Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haki Ressuun lukioon eikä kyllä sinne pääse.

Vierailija
21.04.2019 |

Miten valmistan häntä pettymykseen asian tiimoilta? Lukuaineiden ka tulee olemaan 9-9,2 ja kovasti toivoo ja uskoo, että pääsisi. Vaikka viimevuonnakin raja oli 9,42.

Kommentit (294)

Vierailija
201/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa junantuomalle että mikä Ressussa, Norssissa ja SYKissä on niin ihmeellistä että sinne pitää hakea kympin keskiarvolla ja vähempi ei riitä? Muuten kuin maine ja se että voi sanoa olevansa Ressussa? Onko noissa joku tietty painotus jolla ovet avautuvat mihin tahansa yliopistolinjalle vai ovatko opettajat jotain huippuammattilaisia? Onko kurssitarjonta jotenkin järjettömän laajaa? Olen aina ajatellut että lukio kuin lukio, oppilashan sen opiskelun hoitaa loppupeleissä. 

Oppimismyönteinen ilmapiiri, parhaat opettajat, tunneilla voidaan mennä syvemmälle ja vaikeampiin tehtäviin. Seura usein tekee kaltaisekseen ja opiskelusta ja menestymisestä kiinnostuneiden nuorten innostus tarttuu helposti

Norsseja en kehuisi parhailla opettajilla, kun ison osan tunnusta hoitaa auskut, jotka vaihtuu koko ajan. Yhtä kurssia voi pitää 3 eri ihmistä, jotka eivät ole lähelläkään ammattilaista. Minä auskultoin vasta Oulun Norssissa ja koko ajan pelotti, että oppiikohan nämä, vaikka ohjaajani mukaan opetin hyvin ja selkeästi. Yksi kaveri taas ei päässyt läpi, koska ei osannut opettaa ja oppilaat joutui tekemään hirveästi itsenäistä työtä. Ihan hyvä, että ne on niitä päälle 9ka opiskelijoita, kun ei ikinä tiedä mikä tohelo niitä yrittää opettaa.

Vierailija
202/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ressu on vielä evakossa remotin takia, joten voi olla, että hakijoita on nyt vähemmän ja ka jää matalammaksi.  

Miten tuo nyt hakemiseen vaikuttaisi?

Siellä se koulu toimii evakossakin aivan normaalisti.

No vaikuttaahan se koulumatka tietenkin kouluvalintaan. Ressu on evakossa jouluun eli vielä ens syyslukukauden. Hyvä koulu kyllä on. Ei mitään valittamista.

T. Ressulaisen äiti

Eipä tuossa niin montaa kilometriä ole eroa, että tuo matka kenenkään hakemiseen vaikuttaisi.

Eiköhän Ressuun haeta ihan muista syistä kuin lyhyen koulumatkan.

No kyllä se Meikku on tosi paljon hankalamman matkan päässä monelle kuin keskusta. Puoli tuntia äkkiä lisää koulumatkaan.

Ja ihan yhtä monelle Ressun nykyinen sijainti Laaksossa on lähempänä kuin keskusta. Kukaan ei valitse koulua noin 4 kilometrin eron takia koulumatkassa, lakkaa höpsöttelemästä.

Olen ollut Meikussa töissä 15 vuotta ja se matka keskustaan on tuskaisan hidas. Kyllä se todellakin vaikuttaa. Kun on hyvä keskiarvo on varaa valita jolloin myös se sijainti on tärkeä kriteeri.

Meillä teini valitsi Ressun koska meillä tosiaan on siellä toimisto ja pääsee kyydissä aamuisin.

Jos on niin pöljä, että muutaman kuukauden pitemmän kulkemisen vuoksi uhraa ne loput loput 2,5 vuotta niin ei Ressu ole oikea paikka.

Niille jotka nyt viime syksynä meni lukion ekalle, sitä evakkoaikaa tulee ainakin 1,5 vuotta. Onko sinulle opetettu että se on ”muutama kuukausi”?

Minun käsittääkseni se on ainakin puolet siitä lukioajasta.

Tässä keskustelussa puhutaan nyt tänä vuonna hakeneista. Se ei ole 1,5 vuotta. Perusta oma ketju, jos hait viime vuonna ja vituttaa. Ei kuulu tähän ketjuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ressu on vielä evakossa remotin takia, joten voi olla, että hakijoita on nyt vähemmän ja ka jää matalammaksi.  

Miten tuo nyt hakemiseen vaikuttaisi?

Siellä se koulu toimii evakossakin aivan normaalisti.

No vaikuttaahan se koulumatka tietenkin kouluvalintaan. Ressu on evakossa jouluun eli vielä ens syyslukukauden. Hyvä koulu kyllä on. Ei mitään valittamista.

T. Ressulaisen äiti

Eipä tuossa niin montaa kilometriä ole eroa, että tuo matka kenenkään hakemiseen vaikuttaisi.

Eiköhän Ressuun haeta ihan muista syistä kuin lyhyen koulumatkan.

No kyllä se Meikku on tosi paljon hankalamman matkan päässä monelle kuin keskusta. Puoli tuntia äkkiä lisää koulumatkaan.

Ja ihan yhtä monelle Ressun nykyinen sijainti Laaksossa on lähempänä kuin keskusta. Kukaan ei valitse koulua noin 4 kilometrin eron takia koulumatkassa, lakkaa höpsöttelemästä.

Olen ollut Meikussa töissä 15 vuotta ja se matka keskustaan on tuskaisan hidas. Kyllä se todellakin vaikuttaa. Kun on hyvä keskiarvo on varaa valita jolloin myös se sijainti on tärkeä kriteeri.

Meillä teini valitsi Ressun koska meillä tosiaan on siellä toimisto ja pääsee kyydissä aamuisin.

Jos on niin pöljä, että muutaman kuukauden pitemmän kulkemisen vuoksi uhraa ne loput loput 2,5 vuotta niin ei Ressu ole oikea paikka.

Niille jotka nyt viime syksynä meni lukion ekalle, sitä evakkoaikaa tulee ainakin 1,5 vuotta. Onko sinulle opetettu että se on ”muutama kuukausi”?

Minun käsittääkseni se on ainakin puolet siitä lukioajasta.

Tässä keskustelussa puhutaan nyt tänä vuonna hakeneista. Se ei ole 1,5 vuotta. Perusta oma ketju, jos hait viime vuonna ja vituttaa. Ei kuulu tähän ketjuun.

Miksi ihmeessä sinä  vastaat sitten minulle? Kirjoitin ihan selkeästi, että kyse on jo Ressussa aloittaneesta lapsestani. Mitä ihmettä sinä minulle länkytät????

Ja Ressu on Helsingin kaupungin koulu ja remonttiaikataulu on jo kerran venynyt eli on todella todennäköistä, ettei se nyt annettukaan pidä, vaan evakossa ollaan vielä koko ensi lukuvuosikin.

Vierailija
204/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaikutti matkan lisäksi se, että KSYKissä oli yleislinjan lisäksi erityiset opintolinjat.

Mitä ne erityiset opintolinjat on???

Tiede- ja teknologialinja ja Yhteiskunta- ja talouslinja.

Lisäksi englanninkieliset linjat.

aivan yläasteella, poika kävi teknologialinjan painotus fysiikka ja tietotekniikka, kuvataide, tekninen käsityö ja se toinen missä on ompelua jne. Eritoten tykkäsi kahdesta ensimainitusta

Ei nyt puhuta yläasteesta vaan lukiosta. KSYKissä eli Kulosaaren yhteiskoulussa. Lukio.

KSYKissä on lukiossa Tiede- ja teknologialinja (TT-linja) ja lukion Yhteiskunta- ja talouslinja (YT-linja). Siellä on myös yleislinja.

Vierailija
205/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittakaa vanhemmat lapsineen mielenne, ei mitään väliä missä lukiossa ittensä ylioppilaaks kirjoittaa. Töitä hakiessa painaa miljoona muuta asiaa kuin joku lukio...eikä korkeakouluja kiinnosta mikä lukio, vaan arvosanat. Hyvä lukio ei ole ainoa tie hyviin arvosanoihin. Itse valmistuin seutuni "rupulukiosta" -17 nyt opiskelen tuotantotaloutta ja ystäväni samaisesta opinahjosta kauppakorkeassa. Molemmat myös ikäisiksimme tavallista paremmissa töissä. Eipä ole lukiolla ollut näihin "saavutuksiin" minkäänlaista vaikutusta.

Vierailija
206/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat käävät miinustelee:D mitä ikävää siinä on, että myös tavallinen pulliainen menestyy elämässään kirjaviisaan erkki-petterin lisäksi, joka kirjoitti ressun lukiosta 16 ällää? Muistakaa, tämän päivän pyrkyrikulttuurissa painotetaan yhtä asiaa: SOSIAALISET TAIDOT. 

Vierailija
207/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat käävät miinustelee:D mitä ikävää siinä on, että myös tavallinen pulliainen menestyy elämässään kirjaviisaan erkki-petterin lisäksi, joka kirjoitti ressun lukiosta 16 ällää? Muistakaa, tämän päivän pyrkyrikulttuurissa painotetaan yhtä asiaa: SOSIAALISET TAIDOT. 

Ja sulla niitä ei selkeästikään ole.

Vierailija
208/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittakaa vanhemmat lapsineen mielenne, ei mitään väliä missä lukiossa ittensä ylioppilaaks kirjoittaa. Töitä hakiessa painaa miljoona muuta asiaa kuin joku lukio...eikä korkeakouluja kiinnosta mikä lukio, vaan arvosanat. Hyvä lukio ei ole ainoa tie hyviin arvosanoihin. Itse valmistuin seutuni "rupulukiosta" -17 nyt opiskelen tuotantotaloutta ja ystäväni samaisesta opinahjosta kauppakorkeassa. Molemmat myös ikäisiksimme tavallista paremmissa töissä. Eipä ole lukiolla ollut näihin "saavutuksiin" minkäänlaista vaikutusta.

Mitkä arvosanat saitte?

Vierailija
209/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi täällä kommentoi nämä maakuntien miehet. Eihän he liity koko aiheeseen, joka on lukiovalinta Helsingissä. Jos ei ole tarjolla kuin se rupulukio tai sitten jonnekin muualle muuttamienn on se aika eri asia kuin mitä lukion valitseminen on Helsingissä. Itse järkeilen asian niin, että jos ja kun on tarjolla myös se huippulukio, miksei sitten mene sinne.

Vierailija
210/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kirjoitti e-l paperit itsellä keskinkertaisempaa, c/m paperit. Kaveri meni papereilla sisään itse pääsykokeella. En myöskään kirjoittanut matematiikkaa ja silti tekniikan alalla, elämä heittelee. Unohdin mainita että tuttavia koulustamme on myös lääkiksessä no hätä siis. 

Vierailija
211/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi täällä kommentoi nämä maakuntien miehet. Eihän he liity koko aiheeseen, joka on lukiovalinta Helsingissä. Jos ei ole tarjolla kuin se rupulukio tai sitten jonnekin muualle muuttamienn on se aika eri asia kuin mitä lukion valitseminen on Helsingissä. Itse järkeilen asian niin, että jos ja kun on tarjolla myös se huippulukio, miksei sitten mene sinne.

Nojaa, et voinut tietää mistäpäin olen, mutta itsellä kyseessä turun seutu eli lukion perässä ei ole minnekkään tarvinnut muuttaa ja on mistä "valita". 

Vierailija
212/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, et voinut tietää mistäpäin olen, mutta itsellä kyseessä turun seutu eli lukion perässä ei ole minnekkään tarvinnut muuttaa ja on mistä "valita". 

MinneKKään ja olet muka lukion käynyt...

Mitenkäs se Turku liittyy nyt mielestäsi tähän ketjun aiheeseen eli Helsingin lukiotilanteeseen?

Vierailija
213/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se Turku liittyy nyt mielestäsi tähän ketjun aiheeseen eli Helsingin lukiotilanteeseen?

Oletko taas se sama ketjun ilkeäkielinen

Anteeksi missä on mainittu, että ketjun aihe on Helsingin lukiotilanne

T. Maakuntien mies

Vierailija
214/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin valottaa sitä puolta, ettei ole pakko päästä sinne hesan parhaaseen lukioon. Ei ol päivät luetut jos päätyy huonompaan. Jopa muualta suomesta ihmisiä päätyy korkeakouluhin ja töihin mieti sitä! Mainitsin seutuni myös sen tähden, sillä aiempi kommentoija oletti kyseessä olevan joku tuppukylän kasvatti, jossa on yksi lukio ja muut 100km säteellä. Niin että myös muualla suomessa kuin helsingissä voidaan punnita eri lukioiden välillä.

Vierailija
215/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se AP:n tytär mikään idiootit ole, jolle täytyy pehmeät kertoa sitten päättäjäispäivänä ettei pääse välttämättä Ressuun. Eiköhän hän sen itsekin tiedä, saattoi vaan laittaa paperit vetämään sinne, koska ainahan voi kokeilla.

Vierailija
216/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin valottaa sitä puolta, ettei ole pakko päästä sinne hesan parhaaseen lukioon. Ei ol päivät luetut jos päätyy huonompaan. Jopa muualta suomesta ihmisiä päätyy korkeakouluhin ja töihin mieti sitä! Mainitsin seutuni myös sen tähden, sillä aiempi kommentoija oletti kyseessä olevan joku tuppukylän kasvatti, jossa on yksi lukio ja muut 100km säteellä. Niin että myös muualla suomessa kuin helsingissä voidaan punnita eri lukioiden välillä.

Kaupunkien nimet kirjoitetaan isolla. Turku on sitä samaa maakuntaa. Siellähän tuolla ap:n lapsen keskiarvolla pääsee ihan minne vaan.

Vierailija
217/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä silti eroa, kuluuko oppitunnista suurin osa siihen, että päntätään perusasioita, vai voidaanko perusasiat käydä nopeasti läpi ja siirtyä sitten harjoittelemaan edistyneempiä juttuja.

Ja tästä syystä keskivertotallaaja ei oikein pärjää huippulukiossa, harvinaisella A-kielellähän niihin pääsee helpommin.

Koska huippulukioissa ehditään kurssilla käsitellä enemmän asioita, pitää niitä hallita myös enemmän kokeessa. Niinpä huippulukion 7 vastaa helposti tavallisen lukion arvosanaa 9, ja sen ysin saa vähemmällä työllä.

Höpö höpö. Kurssit on aivan opsin mukaisia ihan joka lukiossa. Ja yo kirjoitukset täsmälleen samat jokaiselle.

Yhtä hyvät yo tulokset saa missä tahansa lukiossa

Opetusharjoittelussa sen huomasi hyvin. Luokallinen huippuoppilaita ja työrauha. Opetun 10 minuutissa sen mitä huonommassa koulussa täytyy taukuttaa neljä rupeamaa.

Eli ei. Hyvässä koulussa ei todellakaan saa samaa opetusta kuin huonossa.

Mutta kaikille on silti se sama opsin mukainen oppimäärä, jonka hallinta testataan kaikille yhteisissä yo-kirjoituksissa. Huonommassa koulussa opettajalta vaaditaan vaan enemmän, jotta ne heikommatkin oppisivat vaadittavat asiat. Ysin keskiarvon lahjakas ja ahkera oppilashan pärjää molemmissa hyvin yo-kokeiden vaatimuksiin nähden.

Ysin opiskelija saa huonossa lukiossa M:n ja hyvässä lukiossa L:n paperit erityisesti jos on sosiaalisille vaikutteille altis kuten iso osa nuorista

47

Tähän mä en usko hetkeäkään. Ysin opiskelija saa joka paikasta hyvät paperit, ellei sitten kirjoitukset teetä ongelmia, kuten itselleni teetti. Sen sijaan heikompi opiskelija voi hyötyä hyvästä opetuksesta. 

Opiskeluympäristöllä, opettajilla ja kavereilla ei ole mitään vaikutusta teiniin? Pedagogisten opintojen kirjallisuus on kanssasi hieman eri mieltä

Olen opettaja itse. Hyvä opiskelija oppii ihan keneltä tahansa, hän ei siihen tarvitse selälletaputtelijoita ja mahdollisimman loistokasta opetusta - hän ottaa selvää vaikkapa itse, jos opetuksessa jokin asia mättää. Mutta heikko tarvitsee tukea. Ja siinä opettajalla ja ympäristöllä on kullanarvoinen rooli. 

Mihin kirjallisuuteen tarkalleen ottaen viittaat? Meillä ei ainakaan auskuvuonna luettu mitään tuollaista. 

Käytät oppilaistasi sanaa ”heikko”? Miksi katsot oikeudeksesi solvata ja halventaa oppilaita? Päättötodistuksen KA tai muukaan ei määrittele ihmisen arvoa. Anna kun arvaan: Äänestät kokoomusta?

Vierailija
218/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkien nimet kirjoitetaan isolla. Turku on sitä samaa maakuntaa. Siellähän tuolla ap:n lapsen keskiarvolla pääsee ihan minne vaan.

Kyllä taitaa nyt tämä oikea oppiseen kirjoittamiseen takertuminen mennä ohi aiheen enemmän, kuin eri maakuntien mainitseminen:D #lillukanvarret mutta tervetuloa vaan TuRkUuN jossa osataan myös käyttää MAALAISJÄRKEÄ;D

Vierailija
219/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taitaa nyt tämä oikea oppiseen kirjoittamiseen takertuminen mennä ohi aiheen enemmän, kuin eri maakuntien mainitseminen:D #lillukanvarret mutta tervetuloa vaan TuRkUuN jossa osataan myös käyttää MAALAISJÄRKEÄ;D

Surkea suomen kieli ei ole ainakaan hyvää mainosta sille rupulukiollesi! Ressusta tai muusta huippulukiosta valmistunut osaa sitä äidinkieltäkin, toisin kuin sinä.

Vierailija
220/294 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkea suomen kieli ei ole ainakaan hyvää mainosta sille rupulukiollesi! Ressusta tai muusta huippulukiosta valmistunut osaa sitä äidinkieltäkin, toisin kuin sinä.

rährähräh on myös järkevää hyödyntää taitojaan ja energiavarojaan silloin kun niitä tarvitaan. En koe, että tällä palstalla on tarpeen kirjoittaa täysin puhtaasti toki ymmärrettävä täytyy olla. Asia-, työ- ja koulupaprut/tekstit erikseen;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi