Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näinkö "fiksusti" toimii TE- toimisto käytännössä ?

Vierailija
25.04.2019 |

Ilmoitettu selkeästi asiakkaan omatiedoissa ,että työpaikka valmiina muutaman viikon sisään,
(työ alkaa kun työnantaja ehtii kirjoittamaan työsopparin muilta tehtäviltään.)

Oma-Asiantuntija-Mikälienee ei todennäköisesti ole vaivautunut lukemaan asiakkaan tietoja --
monistettu vaan kutsuja randomisti että saadaan taas yksi "ryhmä" täyteen?
Aivan pakko siis laittaa tällainen KUTSU työnhakukurssille missä "annetaan neuvoja aktiiviseen työnhakuun".
Vettuilua vai ihan puhdasta hölmöyttä? Siis ketä jukolauta siellä oikein on töissä "asiantuntija"tehtävissä?

Siis katsokaa ihmiset mihin teidän rahojanne tuhlataan ----> järjestämällä kursseja ihmisille jotka eivät todellakaan niitä tarvitse.

Todennäköisesti jos joku jättää menemättä niin saapahan lätkäistyä karenssin.

Järkätään TURHIA työnhakukursseja henkilöille joita odottaa työpaikka kun on lukemattomia työttömiä joilla ei ole tietoakaan töistä ja joihin toimenpiteitä tulee oikeasti kohdistaa. Jotka tarvitsevat kipeästi tukea.

Suututtaa tällainen resurssien tuhlaus kun puikoissa on ihmisiä joita ei oikeasti kiinnosta?
Ja kutsutaan vielä itseään asiantuntijoiksi.

Kommentit (389)

Vierailija
101/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yks tuttu on lähteny työnhakuneuvojaksi ihan ravintola-alan koulutuksella. Baarimikkona oli ollut kymmenen vuotta ennen tuota hommaa. Kait se siel jotenkin pärjää.

Mä hain työnhakuneuvojaksi, en tullut valituksi. Ravintola-alan hommia takana 26v ja vielä opiskelin yo-merkonomin paperit, mutta en kelpaa sinne(kään), siis työkkäriin. 

Vierailija
102/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidemmissä työvoimakoulutuksissa pitäisi olla koeaika. Hyödylliseltä vaikuttava koulutus onkin pelkkää höpöttämistä ja sitä riittää monta kuukautta ja raha koulutusfirmalle juoksee. Hyödyllisempää olisi todellakin vaikka kansalaisopistossa opiskella Adoben ohjelmia, kun niitä aika monessa paikassa näyttää tarvitsevan ja koulutukset ja Adoben kuukausilisenssit ovat turhan kalliita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan lähetettiin työpaikkaospituksua, eli pakko oli paikkaa hakea. Sitähän ei tiennyt työtön eikö työkkäri etukäteen , ettö valitaanko hakijaa mutta ainakin piti hakemus tehdä. Ajatelkaa nyt, miten pieni asia; hakea työttömänä ollessaan työpaikkaa.

Näistä työpaikkaosoituksista tuli aina kauha parku ja valitus: miksi pitää hakea ja ei se sovi mulle ja en mä voi kulkea sinne jne jne.

Muistan yhden, joka vastasi miksi ei hae n. Syyskuussa hänelle osoitettua työpaikkaa, koska hän tiesi että hänelle on työt alkamassa HUHTIKUUSSA. Joten hän halusi täten ystävällisesti jättää tämän työkkärin tarjoaman työpaikan siksi hakematta, että JOKU TOINEN, tarvitseva voisi paremmin mahdollisuuksin hakea paikkaa.

Työkkärin toimikunta vastasi että asia selvä ja laittoi korvaukset siitä sitten katki.

Tästä se valitus sitten alkoikin!

No mulle työkkörilaittoi työpaikkaosoituksen laborantiksi Keravalle. Ei tuo matka minua olisi niinkään haitannut (Hki-Kerava), mutta mulla ei ole hajuakaan laborantin hommista. Olen taloushallinnossa ollut töissä yli 20v. kirjanpitoa ja sen sellaista. 

Vierailija
104/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa kertomaan kaikki osallistujat ja "kutsutut" tähän linkkiin info-tilaisuuksien annista.

Opitteko aktiivista työnhakua ja miten se teille opetettiin tunnin info-tilaisuuden aikana?

Tunnin esittelyssä annettiin tieto kaikista saatavilla olevista palveluista, kuten työkokeilumahdollisuudesta, kuntouttavasta työtoiminnasta, palkkatuesta ja cv-kurssista.

Työvalmennuksessa puolestaan kerrottiin työnhakua edistäviä vinkkejä, kuten 1) työpaikat löydät työkkärin sivulta, 2) tietoa opiskelupaikoista löydät oppilaitosten sivulta, 3) kevytyrittäjyydestä tietoa löydät googlettamalla ja 4) CV laaditaan siten, että siihen kirjataan kertynyt työkokemus. Tähän meni useampi ryhmävalmennuspäivä. Olen koulutukseltani maisteri, joten mitään näistä tiedoista en toki olisi ikinä osannut kaivella itse. Tähän rahanne menevät, veronmaksajat.

Olen korkeakoulutettu viestinnän alalta, lisäksi minua odottaa pian alkava varma työpaikka (pätkätöiden välissä työnhakijana) . Se tulee ilmoittaa vasta kun työ alkaa te-toimistoon.  Omavirkailija tietää tämän --  mikäli hän on lukenut tietoni  työnhakusuunnitelmastani jonka jo ajat sitten päivitin.

Sain nyt kutsun tunnin info-tilaisuuteen, minkä sisältönä on kuinka päivitän työnhakusuunnitelman.

..." Siellä lukee tuhansilla työllistymissuunnitelmassa, että työt alkavat ihan kohta, mutta suurimmalla osalla ne ei todellakaan ole alkamassa, kunhan on keksineet tuollaisen tekstin kirjata.

Ei varmasti lue tuhansilla.

Sitäpaitsi lähtökohtana on aina oltava että asiakasta uskotaan ja se on työnhakuhistoriastakin pääteltävissä miten henkilö on aiemmin toiminut.

Kyse on siinä että vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee TE-toimistoissa.

Asiakas maksaa sekoilujen hinnan.

Vierailija
105/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267630-nain-te-virkailijan-uusi-bonus-…

Työkkäritäti laukeaa.

Käytännössä kukaan ei tule saamaan bonuksia, kuten tuosta linkistä ilmenee. Kriteerit ovat sellaiset, että jos yhdellä alueella moni pitkäaikaistyötön työllistyy, niin se vaikuttaa muiden alueiden mahdollisuuteen saada bonuksia ja samalla näiden muidean alueiden tilanne vaikuttaa siihen, saako ns. hyvällä alueella bonusta. Käytännössä siis mahdotonta.

Huomasitko muuten mediaanipalkan: kokonaista 2829 e/kk brutto. Moni työtön saa enemmän kuin työkkärin asiantuntija!

Vierailija
106/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yks tuttu on lähteny työnhakuneuvojaksi ihan ravintola-alan koulutuksella. Baarimikkona oli ollut kymmenen vuotta ennen tuota hommaa. Kait se siel jotenkin pärjää.

Mä hain työnhakuneuvojaksi, en tullut valituksi. Ravintola-alan hommia takana 26v ja vielä opiskelin yo-merkonomin paperit, mutta en kelpaa sinne(kään), siis työkkäriin. 

Tiedän restonomin ja vanhoja opistotasoisia yo-merkonomitanttoja.

Vierailija
107/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....

Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.

Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.

Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.

Itse ehdotin juuri tätä, mutta se kiellettiin karenssin uhalla. Sitten sanottiin, että omalla ajalla voi opiskella ja työttömänä voi saada 50% alennuksen. Sitten sanottiin, että voidaan laskea kokopäiväiseksi opiskelijaksi, jos alkaa opiskelemaan noita kursseja ja silloin tietysti menettää kaikki tuet. Mielellään olisin kyllä tuollaisille kursseille mennyt.

Sen sijaan oli karenssipakko mennä CV-kurssille, jossa konsultti ilmoitti minuutin lukemisen jälkeen, että "Sulla on kaikki kunnossa." ja loppu aika piti hengailla ja pyöritellä peukaloita, että näyttää kurssittajakin tekevän jotain rahansa eteen.

Vierailija
108/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa kertomaan kaikki osallistujat ja "kutsutut" tähän linkkiin info-tilaisuuksien annista.

Opitteko aktiivista työnhakua ja miten se teille opetettiin tunnin info-tilaisuuden aikana?

Tunnin esittelyssä annettiin tieto kaikista saatavilla olevista palveluista, kuten työkokeilumahdollisuudesta, kuntouttavasta työtoiminnasta, palkkatuesta ja cv-kurssista.

Työvalmennuksessa puolestaan kerrottiin työnhakua edistäviä vinkkejä, kuten 1) työpaikat löydät työkkärin sivulta, 2) tietoa opiskelupaikoista löydät oppilaitosten sivulta, 3) kevytyrittäjyydestä tietoa löydät googlettamalla ja 4) CV laaditaan siten, että siihen kirjataan kertynyt työkokemus. Tähän meni useampi ryhmävalmennuspäivä. Olen koulutukseltani maisteri, joten mitään näistä tiedoista en toki olisi ikinä osannut kaivella itse. Tähän rahanne menevät, veronmaksajat.

Olen korkeakoulutettu viestinnän alalta, lisäksi minua odottaa pian alkava varma työpaikka (pätkätöiden välissä työnhakijana) . Se tulee ilmoittaa vasta kun työ alkaa te-toimistoon.  Omavirkailija tietää tämän --  mikäli hän on lukenut tietoni  työnhakusuunnitelmastani jonka jo ajat sitten päivitin.

Sain nyt kutsun tunnin info-tilaisuuteen, minkä sisältönä on kuinka päivitän työnhakusuunnitelman.

..." Siellä lukee tuhansilla työllistymissuunnitelmassa, että työt alkavat ihan kohta, mutta suurimmalla osalla ne ei todellakaan ole alkamassa, kunhan on keksineet tuollaisen tekstin kirjata.

Sitäpaitsi lähtökohtana on aina oltava että asiakasta uskotaan ja se on työnhakuhistoriastakin pääteltävissä miten henkilö on aiemmin toiminut.

Kyllä, asiakasta uskotaan ja siksi esimerkiksi ei soitella perään, kun työnhaku katkeaa. Työtönhän ei ole ilmoittanut työttömyyden jatkuvan, joten työttömyysetuuden maksaminen lakkaa.

Ja kyllä siellä valitettavasti tuhansilla työttömillä on ihan kohta tai keväällä tai ennen kesää tai viimeistään heinäkuussa työt alkamassa, joten työkkärin kursseille ei mennä. Ja silti nämä ihan kohta töihin menevät on sen infotilaisuuden jälkeen 3 kk kuluttua työttöminä.

Vierailija
109/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä ei-fiksua tuossa on? Olet työtön ja sinut on kutsuttu kuulemaan asioita, jotka on työttömille tarpeellisia. Töiden alkamisella ei ole mitään merkitystä, jos työsopimusta ei ole ja nautit edelleen kassan tai Kelan rahoista.

Työttömille ei tunnu nykyisin kelpaavan mikään, kun soittaa ei saa ja henkilökohtasesti ei haluta tavata, mutta silti virkailijan pitäisi koko ajan olla tavoitettavissa puhelimitse ja päivystämässä työkkärissä, jos joku sinne haluaa tulla asioistaan puhumaan.[/quote]

Tuollako asenteella te näitä kutsuja ihmisille lähetätte? Töiden alkamisella ei mitään merkitystä?

Ei hyvä, ei todellakaan. Kyllä resurssit (tässä tapauksessa alkuinfot) tulee kohdentaa sinne minne niitä kipeimmin tarvitaan! 

Toivottavasti sinä et "nauti" verorahoistamme kustannettua palkkaa tekemällä tuolla asenteella "ei mitään" hyödyllistä kenenllekään pelkkänä suojatyöpaikka-menoeränä !

Vierailija
110/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.

Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.

Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.

Itse ehdotin juuri tätä, mutta se kiellettiin karenssin uhalla. Sitten sanottiin, että omalla ajalla voi opiskella ja työttömänä voi saada 50% alennuksen. Sitten sanottiin, että voidaan laskea kokopäiväiseksi opiskelijaksi, jos alkaa opiskelemaan noita kursseja ja silloin tietysti menettää kaikki tuet. Mielellään olisin kyllä tuollaisille kursseille mennyt.

Sen sijaan oli karenssipakko mennä CV-kurssille, jossa konsultti ilmoitti minuutin lukemisen jälkeen, että "Sulla on kaikki kunnossa." ja loppu aika piti hengailla ja pyöritellä peukaloita, että näyttää kurssittajakin tekevän jotain rahansa eteen.

Työväenopiston kursseja ei ole koskaan kielletty, ne on yksiselitteisesti tulkittu harrastukseksi. Mutta työttömät kerjää sääliä vetoamalla siihen, että kun tämäkin kiellettiin!

Lisäksi meillä on voimassa laki, jonka mukaan voit opiskella 6 kk ajan niin paljon kuin haluat, pelkkä ilmoitus työkkäriin riittää - mutta jos töitä tarjotaan, opinnot ei mene edelle.

Vierailija
111/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, asiakasta uskotaan ja siksi esimerkiksi ei soitella perään, kun työnhaku katkeaa. Työtönhän ei ole ilmoittanut työttömyyden jatkuvan, joten työttömyysetuuden maksaminen lakkaa.

Ja kyllä siellä valitettavasti tuhansilla työttömillä on ihan kohta tai keväällä tai ennen kesää tai viimeistään heinäkuussa työt alkamassa, joten työkkärin kursseille ei mennä. Ja silti nämä ihan kohta töihin menevät on sen infotilaisuuden jälkeen 3 kk kuluttua työttöminä.

Kerropa ihan tilastoja "näistä ihan kohta tai keväällä" teitä lämpimikseen narraavista työttömistä työnhakijoista. 

En usko kuule sanaakaan tuota potaskaa!

Vierailija
112/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä ei-fiksua tuossa on? Olet työtön ja sinut on kutsuttu kuulemaan asioita, jotka on työttömille tarpeellisia. Töiden alkamisella ei ole mitään merkitystä, jos työsopimusta ei ole ja nautit edelleen kassan tai Kelan rahoista.

Työttömille ei tunnu nykyisin kelpaavan mikään, kun soittaa ei saa ja henkilökohtasesti ei haluta tavata, mutta silti virkailijan pitäisi koko ajan olla tavoitettavissa puhelimitse ja päivystämässä työkkärissä, jos joku sinne haluaa tulla asioistaan puhumaan.

Tuollako asenteella te näitä kutsuja ihmisille lähetätte? Töiden alkamisella ei mitään merkitystä?

Ei hyvä, ei todellakaan. Kyllä resurssit (tässä tapauksessa alkuinfot) tulee kohdentaa sinne minne niitä kipeimmin tarvitaan! 

Toivottavasti sinä et "nauti" verorahoistamme kustannettua palkkaa tekemällä tuolla asenteella "ei mitään" hyödyllistä kenenllekään pelkkänä suojatyöpaikka-menoeränä !

Töiden alkamisella ei ole mitään merkitystä, koska ennen töiden alkamista työtön on työtön. Jos ei halua mennä infoon, niin sitten ilmoittaa työnhaun päättyneen.

Alkuinfo on ns. tuoreille työttömille. Jos jo työttömäksi ilmoittautuessaan ilmoittaa, että 3 kk sisällä on menossa töihin, niin ei tarvitse terdä palvelutarvearviota, ei työllistymissuunnitelmaa eikä tarvitse mennä infoon. En keksi mitään syytä sille, miksi ap ei ole asiaa ilmoittanut samantien, jos se kerran oli tiedossa.

Vierailija
113/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mitä siis tarkoitat tällä?

Vierailija
114/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömille ei tunnu nykyisin kelpaavan mikään, kun soittaa ei saa ja henkilökohtasesti ei haluta tavata, mutta silti virkailijan pitäisi koko ajan olla tavoitettavissa puhelimitse ja päivystämässä työkkärissä, jos joku sinne haluaa tulla asioistaan puhumaan.

Ihmisten pitäisi kovemmin huomautella näille tädeille kenen leipää syövät.

Vierailija
115/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa ihan tilastoja "näistä ihan kohta tai keväällä" teitä lämpimikseen narraavista työttömistä työnhakijoista. 

En usko kuule sanaakaan tuota potaskaa!

Millaisia tilastoja haluat? Ikäryhmittäin, TE-toimistoittain? Työttömyyden keston mukaan? Näitä tehdää 3 kk välein, joten tuorein on tämän vuoden 3 ensimmäisen kuukauden ajalta.

Vierailija
116/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Tänne kirjoittaneet eivät tarvitse työnhakuopetusta, vaan mielenterveyspalveluita ja terapiaa patoutumilleen.

Miksi heille sitten monistuskone sylkee kutsuja infoon jos he tarvitsisivat toisenlaisia palveluja?

Koska työkkäri ei ole sossu eikä mielenterveystoimisto. Seuraava hallitus voisi tedä muutoksen, jonka mukaan työtön voisi valita joko työkkärin tai sossun ensisijaiseksi palveluksi ja jos valitsee sossun, saisi vähemmän rahaa ja joutuisi hoitoon.

Loistava idea! Kannatetaan.

Vierailija
117/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mitä siis tarkoitat tällä?

Suoraan? Tuollaisilla tutkinnoilla ei missään tapauksessa tulisi tehdä TE-toimistossa töitä.

Onneksi uusi hallitus muuttaa kuviot ja hätäapupalkatut laitetaan pihalle.

Vierailija
118/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Työväenopiston kursseja ei ole koskaan kielletty, ne on yksiselitteisesti tulkittu harrastukseksi. Mutta työttömät kerjää sääliä vetoamalla siihen, että kun tämäkin kiellettiin!

Lisäksi meillä on voimassa laki, jonka mukaan voit opiskella 6 kk ajan niin paljon kuin haluat, pelkkä ilmoitus työkkäriin riittää - mutta jos töitä tarjotaan, opinnot ei mene edelle.

Taisit keksiä päästäsi nyt tuon lakijutun.

Vierailija
119/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni näillä kursseilla pitäisi olla tulosvastuu myös. Tulos tai ulos.

Työkkärin asiakkaille pitäisi kurssittaa Adoben ohjelmat siinä kolmessa viikossa, sekin on jo kotiinpäin.

Mikä tahansa kunta voi ilmoittaa, että työttömät pääsevät ilmaiseksi työväenopiston kursseille. Huomaa kuitenkin, että työväenopisto on kunnan tarjoama palvelu, työvoimatoimisto on valtion ylläpitämä systeemi. Valtio ei voi ilmoittaa, kenelle kunnan pitää tarjota ilmaispalveluja.

Vierailija
120/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitäisi kovemmin huomautella näille tädeille kenen leipää syövät.

Mitäs sitten huomauttelemmaan, pata kattilaa soimaa, musta kylki molemmilla!

Työtön ja työministeriön virkamies saa molemmat rahansa valtion kirstusta. Tässä ei varmasti kummallakaan mitään epäselvää, ainakaan pitäisi olla.

Että jäi vähän suutariksi nyt tämä sun kommentti kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän