Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret

Vierailija
22.04.2019 |

Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…;

Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.

Kommentit (6087)

Vierailija
4141/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on siis, millä lihaksilla Lotta dissaa 8-tonnisen huiputtaneita, kun itse on huiputtanut yhtä monta kuin naapurin kissa.

Vastavuoroisesti, millä lihaksilla sä dissaat Lottaa kun et ole edes yhdelläkään 8 tonnisella eläessäsi käynyt?

Ei ole dissaamista kertoa totuus.  /quote]

Ethän sä ole ollut edes samalla mantereella :) Totuus on hyvin subjektiivinen asia, kuten olemme huomanneet 

Ei tarvitse olla, kun osaa lukea muutakin kuin Lotan instaa. Silloin ei sokeasti usko kaikkea, mitä hän siellä sepustaa. Suosittelen sinuakin tutustumaan myös muihin lähteisiin niin (ehkä) tippuu nuo vaaleanpunaiset Lotta-lasit silmiltä. Siinä ei siis mitään pahaa, jos Lottaa ihailet. Mutta se on jopa pelottavaa, jos varauksetta uskot kaiken mitä hän sanoo. 

Vierailija
4142/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä varmaan kirjoittaisi vähän eri sävyyn jos Lotta itse osoittaisi hieman erilaista asennetta. Luulen, että montaa ärsytti tosi paljon tuo Lotan avaus vuorikiipeilijäuralle eli "Kiipeän kaikille maailman kasitonnisille". Ja tämä siis henkilöltä, joka ei ollut kiivennyt silloin (eikä vieläkään) yhdellekään kasitonniselle.

Tuo on juuri se asenne millä homma kuin homma pitää tehdä. 

Suurin syy näihin kirjoitteluihin on jyrkkä kontrasti omaan elämään ja 8 - 17 työhön (niillä joilla sellainen edes on). sillä onhan se väärin, että joku edes yrittää toteuttaa unelmiaan.

Joo, niinhän Veikka Gustafssonkin hehkutti ennen ensimmäistäkään kiipeilyä. Puhumattakaan sir Edmund Hillarystä. Vai miten se mahtoi mennäkään?

Oikeasti tuo on se asenne, millä extremelajeissa kuollaan. Itse en toki ole koskaan kiipeillyt, lajini on vapaasukellus, mutta mindset näissä henki katkolla -harrastuksissa on sama. Jos et ole nöyrä, pääset hyvin äkkiä hengestäsi. Katsos kun et kilpaile ihmisiä, vaan luontoa vastaan. Ja se on aina ihmistä vahvempi.

Tietysti aina niitä nöyriäkin kuolee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4143/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Lotta ei olisi varakas nätti missi, ei mikään lehti kiinnittäisi mitään huomiota hänen sanomisiinsa ja tekemisiinsä. Nyt saadaan myyvä tarina missistä, joka valloittaa vuoria. Samalla tehokkaasti viedään huomio niiltä, jotka oikeasti niitä vuoria valloittavat. He kun eivät ole tarpeeksi nättejä ja mediaseksikkäistä. 

Vierailija
4144/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on siis, millä lihaksilla Lotta dissaa 8-tonnisen huiputtaneita, kun itse on huiputtanut yhtä monta kuin naapurin kissa.

Vastavuoroisesti, millä lihaksilla sä dissaat Lottaa kun et ole edes yhdelläkään 8 tonnisella eläessäsi käynyt?

Ethän sä ole ollut edes samalla mantereella :) Totuus on hyvin subjektiivinen asia, kuten olemme huomanneet 

Totuus ei ole millään muotoa subjektiivinen, kun kyse on huiputettujen kasitonnisten määrästä. Vaikka näppärästi leikkasit lainauksesta juuri sen olennaisen osan pois, silti edelleen tilanne on se, että minulla on yhtä monta kasitonnisen huiputusta kuin Lotalla. Ja tämä on ihan objektiivinen totuus, joka on vieläpä helposti todistettavissa. 

Vierailija
4145/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008137171.html

On tuo Don kyllä melkoinen mies. Artikkelista sain itse ainakin sen kuvan, että korostaa nimenomaan itseään ja pelastuskoordinointiaan ja sitä, kuinka hän on saanut muut luopumaan ajatuksesta, jossa venäläisnaisen annetaan pudota kuolemaansa. Ja "nöyrästi" antaa kunniaa Kimiä pelastaneille.

Vierailija
4146/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla, kun osaa lukea muutakin kuin Lotan instaa. Silloin ei sokeasti usko kaikkea, mitä hän siellä sepustaa. Suosittelen sinuakin tutustumaan myös muihin lähteisiin niin (ehkä) tippuu nuo vaaleanpunaiset Lotta-lasit silmiltä. Siinä ei siis mitään pahaa, jos Lottaa ihailet. Mutta se on jopa pelottavaa, jos varauksetta uskot kaiken mitä hän sanoo. 

Mistä sä olet saanut päähäsi, että mä uskon kaiken mitä Lotta kirjoittaa tai edes, että olen lukenut niitä? Ehkä mua vaan ihmetyttää kuinka kotisohvalta nähdään "totuus" mitä on tapahtunut jollain hevon kuusessa olevalla vuorella  :)

Vierailija
4147/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä varmaan kirjoittaisi vähän eri sävyyn jos Lotta itse osoittaisi hieman erilaista asennetta. Luulen, että montaa ärsytti tosi paljon tuo Lotan avaus vuorikiipeilijäuralle eli "Kiipeän kaikille maailman kasitonnisille". Ja tämä siis henkilöltä, joka ei ollut kiivennyt silloin (eikä vieläkään) yhdellekään kasitonniselle.

Suurin syy näihin kirjoitteluihin on jyrkkä kontrasti omaan elämään ja 8 - 17 työhön (niillä joilla sellainen edes on). sillä onhan se väärin, että joku edes yrittää toteuttaa unelmiaan.

Joo, niinhän Veikka Gustafssonkin hehkutti ennen ensimmäistäkään kiipeilyä. Puhumattakaan sir Edmund Hillarystä. Vai miten se mahtoi mennäkään?

Oikeasti tuo on se asenne, millä extremelajeissa kuollaan. Itse en toki ole koskaan kiipeillyt, lajini on vapaasukellus, mutta mindset näissä henki katkolla -harrastuksissa on sama. Jos et ole nöyrä, pääset hyvin äkkiä hengestäsi. Katsos kun et kilpaile ihmisiä, vaan luontoa vastaan. Ja se on aina ihmistä vahvempi.

En nyt ihan ymmärrä logiikkaasi. Se, että sanoo julkisesti mitä haluaa ja meinaa tehdä, ei tee sanojasta yhtään vähempää nöyrää itse kiipeilyssä.

Vierailija
4148/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaista tosiaan luullaan, mutta se nyt ainakaan tiedetään, että ketjun alussa Lotta itse oli asettanut tavoitteekseen huiputtaa KAIKKi 8 tonniset ilman lisähappea.

.

Mikä tuon tavoitteen sanomisessa julkisesti on väärin? 

Se ärsyttää wannabe kiipeilijöitä

Se kuulostaa kovalta tavoitteelta, mutta onhan se toki mahdollista. Usein kiipeilijät, jotka kiipeävät ilman lisähappea ovat kiivenneet myös nämä kasit ensin lisähapella. Ainakin osan. Ylimieliset kommentit kuten lisähappi on huijaamista kuulosta todella lapsellisilta varsinkin kun hänellä ei ole itsellekään yhtään kokemusta deathzoneilta. Nämä kommentit saavat ainakin minun niskavillani pystyyn.

Lotalle toivon kuitenkin kaikkea hyvää ja onnistumisia. Pahoin pelkään että hän ja Don huomaavat pian jäävänsä yksin ellei tuo someviestintä tuosta kaunistu. Kukaan ei halua joukkueeseensa köyden sahaajia.

Vierailija
4149/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö jostain Donin kiipeilyhistoriaa? Mitkä kasitonniset hän on huiputtanut?

Niinkin virallisesta paikast akuin Wikipedia johon hän on ilmeisesti (omakehuista päätellen) itse listaansa kirjoitellut.

Eli hän on huiputtanut kasitonnisista Cho Oyun, Annapurnan; K2 ja Gasherbrum I? Tulkitsinko oikein?

KIipeilijöiden tasoa voi vaikkapa vertailla yritysten ja onnistumisien suhteella

Don on 12 kertaa yrkännyt 8-tonniselle joista 3 kertaa päässyt huipulle. 

Veikka Gustafsson 24 yritystä joista 16 kertaa päässyt huipulle.

Entä sun recordit? Montako kertaa olet yrittänyt ja montako kertaa onnistunut?

Mitäs siinä alapeukutatte? Kai sitä saa kysyä arvostelijan oman tason kiipeilijänä? Ilmeisesti huiputuksia on tosi paljon :)

Huomioi että kysymys on ammatikiipeilijöistä. Ei meistä kiipeilyn harrastajista. Ei ole relevanttia verrata ammattilaista ja harrastajaa. Jo pelkästään lähtökohdat ajankäytön ja rahoituksen suhteen ovat aivan eri maailmoista.

Itse niitä 8 tonnisia huiputtaneen ja huiputuksessa epäonnistuneen mielipiteet on 10000000000000000000000000000000000 arvokkaampia kuin pelkän Paloheinän huiputtaneiden. Oma kohtainen kokemus kun lisää uskottavuutta melkoisesti. 

Paloheinä on siis 59m korkea?

Sinun kokemuksesi tosiaan siitä millaisia mäkiä ihmiset ovat huiputtaneet ja kiivenneet on kyllä aika suppea.

Lotta ei ihan oikeasti nyt vaan ole aina Suomen ulkopuolella vähän korkeammissa metreissä liikkunut suomalainen. Meitä tässä ketjussa joilla on kokemusta vuorista löytyy vaikka se tuntuu vaikealta sinun käsittää. Minä tunnen ihmisiä, jotka ovat huiputtaneet 8 tonnisia ja totta tosiaan he tietävät paljon enemmän kuin minä ja siksi minulla ei ole vaikeuksia sanoa, että he ovat parempia kiipeilijöitä kuin minä. Vaikka siellä olisi huipulla olisi ollut kuinka loistavat kelit.

Minä myönnän täysin olevan paljon huonompi kiipeilijä kuin yhden 8 tonnin huiputtaja ilman mitään ongelmaa. Ei tulisi mieleen edes kyseenalaistaa asiaa. Ei vaikka siellä ylhäällä olisi ollut 25 astetta lämmintä, ei lunta ja vieno tuuli puhaltanut ja köydetkin olisi joku muu fixannut ja jopa vaikka hänellä olisi ollut kantajakin maksettuna. Mutta siihen, että sanomaan, että minusta hän olisi samalla tasolla tai parempi kuin kaikki 14kpl kasitonnisia huiputtaneet, niin se ei vaan onnistu.

Vierailija
4150/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008137171.html

On tuo Don kyllä melkoinen mies. Artikkelista sain itse ainakin sen kuvan, että korostaa nimenomaan itseään ja pelastuskoordinointiaan ja sitä, kuinka hän on saanut muut luopumaan ajatuksesta, jossa venäläisnaisen annetaan pudota kuolemaansa. Ja "nöyrästi" antaa kunniaa Kimiä pelastaneille.

'

Artikkelin on kyllä kirjoittanut hesarin toimittaja nimeltä Jan Vilen :)

Vierailija
4151/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mauna Loa ja Mauna Kea vuoret, kun Lotta vielä käy Acon ja Kilin lisäksi kiipeämässä, niin paketti alkaa olla kasassa. Nuo Hawaijin vuoret ovat maailman korkeimmat vuoret. Toinen 9 ja toinen 10 km. Tosin osa meren alla, mutta sen sivuseikan voi Lotta sivuuttaa ilman tunnontuskia.

Kiipeilyhistoriani paras saavutus on könyäminen Diamond Headin näköalatasanteelle, joten kyllä Lotta ainakin minut pesee mennen tullen :)

Usein jankataan, että eikö Lotta vieläkään ole valloittanut kasitonnista ja ehkä luullaan Lotalla olleen jo kymmeniä yrityksiä Himalajalla, mutta eihän niitä huiputusyrityksiä ole ollut kuin tasan 2: kesällä 2019 G2 ja nyt Broad Peak. Rahasta kai sekin on kiinni montako kertaa vuodessa pystyt ramppaamaan Himalajalla ja varsinkin kun Lotta vielä treenaa enimmäkseen Yhdysvalloissa. Ja nythän Lotta on vielä vaikeuttamassa omaa tilannettaan, jos hän ei halua jatkossa kiivetä perusreittejä.

Kaikenlaista tosiaan luullaan, mutta se nyt ainakaan tiedetään, että ketjun alussa Lotta itse oli asettanut tavoitteekseen huiputtaa KAIKKi 8 tonniset ilman lisähappea.

Matkan varrella tavoitteen ovat muuttuneet ja nyt seuraamme sitten niitä muuttuneita tavoitteita. Mutta vaikeaa on.

No kohta se tavoite on varmaan valloittaa Marsin korkein vuori, kun alkaa noi maapallon vuoret olla liian mainstream.

Mäkin kyllä aion ottaa tuon tavoitteeksi ja huom. ilman köysiä. Happi ehkä sallittakoon noissa olosuhteissa 🤔 täytyy vaan oottaa että muut ensin keksii miten tuonne pääsen, mutta sitten kyllä menen

Vierailija
4152/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä olet saanut päähäsi, että mä uskon kaiken mitä Lotta kirjoittaa tai edes, että olen lukenut niitä? Ehkä mua vaan ihmetyttää kuinka kotisohvalta nähdään "totuus" mitä on tapahtunut jollain hevon kuusessa olevalla vuorella  :)

Vastasit viestiin, jossa kysyttiin millä lihaksilla Lotta arvostelee muita kiipeilijöitä, kun ei itse ole yhtään kasitonnista huiputtanut. Se fakta on hyvin helppo tarkistaa myös kotisohvalla istuen, että Lotta tosiaan ei ole yhtään kasitonnista huiputtanut. Eli Lotalla on ei ole mitään lihaksia arvostella muita kiipeilijöitä. Hän kun on lajissa vasta aloittelija, vaikka leikkiikin jotain vuortenkuningatarta. 

Vierailija
4153/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö jostain Donin kiipeilyhistoriaa? Mitkä kasitonniset hän on huiputtanut?

Niinkin virallisesta paikast akuin Wikipedia johon hän on ilmeisesti (omakehuista päätellen) itse listaansa kirjoitellut.

Eli hän on huiputtanut kasitonnisista Cho Oyun, Annapurnan; K2 ja Gasherbrum I? Tulkitsinko oikein?

KIipeilijöiden tasoa voi vaikkapa vertailla yritysten ja onnistumisien suhteella

Don on 12 kertaa yrkännyt 8-tonniselle joista 3 kertaa päässyt huipulle. 

Veikka Gustafsson 24 yritystä joista 16 kertaa päässyt huipulle.

Entä sun recordit? Montako kertaa olet yrittänyt ja montako kertaa onnistunut?

Mitäs siinä alapeukutatte? Kai sitä saa kysyä arvostelijan oman tason kiipeilijänä? Ilmeisesti huiputuksia on tosi paljon :)

Huomioi että kysymys on ammatikiipeilijöistä. Ei meistä kiipeilyn harrastajista. Ei ole relevanttia verrata ammattilaista ja harrastajaa. Jo pelkästään lähtökohdat ajankäytön ja rahoituksen suhteen ovat aivan eri maailmoista.

Itse niitä 8 tonnisia huiputtaneen ja huiputuksessa epäonnistuneen mielipiteet on 10000000000000000000000000000000000 arvokkaampia kuin pelkän Paloheinän huiputtaneiden. Oma kohtainen kokemus kun lisää uskottavuutta melkoisesti. 

Sinun kokemuksesi tosiaan siitä millaisia mäkiä ihmiset ovat huiputtaneet ja kiivenneet on kyllä aika suppea.

Niin on. Parille maanosan korkeimmalle nyppylälle (molemmat kaukana 8 tonnisista) olen saanut itseni raahattua ja sen verran olen saanut kokemusta aiheesta, että arvostan niiden mielipiteitä paljon enemmän, jotka ovat itse rimpuilleet kyseessä olevilla vuorilla ja vähemmän niiden, jotka vaan tykkäävät jutella asiasta sohvalta käsin. 

Vierailija
4154/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lotta on vähän päälle 30 vuotta ja kiipeillyt täysipäiväisesti jo useita vuosia. Lotalla on vähintään 25 vuotta aikaa toteuttaa unelmaansa. Ja nettikiipeilijät eivät sinä aikana pääse paloheinän huippua korkeammalle.

Toiset tekee, toiset katsoo vierestä.

Arvostan sitten, kun Lotta on jotain uhomaansa oikeasti tehnyt. Tosin en silloinkaan kovin paljoa. Suurempi arvostukseni on Veikka Gustafssonin kaltaisissa tekijöissä, jotka eivät vuosi öyhötä saamatta mitään aikaan, vaan menevät ja kiipeävät ja siiten ehkä antavat haastatteluja kokemuksestaan. Etukäteen uhoajat ovat lajissa kuin lajissa ei-arvostettavia tyyppejä. Heille tuppaa käymään samoin kuin Suomen etukäteen juhlitulle lätkän MM-kullalle tänä vuonna. 

Sitäpaitsi Veikalla taisi olla kolmekymppisenä useampikin kasitonninen huiputettuna...

Vierailija
4155/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä logiikkaasi. Se, että sanoo julkisesti mitä haluaa ja meinaa tehdä, ei tee sanojasta yhtään vähempää nöyrää itse kiipeilyssä.

Ei niin. Mutta se, että puhuu muista kiipeilijöistä halveksivasti, sanoo lisähappea huijaukseksi jne. on kaukana lajissa vaadittavasta nöyryydestä. Kun voipi tulla hetki, että Lotta sitä lisähappea itsekin tarvitsee halusi tai ei. Silloin on parasta vain nöyrästi se ottaa tai seuraava vaihtoehtoa voi olla jäädä ikuisesti sinne vuorille. 

Vierailija
4156/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Mikä tuon tavoitteen sanomisessa julkisesti on väärin? 

Relatkaa! Lotta on feikki ja koko hänen touhunsa on provoilua. 

Vierailija
4157/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa olisi mitään ärsyttävää, jos rehellisesti sanoisi että on aloittanut vuorikiipeilyharrastuksen, ja unelma olisi joskus huiputtaa kaikki korkeimmat vuoret. Mutta se millä tavoin tuon sanoo, että todellakin aikoo ne kaikki huiputtaa ennen kuin on yhdelläkään käynyt, ja vielä sivussa dissaa lisähapella kiipeäviä (vaikka ei ole itse sitäkään tehnyt) ja ylpeilee olemattomilla saavutuksilla. Paitsi eihän tuo enää vissiin edes ole sen tavoite, kun niin monella on se sama...

Vierailija
4158/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Artikkelin on kyllä kirjoittanut hesarin toimittaja nimeltä Jan Vilen :)

Tuskin toimittaja on omasta päästään Donin tarinoita keksinyt.

Vierailija
4159/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin. Mutta se, että puhuu muista kiipeilijöistä halveksivasti, sanoo lisähappea huijaukseksi jne. on kaukana lajissa vaadittavasta nöyryydestä. Kun voipi tulla hetki, että Lotta sitä lisähappea itsekin tarvitsee halusi tai ei. Silloin on parasta vain nöyrästi se ottaa tai seuraava vaihtoehtoa voi olla jäädä ikuisesti sinne vuorille. 

Aika monella on samanalaisia ajatuksia, mutta kieltämättä oma track record voisi olla hiukan suurempi ennen kuin laukoo ajatuksiaan kovin julkisesti. 

Vierailija
4160/6087 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta huolimatta se on Lotta joka on kiipeilemässä, Paloheinän kiipeilijät ei. Ja koomisinta on, että kaikki tämä julkisuus lisää Lotan some-kanavien seurantaa ja sataa suoraan hänen lompakkoon.

Hyvin Lottamaista halveksuntaa osoitat muita kohtaan. Kuka Paloheinälle kiipeää, niin hienoa hänelle, ei pitäisi kenenkään sitäkään suoritusta mollata. Itse olen myös kiivennyt Paloheinän laelle ja siinä sivussa mm. Mt. Everestin Tibetin puolelta ja paria muutakin kasitonnista. En tunne vuosikymmenten kokemuksellani kiipeilijöitä, jotka haukkuvat ja aliarvioivat toisia kiipeilijöitä tuolla tavoin, olkoonkin he millä tasolla tahansa. Kiipeilypiirejä leimaa ennemminkin kannustava ja arvostava asenne muita kohtaan. Ikävää, että Lotta suurella huomiollaan vie kiipeilykuvaa väärään suuntaan, itsekkyyden ja halveksunnan suuntaan. Voin vakuuttaa teille, että tuollainen käytös ei edusta kiipeilyhenkeä ja -piirejä laisinkaan, vaan on poikkeuksellista toimintaa. Kiivetään kaikki omilla tasoillamme, kannustetaan ja nautitaan hyvästä hengestä. Sitä on todellinen kiipeilyhenki.

Tuo asenne lienee muuten muissakin extremepiireissä sama. Itse olen aikaisemminkin kommentoinut vapaasukeltaja, eikä näissäkään hommissa todellakaan suhtauduta alentuvasti aloittelijoihin. Päinvastoin, olemme onnellisia kun joku on löytänyt lajin ja uutta tulokasta autetaan ja kannustetaan minkä jaksetaan. Emmekä me niitä pullosukeltajiakaan halveksi, kuten Lotta halveksii "ylävuorituristeja" -useimmat meistä kun pulloilee myös, tai sitten on pulloilla aloitettu.

Ylipäänsä näissä elämäntapaurheilupiireissä tuollainen omahyväisyys ja itsensä ylentäminen on harvinaista. Vallankin ilman näyttöjä.

Ketju on lukittu.