Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on tämä itku näistä HSL-vyöhykkeistä?

Vierailija
29.04.2019 |

Siis jos se kuukauden seutulippu eli nykyinen abc-vyöhyke maksaa euron enemmän niin kauhea haloo. Siis euron. Kerätkää pulloja jos niin kirpaisee.

Kommentit (263)

Vierailija
241/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa, onpa kallista 40e/kk maksaa lipusta. Tervetuloa tänne landekaupunkeihin, kuukausilippu bussiin maksaa 66 euroa. Vyöhykkeen koko about 10 km x 10 km ja 66 euroa, ensimmäisellä kerralla tietty korttipantit päälle.

Se on 14 vrk mikä Helsingissä nyt maksaa 40,40€. ei kuukausi. 

Vierailija
242/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää myös keskustassa asuvien A-vyöhykeläisten valitus. Selkeästi kyseessä on porukka, jonka mielestä kaikki kaupungin tarjoamat edut kuuluvat heille, ja mieluiten muiden kustantaman. Vuokrien tai asuntojen kalleudella ei ole kerta kaikkiaan mitään tekemistä joukkoliikenteen hintojen kanssa, vaan ne perustuvat puhtaasti kysyntään, naurettava perustelu. Kaupungissa asuvilla on jo muutenkin ylivoimaisesti parhaimmat palvelut lähellä, ja todella hyvät ja monipuoliset (ja kalliit ylläpitää!) joukkoliikenneyhteydet, joista muilla vyöhykkeillä voi vain haaveilla. Miksi ihmeessä heidän pitäisi päästä liikkumisessaan muita halvemmalla? En ole vielä  kuullut yhtäkään kestävää perustelua asiasta. 

Keskustassa asuvat ovat myös hyvin kärkkäitä huomauttelemaan muilla vyöhykkeillä asuville ihmisille, jos he valittavat jostakin (esim. että ilman autoa on hankala pärjätä), että jokainen voi valita asuinalueensa ihan itse. Niinpä. Turha siis kitistä kun kosahtaa omaan nilkkaan, asuinalueensa voi tosiaan valita itse.

Helsinki maksaa suurimman osan HSL:n liikenteestä, Vantaa, Espoo ja muut vähemmän. Suomeksi siis, me stadilaiset maksamme enemmän systeemistä jo veroissa.

Simples.

Jos sä asut Korsossa, et ole stadilainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää myös keskustassa asuvien A-vyöhykeläisten valitus. Selkeästi kyseessä on porukka, jonka mielestä kaikki kaupungin tarjoamat edut kuuluvat heille, ja mieluiten muiden kustantaman. Vuokrien tai asuntojen kalleudella ei ole kerta kaikkiaan mitään tekemistä joukkoliikenteen hintojen kanssa, vaan ne perustuvat puhtaasti kysyntään, naurettava perustelu. Kaupungissa asuvilla on jo muutenkin ylivoimaisesti parhaimmat palvelut lähellä, ja todella hyvät ja monipuoliset (ja kalliit ylläpitää!) joukkoliikenneyhteydet, joista muilla vyöhykkeillä voi vain haaveilla. Miksi ihmeessä heidän pitäisi päästä liikkumisessaan muita halvemmalla? En ole vielä  kuullut yhtäkään kestävää perustelua asiasta. 

Keskustassa asuvat ovat myös hyvin kärkkäitä huomauttelemaan muilla vyöhykkeillä asuville ihmisille, jos he valittavat jostakin (esim. että ilman autoa on hankala pärjätä), että jokainen voi valita asuinalueensa ihan itse. Niinpä. Turha siis kitistä kun kosahtaa omaan nilkkaan, asuinalueensa voi tosiaan valita itse.

Helsinki maksaa suurimman osan HSL:n liikenteestä, Vantaa, Espoo ja muut vähemmän. Suomeksi siis, me stadilaiset maksamme enemmän systeemistä jo veroissa.

Simples.

Jos sä asut Korsossa, et ole stadilainen. 

Eikun sori! Sekoitin sut Sinccikseen. Tuo Simples hämäsi :).

Vierailija
244/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun A-vyöhykkeellä ja siellä sijaitsee myös työpaikkani, harrastukseni ja kaverit/sukulaiset joita näen usein. Viiden euron korotus kuukausilippuun ei haittaa pätkääkään.

Olen myös elämäni aikana asunut mm. Leppävaarassa ja muistan kyllä miten silloin työttömänä seutulipun hinta kirpaisi todella paljon, kun asuin tosiaan kahden pysäkin päässä Helsingistä ja sosiaalisista piireistäni. Aika paljon tuli pummilla matkustettua kun joskus oli vaan pakko päästä ihmisten ilmoille.

Oikein hyvä uudistus, hyvä myös että ratikkaliput poistui. Kiva että lentokentälle tarvitsee ostaa jatkossa enää lisävyöhyke eikä kokonaan erillistä lippua. Tykkään edelleenkin käydä n. kerran kuussa Espoossa huvin vuoksi ja jo se yksi edestakainen reissu/kk tulisi kalliimmaksi kun tämä hinnankorotus. Kerrankin HSL teki jotain oikein.

(Toki myös vyöhykesysteemi kansainvälisempi toimintatapa mistä tykkään itsekin).

Vierailija
245/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vituttaa, mutta voin elää tämän asian kanssa. Lippuni hinta nousi 5 euroa, eikä talouteni kaadu tuohon.

Säästäisin lipun hinnasta pari euroa, mikäli fyysisen bussikortin sijaan ottaisin jatkuvan lipun kännykkääni. Haluan kuitenkin ehdottomasti pitää bussikortin fyysisenä korttina. Maksan mielelläni pari euroa enemmän kuukaudessa siitä, ettei tarvitse stressata jos kännykän akku loppuukin yhtäkkiä. Sitten ei olisi lippua ollenkaan, ja olisin kusessa.

Luulis, että kun kännykän saa ladattua niin sen lipun voi sitten käydä osoittamassa palvelutoimistossa ja peruvat, jos sakkoja on tullut.

Kun on voimassa oleva lippu.

Näin ne toimivat silloin minunkin opiskeluaikana, jos oli unohtanut ihan sen valmislipun kotiin. 

Jotkut joo unohtivat joskus. Ei se maailma siihen kaadu.

Sinccis

Voit siis ostaa sen halvemmankin.

Lähde: HSL

Miten toimin, jos puhelimestani loppuu akku kesken matkan?

Voit osoittaa matkustusoikeutesi lipuntarkastajille

- kerta- ja vuorokausilippujen tapauksessa kertomalla matkapuhelinnumerosi

- kausilipun tapauksessa todistamalla henkilöllisyytesi

Noustessasi bussiin puhelimen on oltava päällä, jolloin voit esittää lippunäytön kuljettajalle.

Myös lähijunissa puhelimen pitää olla päällä, sillä lähijunien konduktöörit eivät pysty tarkastamaan sovelluksen lippuja sammuneesta puhelimesta.

---

Eli bussiin tai junaan ei voi nousta ellei puhelin ole toiminnassa. Mutta monessa bussissa (ainakin meillä päin) on latauspiste. Ehkä kantsii ottaa paperikopsu siitä lipusta ja näyttää se kuljettajalle ja sanoa että näyttää sen oikean jahka saa ladattua puhelimen.

Metroon ja ratikkaan voi sitten nousta sammuneen kännykän kanssa.

Emmä jaksanut lukea.

Sinccis

No sinähän ajat sillä vanhalla Volvollasi, joten asia ei sinua koske. Maailmassa on muitakin ihmisiä.

Maailma ja politiikka ei toimi noin, kuin itsekeskeisillä ihmisillä.

Toivottavasti sinä opit tästä jotain ja suurmiehistä.

Sinccis

Ahaa. Ja sinä äsken kerroit kuinka et osannut ostaa lippua junassa? Etka jaksanut edes lukea HSL:n infoa.

Sun toooodella kannaattaakin mahtailla oppimisesta, osaamisesta ja suurmiehistä /s

Siis tästä on 10 vuotta "aikaa" pöljä.

Sinccis

Vierailija
246/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simples.

Niin ja käytätte myös enemmän ja teillä on n. 10x enemmän linjoja kuin muilla.

Voisitte maksaa vielä vähän enemmänkin. 

Tarkastanpa vähän hintoja, ehkä lippujenne hintoja vielä korotetaan. Se olisi oikeus ja kohtuus muille matkustajille, jotka maksavat hupiajeluistanne leinojananosan.

Sinccis

Meidän linjoja ja infraa käyttävät kaikki muualta tulleet. Tänne tulee joka päivä bussilasteittain ja junalasteittain ihmisiä Vantaalta, Espoosta sun muualta. Moni jatkaa A-vyöhykkeen sisällä muilla liikennevälineillä.

Mutta autoilijana et tajua näistä asioista mitään.

Kun mä menen Helsinkiin julkisilla, niin olen menossa kaljalle tai vaikka matkatoimi*stoon, tai syömään. En mä mitään lisälinjoja käytä. Kaikki ne löytyy centteristä. Junalla vaan suoraan Korsosta keskus*taan.

Koskaan.

Sinccis

Vierailija
247/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä minäkään sitä, että huomenna AB-lipun ostajana joudun maksamaan 5€ enemmän kuin viime kuussa.

Mulla ei oo asia B-vyöhykkeen Espooseen eikä Vantaalle.

Suurin osa Helsingistä on B-vyöhykkeellä. B- ja C-vyöhykkeelle ei myöskään myydä omaa lippuaan.

Miksi ihmeessä edes piti keksiä erilliset vyöhykkeet kun yksittäisen vyöhykkeen sisällä tehtäville matkoille ei voi ostaa erillistä lippua? Olisi suoraan sama lippu koko pääkaupunkiseudulle.

Tosin silloinkin olisi järkevää pitää poikkeuksena tuo yleensä lyhyiden matkojen ydinkeskusta-alue ja ratikat, Olisihan se halvempaa myös kaikille keskustaan satunnaisesti meneville, että keskustassa voisi edullisesti siirtyä ratikalla paikasta toiseen tarvitsematta maksaa samaa hintaa kuin matkasta keskustaan.

Miksi juuri keskusta-alue? Entä jos haluan matkustaa lyhyen matkan Etelä-Haagasta Pohjois-Haagaan? Olisiko se saman hintainen kuin yhtä pitkä matka keskusta-alueella?

eri

Ei Helsinkiläiset tajua tätä! ovat itsekkäitä! 

Juuri heille pitää räätälöidä sitä sun tätä, mikä ei sitten onnistukaan mi*ssään muualla?

Miksi keskustassa pitäisi olla eri* säännöt, kuin muualla? No minäpä kerron: Ei miksikään.

Ja eikös sillä esim. minun ABC lipulla voi sitten jatkaa keskustassa minne haluaa? ;)

Sinccis

Vierailija
248/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo on muka vyöhykkeet, mutta ei ole mahdollista ostaa yhden vyöhykkeen lippua. Miksei ole pelkkää A-lippua? Tai B? Vaan on pakko ostaa AB vaikka ei ikinä kävisi hesassa. Ihan tosi turhaa. Ainoa joka hyötyy on työväki joka kulkee entistä seutumatkaa. Heidän lippu halpeni 40 e/kk.

Tästä aloitetaan.

Täytyy myöskin nähdä, että jossain kohtaa kokonaiskustannukset on katettava. Eikä siinä itku auta, jos palvelua halutaan ylläpitää.

Tosiasia on se, että energia, kalusto ja työvoima syövät suurimman osan kustannuksista. Ei se ajettiinko 16 vaiko 15 km.

Sinccis

Ymmärrän, että kokonaiskustannukset on katettava ja muuta beeässää, mut kyse ei ole nyt siitä. Vaan siitä, että aiemmin minulla oli pelkkä espoon sisäinen lippu, koska mulla ei ollut mitään tarvetta mennä muualle. Nyt joudun väkisellä ostamaan kalliimman lipun joka sisältää lipun hesaan. Miksi?

Matkailu avartaa.

Sinccis

Vierailija
249/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan lyhyilläkin matkoilla maksetaan nyt sama kuin joku Kauniaislainen matkalla Rautatientorille. 

Oletko sinä ihan oikeasti noin yksinkertainen? Mietipä tilannetta, jossa ennen haluttiin kulkea mainitsemasi lyhyt matka esim. Myyrmäestä Kannelmäkeen. Joutui maksamaan seutulipun verran. Nyt ei enää joudu. 

Kyllä, joillekin tilanne huononi, joillekin parani. Ne valittavat, joilla huononi. Ihan normaalia. Eivät he valittaisi, jos olisivat hyötyjien puolella. 

Se taas ei ole normaalia, ettei kyetä näkemään oman tilanteen ulkopuolelle ollenkaan. Oikeasti täytyy ihmetellä monenkin kommentoijan älykkyyttä. 

Aina jossain kohtaa matkustaessa tulee raja vastaan  ja rajalla hinnoittelu muuttuu. Nyt se raja vain vaihtoi paikkaa ja kuten sanottua, jotkut siitä hyötyvät, toiset häviävät. 

Vai älykkyyttä ihmettelet. Anna mä arvaan. Sinun lippusi hinta laski?

Voi kun olisi bensan hintakin laskenut.

Sinccis

Vierailija
250/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä minäkään sitä, että huomenna AB-lipun ostajana joudun maksamaan 5€ enemmän kuin viime kuussa.

Suurin osa Helsingistä on B-vyöhykkeellä. B- ja C-vyöhykkeelle ei myöskään myydä omaa lippuaan.

Miksi ihmeessä edes piti keksiä erilliset vyöhykkeet kun yksittäisen vyöhykkeen sisällä tehtäville matkoille ei voi ostaa erillistä lippua? Olisi suoraan sama lippu koko pääkaupunkiseudulle.

Tosin silloinkin olisi järkevää pitää poikkeuksena tuo yleensä lyhyiden matkojen ydinkeskusta-alue ja ratikat, Olisihan se halvempaa myös kaikille keskustaan satunnaisesti meneville, että keskustassa voisi edullisesti siirtyä ratikalla paikasta toiseen tarvitsematta maksaa samaa hintaa kuin matkasta keskustaan.

Miksi juuri keskusta-alue? Entä jos haluan matkustaa lyhyen matkan Etelä-Haagasta Pohjois-Haagaan? Olisiko se saman hintainen kuin yhtä pitkä matka keskusta-alueella?

eri

Juuri heille pitää räätälöidä sitä sun tätä, mikä ei sitten onnistukaan mi*ssään muualla?

Miksi keskustassa pitäisi olla eri* säännöt, kuin muualla? No minäpä kerron: Ei miksikään.

Ja eikös sillä esim. minun ABC lipulla voi sitten jatkaa keskustassa minne haluaa? ;)

Sinccis

Eli mielestäsi on reilua korottaa ratikkalipun hintaa yli eurolla lippua kohden koska vastaavasti joiltakin alueilta keskustaan matkustavalle lipun hinta aleni lähes puolitoista euroa?

Vierailija
251/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan sitten myös, että lippujen hinnat eivät kata kuin suunnilleen puolet kustannuksista. Toinen puoli tulee verovaroista, jotka maksavat nekin, jotka eivät koskaan HSL.n palveluja käytä.

Jos lipputuloilla pitäisi kattaa HSL:n toiminta kokonaan, pitäisi lippujen hinnat kaksinkertaistaa.

Tai kuten sanoin. Ajaa vain niitä linjoja, jotka ovat kannattavia. 

Siinä sitten vähenisi linjat aika paljon.

Sinccis

Vierailija
252/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Sinccis

Eli mielestäsi on reilua korottaa ratikkalipun hintaa yli eurolla lippua kohden koska vastaavasti joiltakin alueilta keskustaan matkustavalle lipun hinta aleni lähes puolitoista euroa?

Elämä ei ole suhteellista, vaan absoluuuttista.

Miksi ei olisi pitänyt korottaa? Se alennus kun* ei liity asiaan, jo*s aikaisemmin on otettu ylihintaa.

Sinccis

Vierailija
253/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei aiheuta itkua itselleni, ainoastaan sen että ajan jatkossa autolla/taksilla aina. Kantakaupungin sisällä liikkuessa tuo hinta ylittää sen mitä joukkoliikenteestä viitsii maksaa. Auto tai taksi ei ole halvempi, mutta monin verroin mukavampi. Olen käyttänyt joukkoliikennettä lähinnä sen halpuuden takia mitä se ei enää ole. Asun siis kantakaupungissa ja työskentelen myös Helsingissä. 

Teille jotka vouhotatte kävelystä/pyöräilystä, huomaa että olette maalta. Helsingin sisäiset matkat eivät kaikki todellakaan ole mitään muutaman kilometrin matkoja. Lisäksi kaikki meistä eivät voi hengata töissä tukka märkänä verkareissa.

Hei,

Tuo on asenne kysymys. Vaihtovaatteetkin on keksitty.

Sinccis

Vierailija
254/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoolaisena nimenomaan olisi kiva käydä Helsingissä useammin, vaan kallista on! Voisi käydä Oodissa, Suomenlinnassa, Kaivarissa, nauttimassa kesäisestä Helsingistä. Mutta ei. Liian kalliit ovat jo pelkät bussiliput. Ja aina vain hinta nousee.

Vierailija
255/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä uudistuksella on tarkoitus kohdistaa kuluja sinne mistä ne kertyvätkin.

Eihän tämä 100% vielä onnistunut. Mutta hyvä alku.

Sinccis

Vierailija
256/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Sinccis

Miksi ei olisi pitänyt korottaa? Se alennus kun* ei liity asiaan, jo*s aikaisemmin on otettu ylihintaa.

Sinccis

Samalla tavoin se ratikkalippukin on silloin ollut ylihintainen ja nyt sitä entisestään korotetaan lähes kaksinkertaiseksi.

Vierailija
257/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Sinccis

Sinccis

Samalla tavoin se ratikkalippukin on silloin ollut ylihintainen ja nyt sitä entisestään korotetaan lähes kaksinkertaiseksi.

Sille on varattu aika paljon neliöitä katukuvasta ja hinta on ollut alakanttiin. 

Hyväksyppä nyt tämä vain, kitisemättä. Tiedät itsekin, että asia on näin.

Sinccis

Vierailija
258/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Sinccis

Sinccis

Sille on varattu aika paljon neliöitä katukuvasta ja hinta on ollut alakanttiin. 

Hyväksyppä nyt tämä vain, kitisemättä. Tiedät itsekin, että asia on näin.

Sinccis

Miksi asiaa ei saisi nostaa esiin? Ristiriitaista väittää, että muut liput on olleet ylihintaisia, mutta ratikkalippu kuitenkin alihinnoiteltu. Eiköhän totuus ole se, että kaikkia hintoja pyritään jatkossa mahdollisuuksien mukaan korottamaan, kunhan käyttäjät on ensin saatu totutettua uuteen käytäntöön. Lisävyöhykelippu poistuu, kahden alueen lippu nostetaan entisen seutulipun hintaiseksi ja kolmen alueen lippu nousee siitä vielä muutaman euron kalliimmaksi, jos kerta kukaan ei niistä lipun hinnoista "kitise".

Vierailija
259/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simples.

Niin ja käytätte myös enemmän ja teillä on n. 10x enemmän linjoja kuin muilla.

Voisitte maksaa vielä vähän enemmänkin. 

Tarkastanpa vähän hintoja, ehkä lippujenne hintoja vielä korotetaan. Se olisi oikeus ja kohtuus muille matkustajille, jotka maksavat hupiajeluistanne leinojananosan.

Sinccis

Meidän linjoja ja infraa käyttävät kaikki muualta tulleet. Tänne tulee joka päivä bussilasteittain ja junalasteittain ihmisiä Vantaalta, Espoosta sun muualta. Moni jatkaa A-vyöhykkeen sisällä muilla liikennevälineillä.

Mutta autoilijana et tajua näistä asioista mitään.

Se on pelkkää joukkoliikenteen huonoa suunnittelua, jos Espoosta pääsee Vantaalle (nopeammin tai ainoastaan) menemällä Helsingin kautta.

Vierailija
260/263 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että pummilla matkustaminen ratikoissa tulee yleistymään tämän uudistuksen myötä. Ja se taas lisää painetta tulevaisuudessa nostaa taas lippujen hintoja.

Pidän julkista liikennettä liian kalliina niille, jotka ostavat vain yksittäislippuja. Ne saisivat olla huomattavasti halvempia, niin satunnaiset matkailijat ja turistitkin voisivat niitä käyttää. Nythän kannattaa esim. perheiden liikkua aina autolla, jos kaikilla ei ole kuukausikorttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme