Mistä tietää onko itse vai muut tyhmiä?
Olen pitänyt itseäni fiksuna, muut eivät.
Tunnun olevan lähes kaikesta erimieltä ja nyt olen alkanut epäilemään, että olenkin itse se idiootti.
Myönnän, että vaikuttaa hieman keksityltä ongelmalta, mutta on aika raskasta olla kokoajan kaikkia vastahankaan ja joutua selittelemään ja perustelemaan itseään ja toisaalta taas tuntuu vaikealta antaa olla kun muut tuntuvat tietyissä asioissa niin typeriltä.
Tietääkö sen itse onko tyhmä?
Kommentit (67)
Kun kaikki ovat eri kannalla kuin minä, melko suurella todennäköisyydellä minä olen se "tyhmä" eli se, jonka olisi aiheellista oppia jotain uutta siitä tilanteesta. En kuitenkaan tiedä tajuanko aina oikein, että mitä mun pitäisi oppia. Yleensä oletan, että parempaa kommunikointia. Jos sanon jotain mielestäni melko normaalia mutta kaikki pöyristyvät, niin oletan muiden ymmärtäneen väärin mitä tarkoitin. Monta väärin ymmärtäjää = vika on alkuperäisessä viestijässä.
Vaikka yleensä se yksi muiden hölmönä pitämä on joukon "tyhmin", niin poikkeuksiakin on. Esim. on asioita, joista tulee arki-/maalaisjärjellä eri näkemys kuin tarkemmalla perehtymisellä.
Enemmistö ei ole aina oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä sellainen ihminen, joka on vähän tahallaan kokoajan erimieltä kuin muut. Saa mukavia keskusteluja aikaiseksi. Ja usein on myös hauskaakin. Huumori-ihmisiä.
Ihan keskivertoälykäs. Jossain keskivertoa lahjakkaampi ja jossain vähän tyhmempi.
En pärjäisi mensantestissä, mutta miksi pitäisi?Pärjään niin hyvin, kuin koen itselleni tarpeelliseksi pärjätä.
Elämä on vaakakuppi. Ei voi saada toista luopumatta toisesta. Koitan pitää tasapainoa yllä.
Ehkä tämä ”äärimmäinen” luopuminen menee fiksuuden piikkiin. Tiedä sitä sitten.Mulla oli nuorempana samaa, ehkä vieläkin sellaisissa tilanteissa, joissa molemmat mielipiteet ovat yhtä oikeita tai vääriä, mutta suurinosa valitsee silti saman.
Nyt on ehkä korostuneempana se, että kun luulen, että kerrankin joku ajattelee jostakin samalla tavalla kuin itse- hetken päästä huomaankin, että ei sittenkään- erimieltä olen jostakin ratkaisevastavasiasta vaikka samalla puolella oltaisiin tai saman puolen eripuolilla.
Minua kiinnostaa enemmän, miksi joku ihminen ajattelee niin kuin ajattelee. Tai miksi ihminen päätyy tekemään jotain tiettyjä asioita.
En usko mihinkään oikeisiin tai vääriin ratkaisuihin, on vain olemassa erillaisia lopputuloksia ja sitten vastaavasti eri reittejä päästä samaan päämäärään.
Nostan vanhaa ketjua ahdistuspiikissäni.
Mutta siis jaan kanssasi tuon ajatuksen.
Tai en ehkä mieti niinkään miksi joku päätyy tekemään jotakin. Olen yleisesti kiinnostunut siitä mitä ihmiset sanovat, ajattelevat ja mikä motivoi ylläpitämään tekoja ja ajatuksia.
Joskus yritin kysyä ihmisiltä heidän maailmankuvastaan yms. Mutta kysymyksiini vastattiin joko "väärin" (puhuttiin väärästä asiasta) tai ne tulkittiin jonkinlaisena negatiivisuutena tai huonona asenteena.
Sanotaan vielä, että en ole saanut asperger-dignoosia (vaikka sitä ei enää taideta antaakaan) tai mitään muutakaan lievään autismiin viittaavaa.
1. omat jutut = parhaat jutut
2. tuskin olet tyhäm. voi olla että.. muilla vaan on eri mielipide.
3. muiden mielipiteet on vääriä jos ne ei ole samoja kun omasi.
4. silti jos joku muu puolustaa mielipidettään niin 3. ei ole totta
5. muista että jos sanot jt tyhmää USEIN nii kaikki on jo unohtanu sen edellisr asaian koa ska se oos un nolomåoi-.
Valtaosa ihmisistä on ihan faktisesti tyhmiä. Ei siis ole mikään ihme, ettei keskimääräistä reilusti älykkäämpi tule valtaosan kanssa kovin hyvin toimeen. Ja ei, älykkyys ei tee ihmisestä mitenkään kärsivällista tai sosiaalista, niin että "fiksu tulee toimeen kenen tahansa kanssa". Sellainen jonka persoonallisuuspiirteisiin sopii hyvin olla vähemmän älykkäiden kanssa, tullee hyvin, sellainen jolle se ei sovi, huonosti.
Tästä yleensä loukkaannutaan jostain syystä, mutta tilannetta voi ihan hyvin verrata siihen, että se keskivertoihminen laitetaan saarelle asumaan älyllisesti kehitysvammaisten kanssa. Jollekin se on ihan ok ja kivaakin kun on fiksuin, toinen kokee sen kidutuksena. Jos ei koskaan/hyvin harvoin pääsee vuorovaikuttamaan omalla tasollaan olevien ihmisten kanssa, siinä useimmat kuitenkin turhautuvat, ärtyvät, ja kokevat jatkuvaa ulkopuolisuutta.
On todella raskasta joutua jatkuvasti vääntämään kaikki rautalangasta, ja silti kapeamman käsityskyvyn henkilöt käsittelevät esim fakta-asiat tunteella ja perimmäinen pointti hukkuu (esimerkkinä juuri vaikka tuo vammaissaari juttu, jonka jostain syystä moni kokee äärimmäisen loukkaavana, vaikka on vain ihan fakta että äo ero keskimääräisen sadan pisteen taviksen ja downsyndroomaisen 60 pisteen, ja taviksen ja 140 pisteen älykkään välillä, on täsmälleen sama - tavis on älykkäälle yhtä tyhmä kuin se down on tavikselle).
Vierailija kirjoitti:
Miten olet elämässä pärjännyt? Lopulta se on ainoa mittari, joka on yhtään objektiivinen.
Älykäs mutta laiska ja menestymätön on luultavasti älykäs tasan omasta mielestä, ja ehkä äidin.
Onneksi aina voi ottaa opiksi.
Höpsis. Kaikkia ei samanlainen ”menestys” motivoi, eikä todellakaan ole älykästä väittää, että se olisi ”ainoa objektiivinen mittari”.
😂
Voiko olla yksinään tyhmä tai viisas. Uskon että viisaus riippuu kahden ihmisen keskinäisestä toiminta mallista miten samalla aaltopituudella he ovat toimiessaan. Myös ihminen joka lukee paljon on viisaampi kuin jos ei lukisi ollenkaan.
Esimerkkinä: minusta olisi hyvä ottaa vaikka johonkin huippumestyneeseen it-firmaan kiintiömäärä työkokeilijoita. Toisinsanoen muutama syrjäytynyt nuori sinne joukkoon sotkemaan pakkaa. Opettelemaan vaikka koodausta yms.
Tämä siis opettaisi puolin ja toisin hyödyllisiä taitoja :)