Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Jaa, pitäis varmaan noita ketjun aloituspäiviä katsoa. Huomasin vasta kun olin jo vastannut. 🤭
Luin hiljattain jutun entisestä kansanedustajasta Hannakaisa Heikkisestä joka sai vauvan 48v . Näyttää kyllä vähintään 10v nuoremmalta, mutta toivoa on monelle ja sopii esimerkiksi. Joten kaikki jotka haaveilette vauvasta, pankaa toimeksi. Tiedän tosi monta luomuraskautta n 45 vuotiailla ja kaikki saivat terveen lapsen.
Miehellä yhtä juhlaa. Saa naida paljaalla jatkuvasti, Hurraa hurraa hurraa!
https://www.lolaodusoga.com/wp-content/uploads/2022/11/IMG_6957-rotated…
Vaihtelee, kuinka aikaisin tai myöhään hedelmällisyys laskee. Mulla on kierto lyhentynyt ja vuodot runsastuneet jo 41-vuotiaana, mutta kuukautiset alkoivatkin jo 11-vuotiaana, joten on tässä jo ehditty ovuloida. Lapset on tehty jo, joten mun ei enää tarvi miettiä kuin ehkäisyä.
Toisilla taas homma jatkuu vielä paljon pidempään, lähemmäs viittäkymppiä, ennenkuin tulee mitään merkkejä esivaihdevuosista.
Kävisin lääkäriltä kysymässä, itse synnytin 39v nuorimman, tulen helposti raskaaksi
Orgasmi yhdynnässä (naisen) juoksuttaa ne siittiöt. Panet väärin
Mulla kesti 25-vuotiaana 8kk raskautua.
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole edes iästä kiinni. Meillä meni 1,5 vuotta ennenkuin tärppäsi ja olin vasta 25v. Ja kierto oli tasan tarkka 28 päivää aina. Olin hoikka ja perusterve.
Kannattaa mennä heti yksityiselle gynelle ja jonoon julkiselle puolelle. Mekin kävimme sekä yksityisellä että julkisella puolella mutta onneksi tulikin luomusti raskaaksi juuri kun hoitojen piti alkaa.
Missäköhän pilvilinnamaassa vaan mennään julkisen jonoon? Julkisella kriteerinä on vuoden yritys jos ei ole todettu syytä johon ei yritys auta, esim munatorvet tukossa.
Oon 36 ja mulla verikokeiden perusteella alkaa vaihevuodet lähivuosina. Pieni toivo, että ivf-hoidoilla onnistuisi. Tutkimuksiin pääsee kunnallisella vuoden yrittämisen jälkeen. Vanha ketju mut silti.
Vierailija kirjoitti:
Orgasmi yhdynnässä (naisen) juoksuttaa ne siittiöt. Panet väärin
Katselehan luontodokkareita. Kyllä se orgasmi aaltoliikkeen tekee. Ihan fysiikkaa. Niinkuin lapsenteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole edes iästä kiinni. Meillä meni 1,5 vuotta ennenkuin tärppäsi ja olin vasta 25v. Ja kierto oli tasan tarkka 28 päivää aina. Olin hoikka ja perusterve.
Kannattaa mennä heti yksityiselle gynelle ja jonoon julkiselle puolelle. Mekin kävimme sekä yksityisellä että julkisella puolella mutta onneksi tulikin luomusti raskaaksi juuri kun hoitojen piti alkaa.
Missäköhän pilvilinnamaassa vaan mennään julkisen jonoon? Julkisella kriteerinä on vuoden yritys jos ei ole todettu syytä johon ei yritys auta, esim munatorvet tukossa.
Hoitopaikasta riippuen puolen vuoden yritys riittää, jos ikää on yli 35.
3 lapsi 39v. vaihdevuodet 51v. olemme erilaisia kaikki, on vain hyväksyttävä mitä eteen tulee.
Minua taas tällä hetkellä pelottaa olenko raskaana. Menkat on pari päivää myöhässä. Testi pitää käydä ostamassa viikonloppuna jos ei sitä ennen ehdi alkaa. Ei ole ollut noin säännölliset joten ei vielä tarkoita mitään, mutta hyvä varmistaa.
Veronmaksajien tulisi siis maksaa sinun viivästynyt vauvahaave?
Vierailija kirjoitti:
Ei 36 ole vanha.. ihme ikäloppuja ihmiset henkisesti. Olen 34, näytän 25 -vuotiaalta. Vanhempani ovat 75-vuotiaita ja näyttävät korkeintaan 60-vuotiailta. Aktiivisia liikkuvia ihmisiä.
Sitten on näitä jotka 45-vuotiaana alkaa odottaa eläkeikää ja heittäytyvät kiikkustuoliin 55-veenä ja 70vuotiaana ovat vaipoissa.
Geenit toki merkitsee aika paljon.
Ap sinuna en huolehtisi. Varsinkin jos suvussasi on tehty lapsia nelikymppisenäkin. Oma mummoni sai viimeisimmän lapsensa 45vuotiaana. Eli 96vuotiaaksi. Ihan luomuna 1950-luvulla ilman mitään hoitoja :D
Niin mummosi sai viimeisimmän . Eri asia kun ensimmäistä yrittää. Jos on aiemmin tullut lapsia, tulee vanhempanakin helpommin. Mutta vanha ensisynnyttäjä ?
Älä turhaan huolestu. Kierto voi satunnaisesti heittelehtiä missä iässä vaan. Omat lapseni sain 37- ja 39 -vuotiaana. Kierto alkoi selvästi lyhentyä ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, mutta helposti onnistuin toisenkin lapsen saaminen. Kannattaa varmaan käydä gynekologin kanssa juttelemassa. Hän olisi asiantuntija kertomaan, voisiko lapsen alkuun saamista vähän vauhdittaa lääketieteen keinoin. :)
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajien tulisi siis maksaa sinun viivästynyt vauvahaave?
Jos tänne veronmaksajia halutaan, niin näin sen pitäisi mennä.
Eri
Peetä edellinen kierron lyheminen ym.
Ällöttää yleensäkin lässytys aiheesta.
Mun kierto oli precis sama 28 vrk alkaen 13 v ja loppuen 56 v. Loppu yhtä vaivattomasti kuin alkoikin. No problem.
T. Nainen
Tässäkin keskustelussa on jaeltu täysin realiteeteista poikkeavia käsityksiä naisen hedelmällisyydestä. Se, että suurperheen äiti on onnistunut saamaan iltatähden myöhemmällä iällä, ei tarkoita että se onnistuisi nykynaiselle esikoisen kanssa. Yli 35-vuotias odottaja on lääketieteen näkökulmasta geriatrinen ja ihan syystä.
Moni herää lapsitoiveeseen liian myöhään 35 vuotta on naisen hedelmällisyyden valomerkki
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/26/moni-heraa-lapsitoiveeseen-lii…
Joo, onhan ulkomailla ollut noita seitsemänkymppisiä ensisynnyttäjiäkin. Varmasti oli lapsi heille elämän täyttymys.