Miksi teatterikorkeakouluun on vaikea päästä?
Pelataanko siellä eliitin pelisäännöillä, vai?
Kommentit (67)
Suomen näyttelijöiden taso ole muutenkaan uskottavaa näyttelemistä, että varmaan koulu syynä.
Koska pääsykokeissa ei ole mitattavia oikeita ja vääriä vastauksia, vaan se perustuu valintaa tekevien henkilöiden subjektiiviseen arvioon, niin taitaa näyttelijöiden lapset päästä ohituskaistaa sisälle helpommin muiden ohi.
Kannattaa opiskella ruotsia ja pyrkiä ruotsinkieliselle puolelle. Sinne pääsee vaikka on vähän lahjatonkin.
Maalaismöllykkä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että ihmettelen sitä miten suomalaisten näyttelijöiden taso on niin huono, vaikka sisäänpääsy itse kouluun on niin vaikeaa. No ei liene sattumaa, että useimmat näyttelijät ovat sukua toisilleen.
Minä ihmettele tätä myös. Otetaan esimerkiksi Salkkarit. Mä voisin ihan hyvin muuten sitä seurata, mutta näyttelijät ovat ihan hirveitä. Eikö ne ite sitä laisinkaan huomaa? Tai ohjaaja. Missä on persoona ja eläytyminen? Tuntuu kuin ne puhuu sitä kliinistä käsikirjoitustekstiä ja lähes joka toinen lause on tiuskimista tai muuten ihan selvästi epäsiallista vähättelyä? Tällaistako suomalaisuus on? Saattaa tietysti Helsinki-bonus vaikuttaa. Onko hesalaiset oikeesti tollasia?
No jotain salkkareiden kaltaista sarjaa tehdään sellaisella tahdilla ettei hyviä roolisuorituksia ole realistista odottaa. Sen sijaan ymmärtääkseni teatterituotantoja harjoitellaan ahkerasti ennen ensiesitystä ja elokuvissa ja vaikkapa draamasarjoissa sekä harjoitellaan kunnolla että otetaan monista kohtauksista useita ottoja. Tuskin hyväkään näyttelijä tekisi laatutyötä päivittäisessä saippuasarjassa jossa jaksoja tuotetaan kuin liukuhihnalta.
Vierailija kirjoitti:
Maalaismöllykkä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että ihmettelen sitä miten suomalaisten näyttelijöiden taso on niin huono, vaikka sisäänpääsy itse kouluun on niin vaikeaa. No ei liene sattumaa, että useimmat näyttelijät ovat sukua toisilleen.
Minä ihmettele tätä myös. Otetaan esimerkiksi Salkkarit. Mä voisin ihan hyvin muuten sitä seurata, mutta näyttelijät ovat ihan hirveitä. Eikö ne ite sitä laisinkaan huomaa? Tai ohjaaja. Missä on persoona ja eläytyminen? Tuntuu kuin ne puhuu sitä kliinistä käsikirjoitustekstiä ja lähes joka toinen lause on tiuskimista tai muuten ihan selvästi epäsiallista vähättelyä? Tällaistako suomalaisuus on? Saattaa tietysti Helsinki-bonus vaikuttaa. Onko hesalaiset oikeesti tollasia?
No jotain salkkareiden kaltaista sarjaa tehdään sellaisella tahdilla ettei hyviä roolisu
Ei tosin nykyään ole varaa harjoitella tai kuvata kunnolla draamasarjoja tai elokuviakaan, ovat näyttelijät sanoneet. Kuvauspäivät ovat hirveän kalliita joten kaikki yritetään saada valmiiksi mahdollisimman nopeasti.
Ei siis sisko ole vielä ainakaan karsiutuneet, pääsykokeethan on menossa.