Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Ei 36 ole vanha.. ihme ikäloppuja ihmiset henkisesti. Olen 34, näytän 25 -vuotiaalta. Vanhempani ovat 75-vuotiaita ja näyttävät korkeintaan 60-vuotiailta. Aktiivisia liikkuvia ihmisiä.
Sitten on näitä jotka 45-vuotiaana alkaa odottaa eläkeikää ja heittäytyvät kiikkustuoliin 55-veenä ja 70vuotiaana ovat vaipoissa.
Geenit toki merkitsee aika paljon.
Ap sinuna en huolehtisi. Varsinkin jos suvussasi on tehty lapsia nelikymppisenäkin. Oma mummoni sai viimeisimmän lapsensa 45vuotiaana. Eli 96vuotiaaksi. Ihan luomuna 1950-luvulla ilman mitään hoitoja :D
Toi mummosi viiminen oli vahinko. Tohon aikaan ei ollut pahemmin ehkäsyä. Eikä pahemmin aborttiakaan.
Oma mummoni sai viimisen päälle 43 vuotiaana. Toivoi että kuukautiset loppui iän puolesta mutta olikin sitten raskaana.
Monella naisella stressi aina koska saatto jäädä raskaaksi, ukkohan useasti pani kun panetti.
Oletan että 50 luvulla ei vielä tunnettu raiskausta avioliiton sisällä.
Jos naiset olisivat pystyneet itse päättämään raskauksistaan niin harva olisi lapsia enää edes 35 veenä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua raivostuttaa nämä "olen liikunnallinen nelikymppinen ja näytän 25-vuotiaalta, lisäksi olen muutenkin nuorekas joten helposti saan vielä lapsia!" -tyypit. Naisella on määrätty määrä munasoluja syntymästä saakka joista joka kuukausi iso osa "käytetään". Ei ole mitään merkitystä sillä oletko nuoren näköinen tai huippukunnossa. Hedelmällisyys loppuu kun munasolut loppuvat ja sillä siisti. Siihen ei myöskään voi itse vaikuttaa, toisilla se käy aiemmin kuin toisilla mutta varma fakta on, että 25-vuotiaalla niitä on enempi jäljellä kuin 35-vuotiaalla.
Muuten olet oikeassa, mutta yleensä kerran kuussa naisella menee yksi munasolu. Joskus kaksi (kaksoset).
Ei hätää mä tulin raskaana 88-vuotiaana. Meni oikein hyvin. Nyt olen 100 vuotias
Työkaverini tytär on 14 v. Eri nepsy diagnooseja löytyy.
Niitä löytyy myös työkaverini mieheltä.
Työkaverini ja miehensä olivat molemmat päälle 40 v kun saivat tyttärensä.
Raskasta on. Vasta teini-ikä alullaan.
Tämä että lapsi syntyy 'terveenä' ei pahemmin tarkota loppojen lopuksi mitää pitemmän päälle.
Voi kuule, minulla ei ollut säännöllistä kuukautiskiertoa enää ollenkaan, kun olin 38 v. Aloin silti yllättäen odottaa neljättä lastani. Ei ollut ehkäisyä, koska olin laskeskellut ns. varmoja päiviä. Eihän se toimi, jos menkat on epäsäännölliset. Väli saattoi olla 20 pv ja jonakin kuukautena ei tullut vuotoa kuin 35 pv päästä. Ennenaikaiset vaihdevuodet, ajattelin. Meidän kolmas lapsi oli kuollut vauvana kohtuun ennen synnytystä, syynä ilmeisesti istukan huono toiminta, ei saanut enää ravintoa. Sen jälkeen neljäs raskaus oli paitsi yllätys, iso stressi. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Ehdin täyttää 39 vuotta, kun tämä yllätyslapsi syntyi. Esikoisen olin saanut 27-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mua raivostuttaa nämä "olen liikunnallinen nelikymppinen ja näytän 25-vuotiaalta, lisäksi olen muutenkin nuorekas joten helposti saan vielä lapsia!" -tyypit. Naisella on määrätty määrä munasoluja syntymästä saakka joista joka kuukausi iso osa "käytetään". Ei ole mitään merkitystä sillä oletko nuoren näköinen tai huippukunnossa. Hedelmällisyys loppuu kun munasolut loppuvat ja sillä siisti. Siihen ei myöskään voi itse vaikuttaa, toisilla se käy aiemmin kuin toisilla mutta varma fakta on, että 25-vuotiaalla niitä on enempi jäljellä kuin 35-vuotiaalla.
Muuten olet oikeassa, mutta yleensä kerran kuussa naisella menee yksi munasolu. Joskus kaksi (kaksoset).
Vain yksi muna ovuloituu eli kypsyy ja vapautuu follikkelista, mutta joka kuukausi useampi follikkeli alkaa valmistelemaan sisällään olevaa munasolua mahdolliseen hedelmöittymiseen. Vähän niinkuin siittiöitäkin on miljoonia yhdessä siemensyöksyssä, mutta vain yksi voittaa kisan niin ainoastaan johtofollikkeli päästää kypsyneen munasolun matkaamaan kohtuun.
Eli kyllä, suurin osa munasoluista menee hukkaan. Tyttövauvalla on syntyessään 300 000 - 400 000 munasolua, joista noin 1 % ovuloituu naisen elinaikana.
Keskenmenot lisääntyvät todella paljon yli 35-vuotiaana. Itse en enää onnistunut saamaan kolmatta, yritys alotettiin 36-vuotiaana. Tuli vaan keskenmenoja toisensa perään. Kaksi lasta 26- ja 28-vuotiaina. Eli joskus käy näin.
Harvinaistahan tuo olisi, jos 36-vuotiaana jo alkaa kierto lyhentyä. Kyllä se on ennemminkin tyypillistä neli-viisikymppisillä naisilla. Toki jos on ollut kova tupakoimaan, se aikaistaa vaihdevuosia ja olen terveydenhoitajana tavannut yhden naisen, jonka kuukautiset loppuivat 42-vuotiaana. Hänellä kyllä taustalla elintavat.
Vaikka sanotaan, että kuukautiskierto voi alkaa lyhentyä jo 10 vuotta ennen kuukautisten pois jääntiä, niin lähinnä kai silloin jos se alkaa lyhentyä 50-vuotiaana ja 60-vuotiaana loppuu. Aika usein tosiaan vasta nelikymppisenä tulee muutoksia, mutta ei kaikille tule. Olen tavannut myös potilaan, joka kertoi, että kierto oli tasainen, mutta sitten yllättäen vain tuli pitkä vuoto, pari viikkoa ja sen jälkeen ei minkäänlaista kuukautisia enää. Hänellä oli kyllä ikääkin lähes 15 vuotta enemmän kuin sinulla.
On myös mahdollisuus antaa vauva adoptioon syntymän jälkeen. Harva niin tekee, mutta jollei ole resursseja pitää lasta, niin heille löytyy koti.
Vierailija kirjoitti:
On myös mahdollisuus antaa vauva adoptioon syntymän jälkeen. Harva niin tekee, mutta jollei ole resursseja pitää lasta, niin heille löytyy koti.
Tämä viesti siis niille, jotka esim "vanhalla iällä" raskautuu yllättäen.
Voi olla tarpeen tarkistaa sperma. Meillä auttoi se, olin 38-vuotias. Eli sperman voi puhdistaa ja tehdä inseminaation.
Itse synnytin terveet kolmoset 75-vuotiaana. Yst: Hirviniemen Maikki
Sain luomulapsen yllätyksenä kun olin 44v. Ehdin täyttää 44 kun lapsi syntyi. Ei kaduta lainkaan. Menopaussi alkoi 51v ja sitä kesti n 1,5 v. Tiedän tosi monta kaltaistani ja kaikkien lapset terveitä. On mahdollista raskautua yli 40v, joten älkää luovuttako mutta mitään pakkomiellettä ei saa olla tai tulla. Se voi pilata koko yrityksen jos stressihormonit tulevat mukaan niin raskaus ei onnistu. En ole koskaan ollut ns mummotyyppiä.
Vaimo tuli raskaaksi kun oli 37 v. Siinä oli jokin sähellys pillereistä kierukkaan siirrytäessä ja juhannus oli sopivasti. Sen juhannuksen jälkeen oli meidän taloyhtiössä kolmella rouvalla maha pystyssä. He tosin olivat jotain hiukan päälle 20v . Toiset tulee raskaaksi melkein ajatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin terveet kolmoset 75-vuotiaana. Yst: Hirviniemen Maikki
Missä maassa sinulle suostuttiin tekemään useamman alkion siirto kerralla, vaikka ikääkin oli yli 70? Veikkaan Intiaa, kun sieltä on uutisoitu seiskakymppisestä ensisynnyttäjästä.
Kannattaa mennä gynekologille joka on myös sairaalassa työssä esim osastonlääkärinä. Sen saa tietää kun tutkii nettiä ja näitä paikkakuntasi lapsettomuustutkimussivuja. Itse olin yrittänyt 4 vuotta kun menin hoitoon. Ensin tutkittiin mies koska hänet on helpompi tutkia. Sitten minun tilanteeni: hormoonitiedot, ovulaatiot ym. Sairaalassa tutkittiin ovatko putket auki. Sitten hupsis kun oli piikitetty hormooneja jonkun 5 kk nin lapsi ilmoitti olevansa tulossa. - Olette sen verran iäkköitä että nyt hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Älkää . Lapset pilaa kaiken. Ihan kaiken
No terveys mulla kyllä meni pilalle raskauksien myötä, mutta muuten olen täysin eri mieltä. Lapset ovat parasta, mitä mulle on tapahtunut. Hyvää seuraa (paitsi välillä vähemmän hyvää, niinkuin minä itsekin), hauskoja ja innostuneita.
Jep, tälläkin hetkellä syntyvistä lapsista reilu 5 % on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla.