Näinkö "fiksusti" toimii TE- toimisto käytännössä ?
Ilmoitettu selkeästi asiakkaan omatiedoissa ,että työpaikka valmiina muutaman viikon sisään,
(työ alkaa kun työnantaja ehtii kirjoittamaan työsopparin muilta tehtäviltään.)
Oma-Asiantuntija-Mikälienee ei todennäköisesti ole vaivautunut lukemaan asiakkaan tietoja --
monistettu vaan kutsuja randomisti että saadaan taas yksi "ryhmä" täyteen?
Aivan pakko siis laittaa tällainen KUTSU työnhakukurssille missä "annetaan neuvoja aktiiviseen työnhakuun".
Vettuilua vai ihan puhdasta hölmöyttä? Siis ketä jukolauta siellä oikein on töissä "asiantuntija"tehtävissä?
Siis katsokaa ihmiset mihin teidän rahojanne tuhlataan ----> järjestämällä kursseja ihmisille jotka eivät todellakaan niitä tarvitse.
Todennäköisesti jos joku jättää menemättä niin saapahan lätkäistyä karenssin.
Järkätään TURHIA työnhakukursseja henkilöille joita odottaa työpaikka kun on lukemattomia työttömiä joilla ei ole tietoakaan töistä ja joihin toimenpiteitä tulee oikeasti kohdistaa. Jotka tarvitsevat kipeästi tukea.
Suututtaa tällainen resurssien tuhlaus kun puikoissa on ihmisiä joita ei oikeasti kiinnosta?
Ja kutsutaan vielä itseään asiantuntijoiksi.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....
Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.
Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.
Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.
Itse ehdotin juuri tätä, mutta se kiellettiin karenssin uhalla. Sitten sanottiin, että omalla ajalla voi opiskella ja työttömänä voi saada 50% alennuksen. Sitten sanottiin, että voidaan laskea kokopäiväiseksi opiskelijaksi, jos alkaa opiskelemaan noita kursseja ja silloin tietysti menettää kaikki tuet. Mielellään olisin kyllä tuollaisille kursseille mennyt.
Sen sijaan oli karenssipakko mennä CV-kurssille, jossa konsultti ilmoitti minuutin lukemisen jälkeen, että "Sulla on kaikki kunnossa." ja loppu aika piti hengailla ja pyöritellä peukaloita, että näyttää kurssittajakin tekevän jotain rahansa eteen.
Työväenopiston kursseja ei ole koskaan kielletty, ne on yksiselitteisesti tulkittu harrastukseksi. Mutta työttömät kerjää sääliä vetoamalla siihen, että kun tämäkin kiellettiin!
Lisäksi meillä on voimassa laki, jonka mukaan voit opiskella 6 kk ajan niin paljon kuin haluat, pelkkä ilmoitus työkkäriin riittää - mutta jos töitä tarjotaan, opinnot ei mene edelle.
Taisit keksiä päästäsi nyt tuon lakijutun.
Te-palvelut.fi sivulla siitä kerrotaan, joten eihän se voi olla totta. Tällä palstalla on oppinut, että työttömien mielestä tuolla on pelkkiä valheita.
Tsekkaan kohta, mutta mulle on sitten virkailijat (2 kpl) valehdelleet.
Ei ne ole valehdelleet. Sinä vain et ole ymmärtänyt. Mutta on luotettu, että ymmärrät ja siksi kävi niin, että prosessoit tiedon väärin.
No niin kävin katsomassa, ja noinhan siellä lukee, mutta koulutuksen pitää antaa ammatillisia valmiuksia. Esim. avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia. Eli väärään sinä johdat väitteelläsi, että saa opiskella. Saa, mutta on tiukka ehto, ei mitä tahansa, eikä missä tahansa.
Osaatko lukea lain perustelut? Avoin yliopisto kelpaa, kieliopinnot kelpaa, nepsy-koulutus kelpaa - mutta ammatillisia valmiuksia ei saa osallistuessaan kerran viikossa tanhupiiriin.
"Saat jatkossa opiskella työttömyysetuudella puoli vuotta, jos
olet vähintään 25-vuotias
opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa
Opintojesi tulee edistää työllistymistä, eikä lakia voi soveltaa esimerkiksi selkeästi harrastusluonteisiin opintoihin tai yli kuusi kuukautta kestäviin opintoihin."
Lainattu suoraan sieltä sivulta.
Eli rautalangasta väännettynä: Avoimessa yliopistossa ei voi opiskella ja samalla nostaa työttömyystukia, koska avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia millään tasolla jos siellä opiskelee 6kk. Sä et taida enää itse edes muistaa mistä jankutat.
Lisää rautalankaan: HE (eli hallituksen esitys): "Työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä olisi, että opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa. Edellytystä tulkittaisiin laajasti. Ainakin julkisen valvonnan alaisten oppilaitosten järjestämien opintojen sekä muiden koulutuspalvelujen tuottajien järjestämien, mainittuihin opintoihin rinnastettavien opintojen katsottaisiin täyttävän tämän edellytyksen. Soveltamisalan ulkopuolelle jäisivät lähinnä selvästi harrastusluonteiset opinnot."
Suomennos: yliopisto ja edelleen avoin yliopisto ovat julkisen valvonnan alaisia oppilaitoksia, joten niissä opiskelu tulkitaa ammatillisia valmiuksia lisääväksi.
Vierailija kirjoitti:
" Päivittämistilanteessa lisätiedot on helppo lukea, koska silloin suunnitelmaa ollaan tekemässä, mutta lähetettäessä infokirjeitä ei ole aikaa lukea koko tarinaa."
Selvä. Ei ole aikaa lukea "koko tarinaa". Kai nyt oleellisin sentään?
Että olet sen noin ajatellut tuon toimenkuvasi.
Ei ehkä työnhakijoiden etu tuollainen priorisointi.
Ihan mielenkiinnosta kysyn asiantuntijoilta:
Mikä sinun työssäsi on pääasia ja tavoite?
Ja tutkintonimike? Myös työkavereiden?
Eieieieiei kirjoitti:
Työnhakijalla on valitettavasti lain mukaan velvollisuuksia, jotka määritellään työttömyysturvalaissa.
Työllistymissuunnitelmassa kirjataan ne tehtävät joita työnhakijan tulee noudattaa. Työttömyysetuuden säilyttämiseksi on noudatettava annettuja velvollisuuksia. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Jos ei ole kykenevä osallistumaan tehtäviin voi yhtä hyvin päättää työnhaun ja keksiä tpimeentulo toista reittiä esim. Menemällä sinne töihin
Työvoimavirkailijalla on asemansa puolesta laillinen velvoite tehdä työnsä siten, että keskiössä hänen toimissaan ja työnkuvassaan on ennen kaikkea työnhakijan ja hänen työnhakumahdollisuuksiensa tukeminen - ei hänen jo ennestään haavoittuvan asemansa horjuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
" Päivittämistilanteessa lisätiedot on helppo lukea, koska silloin suunnitelmaa ollaan tekemässä, mutta lähetettäessä infokirjeitä ei ole aikaa lukea koko tarinaa."
Ei infojen kriteerinä ole asiakkaan työllistymissuunnitelmaan kirjatut asiat, vaan senhetkinen tilanne. Jos on työtön eikä ole ilmoittanut uuden työsuhteen alkamisesta ja työnhaun katkaisemisesta tiettynä päivänä, niin saa kutsun infoon kuten kaikki muutkin. Asiasta ei koidu työttömälle mitään haittaa, hän saa lisäinformaatiota ja voi mennä sittemmin töihin juuri niin kuin oli suunnitellut. Työnhakijan etu on hänelle hyvin subjektiivinen asia, mutta pitää muistaa, että jos ei ole katkaissut työnhakuaan, niin sitten saa saman kohtelun kuin muutkin työttömät, vaikka itselleen olisi uniikki lumihiutale.
Jos haluat työttömyyskorvausta, on sinun oltava aktiivinen työnhakija. Ilmaista rahaa ei nyt vain ole. Te-toimisto jättää sinut varmasti heti rauhaan, kun sinä lopetat rahan vaatimisen vastikkeetta Te-toimistolta. Et ole työtön työnhakija jos katsot olevasi vain hetken töiden välissä. Tällöin sinun ei myöskään kuulu saada työttömyyskorvausta. Oma valinta eikä ole niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän noita CV kursseja omalla kohdalla tarpeettomina. Mun pitäs parhaillaan ilmoittautua kolmen viikon CVn rustaamiskurssille. KOLME viikkoa, se on sitova. Jos töitä sattuis saamaan, niin ei voi lopettaa kesken.
