Teetkö henkilökohtaisessa elämässä esim. kolme- tai viisivuotissuunnitelmaa?
Tein nyt eka kertaa kolmevuotissuunnitelman lähinnä budjetin osalta mutta on siinä pari muuttoakin ja auton osto. Jännittävää nähdä toteutuuko.
Kommentit (44)
Mitä siihen budjetoit? Miksi suunnittelet pari muuttoa?
Miksi teet tällaisen suunnitelman
Vierailija kirjoitti:
No haluaisin että mulla olisi 3 vuoden kuluttua 20 000 euroa. Niin siksi teen suunnitelman, sisältäen sen että muutan edullisempaan asuntoon kuin nykyinen jotta saan säästettyä enemmän.
Meillä ihan varmasti vaihdetaan auto parin vuoden aikana. Suunnittelen ostavani asunnon, kun lapsi lahtee opuskelemaan. Toivottavasti jo tänä syksynä
Matkustan ainakin 2 kertaa vuodessa.
Tässä suunnitelmani
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä
Säästötavoite johon en pääse nykyisillä asumiskuluilla. Tuon budjetin mukaan mulla olisi 3 vuoden kuluttua kasassa 6 000 jos jatkan asumista nykyisessä asunnossa. Mutta kun tavoite on 20 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haluaisin että mulla olisi 3 vuoden kuluttua 20 000 euroa. Niin siksi teen suunnitelman, sisältäen sen että muutan edullisempaan asuntoon kuin nykyinen jotta saan säästettyä enemmän.
Miksi muutat pari kertaa?
Mihin tarvitset tuollaisen suunnitelman? Tavoitteena säästää. Säästä
Elämässä on niin monta muuttujaa, että ainoa mitä suunnittelen on säästäminen.
Viimeisten 15v aikana ainoa mikä on pelastanut on muutama tonni säästössä kun elämä on mennyt uusiksi ilman suunnitelmiakin.
Nyt taas olen alussa parin vuoden sairastelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä
Säästötavoite johon en pääse nykyisillä asumiskuluilla. Tuon budjetin mukaan mulla olisi 3 vuoden kuluttua kasassa 6 000 jos jatkan asumista nykyisessä asunnossa. Mutta kun tavoite on 20 000.
Hä? Kaksi muuttoa?
Suunnittele lisätuloja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutat pari kertaa?
Mihin tarvitset tuollaisen suunnitelman? Tavoitteena säästää. Säästä
Ensin muutan nykyisestä halvempaan vuoden kuluttua ja sitten tuolloin 3 vuoden päästä omaan. Tämä on siis tavoite. En pysty säästämään tavoitetta kasaan vuosikymmeniin jos jään nykyiseen. Oli ihan mielenkiintoista hahmottaa tämä laskelmana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä
Hä? Kaksi muuttoa?
Suunnittele lisätuloja!
Teen nyt jo niin pitkää työpäivää etten pysty ottamaan rinnalle toista. Tai kai pystyisi mutta sitten menisi viimeinenkin vapaa-aika. Eli tuo muutto pienempään on parempi lyhyen tähtäimen suunnitelma. Kyllä sitä pari vuotta asuu vaikka millaisessa.
En tee suunnitelmia kun ei ne toteudu kuitenkaan. Aina ilmaantuu jokin yllättävä asia joka vesittää koko suunnitelman.
Suunnittelen lyhyellä tähtäimellä. Esim. nyt suunnitteilla talon myyminen kun ei ole enää varaa asua tässä. Sain potkut ja uudessa duunissa nyt 400€ pienempi palkka.
En tee mitään kolmivuotissuunnitelmia tai vastaavia. Tavoitteita toki on ja teen toimia mutta ei niitä miksikään suunnitelmaksi voi suoranaisesti sanoa. Tämän vuoden tavoite on että nettovarallisuus kasvaa 30 000 eurolla, ja tästä on jo puolet saavutettu
Suunnitelmissa muuttaa viimeistään reilun kolmen vuoden päästä Espanjaan. Nyt asun hollannissa jossa paremmat palkat, mutta expat veroetu loppuu kolmen vuoden päästä. Silloin pitäisi olla säästössä sen verran rahaa, ettei espanjan pienemmät palkat enää niin harmita (ja ehkä ne siellä nousevat sillä aikaa). Samalla myös opiskelen kieltä.
Tämä siis hyvin löysä suunnitelma - voi olla että muutetaan jonnekin ihan muualle jos tulee hyvä työtarjous, tai samoin voi olla että muutetaan aiemmin.
En tee suunnitelmia pitkällä tähtäimellä. Sen sijaan olen nyt toista vuotta seurannut Excelissä varallisuuden kehittymistä - listaan joka kuukausi tilien saldot, sijoitusten arvot, ym. Mukana on myös kokonaiskuvan saamiseksi arviot auton, asunnon ja muun omaisuuden arvosta. Itse olen tätä kautta onnistunut tehostamaan säästämistä, ja myös optimoimaan sijoittamista, kun on aiempaa selvempi kuva siitä, että kuinka paljon vuodessa pystyy laittamaan sivuun. Kehitystä seuraamalla on toki myös helpompi arvioida, että kuinka pitkään kestää saada rahat kasaan esimerkiksi auton vaihtoon, jos sille on tarvetta.
Kyllä mulla on aina ollut suunnitelmia: tämän päivän suunnitelma, tämän viikon suunnitelma, tämän kuukauden suunnitelma, tämän vuoden suunnitelma ja kolmen/viiden/kymmenen vuoden suunnitelma sekä eläkeelläolosuunnitelma.
Suunnitelmiin kuuluu ensinänkin mietintä siitä, missä tilanteessa ja millainen ihminen haluaisin olla tänään, tällä viikolla ... ja x vuoden päästä. Ihmisenä, perhesuhteissa, harrastuksissa, viisastumisena, taloudellisesti, ammatillisesti jne. Toisenakin siihen kuuluu mietintä siitä, millaisia asioita pitäisi pyrkiä tekemään ja mitä välttämään, jotta haluamani toteutuisi. Kolmanneksi siihen kuuluu noiden asioiden tekeminen.
Kaikkeahan ei tietysti voi suunnitella, ja tietenkin suunnitelmia pitää muuttaa ja kehittää sen mukaan, mitä elämä vastaan tuo. Joskus tavoitteita pitää kokonaan vaihtaa, joskun niitä voi säätää ylöspäin tai alaspäin. Mutta usein siihenkin, mitä ei voi suunnitella, voi vaikuttaa, tai ainakin siihen voi vaikuttaa, miten paljon antaa noiden asioiden vaikuttaa kaikkeen muuhun. Ja suunnitelmissa voi ja kannattaa ottaa huomioon myös se, mitä tekee kun jotain meneekin pieleen, sairastuu tms. Mulla on aina vaihtoehtoja mietittynä. Eihän ne tietty ikinä ihan sellaisinaan toimi, koska ei asiat mene pieleen ennakoidulla tavalla, mutta niitä yhdistelemällä ja säätämällä ja vähän uutta keksimällä elämästään voi saada ihan mukavaa vaikeuksien iskiessäkin.
Sanon tämän ihmisenä, jonka elämänkulkuun kuuluu kuollut vanhempi, pitkäaikaissairas lapsi, työttömyyskausia ja rahanpuutetta ja oma lopun elämää kestävä sairaus myös, ja joka kyllä tietää, että vain osan noista ongelmista voi edes korjata - mutta loppujenkin kanssa voi aikansa elää, ja sen voi thdä suhteellisen onnellisena.
Teen kyllä paljon suunnitelmia, käytössä useampi iso vihko joihin kirjoittelen kaikkea ylös. Ehkä suunnitelmia enemmän ne ovat sellaisia haaveita tulevaisuudelle. Minulle se on sellainen rentouttava vapaa-ajanharrastus kirjoitella ja haaveilla.
Nyt seuraavan viiden vuoden aikana on suunnitelmissa löytää sopiva asunto seuraavalle 10 vuodelle, saada pari lasta lisää sekä saada opiskelupaikka yliopistosta. Nuo ne tärkeimmät, sitten on toki pienempiä juttuja, kuten matkasuunnitelmia yms..
Eikö ihmisillä ole muuta tekemistä, kun exelöidä omaisuutta? Kuulostaa aika hel.etin neuroottiselta touhulta ja tylsältä elämältä. Ei se omaisuus hautaan mukaan tule kuitenkaan. Kyllä ihmiset osaa sitten olla tyhmiä. Koittakaa nyt edes hetki nauttia ihan elämästäkin.
Olen aina tehnyt suunnitelmia. Aina ei ole pysytty suunnitelmissa, mutta toimivat kuitenkin suuntaa-antavana.
Suunnitelma on työkalu, ei päätarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole muuta tekemistä, kun exelöidä omaisuutta? Kuulostaa aika hel.etin neuroottiselta touhulta ja tylsältä elämältä. Ei se omaisuus hautaan mukaan tule kuitenkaan. Kyllä ihmiset osaa sitten olla tyhmiä. Koittakaa nyt edes hetki nauttia ihan elämästäkin.
No en näe mitä nauttimista elämästä on kituuttaa jossain kalliissa vuokraluukussa sen sijaan että tekisi ostosuunnitelman vaikka omasta ihanasta pienestä omakotitalosta muutaman vuoden päähän.
Entä, jos joku haluaa asua "kalliissa vuokraluukussa" koko elämänsä? Eipähän tarvitsisi pihahommia tehdä, jos ne eivät lisää omaa onnellisuutta:)
Miksi ihmeessä