Kun käyt kirkossa paljonko laitat kolehtiin
Alle kymmentä euroa en edes kehtaisi laittaa, kaksikymmentä euroa on normaali summa mitä laitan.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka joulun alla Kauneimmissa joululauluissa ja siellä sanotaan aina, että keräys menee ulkomaille kehitysapuun. En siis oikein jaksa uskoa, että kirkossa kerättävät rahatkaan menisi suomalaisten vähävaraisten hyväksi, vaan kirkon pohjattomaan kassaan. Annan 50 snt - 1 euron.
Olen tuo 47/51. Kirkko avustaa kyllä joo Yhteisvastuukeräys muitakin kun vain suomalaisia, mutta kymmeniä tuhansia saa välittömään apuun vain kirkolta.
Kirkollisverot on maksettu, eiköhän se riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö oikeasti joku vapaaehtoisesti kirkossa?
Minä käyn joka sunnuntai mieheni ja lapsieni kanssa
N31Hyi
Te kirkosta eronneet ette ymmärrä, että kirkon diskoniatyötä saa lähes 450000 yhteiskuntamme erilaisiin ongelmiinsa. Joko rahassa, ruoks-avussa ja milloin mistäkin. Jos nämä tipahtavat valtion julkisen sektorin maksettaviksi, nousee verot vastaavasti ihan pakosta. Ymmärsin tämän lukiessani vähän tarkemmin asioita.
Minä taas luin jostakin että kirkollisverosta menee noin 10 % diakoniatyöhön. Se on aika vähän ja sittemmin erosin kirkosta kokonaan, koska oikeastaan diakonia oli ainoa syy pysytellä kirkossa.
Lahjoitatteko rahaa lähetystyöhön esim. Japanissa, jossa oma tuhatvuotinen kulttuuri ja sivistys sellaisella tasolla, ettei voida täällä unelmoidakaan.
Aika omahyväistä, sanoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn joskus huvikseni katselemassa vaikka en edusta mitään uskontokuntaa. En ole lapsena käynyt, ja mulle tuli aivan yllärinä, että keräävät kolehdin nykyäänkin, luulin sen olevan historiankirjajuttu. (Kun sattuneesta syystä sitä ei hautajaisissa tai häissä kerätty. :D) Aika härskiä, kun on verokin jo heillä, ja vielä tuossa muut ryhmäpainetta luomassa ja katsomassa, annatko. Seison kyllä yleensä jossain takaovien vieressä tai siirryn kauemmas kun kolehti alkaa, eikä pappi minulta tule keräämään. Sama turistina vähän isommissa kirkoissa ollessa, jäin seuraamaan messua kun se oli niin hauska. Kolehdissa pappi kiersi etummaisen joukon ja jätti takana harvakseen istuvat rauhaan.
Ihan tiedoksesi: pappi ei kerää kolehtia.
Kolehdin keräävät avustajat ja usein myös suntio.
Hoh hoijaa näitä.
Ihan tiedoksesi: itse en ole montaa kertaa elämässäni nähnyt pappia, ja käytän tosiaan toisinaan väärää termiä kirkossa häärivistä tyypeistä, kun en oikein erota suntiota ja pappia kuin vaatteista. Kun olin ulkomailla messussa, siellä kyllä pappi itse kauhoi pitkällä haavilla kuulijoilta massit parempaan talteen. Kirkkokuntaa en tiedä, muitta kilistelivät kelloja.
Mutta olkaa onnellisia, että vaikka olen näin tietämätön uskosta, en ole sentään mus*limi.
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka joulun alla Kauneimmissa joululauluissa ja siellä sanotaan aina, että keräys menee ulkomaille kehitysapuun. En siis oikein jaksa uskoa, että kirkossa kerättävät rahatkaan menisi suomalaisten vähävaraisten hyväksi, vaan kirkon pohjattomaan kassaan. Annan 50 snt - 1 euron.
Jos sanotaan että rahat menee ulkomaille, niin totta, ne ei mene suomalaisetn hyväksi.
Diakoniarahat on asia erikseen, ne on budjetoitu ihan muista kuin kolehtirahoista. Käytännössä useimmiten siitä kirkollisverosta.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitatteko rahaa lähetystyöhön esim. Japanissa, jossa oma tuhatvuotinen kulttuuri ja sivistys sellaisella tasolla, ettei voida täällä unelmoidakaan.
Aika omahyväistä, sanoisin.
Jos ja kun se oma tuhatvuotinen sivistys ja kulttuuri johtaa helvettiin, niin kyllä, mielelläni haluan että sielläkin kerrotaan Jeesuksesta.
Japani on todella hankala lähestystyökohde. Tunnen useampia siellä työskennelleitä, ei kiinnosta armo siellä. Tai kiinnostaa hieman, mutta ottavat Jeesuksen yhdeksi uudeksi jumalakseen epäjumaliensa rinnalle, eli eivät halua luopua siitä vanhasta "sivistyksestään", mm. vainajien henkien palvomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaako kirkko kolehdin summan verottajalle? Tuohan on säännöllistä tuloa ja siten verotettavaa.
Suurin osa kolehdeista ei jää kirkolle, vaan se ainoastaan kerää ne jumalanpalveluksissa ja tilittää eteenpäin eri järjestöille.
Kuinka sitä kolehtia valvotaan että se päätyy oikeisiin kohteisiin eikä jonkun viinirahoiksi?
No kuule. Se lasketaan. Ihan totta, se tosiaan oikein lasketaan ja summa merkitään ylös. Joka ikinen kerta. Laskijoita on useampia eli kukaan ei sieltä mitään itselleen pihistele. Jopas on porukkaa täällä, onko Suomen kanssa noin epärehellistä, että jopa kolehdin kerääjiäkin epäillään?
Ja se laskettu ja ylösmerkitty summa tilitetään kohteeseensa ja kaikki menee oikein tilintarkastajien kautta. Jos sinua epäilyttää, menepä seurakuntasi taloustoimistoon ja pyydä saada nähdäksesi kolehtivarat ja niiden tilitykset. Saat rauhan levottomalle sielullesi.
En kuulu seurakuntaan.
Et kuulu kirkkoon, joten kristittyjen omasta keskuudestaan hyväntekeväisyyteen kerätyt rahat kiinnostavat sinua, koska...?
Kuten edellä kerrottiin, kolehti kyllä lasketaan, ainakin aiemmin useamman ihmisen toimesta. Oma isoisäni oli yksi noista laskijoista työnsä puolesta ja muistan kyllä kuinka pennin päälle luvut kirjattiin ylös. Olin joskus lapsena häntä vastassa kirkon jälkeen ja jos osasin olla hipihiljaa enkä häirinnyt, sain katsoa työpöydän vieressä ja odottaa, että laskutoimitus olisi valmis ja pääsisimme kävelemään yhdessä mummolaan sunnuntailounaalle. Pienessä seurakunnassa summat eivät olleet suurensuuria, lähinnä pöydällä oli erilaisia kolikkopinoja. Isoisä kuitenkin korosti aina, kuinka tärkeää oli lahjoittaa tarvitseville vaikka vähästäänkin ja että jokainen lahjoitus oli merkityksellinen.
Kirkossa voi käydä olematta jäsen. Ja kai sitä voi huolta kantaa toisista vaikka ei itseä suoraan koskisikaan?
Asioita on turha yrittää jälkikäteen kaunistella: kantaa huolta "toisista" tarkoittaa huolen kantamista toisista ihmisistä. Missä vaiheessa edellinen kommentoija muka tällaisesta puhui? Ainoa, mistä hän oli huolissaan oli raha. Se taas on suorastaan naurettavaa, jos henkilö ole edes yhteisön jäsen, joka tätä kolehtia jäseniltään kerää.
Oon laittanu aina kaiken käteisen mitä lompakosta löytyy. Joskus se on pari senttiä, joskus kirpaisee kun on mennyt viiskymppinen.
Jos kerätään kotimaan kohteisiin, niin muutaman euron, sen verran kuin kolikoita taskussa on, mutta jos kerätään ulkomaille, en senttiäkään.
Täytyy muistaa myöskin se ettei uskonnolliset yhdistykset kuten ev.lut maksa veroa. Että se saa aika paljon valtiolta tukea
Loisjärjestölle en anna senttiäkään enkä myöskään tue sen pappis-säädyn elitististä elämää lantillakaan.
Vihaan ev.lut. kirkkoa ja sen häikäilemätöntä ja sielultaan saastunutta pappis-säätyä sydämeni pohjasta.
Kuvottaa nähdäkin noita lipereissään ylimielisinä keikaroivia elitistisiä syöttiläitä joiden valta, asema ja varallisuus perustuu ainoastaan sinisilmäisten ja yksinkertaisten seurakuntalaisten hyväksikäyttöön.
" Ensimmäinen pappi oli ensimmäinen konna joka kohtasi ensimmäisen hölmön."
- Voltaire-
Nyt iloiset antajat TV 7 katsomaan.
Nolla euroa. Maksan jo kirkollisveroa joten en todellakaan ala laittamaan kolehtiin mitään.
Myykööt kirkko miljoona omaisuutensa jos haluavat jakaa rahaa. Suurinosa noista menee kuitenkin kirkon omaan taskuun.