Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näinkö "fiksusti" toimii TE- toimisto käytännössä ?

Vierailija
25.04.2019 |

Ilmoitettu selkeästi asiakkaan omatiedoissa ,että työpaikka valmiina muutaman viikon sisään,
(työ alkaa kun työnantaja ehtii kirjoittamaan työsopparin muilta tehtäviltään.)

Oma-Asiantuntija-Mikälienee ei todennäköisesti ole vaivautunut lukemaan asiakkaan tietoja --
monistettu vaan kutsuja randomisti että saadaan taas yksi "ryhmä" täyteen?
Aivan pakko siis laittaa tällainen KUTSU työnhakukurssille missä "annetaan neuvoja aktiiviseen työnhakuun".
Vettuilua vai ihan puhdasta hölmöyttä? Siis ketä jukolauta siellä oikein on töissä "asiantuntija"tehtävissä?

Siis katsokaa ihmiset mihin teidän rahojanne tuhlataan ----> järjestämällä kursseja ihmisille jotka eivät todellakaan niitä tarvitse.

Todennäköisesti jos joku jättää menemättä niin saapahan lätkäistyä karenssin.

Järkätään TURHIA työnhakukursseja henkilöille joita odottaa työpaikka kun on lukemattomia työttömiä joilla ei ole tietoakaan töistä ja joihin toimenpiteitä tulee oikeasti kohdistaa. Jotka tarvitsevat kipeästi tukea.

Suututtaa tällainen resurssien tuhlaus kun puikoissa on ihmisiä joita ei oikeasti kiinnosta?
Ja kutsutaan vielä itseään asiantuntijoiksi.

Kommentit (389)

Vierailija
181/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tosiaan suorittanut korkeakoulututkinnon niin varmasti on rutiinia kuunnella tunnin luento mistä vaan....

Mutta jos sinne lähettävä työvoimaviranomainen on itse kokki?

Vierailija
182/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos velvoitteet ei kiinnosta niin ei yhteiskuntaa kiinnosta maksaa sulle myöskään työttömyyskorvausta. [/quote]

Kovasti sitä samaa yhteiskuntaa kiinnosti kerätä multa verot raskaimman kautta.

Ja nyt kun tarvin sitä työttömyysturvaa mua nöyryytetään sanktion uhalla  uhkaamalla vetäistä se sama turvaverkko altani, mitä itse olin kustantamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja halutaanko kokeille maksaa kyykyttämisestä palkkaa. Mehän sen maksamme.

Vierailija
184/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoa työllistymiseen Info

Esittelemme työnhakuinfossa työnhakijoillemme suunnattuja palveluita  ja annamme neuvoja aktiiviseen työnhakuun ja ohjeistamme päivittämään työllistymissuunnitelman.

Info on noin tunnin kestävä ryhmätilaisuus.

Tällainen kutsu korkeakoulutetuille henkilöille jotka joka ainoan työpaikkansa takuuvarmasti löytäneet ilman työkkäriä.

(Mikäli et osallistu työnhakuinfoon ---->työnhakusi katkeaa ---> menetät oikeutesi työttömyysturvaan.)

Samaan aikaan nuoria syrjäytyneitä puutteellisine koulutuksineen odottaa tukea?

Ihan yhtälailla korkeakoulutetut saavat mennä niille v*tun kursseille. Ei mitään erioikeuksia kenellekään. Työnhakutaidot on yksilöstä riippuvia, ei koulutuksesta.

Ei minulle ainakaan yliopistossa opetettu miten haetaan töitä eikä mitään työkkärikäytäntöjä tms. Se että minä osaan hakea töitä, ei tarkoita ettäkö kaikki muutkin korkeakoulutetut osaavat.

Ja ohiksena vielä, että on sitä melkoisia uunoja myös koulutetussa väessä, kuten on erittäin fiksuja ihmisiä myös kouluttamattomissa.

