Mikä on tämä itku näistä HSL-vyöhykkeistä?
Siis jos se kuukauden seutulippu eli nykyinen abc-vyöhyke maksaa euron enemmän niin kauhea haloo. Siis euron. Kerätkää pulloja jos niin kirpaisee.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vähän vituttaa, mutta voin elää tämän asian kanssa. Lippuni hinta nousi 5 euroa, eikä talouteni kaadu tuohon.
Säästäisin lipun hinnasta pari euroa, mikäli fyysisen bussikortin sijaan ottaisin jatkuvan lipun kännykkääni. Haluan kuitenkin ehdottomasti pitää bussikortin fyysisenä korttina. Maksan mielelläni pari euroa enemmän kuukaudessa siitä, ettei tarvitse stressata jos kännykän akku loppuukin yhtäkkiä. Sitten ei olisi lippua ollenkaan, ja olisin kusessa.
Tarkastajat kantavat nykyisin latureita ja virtalähteitä mukana, koska ennen huijarit antoivat väärän puhelinnumeron tarkastustilanteessa.
Mulla lipun hinta lähes puolittui, en valita. T. Myyrmäestä Kalasatamaan matkustava
Vierailija kirjoitti:
Tää A-vyöhykkeen jengi on kyllä avutonta. Hirveä itku siitä, että nyt maksavat espoolaisten matkoja. Eivätköhän he osta lippunsa ja maksavat ne aivan itse. Aika paljon Helsinkiä on kyllä näemmä B-vyöhykkeelläkin, kun tuosta kartasta katsoin.
Okei, ratikkslipun lopettaminen oli aika hölmö juttu. Muutenhan tämä uudistus on todella hyvä. Jos taas haluaa autolla ajella sen takia, niin mikäs siinä. Mulla on kyllä BC-lipulle paljon käyttöä ja autoa halvemmalla.
Kaikenlisäksi pelkkä A-lippu olisi tullut yhtä kalliiksi kuin AB, koska A-vyöhykeellä on paras ja tihein julkinen liikenne. Esim. kaikki ratikat on A-vyöhykeellä. Nyt Tapiolalaisten pitäis alkaa valittaa, että ne joutuu kustantamaan Töölön kermapeppujen ratikat ja Suomenlinnan lautan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vituttaa, mutta voin elää tämän asian kanssa. Lippuni hinta nousi 5 euroa, eikä talouteni kaadu tuohon.
Säästäisin lipun hinnasta pari euroa, mikäli fyysisen bussikortin sijaan ottaisin jatkuvan lipun kännykkääni. Haluan kuitenkin ehdottomasti pitää bussikortin fyysisenä korttina. Maksan mielelläni pari euroa enemmän kuukaudessa siitä, ettei tarvitse stressata jos kännykän akku loppuukin yhtäkkiä. Sitten ei olisi lippua ollenkaan, ja olisin kusessa.
Tarkastajat kantavat nykyisin latureita ja virtalähteitä mukana, koska ennen huijarit antoivat väärän puhelinnumeron tarkastustilanteessa.
Minun opiskelu aikaan sen sai "ennen" nettiä ja oli ohjelmia, jotka laskivat sotuja ;)
Tai oli silloin nettikin jo, mutta bulletin board system oli vielä yleisempi.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Miksi ratikkalippu oli aiemmin niin halpa vaikka sai ajaa pitkiä matkoja ? Minä maksoin Mäkkylä - Pitäjänmäki välistä ennen seutulipun hinnan ja junat aina täynnä. Ratikat harvoin täynnä joten hyvä vaan että siipeily loppui
Miksi kuljit noin lyhyen matkan junalla?
Höh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää A-vyöhykkeen jengi on kyllä avutonta. Hirveä itku siitä, että nyt maksavat espoolaisten matkoja. Eivätköhän he osta lippunsa ja maksavat ne aivan itse. Aika paljon Helsinkiä on kyllä näemmä B-vyöhykkeelläkin, kun tuosta kartasta katsoin.
Okei, ratikkslipun lopettaminen oli aika hölmö juttu. Muutenhan tämä uudistus on todella hyvä. Jos taas haluaa autolla ajella sen takia, niin mikäs siinä. Mulla on kyllä BC-lipulle paljon käyttöä ja autoa halvemmalla.
Kaikenlisäksi pelkkä A-lippu olisi tullut yhtä kalliiksi kuin AB, koska A-vyöhykeellä on paras ja tihein julkinen liikenne. Esim. kaikki ratikat on A-vyöhykeellä. Nyt Tapiolalaisten pitäis alkaa valittaa, että ne joutuu kustantamaan Töölön kermapeppujen ratikat ja Suomenlinnan lautan.
Tään on juuri se pointti mitä Helsinkiläiset ei tajua. Jos niitä ulkopuolelta tulevaa 100 linjaa ei olisi, niin niillä ei olisi niitä käytettävänään!
Mutta kun ei tajua, niin ei tajua. Niin tyhmä voi olla ainoastaan ihminen.
Sinccis
(ja itsekäs)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis, että kun kännykän saa ladattua niin sen lipun voi sitten käydä osoittamassa palvelutoimistossa ja peruvat, jos sakkoja on tullut.
Kun on voimassa oleva lippu.
Näin ne toimivat silloin minunkin opiskeluaikana, jos oli unohtanut ihan sen valmislipun kotiin.
Jotkut joo unohtivat joskus. Ei se maailma siihen kaadu.
Sinccis
Voit siis ostaa sen halvemmankin.
Lähde: HSL
Miten toimin, jos puhelimestani loppuu akku kesken matkan?
Voit osoittaa matkustusoikeutesi lipuntarkastajille
- kerta- ja vuorokausilippujen tapauksessa kertomalla matkapuhelinnumerosi
- kausilipun tapauksessa todistamalla henkilöllisyytesi
Noustessasi bussiin puhelimen on oltava päällä, jolloin voit esittää lippunäytön kuljettajalle.
Myös lähijunissa puhelimen pitää olla päällä, sillä lähijunien konduktöörit eivät pysty tarkastamaan sovelluksen lippuja sammuneesta puhelimesta.
---
Eli bussiin tai junaan ei voi nousta ellei puhelin ole toiminnassa. Mutta monessa bussissa (ainakin meillä päin) on latauspiste. Ehkä kantsii ottaa paperikopsu siitä lipusta ja näyttää se kuljettajalle ja sanoa että näyttää sen oikean jahka saa ladattua puhelimen.
Metroon ja ratikkaan voi sitten nousta sammuneen kännykän kanssa.
Mä asun Sipoossa, lippu maksaa jotain liki 160 e, palkkaa jää käteen verojen jälkeen 1600 e ja ihan hyvin voi lipun maksaa jos sitä haluaa käyttää. Lopettakaa jo toi turhan uikutus vtn köyhät pellet.
Vierailija kirjoitti:
Mä en valita vaikka mun lippu kallistui noin 5e/kk.
Hinta olisi joka tapauksessa noussut ~ 3 € joten uudistusta voi syyttää korkeintaan parin euron noususta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis, että kun kännykän saa ladattua niin sen lipun voi sitten käydä osoittamassa palvelutoimistossa ja peruvat, jos sakkoja on tullut.
Näin ne toimivat silloin minunkin opiskeluaikana, jos oli unohtanut ihan sen valmislipun kotiin.
Sinccis
Noustessasi bussiin puhelimen on oltava päällä, jolloin voit esittää lippunäytön kuljettajalle.
Myös lähijunissa puhelimen pitää olla päällä, sillä lähijunien konduktöörit eivät pysty tarkastamaan sovelluksen lippuja sammuneesta puhelimesta.
---
Eli bussiin tai junaan ei voi nousta ellei puhelin ole toiminnassa. Mutta monessa bussissa (ainakin meillä päin) on latauspiste. Ehkä kantsii ottaa paperikopsu siitä lipusta ja näyttää se kuljettajalle ja sanoa että näyttää sen oikean jahka saa ladattua puhelimen.
Emmä jaksanut lukea.
Sinccis
En ymmärrä minäkään sitä, että huomenna AB-lipun ostajana joudun maksamaan 5€ enemmän kuin viime kuussa.
Mulla ei oo asia B-vyöhykkeen Espooseen eikä Vantaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
---
Emmä jaksanut lukea.
Sinccis
No sinähän ajat sillä vanhalla Volvollasi, joten asia ei sinua koske. Maailmassa on muitakin ihmisiä.
Minua ihmetyttää myös keskustassa asuvien A-vyöhykeläisten valitus. Selkeästi kyseessä on porukka, jonka mielestä kaikki kaupungin tarjoamat edut kuuluvat heille, ja mieluiten muiden kustantaman. Vuokrien tai asuntojen kalleudella ei ole kerta kaikkiaan mitään tekemistä joukkoliikenteen hintojen kanssa, vaan ne perustuvat puhtaasti kysyntään, naurettava perustelu. Kaupungissa asuvilla on jo muutenkin ylivoimaisesti parhaimmat palvelut lähellä, ja todella hyvät ja monipuoliset (ja kalliit ylläpitää!) joukkoliikenneyhteydet, joista muilla vyöhykkeillä voi vain haaveilla. Miksi ihmeessä heidän pitäisi päästä liikkumisessaan muita halvemmalla? En ole vielä kuullut yhtäkään kestävää perustelua asiasta.
Keskustassa asuvat ovat myös hyvin kärkkäitä huomauttelemaan muilla vyöhykkeillä asuville ihmisille, jos he valittavat jostakin (esim. että ilman autoa on hankala pärjätä), että jokainen voi valita asuinalueensa ihan itse. Niinpä. Turha siis kitistä kun kosahtaa omaan nilkkaan, asuinalueensa voi tosiaan valita itse.
Vierailija kirjoitti:
Tää uudistus on tosi huono esim. Tikkurilassa asuville tai tiksin kautta menijöille, ja tiksihän on julkisessa liikenteessä tosi yleinen "risteytymäkohta". tällä uudistuksella halutaan vaan saada taas lisää rahaa 😂 ei todellakaan kannata enää matkustaa julkisilla, pelkkää rahastusta koko touhu.
Miten niin enää? Ei mikään Tikkurilan kohdalla varsinaisesti edes muuttunut. ABC-lippu, joka vastaa käytännössä seutulippua, on saman hintainen kuin entinen seutulippu.
Teidän valittajien on pakko olla jotenkin aivovammaisia, ei mikään muu selitä tällaista laskutaidottomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää myös keskustassa asuvien A-vyöhykeläisten valitus. Selkeästi kyseessä on porukka, jonka mielestä kaikki kaupungin tarjoamat edut kuuluvat heille, ja mieluiten muiden kustantaman. Vuokrien tai asuntojen kalleudella ei ole kerta kaikkiaan mitään tekemistä joukkoliikenteen hintojen kanssa, vaan ne perustuvat puhtaasti kysyntään, naurettava perustelu. Kaupungissa asuvilla on jo muutenkin ylivoimaisesti parhaimmat palvelut lähellä, ja todella hyvät ja monipuoliset (ja kalliit ylläpitää!) joukkoliikenneyhteydet, joista muilla vyöhykkeillä voi vain haaveilla. Miksi ihmeessä heidän pitäisi päästä liikkumisessaan muita halvemmalla? En ole vielä kuullut yhtäkään kestävää perustelua asiasta.
Keskustassa asuvat ovat myös hyvin kärkkäitä huomauttelemaan muilla vyöhykkeillä asuville ihmisille, jos he valittavat jostakin (esim. että ilman autoa on hankala pärjätä), että jokainen voi valita asuinalueensa ihan itse. Niinpä. Turha siis kitistä kun kosahtaa omaan nilkkaan, asuinalueensa voi tosiaan valita itse.
Helsinki maksaa suurimman osan HSL:n liikenteestä, Vantaa, Espoo ja muut vähemmän. Suomeksi siis, me stadilaiset maksamme enemmän systeemistä jo veroissa.
Simples.
Kivoja ruokapaikkoja isossa omenassa. Täytyy sanoa että ostareista paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
---
Emmä jaksanut lukea.
Sinccis
No sinähän ajat sillä vanhalla Volvollasi, joten asia ei sinua koske. Maailmassa on muitakin ihmisiä.
No siis mä olen selvinnyt kaikista tilanteista elämässäni inhimillisyydelläni.
Kerran menin Junaan koiran kanssa.
Tuli tarkastaja. Sanoin: Korsoon (luulin, että se on konnari), se sano, ettei lippuja myydä enää Junissa.
Mä sanoin, että no, viimeviikolla myytiin, kun menin Koivukylästä Korsoon silloinkin.
Se alko söpöttää mulle jotain BC ja A lipuista.
Mä putosin kärryiltä.
Mä toistin: Lippu Korsoon
Mua ei oikeestaan enää kiinnostanut mitä se siinä meinaa, jos se ei mulle myy lippua vaan höpöttää ABCD vyöhykkeistä.
Mä olin astunut junaan ja aattelin ostaa lipun Korsoon, kuten viimeviikollakin.
Se sano, että sen pitäis sakottaa mua.
Mä kysyin mistä? Siitä, että ette myynyt lippua.
Mä en muista mihin se lähti, mua ei kiinnostanutkaan.
Mä matkustin Korsoon sitten ilmaiseksi, oisin mä voinut lipun ostaa. Ei myyty.
Sinccis
(aikaa "ei ole" ja edellisellä viikolla mä ostin lipun junasta)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään sitä, että huomenna AB-lipun ostajana joudun maksamaan 5€ enemmän kuin viime kuussa.
Mulla ei oo asia B-vyöhykkeen Espooseen eikä Vantaalle.
Suurin osa Helsingistä on B-vyöhykkeellä. B- ja C-vyöhykkeelle ei myöskään myydä omaa lippuaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Tuomarilassa asuvana ärsyttää kuin kilometrin päässä Koivuhovissa asuva saa lähes puolet halvemmalla lippunsa. Harvat reissuni Helsingin keskustaan vähenevät entisestään!
Ja mikset kävele sitä kilometrin matkaa? Ostat sitten halvemman lipun.
Sitten kun siitä ei enää ole kirjoittajalle hyötyä, niin me lasketaan sen hintaa ;)
Sinccis
Mutta olen sanani mittainen. Laskemme kyllä.