Muita pienituloisia, jotka on innostunut sijoittamisesta?
Olen parikymppinen yksin asuva nainen. Käyn osa-aikatöissä ja luen pääsykokeisiin, ja vuokran jälkeen mulle jää käteen n. 570 €/kk. Venytän senttiä niin että laitan aina 200 €/kk sijoitusrahastoihin. Yleensä pystyn myös säästämään 50-100 €/kk tilille varakassaksi, odottamaan yllättävää rahan tarvetta tai otollista hetkeä ostaa lisää rahastoja/osakkeita.
Kaverit pitää mua hulluna kun minimoin kaikki kulut enkä käytä rahaa elämiseen tässä ja nyt. Mutta nuorena on tärkeä aloittaa säästäminen, jotta pääsee kunnolla hyötymään korkoa korolle vaikutuksesta. Ja koska olisi parempi venyttää senttiä kuin nuorena terveenä sinkkuna? Vaikka toivon pääseväni myöhemmin selvästi paremmille palkoille, silloin mulla voi olla lapsia, asuntolaina (tai perheasunnon kallis vuokra), auto ja vaikka mitä muita ns. pakollisia kuluja. Ja kun elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan vaan mitä tahansa voi tapahtua, kyllä se varmasti helpottaa tulevaa kun tietää että sijoitukset voi koska tahansa vaihtaa rahaksi jos tulee tarve.
Onko täällä muita pienituloisia, jotka sijoittaa vähistä rahoistaan? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusten lisäksi kannattaa olla ainakin muutaman kuukauden pakollisia menoja vastaava hätävara pankkitilillä, jos esim. jää työttömäksi. Se antaa ajallista pelivaraa etsiä uusi työpaikka, eikä tarvitse heti myydä sijoituksia.
Joo tottakai. Olen ihan säästötilille jättänyt rahaa niin että siellä olisi aika n 15000€ jos jotain äkillistä sattuu, tulee remonttia tms. Peruspankkitilillä en pidä koskaan enempää kuin 3000€, siirrän loput aina muualle.
Sioittaminen on tyhmää. Elämä kannatttaa elää tässä ja nyt!
Työtön, ei mitään palkkatuloja tai tukia, osakkeita n. 1mE nykyarvosta. Voinkin kertoa, että kannattaa aloittaa niin nuorena kuin vain suinkin kykenee.
Aloitusta ei kannata siirtää sen vuoksi että sijoitettavat summat olisivat pieniä. Päinvastoin, mahdolliset oppirahat ovat pienempiä, oppi kuitenkin yhtä arvokas.
Vierailija kirjoitti:
Työtön, ei mitään palkkatuloja tai tukia, osakkeita n. 1mE nykyarvosta. Voinkin kertoa, että kannattaa aloittaa niin nuorena kuin vain suinkin kykenee.
Aloitusta ei kannata siirtää sen vuoksi että sijoitettavat summat olisivat pieniä. Päinvastoin, mahdolliset oppirahat ovat pienempiä, oppi kuitenkin yhtä arvokas.
Jos E kuvitellaan €:ksi, niin sinun salkkusi on 0,001 €, kyllähän tuolla pärjää.
Taivalvaaraanko pistit?
Olen toimeentulotuella, eli tilillä ei saa olla säästöjä.
Olisin halunnut avata asp-tilin, jonne olisin ohjannut koko tt-tuen muutaman kerran vuodessa ja elänyt sitten niukemmin. Kysyin kelalta asiasta ja siellä toitotettiin vain että "pääsääntöisesti tilillä olevat varat katsotaan käytettävissä oleviksi tuloiksi" :(
Noh, nyt säästän vain käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen toimeentulotuella, eli tilillä ei saa olla säästöjä.
Olisin halunnut avata asp-tilin, jonne olisin ohjannut koko tt-tuen muutaman kerran vuodessa ja elänyt sitten niukemmin. Kysyin kelalta asiasta ja siellä toitotettiin vain että "pääsääntöisesti tilillä olevat varat katsotaan käytettävissä oleviksi tuloiksi" :(
Noh, nyt säästän vain käteisenä.
Toimeentulotuesta saa säästää ilman että näin saadut säästöt vaikuttaa tt-tuen määrään. Kunhan pystyy todistamaan aukottomasti, että säästetyt rahat on tt-tuesta peräisin. Tarkoittaa siis käytännössä sitä, että jos saat tyhjälle tilille pelkkää tt-tukea ja siirrät tältä tililtä rahaa suoraan ASP-tilille, säästösi on turvassa. Mutta jos käy vaikka niin, että nostat tililtä vahingossa 100 € käteistä kun tarkoitus oli nostaa vain 20 €, talletat ylimääräiset 80 € heti minuutin päästä takaisin, ja sen jälkeen talletat rahaa ASP-tilille, olet kusessa ja mitkään selitykset ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisiin rahastoihin sijoitat?
Itse tienaan noin 2000 euroa kuussa ja olen myös tutkaillut sijoittamista. En kuitenkaan haluaisi sijoittaa kuukausittain noin paljon. Haluan laittaa kuukausittain rahaa sivuun, että voin matkustella. Sijoittamiseen varaan ennemmin pienemmän summan, niin, että tulee vain säästöjä.
Minulla on myös pieni varautuneisuus sijoittamisen riskiä kohtaan ja ajatus siitä, että pitäisi kitkuttaa sen vuoksi, että voisi myös menettää sijoitetun summan, mietityttää.
Risiki menettää sijoitettu summa on äärimmäisen pieni jos edes hiukan hajauttaa ajallisesti, maantieteellisesti ja toimialoittain. Toki arvo voi laskea mutta että kaikki yhtiöt mihin on sijoittanut menettäisivät yhtäkkiä arvonsa esim konkurssin vuoksi on äärimmäisen epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos E kuvitellaan €:ksi, niin sinun salkkusi on 0,001 €, kyllähän tuolla pärjää.
Taivalvaaraanko pistit?
On talvivaaraakin ollut, mutta myin tappiolla. Nyt on muita lappuja, noin 10 eri lajia.
1100 e tuloilla aloitin 10 e kk.
1500 euroa nyt, 98 euroa voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisiin rahastoihin sijoitat?
Itse tienaan noin 2000 euroa kuussa ja olen myös tutkaillut sijoittamista. En kuitenkaan haluaisi sijoittaa kuukausittain noin paljon. Haluan laittaa kuukausittain rahaa sivuun, että voin matkustella. Sijoittamiseen varaan ennemmin pienemmän summan, niin, että tulee vain säästöjä.
Minulla on myös pieni varautuneisuus sijoittamisen riskiä kohtaan ja ajatus siitä, että pitäisi kitkuttaa sen vuoksi, että voisi myös menettää sijoitetun summan, mietityttää.
Risiki menettää sijoitettu summa on äärimmäisen pieni jos edes hiukan hajauttaa ajallisesti, maantieteellisesti ja toimialoittain. Toki arvo voi laskea mutta että kaikki yhtiöt mihin on sijoittanut menettäisivät yhtäkkiä arvonsa esim konkurssin vuoksi on äärimmäisen epätodennäköistä.
Kunnon pörssiromahdus voi pudottaa rahastosijoitusten arvon hetkessä esim. puoleen, vaikka hajauttaisi rahansa järkevästi. Köyhälle sekin on tosi kova isku vasten kasvoja, jos rahalle tulee tarvetta.
Täällä myös pienituloinen aloitteleva sijoittaja. Laitan 40-100e kuukaudessa rahastoihin, haluan kuitenkin pitää rahaa myös käyttötilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivalvaaraanko pistit?
Sioitin Zinzinoon. Verkostomarkkinointi ja nettigurujen sioitusvinkkien noudattaminen takaa yhdessä sellaiset passiiviset tulot joista Bill Gates:kin on kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Rahastojen tuottamasta voitosta joutuu maksamaan 30% pääomaveroa nostaessaan rahat. Osingoista menee veroa n. 25%. Sekin kannattaa pitää mielessä, kun miettii kuinka paljon on valmis sijoittamaan ja millä riskillä: Läheskään kaikkea voittoa ei saa itselleen vaan valtio vie osansa.
Joo, tuntuu hienolta kun olen tässä vuosien saatossa onnistunut pääsemään rahastoissa kymppitonnin plussalle ja siitä veisi sitten valtio röyhkeästi 3 tonnia, melkein puolet. Tuntuu aika turhalta tämäkin touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastojen tuottamasta voitosta joutuu maksamaan 30% pääomaveroa nostaessaan rahat. Osingoista menee veroa n. 25%. Sekin kannattaa pitää mielessä, kun miettii kuinka paljon on valmis sijoittamaan ja millä riskillä: Läheskään kaikkea voittoa ei saa itselleen vaan valtio vie osansa.
Joo, tuntuu hienolta kun olen tässä vuosien saatossa onnistunut pääsemään rahastoissa kymppitonnin plussalle ja siitä veisi sitten valtio röyhkeästi 3 tonnia, melkein puolet. Tuntuu aika turhalta tämäkin touhu.
Alle kolmannes on kaukana puolesta. Mutta joo, ymmärrän mitä tarkoitat. Ei tunnu kivalta, kun köyhänä venyttää penniä ja ottaa riskin turvatakseen tulevaisuutensa, ja sitten valtio vie voitoista ison siivun.
Sijoitan tulevaisuuteeni sijoittamalla itseeni: niin fyysiseen kuin henkiseen hyvinvointiini, sosiaaliseen pääomaan ja muuhun sellaiseen, jota rahalla ei saa mutta jonka saamisessa rahalla eli kuluttamisella on oma merkityksensä. Mitä elämää se sellainen on, jossa lukkiutuu kotiinsa ja syö pelkkää kaurapuuroa saadakseen mahdollisimman paljon rahaa säästöön?
Hyvä ap! Itse olen aloittanut samasta, eli nollasta ja 7 euron tuntipalkalla sijoittamisen. n. 20 vuotta sitten. nyt kasassa on jo reilu puoli miljoonaa, toki " tuntipalkkakin" on kuusinkertaistunut.
varaudu siihen että lähipiiri suhtautuu ajatuksiisi jopa vihamielisesti. käytöksesi loukkaa saamattomien tunteita
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan tulevaisuuteeni sijoittamalla itseeni: niin fyysiseen kuin henkiseen hyvinvointiini, sosiaaliseen pääomaan ja muuhun sellaiseen, jota rahalla ei saa mutta jonka saamisessa rahalla eli kuluttamisella on oma merkityksensä. Mitä elämää se sellainen on, jossa lukkiutuu kotiinsa ja syö pelkkää kaurapuuroa saadakseen mahdollisimman paljon rahaa säästöön?
Sijoitat sosiaaliseen pääomaan? huh, nyt olen kuullut kaikki tekosyyt. elämä voi olla ihan hyvää ilman pakonomaista kuluttamistakin
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas mustavalkoista, aivan kuin ei voisi vähän sijoittaa ja kuluttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap! Itse olen aloittanut samasta, eli nollasta ja 7 euron tuntipalkalla sijoittamisen. n. 20 vuotta sitten. nyt kasassa on jo reilu puoli miljoonaa, toki " tuntipalkkakin" on kuusinkertaistunut.
varaudu siihen että lähipiiri suhtautuu ajatuksiisi jopa vihamielisesti. käytöksesi loukkaa saamattomien tunteita
Vahvistan tämän, eikä saldon tarvitse edes olla puolessa miljoonassa. Kateellinen voi olla pienemmistä summistakin, oletetaan säästäjä automaattisesti ahneeksi ja, mikä parasta, aina jaksetaan kehottaa elämään ja kuluttamaan rahaa enemmän, koska kuluttaminen ja eläminen ovat ilmeisesti sama asia.
Joo siis mun käsittääkseni kyseisen lapsen osuus menetetään. Mun kaveri itse asiassa oli joskus pulassa tuon asian kanssa kun lapsen mummo oli jonkun rahaston hommannut hänen pojalleen ja se vaikutti lapsen osaan toimeentulotuessa. Omansa sai muistaakseni kyllä. Onneksi ei ollut pitkäaikainen tilanne vaan sai taas töitä.