Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita pienituloisia, jotka on innostunut sijoittamisesta?

Vierailija
23.04.2019 |

Olen parikymppinen yksin asuva nainen. Käyn osa-aikatöissä ja luen pääsykokeisiin, ja vuokran jälkeen mulle jää käteen n. 570 €/kk. Venytän senttiä niin että laitan aina 200 €/kk sijoitusrahastoihin. Yleensä pystyn myös säästämään 50-100 €/kk tilille varakassaksi, odottamaan yllättävää rahan tarvetta tai otollista hetkeä ostaa lisää rahastoja/osakkeita.

Kaverit pitää mua hulluna kun minimoin kaikki kulut enkä käytä rahaa elämiseen tässä ja nyt. Mutta nuorena on tärkeä aloittaa säästäminen, jotta pääsee kunnolla hyötymään korkoa korolle vaikutuksesta. Ja koska olisi parempi venyttää senttiä kuin nuorena terveenä sinkkuna? Vaikka toivon pääseväni myöhemmin selvästi paremmille palkoille, silloin mulla voi olla lapsia, asuntolaina (tai perheasunnon kallis vuokra), auto ja vaikka mitä muita ns. pakollisia kuluja. Ja kun elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan vaan mitä tahansa voi tapahtua, kyllä se varmasti helpottaa tulevaa kun tietää että sijoitukset voi koska tahansa vaihtaa rahaksi jos tulee tarve.

Onko täällä muita pienituloisia, jotka sijoittaa vähistä rahoistaan? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia.

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin opiskeluaikana töihin ja aloitin ASP-säästämisen. Valmistumisen jälkeen sain vakituisen työpaikan sekä pankista luottopäätöksen. Oman asunnon ostaminen on kannattanut arvonnousun takia.

Rahastoihin en ole koskaan sijoittanut, mutta ensimmäiset pörssiosakkeet ostin 25-vuotiaana.

Välillä oli tili tyhjä, koska olin halunnut sijoittaa rahani osakkeisiin. Se oli arvovalinta.

Olen tehnyt paljon kotiläksyjä jotta tiedän, mihin yhtiöön voin ja uskallan sijoittaa. Seuraan yhtiöiden tunnuslukuja, johdon pätevyyttä.

Nykyään nelikymppisenä olen siinä mielessä pienituloinen, että en saa palkkatuloja tai työttömyystukea. En ole työtön vaan saan piensijoittajana sen verran pääomatuloja, että ei ole pakko tavallisessa klo 8-16 palkkatyössä käydä.

Kannustan AP:yä jatkamaan sijoitustoimintaa.

Vierailija
2/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisiin rahastoihin sijoitat?

Itse tienaan noin 2000 euroa kuussa ja olen myös tutkaillut sijoittamista. En kuitenkaan haluaisi sijoittaa kuukausittain noin paljon. Haluan laittaa kuukausittain rahaa sivuun, että voin matkustella. Sijoittamiseen varaan ennemmin pienemmän summan, niin, että tulee vain säästöjä.

Minulla on myös pieni varautuneisuus sijoittamisen riskiä kohtaan ja ajatus siitä, että pitäisi kitkuttaa sen vuoksi, että voisi myös menettää sijoitetun summan, mietityttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaus:

"jotka ovat innostuneita sijoittamisesta".

Vierailija
4/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Olen itsekin ollut pienituloinen samassa iässä ja aloittanut säästämisen. Suosittelen pitämään kiinni kuukausisäästötavoitteestasi nuoresta asti, niin saavutat taloudellisen riippumattomuuden. Vanhempana ja paremmilla tuloilla voi sijoitussummaa kasvattaa ja toki nuorena voi muutaman kuukauden löysätä, mutta ei vuosia. Sopiva löysämisen syy voi olla esim. päättötyön tekemisen vaatima ajallinen panostus. Itse tein opintojen ohessa muuten töitä, mutta viimeiset kaksi kuukautta löysäsin. Tapanani oli myös matkustaa kerran vuodessa ulkomaille, kun oli tarpeeksi ylimääräsiä säätöjä. Korkoa korolle. Itse suosin suoria osakesijoituksia.

48 v

Vierailija
5/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamiseen liittyy tässä nollasopimusten, pätkätöiden ja työttömyyden riivaamassa maassa yksi iso riski, josta harvemmin puhutaan: Kaikki sijoitukset on myytävä ennen kuin saa toimeentulotukea, oli kurssit kuinka pohjalla tahansa. Ja milloin työttömyys tai muu tukala tilanne iskee kaikkein todennäköisimmin? No tietysti pörssiromahduksen jälkeen, jolloin sijoitusten arvo on alhaisimmillaan.

Sitä kannattaa miettiä etenkin jos aikoo hankkia lapsia. Perheettömänä voi ehkä kituuttaa pelkällä työttömyys- ja asumistuella, mutta lapsista aiheutuvia kustannuksia ei niin vaan katetakaan pelkän lapsilisän avulla.

Vierailija
6/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä maailmassa mikään ole varmaa. Siksi ei kannata venyttää senttiä äärimmilleen verenmaku suussa, jotta ehkä pääsisi nauttimaan elämästä joskus eläkepäivinään, jos hyvin käy. Mutta ei myöskään kannata tuhlata huoletta kaikkea minkä tienaa luottaen siihen, että elämä menee hyvin ilman säästöjäkin. Kultainen keskitie on paras.

Vierailija
7/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymi tapa säästää on fyysinen kulta. Tämä sijotuskulta ei näy tilillä ja sitä voi ostaa kivijalkaliikkeestä käteisellä (ei kutakoruliikkeistä vaan erikseen sijoituskultaa myyvistä). Eli  googlatkaa esim sijoituskulta, unssi, kultakolikot ja laatat (esim tavex myy) En kutsu sijoittamiseksi, mutta kullanarvo toki voi vaihdella niin, että on ollut joillekin hyvä sijoitus.  Esim. 10% varallisuudesta kultaan? Suomalaiset tuntevat säästämisen kultaan vielä huonosti.

Sijoituskullan ostaminen on Suomessa verotonta. Jos käteisraha poistuu, on hyvä pitää jemmassa kultaa poikkeusolojen varalta. Kulta toimii tarvittaessa maksuvälineenä maailmanlaajuisesti.

Korukullalla taas on vain vähän arvoa, koska sen matalampi kultapitoisuus ja vähäinen kullan paino vs korkea ostohinta. Työn osuudelle ei anneta aina lisäarvoa. Sijoituskullasta voi kyllä teettää itselleen painavampia ja suurempia koruja kuin mitä kannataa ostaa valmiina koruina. Kun tahtoo ison kultakorun, voi marssia liikkeeseen omaa sijoituskultaa taskussaan ja kysyä, että paljonko maksaa työ.

Vierailija
8/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamiseen liittyy tässä nollasopimusten, pätkätöiden ja työttömyyden riivaamassa maassa yksi iso riski, josta harvemmin puhutaan: Kaikki sijoitukset on myytävä ennen kuin saa toimeentulotukea, oli kurssit kuinka pohjalla tahansa. Ja milloin työttömyys tai muu tukala tilanne iskee kaikkein todennäköisimmin? No tietysti pörssiromahduksen jälkeen, jolloin sijoitusten arvo on alhaisimmillaan.

Sitä kannattaa miettiä etenkin jos aikoo hankkia lapsia. Perheettömänä voi ehkä kituuttaa pelkällä työttömyys- ja asumistuella, mutta lapsista aiheutuvia kustannuksia ei niin vaan katetakaan pelkän lapsilisän avulla.

Tämä on aivan totta! En koskaan uskonut olevani tilanteessa jossa noista sijoituksista on haittaa. Mulla on koulutus jossa töitä on niin paljon kuin ikinä vaan jaksaisi tehdä. No, muutama vuosi sitten menetin työkykyni tapaturmassa. Saan kuntoutustukea johon sijoitukset eivät vielä vaikuta mutta jos joudun vajaakuntoisena kortistoon niin osingot vaikuttavat jopa työmarkkinatukeen. Kiva kun on todella pienistä tuloista kituuttaen ensin säästänyt ja sitten siitä rangaistaan että on hoitanut raha-asiansa erinomaisesti pienestä palkasta huolimatta. Toimeentulotukea en tietenkään saisi.

Vierailija
9/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastojen tuottamasta voitosta joutuu maksamaan 30% pääomaveroa nostaessaan rahat. Osingoista menee veroa n. 25%. Sekin kannattaa pitää mielessä, kun miettii kuinka paljon on valmis sijoittamaan ja millä riskillä: Läheskään kaikkea voittoa ei saa itselleen vaan valtio vie osansa.

Vierailija
10/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan noin 2000 euroa kuussa ja olen myös tutkaillut sijoittamista. En kuitenkaan haluaisi sijoittaa kuukausittain noin paljon. Haluan laittaa kuukausittain rahaa sivuun, että voin matkustella. Sijoittamiseen varaan ennemmin pienemmän summan, niin, että tulee vain säästöjä.

Minulla on myös pieni varautuneisuus sijoittamisen riskiä kohtaan ja ajatus siitä, että pitäisi kitkuttaa sen vuoksi, että voisi myös menettää sijoitetun summan, mietityttää.

Laita rahastoihin,tuotto on pientä mutta siinä ei menetä suuria summia.

Vierailija
11/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusten lisäksi kannattaa olla ainakin muutaman kuukauden pakollisia menoja vastaava hätävara pankkitilillä, jos esim. jää työttömäksi. Se antaa ajallista pelivaraa etsiä uusi työpaikka, eikä tarvitse heti myydä sijoituksia.

Vierailija
12/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatiko sossu siis myös lapsen arvo-osuustilin purkamista?

Vierailija
13/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, jos penninvenytys ja sijoittaminen ovat harrastuksia, joista saa jotain irti. Kannattaa kuitenkin muistaa nauttia elämästä tässä päivässä, koska huomista ei välttämättä koskaan tule. Me tuhlailemme melko surutta ja jos silti jää yli, se pistetään säästöön.

Vierailija
14/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon saa olla osinkotuloja / pääomatuloja, jotta ne vaikuttaisivat työmarkkinatukeen.

Raja tais olla noin 1300 euroa kuukaudessa.

Ja jotta tuollaisen summan saisi joka kuukausi, se vaatii lähes 100 000 euron sijoituksia.

Vierailija
15/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos penninvenytys ja sijoittaminen ovat harrastuksia, joista saa jotain irti. Kannattaa kuitenkin muistaa nauttia elämästä tässä päivässä, koska huomista ei välttämättä koskaan tule. Me tuhlailemme melko surutta ja jos silti jää yli, se pistetään säästöön.

Kiitos huolenpidosta. Niin. Tuosta juuri on kyse sijoittamisessa ja säästämisessä. Kulutetaan se mikä nähdään mielekkääksi, mukavaksi ja tarpeelliseksi ja loput sijoitetaan.

Vierailija
16/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi riski on kuvitella, että joskus parinkymmenen vuoden päästä on olemassa jotakin toimeentulotukia.

Minusta ainoa neuvo on, että ottaa itse kunnolla selvää asioista, ja toimii siten kun itselle on parhainta.

Vierailija
17/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon saa olla osinkotuloja / pääomatuloja, jotta ne vaikuttaisivat työmarkkinatukeen.

Ja jotta tuollaisen summan saisi joka kuukausi, se vaatii lähes 100 000 euron sijoituksia.

Näin onkin, iso kiitos sinulle, kävin laskurilla laskemassa. Se alempi määrä onkin aktiivimallin rokottamana eikä osinkojen vuoksi! Itse saan osinkoja ehkä 2500€ vuodessa josta verot vielä pois. En niitä koskaan nosta tai käytä vaan jäävät sijoitustilille.

Vierailija
18/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukeen vaikuttaa merkittävästi, jos jää työttömäksi. Minä saan osakkeista noin 200 eur/kk. Kun kävin osa-aikatöissä ja tienasin n. 700 eur/kk brutto, niin sain asumistukea parisataa kuussa omaan asuntooni (ei siis vuokra). Kun jäin työttömäksi ja jäin minimikorvauksille (700 euron palkkatuloista kun ei mitään ansiosidonnaista varsinaisesti saa), niin asumistuen määrä putosi pariin kymppiin, koska laskivat nuo osaketulot liian suureksi tuloksi. Jotenkin kieroa, että työssäkäyvä saa enemmän asumistukea kuin työtön. Silloin tuntui todella, että tässä maassa ei kannusteta säästämiseen ja omasta taloudesta huolta pitämiseen.  

Vierailija
19/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

manitook kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita rahastoihin,tuotto on pientä mutta siinä ei menetä suuria summia.

Kyllä rahastoissakin voi menettää suuria summia, pahimmillaan kaiken. Rahastoja on moneen lähtöön.

Indeksirahastot on varmaan paras valinta ihmiselle, jota kiinnostaa kohtalainen tuotto suht pienellä mutta kuitenkin todellisella riskillä. Riskiä voi pienentää hajauttamalla rahansa useamman eri rahaston kesken.

Vierailija
20/100 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatiko sossu siis myös lapsen arvo-osuustilin purkamista?

Pääsääntöisesti kyllä, jos tahtoo saada myös lapsen osuuden toimeentulotuesta. Lapsella ei kuitenkaan ole velvollisuutta elättää perheenjäseniään, joten muun perheen osuus toimeentulotuesta ei pienene, vaikka lapsi olisi miljonääri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan