Appivanhemmat rajasivat minut pois ennakkoperinnöstä
Kyse on metsästä. Ollaan oltu naimisissa 20v. ja minusta tämä on todella loukkaavaa.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa vain, että avioero tilanteessa kyseinen omaisuus ei ole avio-oikeuden alaista omaisuutta, eli sinä et erossa (tai puolison kuollessa) saa siitä osuutta.
Jos ette ole eroamassa, niin tuollahan ei ole käytännössä mitään merkitystä. Appivanhemmilta vaan fiksu varotoimi varmistaa, että omaisuus pysyy suvussa, ei mitään syytä loykkaantua.
Tuo se just on mikä kolahti, jos mieheni kuolee aikaisemmin, metsä siirtyy takaisin miehen sukuun. Emme ole saaneet lasta. ap.
Mihin tarvitset sitä metsää?
Tähän kohtaan sopii se Abban biisi.
Ei sulle kuulu appivanhempien omaisuus. Sua ei voi rajata pois perinnöstä ku ei se sulle kuulu muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien miniä on perinyt appivanhempiaan perintökaaren mukaisesti?
Avio-oikeuden mukaan avioliiton aikana saatu omaisuus on yhteistä. Testamentilla testamenttaajat voi sulkea avio-oikeuden pois edunsaajan puolisolla. Näin menetellään kun halutaan säilyttää esim kesämökki, metsä yms omaisuus myös eron sattuessa sillä edunsaajalka.
Avio-oikeus tulee kuvaan mukaan vasta erotessa tai toisen puolison kuollessa. Siihen asti jokainen omistaa itse oman omaisuutensa ja saa tehdä sille mitä haluaa, poikkeuksena puolisoiden yhdessä asuma asunto.
Millä tavalla asunto on poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Minunkin perintöni oli yhteinen.ap.
Tuskin miehesi vanhemmat sitä tiesivät. Ja vaikka olisivat tienneetkin, heidän tapansa toimia on ihan fiksu ja täysin tavallinen. Heidän omaisutensa, ja he itse päättävät mitä sen kanssa tekevät.
Meillä vanhemmat sulki testamentilla puolisoiden avio-oikeuden pois. Veljeni peri jo ennen avioitumistaan omaisuutta niin paljon, että osti asunnon. Avioliiton aikana hän pääosin opiskeli (ikää oli avioituessaan vasta 23v) , joten omaisuutta ei karttunut kuin puolikkaan kesämökin verran. Vaimonsa ei halunnut avioehtoa.
Erotessa vaimolle tuli yllätyksenä, että siinä vaiheessa noin 300 000 e arvoinen asunto ei menekään puoliksi, koska se oli ostettu avio-oikeuden poissulkevalla perinnöllä. Sen sijaan yhteisen kesämökin arvo jaettiin kahtia ja nyt jo exä maksoi veljelleni tämän osuuden.
Tämä veljen exä kuvitteli, että testamentin avio-oikeuden poissulku koskee vain sitä omaisuutta, jonka veli aikoinaan peri, ei sen tilalle hankittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avio-oikeuden mukaan avioliiton aikana saatu omaisuus on yhteistä. Testamentilla testamenttaajat voi sulkea avio-oikeuden pois edunsaajan puolisolla. Näin menetellään kun halutaan säilyttää esim kesämökki, metsä yms omaisuus myös eron sattuessa sillä edunsaajalka.
Avio-oikeus tulee kuvaan mukaan vasta erotessa tai toisen puolison kuollessa. Siihen asti jokainen omistaa itse oman omaisuutensa ja saa tehdä sille mitä haluaa, poikkeuksena puolisoiden yhdessä asuma asunto.
Jäljelle jääneellä puolisolla on oikeus asua asunnossa loppuelämänsä. Siis hallintaoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin vanhemmat ovat testamentanneet kaiken omaisuutensa minulle ja sanoivat ihan suoraan että miehestäni kyllä tykkäävät mutta halusivat varmistaa että kaikki tulee minulle.
Saahan sitä sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No asuntoa, jossa asuu yhdessä puolisonsa kanssa, ei voi myydä ilman puolison suostumusta, vaikka omistaisi sen kokonaan yksin.
No entä sitten? Minun anoppini vihaa minua, mutta appiukko pitää minusta. Uskon silti, että molemmat rajaavat minut pois perinnöstä, kuten varmasti omat vanhempani tekevät miehelleni, eivät muuten pidä hänestä. Minä ainakin aion silti käyttää perintöni koko perheemme hyväksi (esim. maksaa pois miehen opintolainan tai lähdetään jollekin matkalle ensimmäistä kertaa ikinä), kuten myös mieheni aikoo tehdä omallaan. Ja jos ei tee, ei se haittaa, perintö on hänen, ei minun.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin perintöni oli yhteinen.ap.
Voi kyynel, ihanko vain siksi, että sinunkin oli yhteinen, niin miehesi vanhempien pitää tehdä niinkuin vinkuva pikkuminiä tahtoo. Koita mennä kuule tekemään itkupotkuraivari appivanhempiesi lattialle, josko ne siitä heltyisivät.
Tämän täytyy olla provo? Onhan?
Miten appivanhempien omaisuus kuuluisi sinulle mitenkään?
Minun vanhempani ovat rajanneet puolisoni pois, samoin minä olen rajannut testamentissani lasten aviopuolisot vaikka niitä ei ole vielä olemassakaan, siis niitä puolisoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko oletettua sukupuoli?
Tuota en tekisi omalle miniälleni.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat rajanneet puolisoni pois, samoin minä olen rajannut testamentissani lasten aviopuolisot vaikka niitä ei ole vielä olemassakaan, siis niitä puolisoja.
Inhoat heitä jo etukäteen.
Tuohan on pelkästään järkevää appivanhempiesi taholta. Jos teillä ei kerran ole yhteisiä lapsia, niin on aivan normaalia ajatella, että mikäli miehesi kuolee ennen sinua, ei appivanhempien omalla rahalla kartuttama omaisuus mene aikanaan sinun sukulaisillesi, vaan jää omaan sukuun. Mitä ihmettelemistä tässä on ? Oletko mennyt naimisiin rahan takia ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäljelle jääneellä puolisolla on oikeus asua asunnossa loppuelämänsä. Siis hallintaoikeus.
Hmm mutta kirjoitit että "Siihen asti jokainen omistaa itse oman omaisuutensa ja saa tehdä sille mitä haluaa, poikkeuksena puolisoiden yhdessä asuma asunto." Eli eroon tai kuolemaan saakka? Mutta ok, taisi olla vain väärinymmärrys minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan, olen vain järkevä. Varmistan etteivät lapseni joudu jakamaan mitään mitä eivät halua jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Maa- ja metsätilat ym. aika yleisesti rajataan näin. Koska mitä järkeä olisi silputa jotain isoa kokonaisuutta mahdollisen avioeron jälkeen. Älä ota henkilökohtaisesti vaan asiapohjalta.
Näin on meilläkin tehty, tyttärien puolisot ovat rajatut pois, ihan mahdollisen avioeron varalta. Tämä on normaali käytäntö, kertoi testamentin kirjannut lakimiehemme pankissa. Emme olisi sitä edes itse hoksanneet tehdä. Tyttäret ovat kaikki aviossa, mutta vaikea tulevaisuutta on koskaan ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollenkaan, olen vain järkevä. Varmistan etteivät lapseni joudu jakamaan mitään mitä eivät halua jakaa.
Siis inhoat, näin he tulevat ajattelemaan. Jos yleensä sellaisia saat.
Tämä nyt ei vaan aina mene näin. Mieheni vanhemmat oli varattomia kuollessaan. Toimeentulotuella maksettiin hautajaisia. Kun taas minun vanhemmilla on omaisuutta todella paljon.