Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teetkö henkilökohtaisessa elämässä esim. kolme- tai viisivuotissuunnitelmaa?

Vierailija
28.04.2019 |

Tein nyt eka kertaa kolmevuotissuunnitelman lähinnä budjetin osalta mutta on siinä pari muuttoakin ja auton osto. Jännittävää nähdä toteutuuko.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos joku haluaa asua "kalliissa vuokraluukussa" koko elämänsä? Eipähän tarvitsisi pihahommia tehdä, jos ne eivät lisää omaa onnellisuutta:)

No toki se on jokaisen valinta, mutta mä ainakin huomasin että tulen jäämään joka 3. kuukausi miinukselle jos en muuta pois. En olisi ehkä tajunnut sitä jos en olisi laskenut paperille.

Vierailija
22/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla. Sehän on selkeä merkki universumille tulla pilaamaan mun hyvät suunnitelmat siitä miten mun elämä menee. Elä tässä hetkessä. Ja kuten joku sanoikin, ainoa hyvä suunnitelma on laittaa rahaa säästöön, muita suunnitelmia et tarvii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisillä ole muuta tekemistä, kun exelöidä omaisuutta? Kuulostaa aika hel.etin neuroottiselta touhulta ja tylsältä elämältä. Ei se omaisuus hautaan mukaan tule kuitenkaan. Kyllä ihmiset osaa sitten olla tyhmiä. Koittakaa nyt edes hetki nauttia ihan elämästäkin.

Noh, itse tein tätä varten pohjan tammikuussa 2018. Pohjan tekemiseen meni puoli tuntia, ja ylläpitoon menee n. kymmenen minuuttia kuukaudessa. Onko tämä mielestäsi neuroottista, jos otetaan huomioon, että tällä vaivalla (yhteensä muutama tunti) tähän mennessä (reilussa vuodessa) auttanut säästämään useamman tuhat euroa aiempaa enemmän?

Vierailija
24/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi perhettä, niin lopettaisin työt kokonaan. Tykkään melomisesta, pyöräilystä, uimisesta, patikoimisesta ja luonnossa liikkumisesta. Rahaa en tarvitsisi juuri mihinkään, koska harrastukseni ovat lähes ilmaisia. En oikeasti tarvitsisi autoja enkä omakotitaloa. Paljon vähempikin riittäisi ja se tekisi elämästä paljon vapaampaa ja onnellisempaa. Voisin tehdä vapaaehtoistyötä lasten parissa ja auttaa apua tarvitsevia.

Vierailija
25/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla. Sehän on selkeä merkki universumille tulla pilaamaan mun hyvät suunnitelmat siitä miten mun elämä menee. Elä tässä hetkessä. Ja kuten joku sanoikin, ainoa hyvä suunnitelma on laittaa rahaa säästöön, muita suunnitelmia et tarvii.

Tämä asenne mullakin oli aikaisemmin ja säästöjä 0.

Vierailija
26/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän tätä hetkeä. Olen sen vihdoin oppinut nelikymppisenä avioeron jälkeen. Todella vapauttava tunne elää hetkessä!

Vierailija
27/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei olisi perhettä, niin lopettaisin työt kokonaan. Tykkään melomisesta, pyöräilystä, uimisesta, patikoimisesta ja luonnossa liikkumisesta. Rahaa en tarvitsisi juuri mihinkään, koska harrastukseni ovat lähes ilmaisia. En oikeasti tarvitsisi autoja enkä omakotitaloa. Paljon vähempikin riittäisi ja se tekisi elämästä paljon vapaampaa ja onnellisempaa. Voisin tehdä vapaaehtoistyötä lasten parissa ja auttaa apua tarvitsevia.

Jos sulla ei olisi rahaa, huomaisit äkkiä, että pyöräily ja melominen on kallista puuhaa. Tai siis ei se ajaminen ja melominen, mutta kaikki se, mitä täytyy tehdä, että pääsee ajamaan tai melomaan.

Vierailija
28/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän tätä hetkeä. Olen sen vihdoin oppinut nelikymppisenä avioeron jälkeen. Todella vapauttava tunne elää hetkessä!

Olen jo elänyt 40 vuotta hetkessä, ehkä nyt on aika tehdä jotain muuta.

Vierailija
29/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa tämä kommentti talteen odottamaan, kun seuraavan kerran joku väittää etteivät lapset rajoita elämää millään lailla...

Vierailija
30/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen aina viisivuotissuunnitelma. Kolmannen burnautin jälkeen jouduin mielisairaalan. Sitten sain ilmiölle nimen: vaativa persoonallisuushäiriö. Nyt 3 vuotta terapiaa takana ja suunnittelen elämääni noin 3 viikon tähtäimellä.

Vierailija
31/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei olisi rahaa, huomaisit äkkiä, että pyöräily ja melominen on kallista puuhaa. Tai siis ei se ajaminen ja melominen, mutta kaikki se, mitä täytyy tehdä, että pääsee ajamaan tai melomaan.

Mutta kaikki välineet on jo olemassa. Pärjäisin siis alle 400€/kk hienosti 👍

Vierailija
32/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa tämä kommentti talteen odottamaan, kun seuraavan kerran joku väittää etteivät lapset rajoita elämää millään lailla...

Harrastan nyttenkin edellä mainittuja, vaikka perhettä onkin ja useampi lapsi. Tuliko siis yllätyksenä, että ilman perhettä pärjäisi huomattavasti vähemmällä? Ei perhe harrastuksia ole haitannut koskaan.

Vierailija
33/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedonismi tuntuu varmasti hetkessä hyvältä.

Säästäjien ja tuhlaajien, jos nyt ihmisiä voi näin lokeroida, fundamentaalinen ero on haluissa, miten raha käsitetään , minkälaista mielihyvää sen kuluttamisesta tai säästämisestä saa.

Itse olen sen verran ekologisestikin nyrjähtänyt, että saan kaikista suurimmat kiksit siitä, jos voin säästää ja rakentaa vaikka jostakin kierrätystavarasta jotain kaunista.

Raha merkitsee minulle ennen kaikkea vapautta, jota ostan itselleni pala palalta joka kuukausi.

ja suunnitelmia teen, nyt nelivuotiskauden suunnitelmana on maksaa asuntolaina pois, jota on vielä noin 140 tuhatta.

34/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt. Voi olla, että sillä tavalla olisin aikaansaavampi. Toisaalta luultavasti 5 vuoden aikana tapahtuisi jotain odottamatonta ja suunnitelmassa pysyminen ei onnistuisi.

Kun olisin siihen asti hahmottanut tulevaisuuden viisivuotissuunnitelman mukaisesti, odottamattoman tapahtuman aiheuttama epävarmuuden kokemus olisi kontrastin takia varmaan suurempi kuin siinä tapauksessa, ettei mitään viisivuotissuunnitelmaa koskaan olisi ollutkaan?

Vuokralla asuminen tarkoittaa minulle huolettomuutta ja vapautta.

Vierailija
35/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmisillä ole muuta tekemistä, kun exelöidä omaisuutta? Kuulostaa aika hel.etin neuroottiselta touhulta ja tylsältä elämältä. Ei se omaisuus hautaan mukaan tule kuitenkaan. Kyllä ihmiset osaa sitten olla tyhmiä. Koittakaa nyt edes hetki nauttia ihan elämästäkin.

Taidat olla itse tyhmä. Minä en tosin käytä exceliä vaan ihan oikeaa kirjanpito-ohjelmaa talouden seurantaan. Sitä paitsi uusien yhtiöiden analysointi ja seuranta on paljon mukavampaa ajanvietettä kuin esim seiskan lukeminen, tyhjäpääblogistien (lue sisustutus- matkailu- ja perheblogit), tubettajien tyhjän lässyttämisen katselu/kuuntelu.

Vierailija
36/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan nyttenkin edellä mainittuja, vaikka perhettä onkin ja useampi lapsi. Tuliko siis yllätyksenä, että ilman perhettä pärjäisi huomattavasti vähemmällä? Ei perhe harrastuksia ole haitannut koskaan.

"Jos ei olisi perhettä, niin lopettaisin työt kokonaan. ... En oikeasti tarvitsisi autoja enkä omakotitaloa. Paljon vähempikin riittäisi ja se tekisi elämästä paljon vapaampaa ja onnellisempaa. "

Vähän ristiriidassa sen kanssa mitä ensin sanoit 😂.

Vierailija
37/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ei olisi perhettä, niin lopettaisin työt kokonaan. ... En oikeasti tarvitsisi autoja enkä omakotitaloa. Paljon vähempikin riittäisi ja se tekisi elämästä paljon vapaampaa ja onnellisempaa. "

Vähän ristiriidassa sen kanssa mitä ensin sanoit 😂.

Ok. No vapaampaa ja onnellisempaa olisi joka tapauksessa, vaikka miten kuulostaa ristiriitaiselta, koska voisi ne työt tosiaan lopettaa👍

Vierailija
38/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina suunnitellut talouttani pitkälle tulevaisuuteen. Olen pitänyt kirjaa tuloistani ja menoistani selvittääkseni, paljonko olen milloinkin voinut ottaa sijoitusvelkaa.

Nyt aletaan olla voiton puolella. Asuntolaina loppuu tänä vuonna ja toisen sijoitusasunnon laina kolmen vuoden päästä. Säästyneillä rahoilla säästän autonvaihdon ja sitten remontoin asunnot. Sitten häämöttääkin 60-vuotispäivät ja viimeinenkin laina loppuu. Toiveissa on, että eläkkeellä on enemmän rahaa käytettävissä kuin työssä ollessa, kun on enemmän aikaa tuhlata.

Vierailija
39/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on toiveena edetä töissä päällikkötasolle ja esimies piti sitä ihan realistisena ajatuksena. Mutta nyt oon huomannut, että se vaatisi niin hirveästi töitä, että en tiedä haluanko sitä kuitenkaan. Palkka on ihan ok nytkin eikä ole kauheita paineita mistään.

Haaveena on vaihtaa jossakin vaiheessa auto ja matkustella. Nää on ihan saavutettavissa olevia unelmia. Säästöjä on nytkin miltei 30 te. Matkustamista estää vaan loman vähyys ja lasten koulu.

Sitten haaveilen uudesta, hienosta omakotitalosta jossa olisi pihalla uima-allas. Se tuskin koskaan tulee toteutumaan. Pää ei kestäisi rakennusaikaa eikä tällä meidän alueella sellaista ole valmiina. Ei voida muuttaa toiseen kaupunginosaan, kun lasten koulu ja kaverit on täällä.

Vierailija
40/44 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kuolet perilliset pistää kaiken palamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan