Näinkö "fiksusti" toimii TE- toimisto käytännössä ?
Ilmoitettu selkeästi asiakkaan omatiedoissa ,että työpaikka valmiina muutaman viikon sisään,
(työ alkaa kun työnantaja ehtii kirjoittamaan työsopparin muilta tehtäviltään.)
Oma-Asiantuntija-Mikälienee ei todennäköisesti ole vaivautunut lukemaan asiakkaan tietoja --
monistettu vaan kutsuja randomisti että saadaan taas yksi "ryhmä" täyteen?
Aivan pakko siis laittaa tällainen KUTSU työnhakukurssille missä "annetaan neuvoja aktiiviseen työnhakuun".
Vettuilua vai ihan puhdasta hölmöyttä? Siis ketä jukolauta siellä oikein on töissä "asiantuntija"tehtävissä?
Siis katsokaa ihmiset mihin teidän rahojanne tuhlataan ----> järjestämällä kursseja ihmisille jotka eivät todellakaan niitä tarvitse.
Todennäköisesti jos joku jättää menemättä niin saapahan lätkäistyä karenssin.
Järkätään TURHIA työnhakukursseja henkilöille joita odottaa työpaikka kun on lukemattomia työttömiä joilla ei ole tietoakaan töistä ja joihin toimenpiteitä tulee oikeasti kohdistaa. Jotka tarvitsevat kipeästi tukea.
Suututtaa tällainen resurssien tuhlaus kun puikoissa on ihmisiä joita ei oikeasti kiinnosta?
Ja kutsutaan vielä itseään asiantuntijoiksi.
Kommentit (389)
Ai, ne vieläkin tekee tuota.
Olin itse vuosituhannen vaihteessa työttömänä yhden kesän. Uusi työ oli jo sovittu alkamaan syksyllä ja sopumuskin siitä tehty. Tämä kaikki oli työkkärillä tiedossa.
2 viikkoa ennen uuden työn alkamista sain kutsun viikon työnhakuvalmennukseen. Valmennus oli alkamassa seuraavan viikon maanantaina.
Soitin työkkäriin ja kerroin että minulla alkaa työt parin viikon päästä ja että joku muu voi tarvita sitä kurssia enemmän kuin minä.
Vastaukseksi sain karenssiuhkauksen.
Pari vuotta sitten sain sitten kokea toisen työttömyysjakson. Silloin en saanut mitään yhteydenottoa enkä päässyt millekään kurssille vaikka hain aktiivisesti jokaiselle vähänkin järkevälle kurssille.
Sitten kun pääsin osa-aikaisesti töihin, määritteli TE-toimisto ystävällisesti minut yrittäjäksi ja jouduin tekemään tarkan selvityksen työstäni jotta sain päätöksen oikaistua. En tiedä miten sen yrittäjä-päätöksen edes tekivät. Olin tehnyt normaalin työsopimuksen enkä omistanut yritystä. Siinä firmassa ei ollut edes ketään sukulaisiani töissä eikä omistajana.
Kiusa se on pienikin kiusa TE-tädin/sedän pienessä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne työkkärin tyypit se lomatonnin kiilto silmissä tykittele noita työttömille, ei niitä kiinnosta sen tarkemmin. Kunhan kävisi mäihä ja just ne joille itse on pommittanut kursseja ja työpaikkoja työllistyisivät eniten ja tonnin saisi bonusta.
Tonnin, 1000 €??! Siis ylimääräistä rahaa normaalin kuukausipalkan päälle?? Verollisesti vai verotonta?
Missä työkkärissä, kerro missä?
Olihan tuosta jossain uutissivulla joskus, seuraisit sinäkin.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267630-nain-te-virkailijan-uusi-bonus-…
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan lähetettiin työpaikkaospituksua, eli pakko oli paikkaa hakea. Sitähän ei tiennyt työtön eikö työkkäri etukäteen , ettö valitaanko hakijaa mutta ainakin piti hakemus tehdä. Ajatelkaa nyt, miten pieni asia; hakea työttömänä ollessaan työpaikkaa.
Näistä työpaikkaosoituksista tuli aina kauha parku ja valitus: miksi pitää hakea ja ei se sovi mulle ja en mä voi kulkea sinne jne jne.
Muistan yhden, joka vastasi miksi ei hae n. Syyskuussa hänelle osoitettua työpaikkaa, koska hän tiesi että hänelle on työt alkamassa HUHTIKUUSSA. Joten hän halusi täten ystävällisesti jättää tämän työkkärin tarjoaman työpaikan siksi hakematta, että JOKU TOINEN, tarvitseva voisi paremmin mahdollisuuksin hakea paikkaa.
Työkkärin toimikunta vastasi että asia selvä ja laittoi korvaukset siitä sitten katki.
Tästä se valitus sitten alkoikin!
Työpaikkaruokalassa kokoontui muutama ilmeisesti alan asiantuntijanainen vaihdellen varsin suorasanaisen estottomasti kokemuksiaan toimenkuvastaan. Jotenkin halventava suhtauminen paistoi läpi meiningistä mutta yrittäkää hei edes muistaa miksi teette tuota työtä.
Suurin osa työttömistä työnhakijoista on kunnon ihmisiä.
Ei kaikki n 300 000 työnhakijaa voi olla noin kauheita.
"Ai, ne vieläkin tekee tuota.
Olin itse vuosituhannen vaihteessa työttömänä yhden kesän. Uusi työ oli jo sovittu alkamaan syksyllä ja sopumuskin siitä tehty. Tämä kaikki oli työkkärillä tiedossa.
2 viikkoa ennen uuden työn alkamista sain kutsun viikon työnhakuvalmennukseen. Valmennus oli alkamassa seuraavan viikon maanantaina.
Soitin työkkäriin ja kerroin että minulla alkaa työt parin viikon päästä ja että joku muu voi tarvita sitä kurssia enemmän kuin minä.
Vastaukseksi sain karenssiuhkauksen."
Juuri näin se menee käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne työkkärin tyypit se lomatonnin kiilto silmissä tykittele noita työttömille, ei niitä kiinnosta sen tarkemmin. Kunhan kävisi mäihä ja just ne joille itse on pommittanut kursseja ja työpaikkoja työllistyisivät eniten ja tonnin saisi bonusta.
Tonnin, 1000 €??! Siis ylimääräistä rahaa normaalin kuukausipalkan päälle?? Verollisesti vai verotonta?
Missä työkkärissä, kerro missä?Valtakunnallisesti.
Jos virkailija edesauttaa työtöntä saamaan työpaikan (mikä on muutenkin se varsinainen virkailijan työ) hän saa tonnin bonuksen palkan päälle.
Laki tuli tänä vuonna voimaan. Lukekaa uutisia ihmiset.
Laitatko linkin, kiitos.
Pitääkö se olla vakituinen työpaikka, vai riittääkö tuohon summaan joku pätkätyön hankkiminen?
Miten tarkkaan se edesauttaminen siinä laissa määritellään? Kun eihän kukaan virkailija voi lähteä toimistosta esim työttömän mukaan haastatteluin? Mikä se edesauttamisen raja on?
Sehän voikin olla helppo 1000€ sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos virkailija edesauttaa työtöntä saamaan työpaikan (mikä on muutenkin se varsinainen virkailijan työ) hän saa tonnin bonuksen palkan päälle.
Laitatko linkin, kiitos.
Pitääkö se olla vakituinen työpaikka, vai riittääkö tuohon summaan joku pätkätyön hankkiminen?
Miten tarkkaan se edesauttaminen siinä laissa määritellään? Kun eihän kukaan virkailija voi lähteä toimistosta esim työttömän mukaan haastatteluin? Mikä se edesauttamisen raja on?
Voisitko edes vähän yrittää? Googlasin asian n. 5 sekunnissa. Jumaliste että ärsyttää tällaset avuttomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi ettei kiukuta kun kerran töitä saanut. Normaali ihminen ei vedä pultteja vaan ottaa puhelimen käteen ja soittaa että ei ole tulossa.
Näin hänen ei missään nimessä kannata tehdä koska työ ei ole vielä alkanut ja kutsun lähettänyt virkailija todennäköisesti oli tietoinen tilanteesta muttei välittänyt.
Työnhakijan kannattaa nyt vain mennä kiltisti tuohon hänelle täysin turhaan infoon, ettei työnhaku katkea ennen hänen työnalkua ja hänelle laiteta karenssia.
Käy infossa, menee töihin ja lopettaa työnhaun.
Joku muu olisi ehkä tarvinnut infioa kipeämmin ja tarpeeseen, mutta ...
Just joo. Kyllä ne tällä palstalla ainakin järjestäen ruikuttaa ettei itseään koske vaikka 10 vuotta ollut työttömänä :D ja kuinka tyhmää on ihan ketä tahansa laittaa tuolle kurssille, ja nyt niin kuin tässäkin tilanteessa voivotellaan että joku jäi nyt ilman paikkaa joka Oikeasti tätä kurssia tarvitsisi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan lähetettiin työpaikkaospituksua, eli pakko oli paikkaa hakea. Sitähän ei tiennyt työtön eikö työkkäri etukäteen , ettö valitaanko hakijaa mutta ainakin piti hakemus tehdä. Ajatelkaa nyt, miten pieni asia; hakea työttömänä ollessaan työpaikkaa.
Näistä työpaikkaosoituksista tuli aina kauha parku ja valitus: miksi pitää hakea ja ei se sovi mulle ja en mä voi kulkea sinne jne jne.
Muistan yhden, joka vastasi miksi ei hae n. Syyskuussa hänelle osoitettua työpaikkaa, koska hän tiesi että hänelle on työt alkamassa HUHTIKUUSSA. Joten hän halusi täten ystävällisesti jättää tämän työkkärin tarjoaman työpaikan siksi hakematta, että JOKU TOINEN, tarvitseva voisi paremmin mahdollisuuksin hakea paikkaa.
Työkkärin toimikunta vastasi että asia selvä ja laittoi korvaukset siitä sitten katki.
Tästä se valitus sitten alkoikin!Työpaikkaruokalassa kokoontui muutama ilmeisesti alan asiantuntijanainen vaihdellen varsin suorasanaisen estottomasti kokemuksiaan toimenkuvastaan. Jotenkin halventava suhtauminen paistoi läpi meiningistä mutta yrittäkää hei edes muistaa miksi teette tuota työtä.
Suurin osa työttömistä työnhakijoista on kunnon ihmisiä.
Ei kaikki n 300 000 työnhakijaa voi olla noin kauheita.
Tiedän näitä isopyllyjä. Prismaperheiden alistettuja äityleitä joiden sadismi laukeaa duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi ettei kiukuta kun kerran töitä saanut. Normaali ihminen ei vedä pultteja vaan ottaa puhelimen käteen ja soittaa että ei ole tulossa.
Näin hänen ei missään nimessä kannata tehdä koska työ ei ole vielä alkanut ja kutsun lähettänyt virkailija todennäköisesti oli tietoinen tilanteesta muttei välittänyt.
Työnhakijan kannattaa nyt vain mennä kiltisti tuohon hänelle täysin turhaan infoon, ettei työnhaku katkea ennen hänen työnalkua ja hänelle laiteta karenssia.
Käy infossa, menee töihin ja lopettaa työnhaun.
Joku muu olisi ehkä tarvinnut infioa kipeämmin ja tarpeeseen, mutta ...
Just joo. Kyllä ne tällä palstalla ainakin järjestäen ruikuttaa ettei itseään koske vaikka 10 vuotta ollut työttömänä :D ja kuinka tyhmää on ihan ketä tahansa laittaa tuolle kurssille, ja nyt niin kuin tässäkin tilanteessa voivotellaan että joku jäi nyt ilman paikkaa joka Oikeasti tätä kurssia tarvitsisi :D
Tämä. Kauppakorkean drop-out vuodelta 1996 ja siitä saakka työttömänä. Tuli henkilökohtaisesti toimistolle valittamaan, ettei tämmönen kurssi nyt hänen taustan huomioonottaen ole oikein tarpeen. Reps. Vähän mua nauratti mutta kerroin sitten ,että kertoo vaan kirjallisesti perustelunsa niin sitten voivat arvioida hänen asiansa.
Mielestäni näillä kursseilla pitäisi olla tulosvastuu myös. Tulos tai ulos.
Työkkärin asiakkaille pitäisi kurssittaa Adoben ohjelmat siinä kolmessa viikossa, sekin on jo kotiinpäin.
Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.
Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.
Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko linkin, kiitos.
Hyvä homma, enää muutama kuukausi ja sitten alan minäkin saada jotain apua te-toimistosta. Jospa se rahallinen bonus saisi asiantuntijat tekemään tehtävänsä, eli tukemaan työllistymisessä. Vai onko niiden tehtävä vaan kytätä asiakkaita ja lyödä niitä karensseja?
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/267630-nain-te-virkailijan-uusi-bonus-…
Työkkäritäti laukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin asiakkaille pitäisi kurssittaa Adoben ohjelmat siinä kolmessa viikossa, sekin on jo kotiinpäin.
Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.
Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.
Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.
Kyllä, ehdottomasti tarjolle tällaisia hyödyllisiä kursseja, joissa kouluttajina oikeasti alan ammattilaiset! Ei siitä ole mitään hyötyä, että joku kouluttaja kertoo, että tällaisia tietokoneohjelmia on olemassa, vaan hänen pitää osata myös opettaa niiden käyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Tästä se valitus sitten alkoikin!
Kaverille kävi vähän vastaava tilanne.
Hän oli saanut sovittua, että aloittaa uudessa työpaikassa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella loppusyksystä. Se oli hänen ensimmäinen oman alansa työ.
Työkkäri lähestyi häntä kuitenkin työhönosoituksella. Kaveri ei halunnut sitä työkkärin ehdottelemaa 2 kuukauden määräaikaista työtä, sillä se olisi mennyt 2 viikkoa päällekkäin sen jo aiemmin sovitun työn kanssa eikä työnantaja suostunut muuttamaan päiviä. Kaveri olisi menettänyt
oman alansa vakkarityön 2 kk määräaikaisen hanttihomman takia.
Karenssihan siitä tuli.
Ei riittänyt työkkärin tyypeillä ymmärrystä sille, että oman alan vakityö on parempi vaihtoehto kuin 2 kk hanttihomma.
Se vakituinen työ jatkuu tällä kaverilla edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tulkaa kertomaan kaikki osallistujat ja "kutsutut" tähän linkkiin info-tilaisuuksien annista.
Opitteko aktiivista työnhakua ja miten se teille opetettiin tunnin info-tilaisuuden aikana?
Mua ei ole tuonne nakitettu, vaikka olen työtön ollut yli vuoden. Mutta mies pakotettiin menemään uhkausten (karenssi) säestämänä vaikka miehellä on työpaikka, oli vain 6kk pituinen lomautus.
Mies muistelee, että se oli jotain "paskalätinää" ja kesti 40 min. Aktiivimallista kuulemma kovasti jauhettiin.
Tuttavani joutui aktiivimallikurssille viimeisellä viikollaan ennen vanhuuseläkkeelle pääsemistään...
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän noita CV kursseja omalla kohdalla tarpeettomina. Mun pitäs parhaillaan ilmoittautua kolmen viikon CVn rustaamiskurssille. KOLME viikkoa, se on sitova. Jos töitä sattuis saamaan, niin ei voi lopettaa kesken.
Mä tiedän, ettei mun CVssä ole mitään vikaan, eikä mun työnhakutaidoissani. Mä pääsen aina haastatteluun, kun olen hakemuksen laittanut. Mä olen keski-ikäinen, polvivaivainen kokki. Eihän mua kukaan tervejärkinen palkkaa kiireiseen keittiöön. Ei siellä ole mahdollisuutta ottaa huilia. Olin vuosikymmenen verkkaisessa pienessä ravintolassa töissä, se lopetettiin eläköitymisen vuoksi. Nyt olen ollut puolisen vuotta työtön.
Olen suunnitellut opiskelevani, että jos esimiehen hommiin pääsis isoon keittiöön. Ei tarvii niin paljon olla liikkeessä. Jostain syystä te-toimisto on hieman nihkeä suunnitelmilleni. Mä luulin, että he ovat siellä mua varten, mutta plääh.
Oletko harkinnut alan opettamista? Kun on ammattilainen ja työuraa takana, voi opiskella lyhyemmän kaavan mukaan opettajaksi esim. ammattikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ehdottomasti tarjolle tällaisia hyödyllisiä kursseja, joissa kouluttajina oikeasti alan ammattilaiset! Ei siitä ole mitään hyötyä, että joku kouluttaja kertoo, että tällaisia tietokoneohjelmia on olemassa, vaan hänen pitää osata myös opettaa niiden käyttöä!
No mutta kaikki koulut ovat pääosin tuollaisia. Mene kauppikseen ja siellä sanotaan, että kannattaa myydä tuotteita, joilla on korkea kysyntä ja hyvät katteet.
Missä päin Suomea on näitä tunnin infotilaisuuksia, joihin lähetetään velvoittavia kutsuja?
Tässä suhteessa naisilla olisi oppimista keskivertomiehiltä. On ihan ok ja järkevää välillä soveltaa sääntöjä kaikkien edun nimissä.