Puoliso testamentin ulkopuolelle ja veljen lapset perii.
Olemme miehen kanssa seurustelleet puolitoista vuotta. Ajatuksena, että ajan vielä kuluessa voisi ajatella häitäkin jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Mies nosti esiin avioehto ja testamentti asiat jotka pitää miettiä ennen häitä.
Tällä hetkellä minulla on enemmän omaisuutta koska olen hyvänmatkaa maksellut talolainaani, omistan pari autoa ja moottoripyörän. Mies ei ole kerennyt vielä kartuttaa omaisuutta kuin pienen kimppamökin verran sisarustensa kanssa.
Hän haluaa avioehdon jotta kumpikin pitää oman omaisuutensa mikäli joskus ero tulisi. Tämä mielestäni on ihan hyvä juttu niin ei voi tulla riitaa siitä. Täytyy vaan huolehtia, että avioliiton aikanakin miettii omaisuuden omistajuudet.
Hän nosti esiin myös testamentti asiat. Minulla on lapsia ja hänellä ei, hän on vapaaehtoisesti lapseton. Minulta perintö menisi ensi olettaman mukaan osittain lapsille ja osittain puolisolle mikäli kuolisin ennen häntä.
Mies ei halua, että minä perin häneltä tulevaisuudessa yhdessä hankkimastamme omaisuudesta hänen osuutensa mikäli hän kuolisi ennen minua koska silloin lapseni lopulta perivät minulta kaiken, kun aika minusta jättää. Hän on miettinyt vaihtoehtoja kenelle testamenttaisi koko omaisuutensa. Kertomansa mukaan oli ajatellut testamentata omaisuuden veljensä lapsille koska he ovat sukulaisia.
Toisaalta ymmärrän häntä ja toisaalta en. Vaikka hän ei ole halunnut lapsia hän ei voi asettaa veljen lapsia samalla tavalla perillisen asemaan, he eivät ole perhettä kuitenkaan ja silloin ulkopuolinen olisi osingolla meidän hankkimasta omaisuudesta. Mielestäni veljen lapsien kuuluisi periä se kolmannes jonka mies suvussa kulkeneesta mökistä omistaa, mutta ei yhdessä hankittua omaisuutta.
Minulle tämä tarkoittaa sitä, että me emme voi koskaan omistaa kotia yhdessä sillä on olemassa riski, että menettäisin puolet kodistani hänen sukulaisilleen ja joutuisin joko maksamaan heille jotta saan puolison menettämisen jälkeen pitää kotini tai joudun muuttamaan. Hän ei ymmärtänyt ajatustani ollenkaan. Mielestäni tälläisessä tilanteessa ainoa vaihtoehto on se, että minä edelleen yksin omistan talon ja mitä nyt haluankaan omistaa ja hän voi hankkia muuta omaisuutta sekä minut testamentista ulos jättäen antaa omaisuutensa veljensä lapsille tai kenelle nyt kokeekaan sen oikeaksi jättää. Näin turvaan oman pärjäämiseni ja minunkin lapseni joskus jotain perintöä saavat, heidän sitä on turha muilta odottaa kuin minulta.
Mies ei ymmärrä miksi näen asiat näin enkä halua hankkia mitään yhteistä omaisuutta, edes taloa mikäli tilanne on testamentin osalta tuo. Mitenhän tätäkin lähtisi työstämään eteenpäin jotta saadaan joku ratkaisu.
Kommentit (212)
Jos jollakulla on tuollainen omaisuus, hän ei tasan tarkkaan kysele neuvoja av-palstalla. Seuraa provo, kiitos!
Älkää ostako yhteistä omaisuutta, siinä yksinkertainen ratkaisu. Eikä naimisiin sitten lainkaan. Elämästä on turha tehdä vaikeaa.
Meillä on mies varakas ja lapseton, mutta tiedän, että jos hänelle jotain sattuu perin hänet. Hänellä on oma tahto ja hän luottaa, että toimin sen mukaisesti jos jotain ennalta arvaamatonta tapahtuu. Minulla on lapsia, jotka luonnollisesti perivät minut joka tapauksessa, joten sen suurempiin omaisuus järjestelyihin emme ole ruvenneet.
Vierailija kirjoitti:
Otapa nyt ensin selvää käsitteistä ositus ja puolison perintö. Huomioitava asia on myös lesken asumisoikeus.
Eiköhän ne sun lapset peri ihan tarpeeksi sinulta ja isältään.
Nämä ovat tuttuja asioita kyllä. En kuitenkaan halua ottaa riskiä, että saattaisin joutua yhteisomistukseen kodistani puolison veljen lasten kanssa. Takuuvarmasti riitaa ja ongelmia tulisi jossain vaiheessa koska heitä houkuttaisi saada rahat irti talosta lesken asumisoikeudesta huolimatta.
Lapseni perivät kyllä minulta tarpeeksi, isältään perivät velkaa jos ottavat perinnön vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perit lapsettoman miehesi, lapsesi eivät peri tuota omaisuutta sinun kuoltuasi vaan miehen vanhemmat tai sisarukset.
Höpsistä.
Ei se peritty omaisuus enää sieltä toiseen sukuun hyppää vaan on yksiselitteisesti jo mennyt. Se mitä äidiltä jää on hänen perintönsä, jonka hänen lapsensa saavat (kokonaan, jos ei ole testamenttia ja testamentillakin lakiosansa eli vähintään 50%)
Ei pidä paikkaansa.
Linkkiä tähän? Kts tuo ylempi. Miten se peritty omaisuus sieltä otetaan ns takaisin miehen sukuun, jos on ehkä jo käytetty?
Ei tähän ole mitään "linkkiä". Lue lakikirjasta perintökaari, sieltä selviää.
Ei sillä ole väliä onko perintöä käytetty, sen osuuden saa otettua muusta perinnöstä mitä jää. Ja jos ei jää mitään niin sitten ei jää.
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakulla on tuollainen omaisuus, hän ei tasan tarkkaan kysele neuvoja av-palstalla. Seuraa provo, kiitos!
No onpa merkittävä omaisuus, oikein taloa maksanut ja pari autoakin ja moottoripyörä löytyy. Kyllä sellaisella pohatalla on asianajaja-armeija hoitamassa nämä asiat.
Vaimoksi, mutta ei perheeksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa nyt ensin selvää käsitteistä ositus ja puolison perintö. Huomioitava asia on myös lesken asumisoikeus.
Nämä ovat tuttuja asioita kyllä. En kuitenkaan halua ottaa riskiä, että saattaisin joutua yhteisomistukseen kodistani puolison veljen lasten kanssa. Takuuvarmasti riitaa ja ongelmia tulisi jossain vaiheessa koska heitä houkuttaisi saada rahat irti talosta lesken asumisoikeudesta huolimatta.
Lapseni perivät kyllä minulta tarpeeksi, isältään perivät velkaa jos ottavat perinnön vastaan.
Ei kukaan peri roisen velkoja ellei tuo ollut kiertoilmaus perintöveroille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perit lapsettoman miehesi, lapsesi eivät peri tuota omaisuutta sinun kuoltuasi vaan miehen vanhemmat tai sisarukset.
Höpsistä.
Ei se peritty omaisuus enää sieltä toiseen sukuun hyppää vaan on yksiselitteisesti jo mennyt. Se mitä äidiltä jää on hänen perintönsä, jonka hänen lapsensa saavat (kokonaan, jos ei ole testamenttia ja testamentillakin lakiosansa eli vähintään 50%)
Ei pidä paikkaansa.
Linkkiä tähän? Kts tuo ylempi. Miten se peritty omaisuus sieltä otetaan ns takaisin miehen sukuun, jos on ehkä jo käytetty?
Ei tähän ole mitään "linkkiä". Lue lakikirjasta perintökaari, sieltä selviää.
Ei sillä ole väliä onko perintöä käytetty, sen osuuden saa otettua muusta perinnöstä mitä jää. Ja jos ei jää mitään niin sitten ei jää.
Saako leski lahjoittaa kaiken pois? Eikö siihenkin ole rajoituksia miten omaisuutta saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinunkaan tarvitse testamentata miehellesi yhtään mitään. Leskellä toki on oikeus lähtökohtaisesti tasinkoon ja yhteisessä kodissa asumiseen, mutta jos olet tyytymätön miehesi ratkaisuun, niin voit sulkea hänet pois omista perillisistäsi.
Tätä olen miettinyt, avioehdolla ja testamentilla tarkoitus huolehtia asiat sovitulla tavalla kunhan joku ratkaisu.
Talo on oikeastaan minulle se asia joka hiertää. En halua riskiä, että jotkut perheen ulkopuoliset omistaa osuuden minun kodista. Siksi en voi hankkia yhteistä taloa miehen kanssa, mutta se ei kuulostanut hänestä reilulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinunkaan tarvitse testamentata miehellesi yhtään mitään. Leskellä toki on oikeus lähtökohtaisesti tasinkoon ja yhteisessä kodissa asumiseen, mutta jos olet tyytymätön miehesi ratkaisuun, niin voit sulkea hänet pois omista perillisistäsi.
Tätä olen miettinyt, avioehdolla ja testamentilla tarkoitus huolehtia asiat sovitulla tavalla kunhan joku ratkaisu.
Talo on oikeastaan minulle se asia joka hiertää. En halua riskiä, että jotkut perheen ulkopuoliset omistaa osuuden minun kodista. Siksi en voi hankkia yhteistä taloa miehen kanssa, mutta se ei kuulostanut hänestä reilulta.
No enpä suosittele avioliittoa teille ollenkaan tai ylipäätään yhteistä elämää. Sen perusteella mitä olen lukenut.
Älkää missään tapauksessa menkö naimisiin. Aloitus kuulostaa lakimiehen märältä unelta.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi veli voi vielä periä mieheltäsi perimäsi omaisuuden, mutta veljen lapset eivät enää ole toissijaisia perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin reilua miestä kohtaan jos hänelle ei anneta mahdollisuutta omistaa kotiaan tai osaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Miehen perhetaidot taitavat olla aika lailla nollan luokkaa. Selvitäpä miten muuten hän aikoo kohdella sinun lapsiasi, jos tuo sama syrjintä jatkuu ihan arjessakin. En lähtisi itse rakentamaan tulevaisuutta tuollaisen miehen kanssa. Itse arvostan perhettä yksikkönä, jossa hankitaan yhteistä omaisuutta, vaurastutaan yhdessä ja jätetään lähtiessämme kaikki yhteisille perillisille.
En tuonut tätä ilmi aloituksessa koska ei sinällään ollut oleellinen asia, mutta kieltämättä tuli tuollaisia ajatuksia.
En arvannut, että hän kokee niin vastenmielisenä ajatuksen, että lapseni saattaisivat joskus aikanaan periä jotain mitä me olemme yhdessä hankkineet, että väkisin keksii jonkun jolle antaisi oman puolensa yhteisestä omaisuudestamme vaikka ei olisi erityisen läheisiä ihmisiä.
Mitä minä oikeasti merkitsen ja ovatko lapseni iljettävä taakka. Hän asuisi kanssamme, jakaa arjen kanssamme, mutta ajatteleekohan koskaan tulevaisuudessakaan edes minua perheenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi veli voi vielä periä mieheltäsi perimäsi omaisuuden, mutta veljen lapset eivät enää ole toissijaisia perillisiä.
Kyllä ovat, lue edellä oleva pätkä perintökaaresta. Jos veljeä ei ole elossa, hänen jälkeläiset perivät.
Vierailija kirjoitti:
Ne on vissiin jotain arvoautoja kun erikseen mainitset ne?
Ei nyt mitään satojen tuhansien, mutta klassikkoja joiden arvo vaan nousee vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
"Minulta perintö menisi ensi olettaman mukaan osittain lapsille ja osittain puolisolle mikäli kuolisin ennen häntä."
Ei. Vain lapset perivät
Huonosti ilmaistu ehkä. Tarkoitin siis, että minun ajatukseni perinnönjaosta olisi tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen perhetaidot taitavat olla aika lailla nollan luokkaa. Selvitäpä miten muuten hän aikoo kohdella sinun lapsiasi, jos tuo sama syrjintä jatkuu ihan arjessakin. En lähtisi itse rakentamaan tulevaisuutta tuollaisen miehen kanssa. Itse arvostan perhettä yksikkönä, jossa hankitaan yhteistä omaisuutta, vaurastutaan yhdessä ja jätetään lähtiessämme kaikki yhteisille perillisille.
Tässä ei ole yhteisiä perillisiä
Ei niin. Siksi luonnollista olisi, että leski perii lapsettoman puolisonsa.
Ehkä teidän olisi parasta asua vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa merkittävä omaisuus, oikein taloa maksanut ja pari autoakin ja moottoripyörä löytyy. Kyllä sellaisella pohatalla on asianajaja-armeija hoitamassa nämä asiat.
😂 samaa mieltä.
En lähtisi rakentamaan tulevaisuutta tuollaisen naisen kans ku ap, joka haluaa että kaikki omaisuus menee ainoastaan hänen lapsilleen eikä lainkaan miehen läheisille.