Kun käyt kirkossa paljonko laitat kolehtiin
Alle kymmentä euroa en edes kehtaisi laittaa, kaksikymmentä euroa on normaali summa mitä laitan.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaako kirkko kolehdin summan verottajalle? Tuohan on säännöllistä tuloa ja siten verotettavaa.
Suurin osa kolehdeista ei jää kirkolle, vaan se ainoastaan kerää ne jumalanpalveluksissa ja tilittää eteenpäin eri järjestöille.
Kuinka sitä kolehtia valvotaan että se päätyy oikeisiin kohteisiin eikä jonkun viinirahoiksi?
No kuule. Se lasketaan. Ihan totta, se tosiaan oikein lasketaan ja summa merkitään ylös. Joka ikinen kerta. Laskijoita on useampia eli kukaan ei sieltä mitään itselleen pihistele. Jopas on porukkaa täällä, onko Suomen kanssa noin epärehellistä, että jopa kolehdin kerääjiäkin epäillään?
Ja se laskettu ja ylösmerkitty summa tilitetään kohteeseensa ja kaikki menee oikein tilintarkastajien kautta. Jos sinua epäilyttää, menepä seurakuntasi taloustoimistoon ja pyydä saada nähdäksesi kolehtivarat ja niiden tilitykset. Saat rauhan levottomalle sielullesi.
En kuulu seurakuntaan.
Et kuulu kirkkoon, joten kristittyjen omasta keskuudestaan hyväntekeväisyyteen kerätyt rahat kiinnostavat sinua, koska...?
Kuten edellä kerrottiin, kolehti kyllä lasketaan, ainakin aiemmin useamman ihmisen toimesta. Oma isoisäni oli yksi noista laskijoista työnsä puolesta ja muistan kyllä kuinka pennin päälle luvut kirjattiin ylös. Olin joskus lapsena häntä vastassa kirkon jälkeen ja jos osasin olla hipihiljaa enkä häirinnyt, sain katsoa työpöydän vieressä ja odottaa, että laskutoimitus olisi valmis ja pääsisimme kävelemään yhdessä mummolaan sunnuntailounaalle. Pienessä seurakunnassa summat eivät olleet suurensuuria, lähinnä pöydällä oli erilaisia kolikkopinoja. Isoisä kuitenkin korosti aina, kuinka tärkeää oli lahjoittaa tarvitseville vaikka vähästäänkin ja että jokainen lahjoitus oli merkityksellinen.
Kirkossa voi käydä olematta jäsen. Ja kai sitä voi huolta kantaa toisista vaikka ei itseä suoraan koskisikaan?
Maksetaan omalle pienelle luterilaiselle seurakunnalle tilisiirtoina 10% netosta. Kolehtihaaviin laitan sitten fiiliksen mukaan, joskus 5 senttiä jos ei ole enempää, tai joskus 20€. Lapset laittaa lisäksi hiluja minun pussistani.
Vierailija kirjoitti:
Käykö oikeasti joku vapaaehtoisesti kirkossa?
Usko tai älä, kyllä käy =) Se on viikon keidashetki <3
nim.merk. onnellinen uskovainen
Vierailija kirjoitti:
En käy kirkossa vapaaehtoisesti. Kun jonkun juhlan takia pitää mennä, tipautan kourallisen kaljapullon korkkeja, että saan kilinää aikaiseksi..
Mistä näitä onnettomia oikein löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Kun joskus on ihan pakko mennä niin ojennan kolehtihaavin tyynesti seuraavalle.
Sosiaalinen paine ilmeisesti ei koske minua.
Hyvä, siis tietenkään sinne ei ole mikään pakko laittaa =) Kai nämä yrittää vitsiä vääntää, mutta noloa jos oikeasti ajattelevatkin noin... Eli että joku kyttää mitä laittaa, ja kamala kun kerjätään ja laitan pullonkorkkeja.
Kukaan oikeasti fiksu ei kyttää, ja jos kyttääkin niin ymmärtää, että aina ei satu käteistä mukaan.
Pitäisiköhän teidän hassujen joskus lukea vähän Raamattua? Siellä puhutaan sellaisesta asiasta kuin ARMO, ja rahan kohdalla mm. siitä miten ilolla saa antaa, mutta lakia siitä ei saa tehdä. Eli parempi olla antamatta, jos pahalta tuntuu.
Kuuluuko sinne laittaa rahaa? Minä olen aina ottanut, kun on sanottu että kolehti on köyhien hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan omalle pienelle luterilaiselle seurakunnalle tilisiirtoina 10% netosta. Kolehtihaaviin laitan sitten fiiliksen mukaan, joskus 5 senttiä jos ei ole enempää, tai joskus 20€. Lapset laittaa lisäksi hiluja minun pussistani.
Mitä, miksi maksatte noin paljon :O ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, miksi maksatte noin paljon :O ?
Koska seurakuntamme ei saa valtiolta mitään, verovaroja tai muuta. Kustannetaan siis pappimme palkka. Onneksi on mahdollista ja vakavaraisia seurakunnassa, saadaan potti kokoon. Näinhän vapaatkin suunnat toimii, maksavat ns. kymmenyksiä Herran työhön.
Oon antanut 20-50 senttiä. En ole itsekään kovin varakas enkä ymmärrä, miksi meidän pitää antaa rahaa vaikka kehitysmaihin, kun lähempänäkin on avuntarvitsijoita.
Yleensä 2 euroa, en ainakaan enempää.
Pakkohan ei ole antaa. Iloista antajaa Jumala rakastaa, vai miten se meni =)
Kävi tänään niin, että kirkkoon menin ja kolehdin keräyksen aika tuli.
Jonkin 4 vuotta on taskussa pyörinyt 5 senttinen ja se on ollut yksi raha joka minulla on ollut tässä köyhyydessä.
Sain viikko sitten muunnettua sen viimein 10 senttiseksi ja sitä olen viikon pyöritellyt sekä ihaillut.
Tänään sen pudotin kolehtiin. Eroaminen olikin yllättäen todella vaikeaa. Se oli minulle iso kolikko.
Vierailija kirjoitti:
Kävi tänään niin, että kirkkoon menin ja kolehdin keräyksen aika tuli.
Jonkin 4 vuotta on taskussa pyörinyt 5 senttinen ja se on ollut yksi raha joka minulla on ollut tässä köyhyydessä.
Sain viikko sitten muunnettua sen viimein 10 senttiseksi ja sitä olen viikon pyöritellyt sekä ihaillut.
Tänään sen pudotin kolehtiin. Eroaminen olikin yllättäen todella vaikeaa. Se oli minulle iso kolikko.
Uskon että saat rakkaudella vähästäsi antamasi rahan moninkertaisesti takaisin, Jumala sinua siunatkoon <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn joka sunnuntai mieheni ja lapsieni kanssa
N31Hyi
Te kirkosta eronneet ette ymmärrä, että kirkon diskoniatyötä saa lähes 450000 yhteiskuntamme erilaisiin ongelmiinsa. Joko rahassa, ruoks-avussa ja milloin mistäkin. Jos nämä tipahtavat valtion julkisen sektorin maksettaviksi, nousee verot vastaavasti ihan pakosta. Ymmärsin tämän lukiessani vähän tarkemmin asioita.
En ole pystynyt lahjoittamaan yhtään kolehtiin. Kirkko ym. paljon rikkaampia kuin minä, ainakin rahallisesti ( 564€/kk).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn joka sunnuntai mieheni ja lapsieni kanssa
N31Hyi
Te kirkosta eronneet ette ymmärrä, että kirkon diskoniatyötä saa lähes 450000 yhteiskuntamme erilaisiin ongelmiinsa. Joko rahassa, ruoks-avussa ja milloin mistäkin. Jos nämä tipahtavat valtion julkisen sektorin maksettaviksi, nousee verot vastaavasti ihan pakosta. Ymmärsin tämän lukiessani vähän tarkemmin asioita.
Näinpä. Oikeastaan aika väärinkinhän se on, että valtion tehtäviä on kaatunut kirkon niskaan.
Nämä jotka huutava "hyi" ovat yleensä asioista tietämättömiä ja ymmärtämättömiä, aika usein vieläpä kapeakatseisia ja onnettomiakin. Onnellinen ihminen nimittäin ei huutele "hyi" toisille ihmisille, jos nämä kertovat vaikkapa käyvänsä kirkossa.
Käyn joka joulun alla Kauneimmissa joululauluissa ja siellä sanotaan aina, että keräys menee ulkomaille kehitysapuun. En siis oikein jaksa uskoa, että kirkossa kerättävät rahatkaan menisi suomalaisten vähävaraisten hyväksi, vaan kirkon pohjattomaan kassaan. Annan 50 snt - 1 euron.
mies27vuotta kirjoitti:
Erosin samana päivänä kirkosta kun täytin 18.
Kiitos kun vastasit kysymykseen mitä kysyttiin.
Erosin samana päivänä kirkosta kun täytin 18.