

Ai niin, hauskaa vappua vaan kaikille.

Ihan tarkennus vielä : kumpikaan ei polta  tupakkaa, eikä käytä yhtään mitään päihteitä. Ruoka tehdään itse ja silti yllättävä meno voi kaataa eurobudjetin.

mutta teillä on toisenne. Se on psykologisesti ihan hemmetin iso plussa, kun toinen voi kannustaa toista. Mistä yksinäinen sen kannustuksen saa? 

Vierailija
657/737 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Lääkkeisiin, lapsen urheilu välineisiin, koulussa edellen hiihdetään ja luistellaan. Lapset kasvavat, vaatteisiin. Siihen ravintorikkaanpaan ruokaan kuin riisi. (Kaikki eivät asu ruokajonojen lähietäisyydellä.) Linjaauto matkoihin. Esim. Terveyskeskukseen. Kun pesukone hajosi. Asumiseen. Asuntolainaan. Autoon jos asut julkisten ulottumattomissa, vakuutukset, esim. Koti. Elatusmaksuihin. Ihan oikeesti, aika harva pärjää 20 kympillä, per lärvi viiko ruuassa. Ja tällä sumalla ei todellaakkaan herkutella. Ai niin lemmikkejäkin on voinut jäädä taakaksi, vanhoilta työajoilta.

Vierailija
658/737 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuei osa työttömistä ei saa toimeentulo tukea. Vaan elävät peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella.

Vierailija
659/737 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja on ja on ollut lukemattomia. Mutta useasta pyynnöstä huolimatta en ole vielä kertaakaan saanut kunnollista selitystä mihin ne rahat menee jos kerran ei riitä elämiseen? Jokaiselle on turvattu minimi toimeentulo joka maksetaan vaikka toimeentulotukena jos muita tuloja ei ole. Se on siis minimi. Alle sen ei kenenkään tulot ole, tai sitten ei ole hakenut itselle kuuluvia tukia. Mutta kun siis tämä perusosan määrä mikä jokaiselle täysikäiselle kuuluu on lähes 500€/kk (lapsista maksetaan myös erikseen, tarkkaa summaa en muista). Tämän rahan ei tarvitse kattaa asumismenoja, sitä varten on ihan erillinen tuki. Asumisesta jää toki omavastuu osuus, mutta jos asunto ei ole liian suuri, omavastuu osuutta varten saa lisää toimeentulotukea. Myös lääkkeisiin voi hakea erillistä toimeentulotukea, samoin sairaala/ poliklinikkamaksuihin. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea lapsen kohtuuhintaiseen harrastukseen, tai muuhun vastaavaan. Miten siis on mahdollista ettei tuo lähes 500€/kk riitä elämiseen? Jos siis oletus on ettei itse ole ensin asioitaan sössinyt hankkimalla paljon velkaa eikä laita rahoja päihteisiin, merkkivaatteisiin tai muuhun ei pakolliseen? En ymmärrä, joten voisiko joku kertoa mitä ne pakolliset menot on mihin rahat menee niin ettei enää riitä ruokaan?

Minä olen monta kertaa kirjoittanut tässä ketjussa että se 497e riittää elämiseen, esim. etusivun nro 8. Se tuki on todellakin riittävä hyvään elämiseen kun miettii mihin rahansa käyttää. Olen kanssasi samaa mieltä!

Sama, en oikeasti käsitä mihin ne 500 elämiseen tarkoitettua euroa katoavat. Samoin lehtijutuissa jää aina kysymysmerkiksi mihin rahat menevät.

Olen sama joka ihmettelee kanssasi, ja saan tuon 497,27e käteen kuukaudessa siis vuokran jälkeen, ja en ymmärrä miten jotkut ei saa tuota rahaa riittämään. Itsellä tuon jälkeen pakollinen kulu on puhelinlasku eli alle 20e/kk, ja raha riittää loustavasti hyvään ruokaan kun miettii miten sen rahan käyttää. Lisäksi siitä rahasta voi laittaa paljon syrjään pahan päivän varalle. En usko että haluat minulta tarkempaa selvitystä menoistani, mutta kerroin niistä aika tarkasti viestissä nro 8. Hyvää kevättä! :)

Niin, nyt on menossa kaksi keskustelua: yksi niistä, jotka saavat tuon 497,27 € käteen pakollisten jälkeen, ja toinen niistä, jotka eivät saa.

Niin ja on silkkaa tyhmyyttä jos hyväksyy sen että saa vähemmän, koska tuo 497 kuuluu jäädä käteen pakollisten menojen jälkeen. Se ei ole minun vika että ihmiset eivät osaa hakea heille kuuluvia tukia.

Rautalangasta täytyy vääntää. Kun kaikki eivät ole oikeutettuja asumistukeen ja tt-tukeen! Silloin ei todellakaan jää tuon verran asumiskulujen jälkeen! En usko sekuntiakaan etteikö ihmiset pärjäisi jos oikeasti kaikille jäisi tuon verran asumiskulujen jälkeen käteen mutta kun ei kaikille jää, montako kertaa tätä täytyy jauhaa? On ostettu asunto ennen työttömyyttä tai sairastumista ja jos on vähänkin säästöjä niin tt-tukea ei tipu tai jos puoliso on töissä (olkoonkin kuinka pienipalkkainen hyvänsä). Olen joskus parikymppisenä opiskelijana saanut miehen kanssa tt-tukea ja asumistukea kesän ajan ja kyllähän se riitti erinomaisesti, jäi rahaa ylikin! Mistään ei jouduttu tinkimään. Yrittäkää nyt ymmärtää että ihmiset ovat tilanteissa joissa ovat aivan eri asemassa tukien suhteen.

Vierailija
660/737 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuei osa työttömistä ei saa toimeentulo tukea. Vaan elävät peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella.

On käsittämätöntä kuinka valtaosa työssäkäyvistä ei suostu tätä uskomaan/hyväksymään.

Jos ihminen saa nettona 518€/kk ei sillä todellakaan juhlita kun siitä maksetaan IHAN KAIKKI asumis/ruoka/hygienia/yms kustannukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi