Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näinkö "fiksusti" toimii TE- toimisto käytännössä ?

Vierailija
25.04.2019 |

Ilmoitettu selkeästi asiakkaan omatiedoissa ,että työpaikka valmiina muutaman viikon sisään,
(työ alkaa kun työnantaja ehtii kirjoittamaan työsopparin muilta tehtäviltään.)

Oma-Asiantuntija-Mikälienee ei todennäköisesti ole vaivautunut lukemaan asiakkaan tietoja --
monistettu vaan kutsuja randomisti että saadaan taas yksi "ryhmä" täyteen?
Aivan pakko siis laittaa tällainen KUTSU työnhakukurssille missä "annetaan neuvoja aktiiviseen työnhakuun".
Vettuilua vai ihan puhdasta hölmöyttä? Siis ketä jukolauta siellä oikein on töissä "asiantuntija"tehtävissä?

Siis katsokaa ihmiset mihin teidän rahojanne tuhlataan ----> järjestämällä kursseja ihmisille jotka eivät todellakaan niitä tarvitse.

Todennäköisesti jos joku jättää menemättä niin saapahan lätkäistyä karenssin.

Järkätään TURHIA työnhakukursseja henkilöille joita odottaa työpaikka kun on lukemattomia työttömiä joilla ei ole tietoakaan töistä ja joihin toimenpiteitä tulee oikeasti kohdistaa. Jotka tarvitsevat kipeästi tukea.

Suututtaa tällainen resurssien tuhlaus kun puikoissa on ihmisiä joita ei oikeasti kiinnosta?
Ja kutsutaan vielä itseään asiantuntijoiksi.

Kommentit (389)

Vierailija
261/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni näillä kursseilla pitäisi olla tulosvastuu myös. Tulos tai ulos.

Työkkärin asiakkaille pitäisi kurssittaa Adoben ohjelmat siinä kolmessa viikossa, sekin on jo kotiinpäin.

Lisäksi kielikurssit ihmisille, jotka ovat jo pidempään olleet työttöminä. Sellaista kieltä, mitä missäkin tarvitaan: pk-seudulla eurooppalaisia kieliä, ranska, saksa, espanja tai kiina, japani jne. itä-Suomessa Venäjää.

Ei ole kielten osaamisesta haittaa. Jos joku on ollut vaikka 10 vuotta työttömänä, niin siinä ajassa oppisi vaikka minkä kielen.

Miksei työnhakijoilta voisi edellyttää sitä, että osallistuvat työväenopiston kursseille? Ilmaiseksi tottakai. Siellä on vaikka mitä hyödyllistä ja mikäli ihminen on elämäntapatyötön, niin saisi aktiivisuutta nostettua, että menisi edes sinne harrastelukurssille.

Luuletko että työttömät ovat kaikki sellaisia, jotka istuvat vain sohvalla 24/7 ja syövät sipsejä?

"Edes sinne harrastelukurssille" EDES!

Voi hyvä luoja miten oksettaa lukea tuollaista alentuvaa sontaa.

Minusta on vähän kohtuutonta, jos on maksanut veroja töissä ollessaan ja ollut muutenkin kunnollinen ja ahkera ihminen ja sitten työttömäksi joutuessaan, joutuu saman tien luopumaan kaikista ihmisoikeuksistaan ja alistumaan tahdottomaksi holhokiksi.

Normaali ihminen osaa pitää itsestään huolen, vaikka onkin työtön.

Ei ihmistä saa kohdella kuin arvotonta kakkakasaa, jos tämä on työtön.

Ihan mielisairasta, että jotkut oikeasti kuvittelevat, että on jotenkin ok että työttömille aletaan määräilemään ja osoittamaan jopa harrastukset ja viemään kaikki itsemääräämis oikeus.

Työttömän vapaa-aika ei kuulu teille NATSIFASISTI hulluille mitenkään.

Eikä yhdelläkään työttömällä ole mitään velvollisuutta osallistua mihinkään TURHALLE kurssille.

Miksi tuon meille kerrot? Kerro se niille, ketkä sinua sinne kursseille ovat laittamassa. Uskallatko? Eikä sinulla pitäisi olla mitään kiukuteltavaa, jos olet aikuinen ihminen.

Vierailija
262/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne infot on siksi, että työtön työnhakija tietäisi velvollisuutensa. Ihan liian usein saa lukea selvityksiä, joissa työtön kertoo, että kukaan ei kertonut työstä kieltäytymisen aiheuttavan karenssin tai että asuminen kesämökillä 200 km päässä 4 kk ajan ei tarkoita sitä, etteikö pitäisi hakea töitä tai mennä koulutukseen. Tai sitten itketään, kun työkkäri kielsi koulutuksen ja kun asiaa tutkitaan, niin kukaan ei kieltänyt mitään, työtön vain ei koskaan hakenut koulutukseen, hän kun luuli, että joku toinen tekee sen hänen puolestaan.

Nämä samat ihmiset menevät joogatunnille tai hammastarkastukseen juuri silloin, kun on sen aika, mutta infoon saapuminen on kallista, turhaa ja hankalaa. Miten siis tällainen työtön voi koskaan mennä töihin, kun jo kerran 3 kuukaudessa tapahtuva sovittu aika on hankala muistaa tai ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-palvelut nyt on ihan p*ska. Olen saanut sen kautta sähköpostiini työilmoituksia, joiden rekry on jo umpeutunut.

Lisäksi jouduin lähettämään sen kautta selvityksen "työnhakuaktiivisuudestani", joka ratkaisi työttömyysetuuteni jatkumisen. Oli vähän vaikea lähettää sitä kun, kas kummaa, sivusto meni jumiin ja sain "sivustoon ei saada yhteyttä" -ilmoituksen joka kerta, kun painoin lähetä.

Rukoilen että saan mahdollisimman pian työpaikan, ettei tarvitse olla TE-toimiston tai Kelan kanssa yhteyksissä enää ikinä.

Vierailija
264/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä TE-toimistoa huomattavasti tyhmempää sakkia löytyy Kelasta. Ja se on jo saavutus.

Vierailija
265/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli työvoimavirkailijana (tai tällä joka soitteli kontrollisoittoja) aivan loistava mies pitkään.

Kaikki asiointi sujui napakasti kun olin työttömänä töiden välissä .

Ei ikinä mitään valittamista hänestä. Hyvä asiallinen ihminen.

Olin tyytyväinen.

Sitten jäin taas muutamaksi kk työttömäksi ennen seuraavaa kokoaikaista pestiä.

Virkailija olikin tällä välin vaihtunut ja minulle soitti kimittävä naisääni joka muisti pitää ihan alkuun kattavan puheen "työttömän työnhakijan velvollisuuksista" kun saa "nauttia etuutta" ja mihin tämä "velvoittaa". Lisäksi vielä jotain aktiivisuus ja työvoimapoliittisten toimenpiteiden tarpeellisuuksista. Tätä puoli tuntia.

Mahdollisimman jyräävä ja ikävä asenne "mitä sun nyt pitää tehdä".

Yritin kertoa hänelle mikä tilanteeni on (varsin hyvä siis loppujen lopuksi).

Ääni puheimessa jatkoi kimittämistä.

Olin että ei helvetti  ja lopuksi olin vain hiljaa. Kimitys jatkoi (hän rakasti omaa ääntään).

Minä olen nyt yksi heistä joka menee infoon missä opetetaan työnhakua. Ensimmäistä kertaa elämässäni menen opiskelemaan työnhakua vaikkei tarvitse.  Ilmeisesti asiantuntija tai joku TE-tyyppi näki sille tarpeen.

Onneksi pian sama työni missä olin alkaa ja pääsen helkkariin tuota omituisesta porukasta

josta ykskas muodostui entisen mahtavan tsempittäjän ja tuen asemesta silkka riesa.

Olit vain vähän aikaa työttömänä ja silti flippasit siitä, että sinulle kerrottiin asia, joka kuuluu kertoa. Miksi et vain sanonut, että minä tiedän nämä asiat, kiitos vain ja asia olisi ollut sillä selvä?

Vierailija
266/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä TE-toimistoa huomattavasti tyhmempää sakkia löytyy Kelasta. Ja se on jo saavutus.

Tyhmiä ja töykeitä. Sitten on vielä Verohallinto, sieltäkään en paljon laadukkaampaa palvelua ole saanut.

Vierailija
267/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan lähetettiin työpaikkaospituksua, eli pakko oli paikkaa hakea. Sitähän ei tiennyt työtön eikö työkkäri etukäteen , ettö valitaanko hakijaa mutta ainakin piti hakemus tehdä. Ajatelkaa nyt, miten pieni asia; hakea työttömänä ollessaan työpaikkaa.

Näistä työpaikkaosoituksista tuli aina kauha parku ja valitus: miksi pitää hakea ja ei se sovi mulle ja en mä voi kulkea sinne jne jne.

Muistan yhden, joka vastasi miksi ei hae n. Syyskuussa hänelle osoitettua työpaikkaa, koska hän tiesi että hänelle on työt alkamassa HUHTIKUUSSA. Joten hän halusi täten ystävällisesti jättää tämän työkkärin tarjoaman työpaikan siksi hakematta, että JOKU TOINEN, tarvitseva voisi paremmin mahdollisuuksin hakea paikkaa.

Työkkärin toimikunta vastasi että asia selvä ja laittoi korvaukset siitä sitten katki.

Tästä se valitus sitten alkoikin!

No mulle työkkörilaittoi työpaikkaosoituksen laborantiksi Keravalle. Ei tuo matka minua olisi niinkään haitannut (Hki-Kerava), mutta mulla ei ole hajuakaan laborantin hommista. Olen taloushallinnossa ollut töissä yli 20v. kirjanpitoa ja sen sellaista. 

Nämä ovat hauskoja 😄

Minulle tulee yleensä ilmoituksia jostain hitsarin tai trukkikuskin työpaikoista.

Olen automaatiotekniikan insinööri.

Yläasteen teknisissä töissä olen kerran päässyt hitsaamaan.

Trukkia en ole käyttänyt koskaan.

Mutta tällaisia töitä minulle ehdotellaan 😁

Mina olen fyysikko

Harrastan hitsausta

Omistan plasmaleikkurin, TIGin, MAGin MMAn ja jopa kanttikoneen johon olen itse rakentanut robotiikan.

Ei minulle tarjotuu metallialan toita.

Muutin UKhon tuon takia ja jatkoin fyysikointia

Vierailija
268/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-palvelut nyt on ihan p*ska. Olen saanut sen kautta sähköpostiini työilmoituksia, joiden rekry on jo umpeutunut.

Lisäksi jouduin lähettämään sen kautta selvityksen "työnhakuaktiivisuudestani", joka ratkaisi työttömyysetuuteni jatkumisen. Oli vähän vaikea lähettää sitä kun, kas kummaa, sivusto meni jumiin ja sain "sivustoon ei saada yhteyttä" -ilmoituksen joka kerta, kun painoin lähetä.

Rukoilen että saan mahdollisimman pian työpaikan, ettei tarvitse olla TE-toimiston tai Kelan kanssa yhteyksissä enää ikinä.

TE-toimisto ei lähetä sähköpostilla tietoa työpaikoista!

Vierailija
269/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos velvoitteet ei kiinnosta niin ei yhteiskuntaa kiinnosta maksaa sulle myöskään työttömyyskorvausta. 

Kovasti sitä samaa yhteiskuntaa kiinnosti kerätä multa verot raskaimman kautta.

Ja nyt kun tarvin sitä työttömyysturvaa mua nöyryytetään sanktion uhalla  uhkaamalla vetäistä se sama turvaverkko altani, mitä itse olin kustantamassa.

Pitäskö sun nyt vilkasta peiliin. Työttömällä on tietyt velvoitteet, ihan kaikilla. Tunnin infoon osallistuminen ei ole mitään kyykyttämistä ja nöyryyttämistä. Ihan perusjuttu. Alkaa tuntua, että työttömiltä ei kertakaikkiaan saa vaatia mitään. Pitää vaan pistää rahaa tilille ja silittää päätä. Jos uskallat ehdottaa, että jotain tarttis tehdä niin heti ollaan huutamassa naama punaisena että ei saa kyykyttää. Sorry, mut meillä kaikilla on tietyt velvoitteet hoidettavana. Työttömyyskorvaus ei ole vastikkeetonta. Eikä ole koskaan ollutkaan.

Täällä on joku/joitakin mielenterveysongelmaisia, jotka eivät tätä vain näytä ymmärtävän. Uikuttavat netissä, miksi pitää tehdä sitä ja tätä, kun paljon helpompaa olisi vain tehdä se asia.

Vierailija
270/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi yksinkertaisempaa, että koko te-palvelut.fi sivusto lakkautetaan ja työtön joutuisi itse keksimään, miten saada työttömyysetuuden. Ei olisi mitään erillisiä infoja tms. vaan joutuisi kertomaan maksajalle (Kela, kassat) mitä on tehnyt ja siellä päätettäisiin, saako rahaa vai ei. Kukaan ei kiusaisi eikä vaatisi mitään, mutta toisaalta ei olisi mitään luottoa siihen, että joka kuukausi saisi euroakaan, jos ei osaisi itse tietoa etsiä.

No niinhän niille kerrotaankin!!!!!!!!!Keksi jotain uutta edes joskus !!!!!

Ei minun ainakaan tarvitse kassalle kertoa muuta kuin se, olenko työtön vai ei. Ei ne kysele, olenko hakenut töitä tai opiskellut tai kieltäytynyt töistä.

Ei sun itse tarvitsekaan kertoa kassalle mitään, mutta kassa saa työkkäriltä työvoimapoliittisen lausunnon, jonka perusteella kassa maksaa päivärahaa tai ei maksa. Siksi työkkäri seuraa aktiivisuutta ja voi lätkäistä karenssin. Silloin kassa ei maksa mitään.

Vierailija
271/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tosiaan suorittanut korkeakoulututkinnon niin varmasti on rutiinia kuunnella tunnin luento mistä vaan....

Ja tältä , ikään kuin virkailijan fiilispohjalta,  sinä printtaat kutsuja työnhaku-infoon liukuhihnalta menemään?

Tuo toiminta pitää kyllä tutkia.

Kuulostaa kyllä mielivaltaisesta.

Tutkintaanhan se meneekin kun hallitustoimet muuttuvat. Ihmiset käyvät kuumina.

Vain sinä käyt kuumana. Me muut olemme aikuisia ihmisiä ja teemme asiat kun ne täytyy tehdä emmekä länkytä netissä tyhjänpäiväisyyksiä.

Vierailija
272/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi yksinkertaisempaa, että koko te-palvelut.fi sivusto lakkautetaan ja työtön joutuisi itse keksimään, miten saada työttömyysetuuden. Ei olisi mitään erillisiä infoja tms. vaan joutuisi kertomaan maksajalle (Kela, kassat) mitä on tehnyt ja siellä päätettäisiin, saako rahaa vai ei. Kukaan ei kiusaisi eikä vaatisi mitään, mutta toisaalta ei olisi mitään luottoa siihen, että joka kuukausi saisi euroakaan, jos ei osaisi itse tietoa etsiä.

No niinhän niille kerrotaankin!!!!!!!!!Keksi jotain uutta edes joskus !!!!!

Ei minun ainakaan tarvitse kassalle kertoa muuta kuin se, olenko työtön vai ei. Ei ne kysele, olenko hakenut töitä tai opiskellut tai kieltäytynyt töistä.

Ei sun itse tarvitsekaan kertoa kassalle mitään, mutta kassa saa työkkäriltä työvoimapoliittisen lausunnon, jonka perusteella kassa maksaa päivärahaa tai ei maksa. Siksi työkkäri seuraa aktiivisuutta ja voi lätkäistä karenssin. Silloin kassa ei maksa mitään.

Mutta kassa saa maksaa, jos he niin päättävät, sitä ei työkkäri voi kieltää!

Vierailija
273/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehoa työllistymiseen Info

Esittelemme työnhakuinfossa työnhakijoillemme suunnattuja palveluita  ja annamme neuvoja aktiiviseen työnhakuun ja ohjeistamme päivittämään työllistymissuunnitelman.

Info on noin tunnin kestävä ryhmätilaisuus.

Tällainen kutsu korkeakoulutetuille henkilöille jotka joka ainoan työpaikkansa takuuvarmasti löytäneet ilman työkkäriä.

(Mikäli et osallistu työnhakuinfoon ---->työnhakusi katkeaa ---> menetät oikeutesi työttömyysturvaan.)

Samaan aikaan nuoria syrjäytyneitä puutteellisine koulutuksineen odottaa tukea?

Kyllä niihin kutsutaana myös nuoria syrjäytyneitä. He avaavat kotonaan tietokoneen, kuittaavat ilmoittautumisen ja menevät takaisin nukkumaan. Infotilaisuudet eivät kestä pitkään eikä niihin tarvitse edes haalautua paikan päälle vaan saa olla kotona.

Kuvittelin otsikon perusteella, että ap olisi saanut määräyksen mennä jollekin pitempiaikaiselle työnhakukurssille. Kyllä, olen pitänyt niitä ja tiedän, ketä siellä on. Osalle täysin turhaa ajanhaaskausta, mutta monelle vähintään hyödyllistä, eräille peräti tarpeellista.

Mutta yksi fakta on varma:

jos kesken kurssin tai muun toimenpiteen saa työtä vapailta työmarkkinoilta, toimenpiteen saa keskeyttää. Onhan työpaikan saaminen koko homman tarkoitus ja silloin tavoite on saavutettu, kun työllistyy.

Oikeasti moni hyvinkin pitkälle kouluttautunut ja työssä ollut on hukassa, kun pitäisi ryhtyä omatoimisesti hakemaan töitä. Tätä voi olla vaikea uskoa, mutta joukossamme on paljon sellaisia, joiden ei ole koskaan tarvinnut hakea töitä, ei ainakaan kirjallisella hakemuksella. Sellaisia on juuri vanhemmissa ihmisissä, joilla on takana pitkä työura vakipaikassa, mutta jotka ovat jostakin syystä joutuneet työttömiksi.

Olkoon kyseessä päivä tai viikon kurssi,

mutta ellei työnhakijalla ilmiselvästi ole tarvetta ko työnhakupalveluihin osana  "työvoimapoliittisia toimenpiteitä" on järjenvastaista häntä sinne ohjata.

Varsinkin jos on ilmiselvää että hakija tulee työllistymään itsenäisesti.

Ne kurssi ja infopaikat tulee hyödyntää järkevästi ja harkiten,  ei printaten kutsuja liukuhihnalta menemään.

Näinkö siellä on  nyt jossain toimittu?

Jos olisi ilmiselvää, että työnhakija työllistyy tuosta noin vain, niin kaikkihan olisi täysin ok. Mutta kyllä taitaa jokin työnhaussa mätätä, kun joudutaan työnhakukursiille ohjaamaan. 

Vierailija
274/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen karensissa ja ollut jo kahdessa työhaastattelussa viikon sisään ja tänään on kolmas. Juu, en ole työkkärin mielestä aktiivinen työnhakija :D

Olen suunnitelmaan laittanut, että teen hakemuksia työpaikkoihin aivan itse, jotka itseäni kiinnostavat. Ja en halua keikkaluontoista työtä.

Eikä ne te-toimistojen tantat lue kunnolla mitä kirjoittelet, sama koskee Kelaakin. Kelassa eivät välttämättä lue viestiäsi ollenkaan.

Vierailija
275/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tosiaan suorittanut korkeakoulututkinnon niin varmasti on rutiinia kuunnella tunnin luento mistä vaan....

Mahtaako olla peruskouluakaan päässyt läpi....

Vierailija
276/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan tilastot näyttämään hyviltä näillä kursseilla xD

Itse sain viikon kurssista 40€, mutta siellä käymiseen meni kylläkin 100€ kaiken kaikkiaan, matkat ja ruokailut.

Tuli kyllä sellainen haista paska-fiilis koko viikosta.

Vierailija
277/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä ei-fiksua tuossa on? Olet työtön ja sinut on kutsuttu kuulemaan asioita, jotka on työttömille tarpeellisia. Töiden alkamisella ei ole mitään merkitystä, jos työsopimusta ei ole ja nautit edelleen kassan tai Kelan rahoista.

Työttömille ei tunnu nykyisin kelpaavan mikään, kun soittaa ei saa ja henkilökohtasesti ei haluta tavata, mutta silti virkailijan pitäisi koko ajan olla tavoitettavissa puhelimitse ja päivystämässä työkkärissä, jos joku sinne haluaa tulla asioistaan puhumaan.

Tuollako asenteella te näitä kutsuja ihmisille lähetätte? Töiden alkamisella ei mitään merkitystä?

Ei hyvä, ei todellakaan. Kyllä resurssit (tässä tapauksessa alkuinfot) tulee kohdentaa sinne minne niitä kipeimmin tarvitaan! 

Toivottavasti sinä et "nauti" verorahoistamme kustannettua palkkaa tekemällä tuolla asenteella "ei mitään" hyödyllistä kenenllekään pelkkänä suojatyöpaikka-menoeränä !

Töiden alkamisella ei ole mitään merkitystä, koska ennen töiden alkamista työtön on työtön. Jos ei halua mennä infoon, niin sitten ilmoittaa työnhaun päättyneen.

Alkuinfo on ns. tuoreille työttömille. Jos jo työttömäksi ilmoittautuessaan ilmoittaa, että 3 kk sisällä on menossa töihin, niin ei tarvitse terdä palvelutarvearviota, ei työllistymissuunnitelmaa eikä tarvitse mennä infoon. En keksi mitään syytä sille, miksi ap ei ole asiaa ilmoittanut samantien, jos se kerran oli tiedossa.

Mikä hemmetin maaginen rajapyykki tuo 3 kk on? 

Alkuinfo on ihan tuoreille työttömille- mikä onkaan käytäntö! Sinne laitetaan ihmisiä joilla vuosien kattava työhistoria  ja (itse hankittuja) työpaikkoja työtömyysjaksojen välissä.

En ymmärrä mikä agenda heitä on alkuinfoon kärrätä opettelemaan työnhaun alkeita!

Se ei ole aktiivisten työnhakijoiden paikka!

Onko kukaan koskaan ehdottanut sinulle terapiaa? Kuulostat ihan pikkuisen takakireältä tapaukselta.

Vierailija
278/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos velvoitteet ei kiinnosta niin ei yhteiskuntaa kiinnosta maksaa sulle myöskään työttömyyskorvausta. 

Kovasti sitä samaa yhteiskuntaa kiinnosti kerätä multa verot raskaimman kautta.

Ja nyt kun tarvin sitä työttömyysturvaa mua nöyryytetään sanktion uhalla  uhkaamalla vetäistä se sama turvaverkko altani, mitä itse olin kustantamassa.

Pitäskö sun nyt vilkasta peiliin. Työttömällä on tietyt velvoitteet, ihan kaikilla. Tunnin infoon osallistuminen ei ole mitään kyykyttämistä ja nöyryyttämistä. Ihan perusjuttu. Alkaa tuntua, että työttömiltä ei kertakaikkiaan saa vaatia mitään. Pitää vaan pistää rahaa tilille ja silittää päätä. Jos uskallat ehdottaa, että jotain tarttis tehdä niin heti ollaan huutamassa naama punaisena että ei saa kyykyttää. Sorry, mut meillä kaikilla on tietyt velvoitteet hoidettavana. Työttömyyskorvaus ei ole vastikkeetonta. Eikä ole koskaan ollutkaan.

Täällä on joku/joitakin mielenterveysongelmaisia, jotka eivät tätä vain näytä ymmärtävän. Uikuttavat netissä, miksi pitää tehdä sitä ja tätä, kun paljon helpompaa olisi vain tehdä se asia.

Mä kävisin ilomielin infoissa ja kursseilla, jos niistä olisi oikeasti jotain hyötyä, että se auttaisi oikeasti löytämään työpaikan. 

Mä kävin viime syksynä työnhakuvalmennuskurssin, kesti viisi päivää. Ihan innostuneena ja iloisella mielellä sinne lähdin, mutta kyllä se oli kauhea pettymys. Yhdestä päivästä puolet meni siihen, että käytiin läpi työkkärin nettisivuja ja sitten kahlattiin läpi muita työnhakusivustoja ja neuvottiin, miten niihin ilmottaudutaan työnhakijaksi. Jokaisella oli jo aikaisemmin tehtynä nuo ihan omin voimin, mutta niin vaan kahlattiin kaikki monsterit ja oikotiet läpi. 

Toisena päivänä aamulla keräännyttiin ison pöydän ääreen jossa oli erivärisiä lappuja. Sitten kierrettiin sitä pöytää ympäri ja lopulta pysähdyttiin oman lempivärin kohdalle. Jokaisen piti vuorollaan kertoa, miten tuo väri kuvaa minua ja minun persoonaa. Tähän meni koko aamupäivä lounaaseen saakka. 

Muista päivistä en viitsi edes kertoa. Kyllä nuo pilipalikurssit on ihan pelkästään työttömien nöyryyttämistä ja niillä vain kaunistellaan työttömyystilastoja kun on ihmiset näin hienosti aktivoitu työnhakuun. 

Mä olin ihan tavallinen ihminen, kun olin töissä (työuraa takana 33 vuotta, samalla opiskellen). Nyt olen yhtäkkiä yhteiskunnan pohjasakkaa. Mitään muuta porukkaa ei haukuta niin paljon kuin työttömiä. Siitä näköjään tulee monelle hyvä mieli, kuten tämä ketju osoittaa. 

Vierailija
279/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan lähetettiin työpaikkaospituksua, eli pakko oli paikkaa hakea. Sitähän ei tiennyt työtön eikö työkkäri etukäteen , ettö valitaanko hakijaa mutta ainakin piti hakemus tehdä. Ajatelkaa nyt, miten pieni asia; hakea työttömänä ollessaan työpaikkaa.

Näistä työpaikkaosoituksista tuli aina kauha parku ja valitus: miksi pitää hakea ja ei se sovi mulle ja en mä voi kulkea sinne jne jne.

Muistan yhden, joka vastasi miksi ei hae n. Syyskuussa hänelle osoitettua työpaikkaa, koska hän tiesi että hänelle on työt alkamassa HUHTIKUUSSA. Joten hän halusi täten ystävällisesti jättää tämän työkkärin tarjoaman työpaikan siksi hakematta, että JOKU TOINEN, tarvitseva voisi paremmin mahdollisuuksin hakea paikkaa.

Työkkärin toimikunta vastasi että asia selvä ja laittoi korvaukset siitä sitten katki.

Tästä se valitus sitten alkoikin!

Kaverille kävi vähän vastaava tilanne.

Hän oli saanut sovittua, että aloittaa uudessa työpaikassa toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella loppusyksystä. Se oli hänen ensimmäinen oman alansa työ.

Työkkäri lähestyi häntä kuitenkin työhönosoituksella. Kaveri ei halunnut sitä työkkärin ehdottelemaa 2 kuukauden määräaikaista työtä, sillä se olisi mennyt 2 viikkoa päällekkäin sen jo aiemmin sovitun työn kanssa eikä työnantaja suostunut muuttamaan päiviä. Kaveri olisi menettänyt

oman alansa vakkarityön 2 kk määräaikaisen hanttihomman takia.

Karenssihan siitä tuli.

Ei riittänyt työkkärin tyypeillä ymmärrystä sille, että oman alan vakityö on parempi vaihtoehto kuin 2 kk hanttihomma.

Se vakituinen työ jatkuu tällä kaverilla edelleen.

Miksi kaverisi ei tarvitsisi noudattaa lakia?

Ennen töiden alkamista hän oli työtön, eikös? Silloin pitää olla valmis ottamaan vastaan töitä ja sellaisia kaverillesi tarjottiin. Tässä vaiheessa hänen piti päättää, että ottaako työn vastaan vai ei. Jos ei ota, niin se tulkitaan kieltäytymiseksi ja siitä seuraa karenssi. Asia on harvinaisen selkeä, koska laissa ei sanota, että "jos sinulla on 6 kk sisällä tiedossa töitä tai uskot niitä saavasi, niin ei tarvitse hakea töitä".

Miksi osa virkailijoista ei yksinkertaisesti kykene "periaatteesta" neuvotella asioista ja onko nyt aivan mahdotonta pitää lähtökohtana työnhakijan tilannetta sekä sitä maalaisjärkeä? Mikä ihme siinä on joillekin niin vaikeaa? Ja sitten hakeudutaan TE- toimistoon asiantuntijoiksi.

Minkä alan koulutuksella te-asiantuntijaksi nykyään pääsee?

Koska ne lait, jotka on säädetty, toimii suurimman osan kanssa. Sinun ongelmasi on vain tuo uhma-ikäinen kiukuttelu, kun luulet olevasti jotakin, mitä et selvästikään ole. 

Vierailija
280/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ohjeistamme päivittämään työllistymissuunnitelman".

Ei ristus.

Ihmisille joilla ei ole pienintäkään ongelmaa päivittää työllistymissuunnitelmaa.

Taas yksi tavis luulee tietävänsä paremmin kuin alan ammattilaiset. Et tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän