Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Peetä edellinen kierron lyheminen ym.
Ällöttää yleensäkin lässytys aiheesta.
Mun kierto oli precis sama 28 vrk alkaen 13 v ja loppuen 56 v. Loppu yhtä vaivattomasti kuin alkoikin. No problem.
T. Nainen
Naiset ovat keskenään erilaisia. Minulla esimerkiksi kierto oli epäsäännöllinen monta ensimmäistä vuotta. Välillä 27 päivää, välillä 44 päivää. Siinä ei ollut mitään ennakoitavaa. Jos kuukautiset runsastuvat ja kierto lyhenee nelikymppisenä, niin se on yleensä normaali merkki vaihdevuosien lähestymisestä. Ei sitä kaikilla tapahdu, mutta monilla tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo mielipide Mielestäni vanhat vanhemmat eivät ole kiinnostuneita tarjoamaan lapselle enää parasta mahdollista kasvuympäristöä on todella outo - siis miksi eivät olisi? Ei kai se nyt ikään liity? Eivät kai kaikki nuoristakaan ole, valitettavasti.
Totta kai he tarjoavat sen, mihin pystyvät, mutta jos olisivat halunneet optimaaliset puitteet, olisivat oletettavasti toimineet aiemmin tai jättäneet väliin. Ymmärtääkseni ajatusmaailmana on enemmänkin se, että joo, ihanneiässä ei olla enää ja kaikenlaista vanhuuden ongelmaa voi tulla matkan varrella, mutta ei haittaa, koska mutkunmutkun mä haluun silti. Kyllä moni sentään sen tiedostaa, että oishan se parempi ollut olla vähän nuorempi. Harvempi siis ajattelee, että jei, nyt mä oon 45 ja tää on vasta aika, jolloin on täydellistä tulla äidiksi. Kyllä ainakin omista tutuista ihmiset ovat sitä harmitelleet, että
Me olimme puolisoni kanssa iältämme neljänkympin molemmin puolin kun saimme lapsemme ja koemme, että emme nuorempana olisi pystyneet tarjoamaan lähellekään niin hyvää kasvuympäristöä lapsille. Vanhoina vanhempina meillä oli esim. taloudellisesti ja työurien kannalta se tilanne, että pystyimme hankkimaan talon rauhalliselta alueelta ja lapsia ei tarvinnut laittaa päiväkotiin ihan pieninä. Myös loma-aikojen ja sairaiden lasten hoitojärjestelyt saatiin hyvin jaettua tasan puolison kanssa. Kun sitä omaa elämää oli ehtinyt elää ja työuraakin luoda koko aikuisuuden ajan, niin oli helppo priorisoida lapset kaiken muun edelle sen hetken, kun he olivat pieniä.
Aikaikkuna saada lapsia "oikeaan" aikaan on kyllä pieni.
Jos hankit nuorena ja niin, ettei elämä ollut vielä valmiina vakityöpaikkoineen ja perheasuntolainoineen, niin jos kaikki ei menekään putkeen (ero, työttömyys jne) niin ollaan, että miksi et voinut ensin odottaa, että on kaikki valmiina.
Ja kun odotat, että on kaikki valmiina, päivitellään että miksi nyt vasta, miksei aiemmin.
🙄
Sain esikoiseni 32-vuotiaana ja juniorin 39-vuotiaana! Molemmat terveitä aikuisia. Kummankaan raskauden kanssa ei tarvinnut temppuilla; esikoinen sai alkunsa eka laukaisusta, kun gyne määräsi minut pillerittömälle. Toinen sai alkunsa hetimiten kun oli kierukka otettu lomalle :)
Hei,
Kannattaa hakeutua hedelmöityshoitoon. Me yritettiin vuosi ja hoidon kautta onnistuttiin.
Prosessia ja sinne hakeutumista ei tarvitse pelätä, kunnallisella hintakin on muutaman satasen. Pääset kunnalliselle kun olet alle 40v.
Vierailija kirjoitti:
Olen 46 ja raskaana kuudennella kuulla. Tietyllä tavalla tämä on vahinkoraskaus, koska oletin, ettei ehkäisyä enää tarvita tässä iässä. Vanhemmat lapsemme ovat jo täysi-ikäisiä. Ollaan miehen kanssa hyväkuntoisia ja elämä mallillaan, mutta kyllähän tämä mietityttää. Mitään muuta vaihtoehtoa en kuitenkaan voinut ajatella kuin pitää lapsen. Kun ajattelen, että olen 67, kun lapsi täyttää 20 niin tuntuuhan se hurjalta.
Toivotaan että on terve. Tiedän pari tapausta joissa äiti oli reilusti päälle 40 v ja vammaiset lapset tuli. Toisella down ja toisella piilevänä ollut perinnöllinen sairaus jota ei havaittu raskaudessa. Raskasta se on vanhana vammaista hoitaa.
Mä tulin raskaaksi 37vee ja tokan kerran 39vee. Sori. Kumpikin alkoi kuin tilauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Kannattaa hakeutua hedelmöityshoitoon. Me yritettiin vuosi ja hoidon kautta onnistuttiin.
Prosessia ja sinne hakeutumista ei tarvitse pelätä, kunnallisella hintakin on muutaman satasen. Pääset kunnalliselle kun olet alle 40v.
Ap oli 36-vuotias vuonna 2019, joten toivon mukaan hän näiden vuosien aikana onnistunut saamaan lapsen tai pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 46 ja raskaana kuudennella kuulla. Tietyllä tavalla tämä on vahinkoraskaus, koska oletin, ettei ehkäisyä enää tarvita tässä iässä. Vanhemmat lapsemme ovat jo täysi-ikäisiä. Ollaan miehen kanssa hyväkuntoisia ja elämä mallillaan, mutta kyllähän tämä mietityttää. Mitään muuta vaihtoehtoa en kuitenkaan voinut ajatella kuin pitää lapsen. Kun ajattelen, että olen 67, kun lapsi täyttää 20 niin tuntuuhan se hurjalta.
Toivotaan että on terve. Tiedän pari tapausta joissa äiti oli reilusti päälle 40 v ja vammaiset lapset tuli. Toisella down ja toisella piilevänä ollut perinnöllinen sairaus jota ei havaittu raskaudessa. Raskasta se on vanhana vammaista hoitaa.
Todennäköisyys on pieni saada vammainen lapsi ja tutkimuksilla seurataan ja voi keskeyttää raskauden niin halutessa. Mietin että kuinka paljon muistan äitejä jotka olivat yli 40v ja kaikilla terve lapsi. Paljon heitä on ollut. Yksi nuori äiti joka sai down lapsen.
Raskaus on aina suuri terveysriski. Ei kyse ole vain siitä, onko joku pieni hoidettavana, vaan enemmän on kyse tuosta terveysriskistä.