Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Divertikuloosi ja ruokavalio

Vierailija
15.03.2016 |

Onko muita samasta taudista kärsiviä? Mitä ihmettä te syötte?

Sain divertikuloosidiagnoosin jokin aika sitten divertikuliitin, eli tulehduksen myötä. Tautini on osoittautunut ärhäkäksi. Kipuvaiheiden aikana syön lähinnä keittoja ja jugurttia, siis nestemäistä ja sileää ruokaa. Niin ei kuitenkaan voi lopun elämää syödä. Perinteiset ohjeet suosittelevat kuitupitoista ruokaa, jotta vältettäisiin ummetus, mutta minun vatsani on ollut aina pikemminkin liiankin "toimiva". Muutenkin ohjeet ovat jotenkin ristiriitaisia: yhtäällä kehotetaan välttämään kuituja, toisaalla juurikin syömään niitä. Rasvaa pitää välttää/nauttia paljon lähteestä riippuen. Pähkinöitäkin joko kielletään tai oikein erikseen kehoitetaan syömään.

Kokemukseni mukaan raa'at kasvikset eivät minulle enää käy, vaikka kasvispainotteista ruokavaliota juuri suositellaan. Myös vehnä ja sokeri aiheuttaa kipuja, mutta ruiskuitu on liian tuhtia tavaraa. Pähkinöitä olen testannut, eikä nekään oikein sovi. Söisin mieluiten vhh periaatteen mukaan, mutta lihaakin kehotetaan välttämään. Pitääkö tässä testailla ruoka-aine kerrallaan, että mitä oma kroppa kestää? Olen ihan hukassa!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/5 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lääkäri suositellut sinulle että voisit varata ajan ravitsemusterapeutille?

Vierailija
4/5 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tätä vaivaa jo pidempään, kolonoskopiassa todettu umpipussit. Kuukausi sitten tuli ensimmäinen päivystyskäynti: tulehdusarvot yli sadassa, kuumetta ja vatsa ihan hitsin kipeä. 
En osaa oikein auttaa ruokavaliossa, paras varmaan olisi jos ei söisi mitään 😅

Vierailija
5/5 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti on sinulle oikea osoite. Muuten en ole varonut muita ruokia kuin siemeniä. 

Itse sain ihan puskista ensimmäisen tulehduksen nelikymppisenä ja kun niitä oli puolen vuoden sisään neljä, pääsin leikkaukseen, jossa pätkäistiin pala paksusuolta pois. Siihen loppui tulehdukset, mutta välillä vatsa kipuilee, menee onneksi ohi ilman antibiootteja.