Missä iässä lapsi päiväkotiin?
Meillä taloudellisesti mahdollista olla laittamatta lasta päiväkotiin, haluan olla lapsen kanssa kotona kun hän on pieni. Ollaan miehen kanssa kuitenkin mietitty, että olisi varmaan lapsen kannalta hyvä laittaa hänet jossain vaiheessa päiväkotiin opettelemaan ryhmässä toimimista jne. (meillä ei muita lapsia). Missähän iässä tämä kannattaisi tehdä?
Kommentit (312)
Minulla oli samanlaisia aatteita, kun lapsi oli 3-vuotias. Vuosi myöhemmin lapsi rupesi olemaan säännöllisesti pk:ssa. Totesin kuitenkin, että vaikka seurassa on hyvät puolensa, pk ei ole lapsiystävällinen paikka - päinvastoin. Myöskään taudeista ei välitetä, sairaita otetaan säilöön ja siitä taudit leviää jatkuvasti.... Seuraavaa lasta en missään nimessä laittaisi päiväkotiin/eskariin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi Oulussa kunnallisessa päiväkodissa ja emme ole mieheni kanssa koskaan ymmärtäneet, miksi päiväkoteja pidetään jonain säilytyspaikkoina lapsille. Ehkä olemme sitten erityisen onnekkaita, mutta täällä on ollut pysyvät ihanat hoitajat, todella siisti päiväkoti, pienryhmiä lapsille, sopivasti erilaisia aktiviteetteja (metsäretkiä, teatteria, hiihtoa, luistelua, musiikkijuttuja...). Kaikki on ollut todella ihanaa sekä lapsen että meidän mielestä. Tosin tästäkin huolimatta en ketään lasta hoitoon laittaisi ennen kuin kaksivuotiaana.
Totuus on monesti tarua ihmeellisempi. Hyvät asiat ei sulje pois pahoja ja sitä, että niistä ei vain puhuta; lapsi ei aina edes ymmärrä tulleensa kaltoinkohdelluksi, vaan uskoo kärsimyksen olevan omaa vikaansa ja pysyy siksi vaiti.
Jos minulla olisi oma asunto ilman lainaa ja joku 40 000€ tilillä, hoitaisin lapset kotona 4v asti. Voisi kokeilla, jos kävisi tuuri lotossa. :P
Kun ei ole kumpaakaan niin näillä näkymin lapsi lähtee 2v:nä päivähoitoon ainakin osa-aikaisesti.
Omani laitoin kun hän täytti 3 vuotta, ja voi hel vet ti sitä sairastelun määrää mitä on ollu siitä lähtien ja jatkuu vaan. Ei kestä mutta on ihan pakko. Jos ei olisi, ottaisin lapsen pois päiväkodista nopeammin kuin ehdit sanomaan kukka.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli samanlaisia aatteita, kun lapsi oli 3-vuotias. Vuosi myöhemmin lapsi rupesi olemaan säännöllisesti pk:ssa. Totesin kuitenkin, että vaikka seurassa on hyvät puolensa, pk ei ole lapsiystävällinen paikka - päinvastoin. Myöskään taudeista ei välitetä, sairaita otetaan säilöön ja siitä taudit leviää jatkuvasti.... Seuraavaa lasta en missään nimessä laittaisi päiväkotiin/eskariin.
Eskari on jo vähän eri juttu
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä ketkä tutkineet tätä aihetta koko ikänsä.
Esim Liisa Keltikangas-Järvinen.
Teoksia
Järvinen, Liisa: Personality characteristics of violent offenders and suicidal individuals. Annales Academiae scientiarum Fennicae: Dissertationes humanarum litterarum, 11. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia, 1977. ISSN 0355-113X. ISBN 951-41-0306-8.
Väkivalta ja itsetuho: Miten tuhokäyttäytyminen syntyy. Helsinki: Otava, 1978. ISBN 951-1-05117-2.
Aggressiivinen lapsi: Miten ohjata lapsen persoonallisuuden kehitystä. 5. painos 1999. Helsinki: Otava, 1985. ISBN 951-1-08125-X.
Hyvä itsetunto. 17. painos 2006. Helsinki: WSOY, 1994. ISBN 951-0-19425-5.
Tunne itsesi, suomalainen. 6. painos 2006. Helsinki: WSOY, 2000. ISBN 951-0-24799-5.
Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys. Helsinki: WSOY, 2004. ISBN 951-0-28423-8.
Temperamentti ja koulumenestys. Helsinki: WSOY, 2006. ISBN 951-0-32238-5.
Temperamentti, stressi ja elämänhallinta. Helsinki: WSOY, 2008. ISBN 978-951-0-34259-6.
Tunne itsesi, suomalainen. Helsinki: WSOY, 2010. ISBN 978-951-0-37405-4.
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Helsinki: WSOY, 2010. ISBN 978-951-0-36257-0.
Pienen lapsen sosiaalisuus. Helsinki: WSOY, 2012. ISBN 978-951-0-38810-5.
Hyvät tyypit, temperamentti ja työelämä. Helsinki: WSOY, 2016. ISBN 978-951-0-40566-6.
Tuolta esim Pienen lapsen sosiaalisuus lukulistalle, niin on aineksia muodostaa tutkimusnäyttöön perustuva mielipide.
Ja on myös aivan päinvastaista tutkimuksia. Itse en ota ko naisen asenteellisia tutkimuksia todellakaan vakavasti.
Eka lapsi meni aikoinaan 11kk iässä koska mun oli pakko mennä töihin.
Mitä aktiviteetteja te kuvittelette perus päiväkotipäivän sisältävän? Esim. pienten ryhmässä koko porukan vessatukset, pukemiset ja riisumiset, syömiset, pesut ja nukutukset vievät valtavasti aikaa. Siellä taaperot odottavat neljä kertaa päivässä pelkästään sitä, kun 11 muultakin vaihdetaan vaippa ja seuraavat sivusta, kun viisi kaveria raivoaa uhmapäissään... Leikkiaikaa jää todella vähän.
Kotona lapsella on todella paljon enemmän mahdollisuuksia käyttää aikansa mielekkäästi. Kotona hän ei oletettavasti joudu myöskään jonottamaan saadakseen aikuisen huomiota. Kunpa vanhemmat ymmärtäisivät tämän. T. Lh
Itse olen miettinyt laittavani esikoiseni aikaisintaan 3v päivähoitoon. Lapset on pieniä vaan hetken, haluan nauttia tästä ainutlaatuisesta ajasta <3
Kurjaa kun tuodaan 10kk ikäisiä.
Lusikka pitäisi pysyä kädessä ja osata kävellä.
Minusta 3v hyvä ikä
Lastenhoitaja
Aikaisintaan 3v iässä. Työskennellyt tänävuonna 15v alalla ja nuorempaa en päiväkotiin laittaisi vaikka olisi miten ihana talo (kuten meillä). Myös päivien pituuteen kiinnittäisin huomiota. Ihanakaan talo ei realiteeteille mitään mahda eli lapsiryhmien koolle, sairastelukierteille niin lapsien kuin aikuisten, sijaisten saamisvaikeudelle ym.ym
Omani aloittivat päiväkodin ollessaan 3,5v ja 5v, päivien pituudet vaihtelivat koko pk-uran ajan 5-8h välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu siitä, millainen koti on ja millaista päivähoitoa on tarjolla.
Jos sä itse kotiin jäävänä vanhempana olet wanna-be-lastentarhantäti, joka ilokseen laulaa, soittaa, askartelee, satuilee, leikkipuistoilee ja keksii ties mitä kehittäviä numerokirjainprojekteja ipanoille kaiket päivät ja vaihtoehto on se ääriään myöten täyteen pakattu lähipäikky, jossa hoitajat huonon johtamisen takia vaihtuvat kolmen kuukauden välein, niin hell yeah koti on lapselle parempi paikka.
Suurin osa meistä mutseista ei ole em. kaltaisia superpedagogeja ja se lähipäikkykin saattaa olla ihan ok, jopa oikein hyvä, paikka. Silloin tietty päikky parempi.Jotenkin surullinen viesti. Eikö jokainen terve vanhempi HALUA viettää aikaa lapsensa kanssa leikkien ja lauleskellen? Oikeasti kotiäitivuodet olivat kiireettömimpiä vuosia elämässäni, lapset tykkäsi, mies arvosti, kun kotihommat oli hoidettu ja hän sai keskittyä uraansa. Vikan lapsen aikana suoritin vielä etänä jatko-opinnot eli palasin työelämään paremmilla valmiuksilla kuin ennen hoitovapaata. Asenne ratkaisee!!
T: 3 lapsen äitiIlmeisesti olet kolmen suht helpon lapsen äiti? Täällä kirjoittaa sen vaativan lapsen äiti. Ei vaativan lapsen kanssa voinut tehdä mitään kotitöitä, pyykinpesu ja kaupassa käynti olivat maksimisuoritukset päivän aikana. Ruokaa ei pystynyt laittaa ennen kuin oli se toinenkin vanhempi kotona, jolloin toinen oli lapsen kanssa ja toinen kokkasi ruokaa. Kun lapsi vaatii huomiota ihan koko ajan, kiljuu, itkee, rikkoo kaiken minkä saa käsiinsä, kiipeää kaikkialle, jne, niin ei siinä mitään kokkailla eikä opiskella. Kun vauva pari kertaa päivässä nukkui ne ruhtinaalliset 10-20min päikkärit niin silloin kävin vessassa, söin ehkä pikaisen voileivän ja itkin väsymystäni. Ei asenne auta mitään. Minä olisin kyllä oikein mielelläni leikkinyt ja askarrellut jne mutta haaveeksi jäi, kun vauva olikin "hieman" eläväistä sorttia. Kaaos helpotti vasta lähempänä 1v ikää, kun oppi kunnolla liikkumaan ja leikkimään itse leluillaan, selaamaan kirjoja jne. Nyt 1,5v ja ehkä pystyy/ehtii pikaiset spagetit, wokit tms todella nopeat ruuat kokata jopa yksin lapsen kanssa kotona ollessani, koska hän saattaa sen vartin jo rakentaa legoilla tai ajaa autolla ilman että tuhoaa ympäristöään tai itseään...
Sä voisit jo nyt laittaa parina päivänä viikossa hoitoon, suosittelen lämpimästi, mulla löytyy yksi tämmöinen haastava kanssa ja päiväkodin säännöllinen rytmi tekee näille lapsille hyvää, myös muiden lasten kautta mallioppiminen on tärkeä keino uusien taitojen saamiseksi.
Viimeistään 3-vuotiaana laitan lapsen päiväkotiin. Lapsi on nyt 2 ja olen vakavissani miettinyt, että menisi jo nyt osa-aikaisena päiväkotiin, kun on niin sosiaalinen tapaus ja rakastaa muita lapsia. Toisaalta se tarkottaisi sitä, että pitäisi ottaa vastaan töitä. Ja omalla alallani se tarkottaisi lapselle vuorohoitoa. Täällä on kyllä hyvä vuorohoitopäiväkoti, mutta en ole valmis laittamaan lasta 16 tunniksi hoitoon vain siksi, että voisin tehdä töitä. Puistoissa saa paljon muita kontakteja, joten sinällään painetta ei ole. Ja kotona saa osallistua siihen tavalliseen arkeen, mistä hän kovin tykkää.
Alle 3 vuotiaille päivähoidon(nykyisin puhutaan varhaiskasvatuksesta) aloitus perhepäivähoidossa on erittäin hyvä vaihtoehto päiväkodille. Pph:ssa on yksi vakituinen hoitaja koko päivän lasten kanssa. Ryhmässä saa olla 4 kokopäivälasta (ja yksi ns puolikas, eli eskarilainen tai koululainen). Ainoa huono puoli pph:ssa on, että kunnat yrittävät ”ajaa” tämän ammattiryhmän ”alas”, harmillista.
Käyttäjä28204 kirjoitti:
Alle 3 vuotiaille päivähoidon(nykyisin puhutaan varhaiskasvatuksesta) aloitus perhepäivähoidossa on erittäin hyvä vaihtoehto päiväkodille. Pph:ssa on yksi vakituinen hoitaja koko päivän lasten kanssa. Ryhmässä saa olla 4 kokopäivälasta (ja yksi ns puolikas, eli eskarilainen tai koululainen). Ainoa huono puoli pph:ssa on, että kunnat yrittävät ”ajaa” tämän ammattiryhmän ”alas”, harmillista.
Meidän kaupungissa ainakin tällä alueella on jo ajettu alas. Hain lapselle pph-paikkaa syksylle (ryhmäpph tai ihan ”tavallinen” pph), eipä ole kuulunut kaupungin taholta mitään, mikä kuulemma tarkoittaa sitä tässä vaiheessa, että paikkaa ei ole antaa.
Vähän ennen kun pääsee vanhainkotiin.
2-3-vuotiaana osapäiväisesti/kerhotoiminta, 5-vuotiaana kokopäiväisesti. Tuo siis oman kokemuksen ja mielipiteeni mukaan, olen tutustunut tutkimuksiin laajalti ja noin koen myös omakohtaisen kokemuksen nojalla.
Harva noihin kuitenkaan oikeasti pystyy taloudellisten syiden nojalla ja poliittiset syyt ovat asia erikseen. Lisäksi tapauskohtaisesti vaihtelee paljon, jos huoltajalla mt-ongelmia esimerkiksi, niin aikaisempi hoito parempi molempien (lapsi ja huoltaja) kannalta. Aika tilannekohtaista siis.
Vierailija kirjoitti:
Viimeistään 3-vuotiaana laitan lapsen päiväkotiin. Lapsi on nyt 2 ja olen vakavissani miettinyt, että menisi jo nyt osa-aikaisena päiväkotiin, kun on niin sosiaalinen tapaus ja rakastaa muita lapsia. Toisaalta se tarkottaisi sitä, että pitäisi ottaa vastaan töitä. Ja omalla alallani se tarkottaisi lapselle vuorohoitoa. Täällä on kyllä hyvä vuorohoitopäiväkoti, mutta en ole valmis laittamaan lasta 16 tunniksi hoitoon vain siksi, että voisin tehdä töitä. Puistoissa saa paljon muita kontakteja, joten sinällään painetta ei ole. Ja kotona saa osallistua siihen tavalliseen arkeen, mistä hän kovin tykkää.
Suosittelen varhaiskasvatuskerhoa. Edelleen voit olla kotihoidontuella ja lapsi saa varhaiskasvatusta ja sosiaalisia kontakteja muutamia päiviä viikosta.
3-vuotta tai aikaisintaan n 2-vuotiaana.