Mä tiedän, ettei mun CVssä ole mitään vikaan, eikä mun työnhakutaidoissani. Mä pääsen aina haastatteluun, kun olen hakemuksen laittanut. Mä olen keski-ikäinen, polvivaivainen kokki. Eihän mua kukaan tervejärkinen palkkaa kiireiseen keittiöön. Ei siellä ole mahdollisuutta ottaa huilia. Olin vuosikymmenen verkkaisessa pienessä ravintolassa töissä, se lopetettiin eläköitymisen vuoksi. Nyt olen ollut puolisen vuotta työtön.
Olen suunnitellut opiskelevani, että jos esimiehen hommiin pääsis isoon keittiöön. Ei tarvii niin paljon olla liikkeessä. Jostain syystä te-toimisto on hieman nihkeä suunnitelmilleni. Mä luulin, että he ovat siellä mua varten, mutta plääh.Työn tai koulutuksen aloittaminen on pätevä syy keskeyttää valmennuskurssi. Siitä ei saa karenssia eikä muutakaan rangaistusta. Noi on ne ainoat syyt millä ne kurssit saa keskeyttää. Olin itsekin vastaavalla kurssilla ja sieltä pari keskeytti, toinen lähti työvoimakoulutukseen ja toinen töihin. Ihan oli työkkärille ok.
Työn pitää alkaa kesken kurssin, jotta se olisi pätevä syys kurssin keskeyttämiselle. Ei siis riitä, että työsuhde alkaisi esim. päivä tai viikko kurssin päättymisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eieieieiei kirjoitti:
Työnhakijalla on valitettavasti lain mukaan velvollisuuksia, jotka määritellään työttömyysturvalaissa.
Työllistymissuunnitelmassa kirjataan ne tehtävät joita työnhakijan tulee noudattaa. Työttömyysetuuden säilyttämiseksi on noudatettava annettuja velvollisuuksia. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Jos ei ole kykenevä osallistumaan tehtäviin voi yhtä hyvin päättää työnhaun ja keksiä tpimeentulo toista reittiä esim. Menemällä sinne töihinTyövoimavirkailijalla on asemansa puolesta laillinen velvoite tehdä työnsä siten, että keskiössä hänen toimissaan ja työnkuvassaan on ennen kaikkea työnhakijan ja hänen työnhakumahdollisuuksiensa tukeminen - ei hänen jo ennestään haavoittuvan asemansa horjuttaminen.
Ja juuri siksi työtön saa kutsun infoon, jossa hänelle annetaan tietoja työnhakumahdollisuuksista! Siksi työkkärissä on toimittu ap:nkin kanssa juuri niin kuin pitää!
Mä sain kutsun (tai velvoitteen) lähteä työnhaku-kurssille, mikä laitettiin alkamaan samalle viikolle, jolloin alkoi myös määräaikainen työ. Kurssi alkoi alkuviikosta ja työt loppuviikosta. Viikko oli vieläpä joulunalusviikko. Yritin saada siirrettyä kurssia ajankohtaan, jolloin lyhytkestoinen määräaikainen työ päättyy, mutta ei onnistunut. Työn takia en pystynyt fyysisesti olemaan kurssilla paikalla kuin ekana päivänä, mutta kurssin pystyi korvaamaan kirjallisella tehtävällä. Ekana päivänä oltiin paikalla vain tunti-pari, jolloin ainoa tehtävä oli käydä tietokoneelta ruksimassa itsensä paikalle ja samalla jaettiin viikon ohjelma. Kirjallinen tehtävä sisälsi monia erilaisia kysymyksiä, minkä avulla piti ottaa selvää jostakin työpaikasta, eikä auttanut minua työnhakutaidoissani piirun vertaa. Joku sai siis hyvän palkan siitä, että sai teettää minulla kirjallisen tehtävän.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kutsun (tai velvoitteen) lähteä työnhaku-kurssille, mikä laitettiin alkamaan samalle viikolle, jolloin alkoi myös määräaikainen työ. Kurssi alkoi alkuviikosta ja työt loppuviikosta. Viikko oli vieläpä joulunalusviikko. Yritin saada siirrettyä kurssia ajankohtaan, jolloin lyhytkestoinen määräaikainen työ päättyy, mutta ei onnistunut. Työn takia en pystynyt fyysisesti olemaan kurssilla paikalla kuin ekana päivänä, mutta kurssin pystyi korvaamaan kirjallisella tehtävällä. Ekana päivänä oltiin paikalla vain tunti-pari, jolloin ainoa tehtävä oli käydä tietokoneelta ruksimassa itsensä paikalle ja samalla jaettiin viikon ohjelma. Kirjallinen tehtävä sisälsi monia erilaisia kysymyksiä, minkä avulla piti ottaa selvää jostakin työpaikasta, eikä auttanut minua työnhakutaidoissani piirun vertaa. Joku sai siis hyvän palkan siitä, että sai teettää minulla kirjallisen tehtävän.
Mitä haittaa sinulle oli tästä? Työ on ihan laillinen syy keskeyttää valmennus, ei tule karenssia. Vaikuttaa siltä, että jotenkin loukkaannut työkkärille, kun et saanutkaan palkallista vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....
Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.
Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.
Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.
Itse ehdotin juuri tätä, mutta se kiellettiin karenssin uhalla. Sitten sanottiin, että omalla ajalla voi opiskella ja työttömänä voi saada 50% alennuksen. Sitten sanottiin, että voidaan laskea kokopäiväiseksi opiskelijaksi, jos alkaa opiskelemaan noita kursseja ja silloin tietysti menettää kaikki tuet. Mielellään olisin kyllä tuollaisille kursseille mennyt.
Sen sijaan oli karenssipakko mennä CV-kurssille, jossa konsultti ilmoitti minuutin lukemisen jälkeen, että "Sulla on kaikki kunnossa." ja loppu aika piti hengailla ja pyöritellä peukaloita, että näyttää kurssittajakin tekevän jotain rahansa eteen.
Työväenopiston kursseja ei ole koskaan kielletty, ne on yksiselitteisesti tulkittu harrastukseksi. Mutta työttömät kerjää sääliä vetoamalla siihen, että kun tämäkin kiellettiin!
Lisäksi meillä on voimassa laki, jonka mukaan voit opiskella 6 kk ajan niin paljon kuin haluat, pelkkä ilmoitus työkkäriin riittää - mutta jos töitä tarjotaan, opinnot ei mene edelle.
Taisit keksiä päästäsi nyt tuon lakijutun.
Te-palvelut.fi sivulla siitä kerrotaan, joten eihän se voi olla totta. Tällä palstalla on oppinut, että työttömien mielestä tuolla on pelkkiä valheita.
Tsekkaan kohta, mutta mulle on sitten virkailijat (2 kpl) valehdelleet.
Ei ne ole valehdelleet. Sinä vain et ole ymmärtänyt. Mutta on luotettu, että ymmärrät ja siksi kävi niin, että prosessoit tiedon väärin.
No niin kävin katsomassa, ja noinhan siellä lukee, mutta koulutuksen pitää antaa ammatillisia valmiuksia. Esim. avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia. Eli väärään sinä johdat väitteelläsi, että saa opiskella. Saa, mutta on tiukka ehto, ei mitä tahansa, eikä missä tahansa.
Osaatko lukea lain perustelut? Avoin yliopisto kelpaa, kieliopinnot kelpaa, nepsy-koulutus kelpaa - mutta ammatillisia valmiuksia ei saa osallistuessaan kerran viikossa tanhupiiriin.
"Saat jatkossa opiskella työttömyysetuudella puoli vuotta, jos
olet vähintään 25-vuotias
opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa
Opintojesi tulee edistää työllistymistä, eikä lakia voi soveltaa esimerkiksi selkeästi harrastusluonteisiin opintoihin tai yli kuusi kuukautta kestäviin opintoihin."
Lainattu suoraan sieltä sivulta.
Eli rautalangasta väännettynä: Avoimessa yliopistossa ei voi opiskella ja samalla nostaa työttömyystukia, koska avoin yliopisto ei anna ammatillisia valmiuksia millään tasolla jos siellä opiskelee 6kk. Sä et taida enää itse edes muistaa mistä jankutat.
Lisää rautalankaan: HE (eli hallituksen esitys): "Työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä olisi, että opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa. Edellytystä tulkittaisiin laajasti. Ainakin julkisen valvonnan alaisten oppilaitosten järjestämien opintojen sekä muiden koulutuspalvelujen tuottajien järjestämien, mainittuihin opintoihin rinnastettavien opintojen katsottaisiin täyttävän tämän edellytyksen. Soveltamisalan ulkopuolelle jäisivät lähinnä selvästi harrastusluonteiset opinnot."
Suomennos: yliopisto ja edelleen avoin yliopisto ovat julkisen valvonnan alaisia oppilaitoksia, joten niissä opiskelu tulkitaa ammatillisia valmiuksia lisääväksi.
Hallituksen esitys on pelkkä esitys=ehdotus. Ei se mikään lakipykälä ole. Se te-virkailija, jonka kanssa olen puhunut, tulkitsee avoimen yliopiston siten, että en voi siellä opiskella ravitsemustieteitä (15 op) ja samalla saada työttömyysetuutta.
Mukavaa illan jatkoa, en jaksa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Tehoa työllistymiseen Info
Esittelemme työnhakuinfossa työnhakijoillemme suunnattuja palveluita ja annamme neuvoja aktiiviseen työnhakuun ja ohjeistamme päivittämään työllistymissuunnitelman.
Info on noin tunnin kestävä ryhmätilaisuus.
Tällainen kutsu korkeakoulutetuille henkilöille jotka joka ainoan työpaikkansa takuuvarmasti löytäneet ilman työkkäriä.
(Mikäli et osallistu työnhakuinfoon ---->työnhakusi katkeaa ---> menetät oikeutesi työttömyysturvaan.)
Samaan aikaan nuoria syrjäytyneitä puutteellisine koulutuksineen odottaa tukea?
Kyllä niihin kutsutaana myös nuoria syrjäytyneitä. He avaavat kotonaan tietokoneen, kuittaavat ilmoittautumisen ja menevät takaisin nukkumaan. Infotilaisuudet eivät kestä pitkään eikä niihin tarvitse edes haalautua paikan päälle vaan saa olla kotona.
Kuvittelin otsikon perusteella, että ap olisi saanut määräyksen mennä jollekin pitempiaikaiselle työnhakukurssille. Kyllä, olen pitänyt niitä ja tiedän, ketä siellä on. Osalle täysin turhaa ajanhaaskausta, mutta monelle vähintään hyödyllistä, eräille peräti tarpeellista.
Mutta yksi fakta on varma:
jos kesken kurssin tai muun toimenpiteen saa työtä vapailta työmarkkinoilta, toimenpiteen saa keskeyttää. Onhan työpaikan saaminen koko homman tarkoitus ja silloin tavoite on saavutettu, kun työllistyy.
Oikeasti moni hyvinkin pitkälle kouluttautunut ja työssä ollut on hukassa, kun pitäisi ryhtyä omatoimisesti hakemaan töitä. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta joukossamme on paljon sellaisia, joiden ei ole koskaan tarvinnut hakea töitä, ei ainakaan kirjallisella hakemuksella. Sellaisia on juuri vanhemmissa ihmisissä, joilla on takana pitkä työura vakipaikassa, mutta jotka ovat jostakin syystä joutuneet työttömiksi.
" Asiasta ei koidu työttömälle mitään haittaa, hän saa lisäinformaatiota ja voi mennä sittemmin töihin juuri niin kuin oli suunnitellut. Työnhakijan etu on hänelle hyvin subjektiivinen asia, mutta pitää muistaa, että jos ei ole katkaissut työnhakuaan, niin sitten saa saman kohtelun kuin muutkin työttömät, vaikka itselleen olisi uniikki lumihiutale."
Selitän vielä kerran, sitten luovutan:
Ei kai siitä varsinaisesti haittaa ole mikäli it-alan moniosaaja tai vasta muutaman kk töitä hakenut tiukka koodari, puhumattakaan maisterista,
vie paikan "aktiivisen työnhaun infosta" kouluttamattomalta nuorelta työttömältä, jolle oikeasti olisi ollut erittäin hyödyllistä ja paikallaan päästä sinne.
Mutta hän ei sinne pääse koska resurssit on kohdennettu koulutetuille aikuisille joilla on työhistoriaa ja verkostoja vaikka muille jakaa.
Älä sinäkään virkailijan asemessa viitsi heittäytyä niin lapselliseksi että edes yrität selittää mistään lisäinformaatiosta jota kyseinen kurssi muka miltään kantilta kykenee koulutetuille ammattilaisille tarjoamaan
- paitsi karenssin eston sanktiona osallistumattomuudesta.
Ja sekö todellakin on mielestäsi se viimesijainen tarkoitus että ihmiset osallistuu? Koska tämä on heidän velvollisuus työnhakijana kun "nautitte" työttömyysturvaa.
Sanktion pelko että työttömyysturva lakkautetaan, siltä pohjalta sitten ihmiset osallistuu kursseihin jotka eivät heitä hyödytä.
Ei tämä voi olla oikein.
Järkevää työvoimapolitiikkaa se ei missään nimessä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehoa työllistymiseen Info
Esittelemme työnhakuinfossa työnhakijoillemme suunnattuja palveluita ja annamme neuvoja aktiiviseen työnhakuun ja ohjeistamme päivittämään työllistymissuunnitelman.
Info on noin tunnin kestävä ryhmätilaisuus.
Tällainen kutsu korkeakoulutetuille henkilöille jotka joka ainoan työpaikkansa takuuvarmasti löytäneet ilman työkkäriä.
(Mikäli et osallistu työnhakuinfoon ---->työnhakusi katkeaa ---> menetät oikeutesi työttömyysturvaan.)
Samaan aikaan nuoria syrjäytyneitä puutteellisine koulutuksineen odottaa tukea?
Kyllä niihin kutsutaana myös nuoria syrjäytyneitä. He avaavat kotonaan tietokoneen, kuittaavat ilmoittautumisen ja menevät takaisin nukkumaan. Infotilaisuudet eivät kestä pitkään eikä niihin tarvitse edes haalautua paikan päälle vaan saa olla kotona.
Kuvittelin otsikon perusteella, että ap olisi saanut määräyksen mennä jollekin pitempiaikaiselle työnhakukurssille. Kyllä, olen pitänyt niitä ja tiedän, ketä siellä on. Osalle täysin turhaa ajanhaaskausta, mutta monelle vähintään hyödyllistä, eräille peräti tarpeellista.
Mutta yksi fakta on varma:
jos kesken kurssin tai muun toimenpiteen saa työtä vapailta työmarkkinoilta, toimenpiteen saa keskeyttää. Onhan työpaikan saaminen koko homman tarkoitus ja silloin tavoite on saavutettu, kun työllistyy.
Oikeasti moni hyvinkin pitkälle kouluttautunut ja työssä ollut on hukassa, kun pitäisi ryhtyä omatoimisesti hakemaan töitä. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta joukossamme on paljon sellaisia, joiden ei ole koskaan tarvinnut hakea töitä, ei ainakaan kirjallisella hakemuksella. Sellaisia on juuri vanhemmissa ihmisissä, joilla on takana pitkä työura vakipaikassa, mutta jotka ovat jostakin syystä joutuneet työttömiksi.
Olkoon kyseessä päivä tai viikon kurssi,
mutta ellei työnhakijalla ilmiselvästi ole tarvetta ko työnhakupalveluihin osana "työvoimapoliittisia toimenpiteitä" on järjenvastaista häntä sinne ohjata.
Varsinkin jos on ilmiselvää että hakija tulee työllistymään itsenäisesti.
Ne kurssi ja infopaikat tulee hyödyntää järkevästi ja harkiten, ei printaten kutsuja liukuhihnalta menemään.
Näinkö siellä on nyt jossain toimittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän noita CV kursseja omalla kohdalla tarpeettomina. Mun pitäs parhaillaan ilmoittautua kolmen viikon CVn rustaamiskurssille. KOLME viikkoa, se on sitova. Jos töitä sattuis saamaan, niin ei voi lopettaa kesken.
Mä tiedän, ettei mun CVssä ole mitään vikaan, eikä mun työnhakutaidoissani. Mä pääsen aina haastatteluun, kun olen hakemuksen laittanut. Mä olen keski-ikäinen, polvivaivainen kokki. Eihän mua kukaan tervejärkinen palkkaa kiireiseen keittiöön. Ei siellä ole mahdollisuutta ottaa huilia. Olin vuosikymmenen verkkaisessa pienessä ravintolassa töissä, se lopetettiin eläköitymisen vuoksi. Nyt olen ollut puolisen vuotta työtön.
Olen suunnitellut opiskelevani, että jos esimiehen hommiin pääsis isoon keittiöön. Ei tarvii niin paljon olla liikkeessä. Jostain syystä te-toimisto on hieman nihkeä suunnitelmilleni. Mä luulin, että he ovat siellä mua varten, mutta plääh.Työn tai koulutuksen aloittaminen on pätevä syy keskeyttää valmennuskurssi. Siitä ei saa karenssia eikä muutakaan rangaistusta. Noi on ne ainoat syyt millä ne kurssit saa keskeyttää. Olin itsekin vastaavalla kurssilla ja sieltä pari keskeytti, toinen lähti työvoimakoulutukseen ja toinen töihin. Ihan oli työkkärille ok.
Työn pitää alkaa kesken kurssin, jotta se olisi pätevä syys kurssin keskeyttämiselle. Ei siis riitä, että työsuhde alkaisi esim. päivä tai viikko kurssin päättymisen jälkeen.
No ei tietenkään riitä. Kurssin aikanahan sä olet työtön ja sua koskee työttömän velvollisuudet ihan kuten kaikkia muitakin työttömiä. Jos sut velvoitetaan osallistumaan työllistymistoimenpiteeseen niin silloin on osallistuttava. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Työnhaku ja omien työnhakuvalmiuksien parantaminen on se velvoite jonka perusteella sitä sä sitä korvausta saat. Jos velvoitteet ei kiinnosta niin ei yhteiskuntaa kiinnosta maksaa sulle myöskään työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat työttömyyskorvausta, on sinun oltava aktiivinen työnhakija. Ilmaista rahaa ei nyt vain ole .
Minusta ilmaista rahaa ei myöskään ole tuhlattavaksi turhiin työnhakukursseihin mihin menee koko päivä ja itse kustantamat matkat pienestä korvauksesta se takia että joku saa siitä palkan !
Aktiivinen työnhakija ei tarkoita että käy ruksimaan itsensä läsnäolijaksi ettei saa karenssia. Ja joku laskee nuo ruksit ja saa siitä palkan.
" Et ole työtön työnhakija jos katsot olevasi vain hetken töiden välissä. Tällöin sinun ei myöskään kuulu saada työttömyyskorvausta[/quote]
Nyt olet kyllä väärässä.
Kun henkilö on töiden välissä ja ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi hän tottakai on oikeutettu saamaan työttömyyskorvausta.
Hänen veroistaan työssäoloaikana on tämä järjestelmä maksettu ja hänellä on TÄYSI oikeus sitä työttömyysturvaa saada, ilman että joku irvileuka viisastelee tai uhkailee karensseilla ellei suostu täysin mielivaltaisiin "työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin".
Vierailija kirjoitti:
Joku Mertsu työkkäristä moi, on taas saanut kuningasidean että joku tarvii jeesiä , laitetaan hihhih info-tilaisuuteen taas muutama korkeakoulutettu opetteleen työnhakuu?
Toinen ääripää olemme sitten me, toinen jalka haudassa raahustavat ikäihmiset, jotka raihnaisina odotamme kivuliaita eläkepäiviä. Olkapää vaatisi leikkauksen, nivusessa on särky, eli liikkuminen on hidasta, on tuki- ja liikuntaelinten sairaudet, krooninen selkäkipu (synnynnäinen vamma), diabetes, verenpainetauti, käyn fyssarilla ja kävin fysiatrillakin lähetteellä, missä todettiin huono tilanne, mutta info kutsuu iki-ihanan karenssin uhalla jälleen.
Mutta kivaa mennä, kun olen ihan satavarma, että työllistyn :D
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista rahaa ei nyt vain ole. Te-toimisto jättää sinut varmasti heti rauhaan, kun sinä lopetat rahan vaatimisen vastikkeetta Te-toimistolta.
Tuollainenko todella on asenne TE-toimistossa ikänsä veroja huolella maksaneelle työttömäksi joutuneelle työnhakijalle.
Verot kyllä kelpasi. Mutta nyt kun tarvitset työttömyysTURVAA kohdellaan kuin halpaa makkaraa.
Vastikkeetta sopeutumiseläkettä 45oo/kk maksetaan samaan aikaan muksimatta "upeille" ex- kansanedustajille. Mikset heiltä vastiketta perää? Miksi heille ilmaista rahaa ojennat suu maireana.
Jos on tosiaan suorittanut korkeakoulututkinnon niin varmasti on rutiinia kuunnella tunnin luento mistä vaan....