Vierailija
185/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tosiaan suorittanut korkeakoulututkinnon niin varmasti on rutiinia kuunnella tunnin luento mistä vaan....

Kaikki eivät ole humanisteja eli lähinnä yliopistolta sai rutiinia lintsata luennoilta. Tosin puolet tutkinnon opintopisteistäkin tuli käytännön harjoituksista. Onneksi näin.

Vierailija
186/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tältä , ikään kuin virkailijan fiilispohjalta,  sinä printtaat kutsuja työnhaku-infoon liukuhihnalta menemään?

Tuo toiminta pitää kyllä tutkia.

Kuulostaa kyllä mielivaltaisesta.

Vierailija
187/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos sinne lähettävä työvoimaviranomainen on itse kokki?

Hyvin sujuu, ei sillä asiantuntemuksella nyt niin väliä ole :)

Meille Turkuun, Hellaksen karkkitehtaalle (sittemmin Leaf) tuli vuosikymmeniä sitten johtajaksi mies ompelukonetehtaalta (näin häntä kutsuttiin). Oli kuuma kesä ja karamelliliemet valuivat ilmastoimattomassa tehdassalissa koneiden kylkiä pitkin. Sitä siinä sitten yritettiin rasioihin pakata...

Veimme "näytteet" herra johtajalle, ja asiantuntevasti hän kehotti tekemään nopeammin :D No, mitenköhän sellainen onnistuu sillä samalla mönjällä? Ja entäs urakat? Olettiko, että ollaan niin tyhmiä, että kustaan ne (vaikka ei ollut pienintäkään mahdollisuutta)?

Vierailija
188/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Resurssien tuhlausta.

Järkevä virkailija tajuaa kun kerrottu että töitä tiedossa ja ilmotetaan kun työt alkaa, ettei mene lykkäämään tällaista asiakasta minnekään työnhaku-info-kurssille.

Sillä se turhareissu vie joltain toiselta paikan jolle se info olisi todella tarpeellista.

Virkailijalla ja asiakkaalla ei ole toiminut keskinäinen vuorovaikutus. Asiakasta ei ole kuultu tai työllistymissuunnitelman toteuttamistietoja luettu tai ymmärretty jos tuossa tapauksessa laitettu alkuinfoon.

Asiakas voi antaa ja kannattaakin antaa palautetta suoraan omavirkailjan yksikköön/esimiehelle.

Eli (sanktion vuoksi) ko tilaisuuteen osallistumme ja aivan varmasti tulemme kertomaan tänne kurssin annista  ja antamaan palautetta.

Vierailija
189/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin missä päin näitä tunnin infoja järjestetään? Uudellamaalla vai itä-Suomessa?

Vierailija
190/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tältä , ikään kuin virkailijan fiilispohjalta,  sinä printtaat kutsuja työnhaku-infoon liukuhihnalta menemään?

Tutkintaanhan se meneekin kun hallitustoimet muuttuvat. Ihmiset käyvät kuumina.

Vierailija
191/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.

Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.

Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.

Itse ehdotin juuri tätä, mutta se kiellettiin karenssin uhalla. Sitten sanottiin, että omalla ajalla voi opiskella ja työttömänä voi saada 50% alennuksen. Sitten sanottiin, että voidaan laskea kokopäiväiseksi opiskelijaksi, jos alkaa opiskelemaan noita kursseja ja silloin tietysti menettää kaikki tuet. Mielellään olisin kyllä tuollaisille kursseille mennyt.

Sen sijaan oli karenssipakko mennä CV-kurssille, jossa konsultti ilmoitti minuutin lukemisen jälkeen, että "Sulla on kaikki kunnossa." ja loppu aika piti hengailla ja pyöritellä peukaloita, että näyttää kurssittajakin tekevän jotain rahansa eteen.

Työväenopiston kursseja ei ole koskaan kielletty, ne on yksiselitteisesti tulkittu harrastukseksi. Mutta työttömät kerjää sääliä vetoamalla siihen, että kun tämäkin kiellettiin!

Lisäksi meillä on voimassa laki, jonka mukaan voit opiskella 6 kk ajan niin paljon kuin haluat, pelkkä ilmoitus työkkäriin riittää - mutta jos töitä tarjotaan, opinnot ei mene edelle.

Taisit keksiä päästäsi nyt tuon lakijutun.

Te-palvelut.fi sivulla siitä kerrotaan, joten eihän se voi olla totta. Tällä palstalla on oppinut, että työttömien mielestä tuolla on pelkkiä valheita.

Tsekkaan kohta, mutta mulle on sitten virkailijat (2 kpl) valehdelleet. 

Ei ne ole valehdelleet. Sinä vain et ole ymmärtänyt. Mutta on luotettu, että ymmärrät ja siksi kävi niin, että prosessoit tiedon väärin.

No niin kävin katsomassa, ja noinhan siellä lukee, mutta koulutuksen pitää antaa ammatillisia valmiuksia. Esim. avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia. Eli väärään sinä johdat väitteelläsi, että saa opiskella. Saa, mutta on tiukka ehto,  ei mitä tahansa, eikä missä tahansa. 

Osaatko lukea lain perustelut? Avoin yliopisto kelpaa, kieliopinnot kelpaa, nepsy-koulutus kelpaa - mutta ammatillisia valmiuksia ei saa osallistuessaan kerran viikossa tanhupiiriin.

"Saat jatkossa opiskella työttömyysetuudella puoli vuotta, jos

olet vähintään 25-vuotias

opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa

Opintojesi tulee edistää työllistymistä, eikä lakia voi soveltaa esimerkiksi selkeästi harrastusluonteisiin opintoihin tai yli kuusi kuukautta kestäviin opintoihin."

Lainattu suoraan sieltä sivulta. 

Eli rautalangasta väännettynä: Avoimessa yliopistossa ei voi opiskella ja samalla nostaa työttömyystukia, koska avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia millään tasolla jos siellä opiskelee 6kk. Sä et taida enää itse edes muistaa mistä jankutat. 

Lisää rautalankaan: HE (eli hallituksen esitys): "Työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä olisi, että opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa. Edellytystä tulkittaisiin laajasti. Ainakin julkisen valvonnan alaisten oppilaitosten järjestämien opintojen sekä muiden koulutuspalvelujen tuottajien järjestämien, mainittuihin opintoihin rinnastettavien opintojen katsottaisiin täyttävän tämän edellytyksen. Soveltamisalan ulkopuolelle jäisivät lähinnä selvästi harrastusluonteiset opinnot."

Suomennos: yliopisto ja edelleen avoin yliopisto ovat julkisen valvonnan alaisia oppilaitoksia, joten niissä opiskelu tulkitaa ammatillisia valmiuksia lisääväksi.

Hallituksen esitys on pelkkä esitys=ehdotus. Ei se mikään lakipykälä ole.  Se te-virkailija, jonka kanssa olen puhunut,  tulkitsee avoimen yliopiston siten, että en voi siellä opiskella ravitsemustieteitä (15 op) ja samalla saada työttömyysetuutta. 

Mukavaa illan jatkoa, en jaksa enempää. 

Niin. Kun eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen, se hyväksyy sekä siihen sisältyvät lait että niiden perustelut. Hallituksen esitys ei siten ole pelkkä ehdotus, se on lakiesitys perusteluineen ja aina kun lakia tulkitaan, katsotaa perusteluista selvennystä.

Virkailija ei tulkitse avoimen yliopiston opintoja siten, että et niitä voisi opiskella, koska virkailijaohjeessa on erikseen alleviivattu, että myös opinnot yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa täyttävät nämä ehdot. Olipa se sitten yliopisto tai avoin yliopisto!

Vierailija
192/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron salaisuuden: ei niitä kutsuja printata työkkärissä! Palveluntuottajan kanssa on tehty sopimus eli riittää, että asiakkaan tiedoissa on rasti tietyssä kohdassa, painetaan enter ja kas, robotiikka hoitaa loput.

Vierailija
193/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos velvoitteet ei kiinnosta niin ei yhteiskuntaa kiinnosta maksaa sulle myöskään työttömyyskorvausta. 

Kovasti sitä samaa yhteiskuntaa kiinnosti kerätä multa verot raskaimman kautta.

Ja nyt kun tarvin sitä työttömyysturvaa mua nöyryytetään sanktion uhalla  uhkaamalla vetäistä se sama turvaverkko altani, mitä itse olin kustantamassa.

Miksi sinun pitää saada työttömyysetuutta, jos sinulla jo on työpaikka ja siihen vedoten kieltäydyt infosta?

Vierailija
194/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän noita CV kursseja omalla kohdalla tarpeettomina. Mun pitäs parhaillaan ilmoittautua kolmen viikon CVn rustaamiskurssille. KOLME viikkoa, se on sitova. Jos töitä sattuis saamaan, niin ei voi lopettaa kesken.

Mä tiedän, ettei mun CVssä ole mitään vikaan, eikä mun työnhakutaidoissani. Mä pääsen aina haastatteluun, kun olen hakemuksen laittanut. Mä olen keski-ikäinen, polvivaivainen kokki. Eihän mua kukaan tervejärkinen palkkaa kiireiseen keittiöön. Ei siellä ole mahdollisuutta ottaa huilia. Olin vuosikymmenen verkkaisessa pienessä ravintolassa töissä, se lopetettiin eläköitymisen vuoksi. Nyt olen ollut puolisen vuotta työtön.

Olen suunnitellut opiskelevani, että jos esimiehen hommiin pääsis isoon keittiöön. Ei tarvii niin paljon olla liikkeessä. Jostain syystä te-toimisto on hieman nihkeä suunnitelmilleni. Mä luulin, että he ovat siellä mua varten, mutta plääh.

Työn tai koulutuksen aloittaminen on pätevä syy keskeyttää valmennuskurssi. Siitä ei saa karenssia eikä muutakaan rangaistusta. Noi on ne ainoat syyt millä ne kurssit saa keskeyttää. Olin itsekin vastaavalla kurssilla ja sieltä pari keskeytti, toinen lähti työvoimakoulutukseen ja toinen töihin. Ihan oli työkkärille ok.

Työn pitää alkaa kesken kurssin, jotta se olisi pätevä syys kurssin keskeyttämiselle. Ei siis riitä, että työsuhde alkaisi esim. päivä tai viikko kurssin päättymisen jälkeen.

No ei tietenkään riitä. Kurssin aikanahan sä olet työtön ja sua koskee työttömän velvollisuudet ihan kuten kaikkia muitakin työttömiä. Jos sut velvoitetaan osallistumaan työllistymistoimenpiteeseen niin silloin on osallistuttava. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Työnhaku ja omien työnhakuvalmiuksien parantaminen on se velvoite jonka perusteella sitä sä sitä korvausta saat. Jos velvoitteet ei kiinnosta niin ei yhteiskuntaa kiinnosta maksaa sulle myöskään työttömyyskorvausta. 

No esimerkiksi käymäni nuorten työnhakukurssin vetäjä oli sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä istua kurssia loppuun jos työt alkaa seuraavalla viikolla. Tästä voi syntyä harhakäsitys, että olisi ok lopettaa kurssi työllistymisen vuoksi, vaikka työ ei kesken kurssin alkaisikaan.

Itse kurssi oli yhtä ajanhukkaa meille muutamalle siellä olleelle korkeakoulutetulle. Pari meistä oli jo saanut työpaikan ja yksi aikoi yrittäjäksi. Kurssin opit olivat sellaisia, joita meillä käsiteltiin jo yläasteen opo-tunneilla. CV:tä ja hakemustekstejäni varten vetäjä ei osannut antaa mitään parannusehdotuksia.

Vierailija
195/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla yksityiset firmat, joilta ostetaan työttömienkiusaamispalvelua lähettelee samoja massaviestejä kaikille, katsomatta tilannetta. Jopa moneen kertaan samalle henkilölle.

Vierailija
196/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssinvetäjä on jokin 25-vuotias tyttönen, mikä osaa kytkeä edes läppäriä videotykkiin kiinni ”mistäs tää kyl tää ennen toimi...”

Ja se on jokin ”asiantuntija”, mikä selittelee meille neljävitosille ulkomaan komennuksillakin olleille miten maailma pyörii...

Siis suomi on niiiin menetetty maa...

Vierailija
197/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli työvoimavirkailijana (tai tällä joka soitteli kontrollisoittoja) aivan loistava mies pitkään.

Kaikki asiointi sujui napakasti kun olin työttömänä töiden välissä .

Ei ikinä mitään valittamista hänestä. Hyvä asiallinen ihminen.

Olin tyytyväinen.

Sitten jäin taas muutamaksi kk työttömäksi ennen seuraavaa kokoaikaista pestiä.

Virkailija olikin tällä välin vaihtunut ja minulle soitti kimittävä naisääni joka muisti pitää ihan alkuun kattavan puheen "työttömän työnhakijan velvollisuuksista" kun saa "nauttia etuutta" ja mihin tämä "velvoittaa". Lisäksi vielä jotain aktiivisuus ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden tarpeellisuuksista. Tätä puoli tuntia.

Mahdollisimman jyräävä ja ikävä asenne "mitä sun nyt pitää tehdä".

Yritin kertoa hänelle mikä tilanteeni on (varsin hyvä siis loppujen lopuksi).

Ääni puheimessa jatkoi kimittämistä.

Olin että ei helvetti  ja lopuksi olin vain hiljaa. Kimitys jatkoi (hän rakasti omaa ääntään).

Minä olen nyt yksi heistä joka menee infoon missä opetetaan työnhakua. Ensimmäistä kertaa elämässäni menen opiskelemaan työnhakua vaikkei tarvitse.  Ilmeisesti asiantuntija tai joku TE-tyyppi näki sille tarpeen.

Onneksi pian sama työni missä olin alkaa ja pääsen helkkariin tuota omituisesta porukasta

josta ykskas muodostui entisen mahtavan tsempittäjän ja tuen asemesta silkka riesa.

Vierailija
198/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Media-alan porukkaa mukana infossa.......?

Vierailija
199/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työvoimavirkailijana (tai tällä joka soitteli kontrollisoittoja) aivan loistava mies pitkään.

Kaikki asiointi sujui napakasti kun olin työttömänä töiden välissä .

Ei ikinä mitään valittamista hänestä. Hyvä asiallinen ihminen.

Olin tyytyväinen.

Sitten jäin taas muutamaksi kk työttömäksi ennen seuraavaa kokoaikaista pestiä.

Virkailija olikin tällä välin vaihtunut ja minulle soitti kimittävä naisääni joka muisti pitää ihan alkuun kattavan puheen "työttömän työnhakijan velvollisuuksista" kun saa "nauttia etuutta" ja mihin tämä "velvoittaa". Lisäksi vielä jotain aktiivisuus ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden tarpeellisuuksista. Tätä puoli tuntia.

Mahdollisimman jyräävä ja ikävä asenne "mitä sun nyt pitää tehdä".

Yritin kertoa hänelle mikä tilanteeni on (varsin hyvä siis loppujen lopuksi).

Ääni puheimessa jatkoi kimittämistä.

Olin että ei helvetti  ja lopuksi olin vain hiljaa. Kimitys jatkoi (hän rakasti omaa ääntään).

Minä olen nyt yksi heistä joka menee infoon missä opetetaan työnhakua. Ensimmäistä kertaa elämässäni menen opiskelemaan työnhakua vaikkei tarvitse.  Ilmeisesti asiantuntija tai joku TE-tyyppi näki sille tarpeen.

Onneksi pian sama työni missä olin alkaa ja pääsen helkkariin tuota omituisesta porukasta

josta ykskas muodostui entisen mahtavan tsempittäjän ja tuen asemesta silkka riesa.

Teet virallisen valituksen henkisestä väkivallasta ja kiusaamisesta. Kaikki puhelut tulee nauhoittaa. Mahdollisimman paljon dokumenbtteja ja valituksia.

Vierailija
200/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.

Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.

Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.

Itse ehdotin juuri tätä, mutta se kiellettiin karenssin uhalla. Sitten sanottiin, että omalla ajalla voi opiskella ja työttömänä voi saada 50% alennuksen. Sitten sanottiin, että voidaan laskea kokopäiväiseksi opiskelijaksi, jos alkaa opiskelemaan noita kursseja ja silloin tietysti menettää kaikki tuet. Mielellään olisin kyllä tuollaisille kursseille mennyt.

Sen sijaan oli karenssipakko mennä CV-kurssille, jossa konsultti ilmoitti minuutin lukemisen jälkeen, että "Sulla on kaikki kunnossa." ja loppu aika piti hengailla ja pyöritellä peukaloita, että näyttää kurssittajakin tekevän jotain rahansa eteen.

Työväenopiston kursseja ei ole koskaan kielletty, ne on yksiselitteisesti tulkittu harrastukseksi. Mutta työttömät kerjää sääliä vetoamalla siihen, että kun tämäkin kiellettiin!

Lisäksi meillä on voimassa laki, jonka mukaan voit opiskella 6 kk ajan niin paljon kuin haluat, pelkkä ilmoitus työkkäriin riittää - mutta jos töitä tarjotaan, opinnot ei mene edelle.

Taisit keksiä päästäsi nyt tuon lakijutun.

Te-palvelut.fi sivulla siitä kerrotaan, joten eihän se voi olla totta. Tällä palstalla on oppinut, että työttömien mielestä tuolla on pelkkiä valheita.

Tsekkaan kohta, mutta mulle on sitten virkailijat (2 kpl) valehdelleet. 

Ei ne ole valehdelleet. Sinä vain et ole ymmärtänyt. Mutta on luotettu, että ymmärrät ja siksi kävi niin, että prosessoit tiedon väärin.

No niin kävin katsomassa, ja noinhan siellä lukee, mutta koulutuksen pitää antaa ammatillisia valmiuksia. Esim. avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia. Eli väärään sinä johdat väitteelläsi, että saa opiskella. Saa, mutta on tiukka ehto,  ei mitä tahansa, eikä missä tahansa. 

Osaatko lukea lain perustelut? Avoin yliopisto kelpaa, kieliopinnot kelpaa, nepsy-koulutus kelpaa - mutta ammatillisia valmiuksia ei saa osallistuessaan kerran viikossa tanhupiiriin.

"Saat jatkossa opiskella työttömyysetuudella puoli vuotta, jos

olet vähintään 25-vuotias

opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa

Opintojesi tulee edistää työllistymistä, eikä lakia voi soveltaa esimerkiksi selkeästi harrastusluonteisiin opintoihin tai yli kuusi kuukautta kestäviin opintoihin."

Lainattu suoraan sieltä sivulta. 

Eli rautalangasta väännettynä: Avoimessa yliopistossa ei voi opiskella ja samalla nostaa työttömyystukia, koska avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia millään tasolla jos siellä opiskelee 6kk. Sä et taida enää itse edes muistaa mistä jankutat. 

Kyllä voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi