Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi teatterikorkeakouluun on vaikea päästä?

Vierailija
16.04.2019 |

Pelataanko siellä eliitin pelisäännöillä, vai?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hakijoita on paljon suhteessa aloituspaikkoihin.

Vierailija
2/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin, että on vain niin haluttu opiskelupaikka. Näyttelijän työssä on median mukaan glooriaa, vaikka se todellisuudessa on aivan muuta. Nuorena, kauniina naisena sinulle tarjotaan rooleja, mutta kun ikää tulee sinä odottelet kotona sitä puhelinsoittoa, että joku tarjoaisi  töitä. Näinhän se menee, harva vain sitä viitsii myöntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne on niin paljon hakijoita. Nykytilanteesta en mene vannomaan, mutta 80-luvulla näyttelijäsukulaiset olivat hyvä keino päästä opiskelemaan vähän lahjattomampanakin. Nimiä en tohdi mainita.

Vierailija
4/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole niin, että on vain niin haluttu opiskelupaikka. Näyttelijän työssä on median mukaan glooriaa, vaikka se todellisuudessa on aivan muuta. Nuorena, kauniina naisena sinulle tarjotaan rooleja, mutta kun ikää tulee sinä odottelet kotona sitä puhelinsoittoa, että joku tarjoaisi  töitä. Näinhän se menee, harva vain sitä viitsii myöntää.

Jep. Sitten kun rooleja ei enää tule, hakeudutaan johonkin terapeuttikoulutukseen. 

Vierailija
5/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia hakijoita ja muutama paikka.

Vierailija
6/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että ihmettelen sitä miten suomalaisten näyttelijöiden taso on niin huono, vaikka sisäänpääsy itse kouluun on niin vaikeaa. No ei liene sattumaa, että useimmat näyttelijät ovat sukua toisilleen.

Vierailija
7/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällistyttävän iso prosentti siellä tosiaan on nimekkäiden lapsia, kun ottaa huomoon kuinka harva pääsee sisään. Sitä haluaisi uskoa, että kotoa on vain saatu valmennusta.

Vierailija
8/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään on valittu myös kuuro tänä vuonna. Voisi pärjätä media-alalla sisällöntuottajana.

Vierailija
9/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustaisin näyttelijöiden lapsia sikäli, että heillä lienee realistinen käsitys työstä hankaline työaikoineen kaikkineen.

Vierailija
10/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että ihmettelen sitä miten suomalaisten näyttelijöiden taso on niin huono, vaikka sisäänpääsy itse kouluun on niin vaikeaa. No ei liene sattumaa, että useimmat näyttelijät ovat sukua toisilleen.

on myös suuri itseään näyttelijöiksi kutsuva ihmisten joukko joka ei ole Joko hakenut tai päässyt kouluun mutta on työn kautta tehnyt näyttelemisestä itselleen ammatin esimerkiksi Salattujen Elämien, Uuden Päivän tai jonkun muun televisiosarjan kautta. Putouksessa kin taitaa olla tällä hetkellä sellainen tilanne että Jenni Kokander on ainoa oikeasti ammattinäyttelijä.

Vierailija
11/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolustaisin näyttelijöiden lapsia sikäli, että heillä lienee realistinen käsitys työstä hankaline työaikoineen kaikkineen.

Toisaalta ei näyttelijöiden lapsetkaan aina pääse, hyvänä esimerkkinä kahden koulutetun näyttelijän lapsi Roope Salminen.

Vierailija
12/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettele tätä myös. Otetaan esimerkiksi Salkkarit. Mä voisin ihan hyvin muuten sitä seurata, mutta näyttelijät ovat ihan hirveitä. Eikö ne ite sitä laisinkaan huomaa? Tai ohjaaja. Missä on persoona ja eläytyminen? Tuntuu kuin ne puhuu sitä kliinistä käsikirjoitustekstiä ja lähes joka toinen lause on tiuskimista tai muuten ihan selvästi epäsiallista vähättelyä? Tällaistako suomalaisuus on? Saattaa tietysti Helsinki-bonus vaikuttaa. Onko hesalaiset oikeesti tollasia?

Vierailija
13/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä sellainen, joka dissaat mennen tullen kaikkea suomalaisuutta. Miten niin huono tasoisia, kehen sinä vertaat? Tottakai jossain suuressa (englanninkielisessä ) maassa on aivan eri tehdä hyviä leffoja kuin täällä pienellä kielialueella tosi pienillä rahoituksilla. Katsojia ei vain ole riittävästi, että voisi panostaa rahallisesti kunnolla tekemiseen.

Vierailija
14/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska näyttelijäsukulaisten kiintiö on aina vakio.

Vierailija
15/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin harva viitsii myöntää? Kaikki naisnäyttelijät ovat tuota toitottaneet koko ajan.

Vierailija
16/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Yli viisikymppiset saattavat muistaa erään nimellään Teatterikouluun päässeen henkilön, jolla ei ollut lainkaan näyttelijänlahjoja. Julkinen salaisuus oli se, että hän ei ollut samasta puusta kuin sisaruksensa, mutta nimi oli uralla tärkeämpi kuin verenperintönä saamatta jääneet kyvyt.

Vierailija
17/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei saa mitään töitä ilman tutkintopaperia. Näyttelijän papereita tässä maassa saa teatterikorkeakoulusta.

Vierailija
18/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaismöllykkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettele tätä myös. Otetaan esimerkiksi Salkkarit. Mä voisin ihan hyvin muuten sitä seurata, mutta näyttelijät ovat ihan hirveitä. Eikö ne ite sitä laisinkaan huomaa? Tai ohjaaja. Missä on persoona ja eläytyminen? Tuntuu kuin ne puhuu sitä kliinistä käsikirjoitustekstiä ja lähes joka toinen lause on tiuskimista tai muuten ihan selvästi epäsiallista vähättelyä? Tällaistako suomalaisuus on? Saattaa tietysti Helsinki-bonus vaikuttaa. Onko hesalaiset oikeesti tollasia?

No jopa tuli! Salkkareita katsomalla ei todellakaan tule kuvaa suomalaisesta näyttelemisestä. Kunnon saippuaa Kauniit ja rohkeat-malliin. Onko Kaunareitten näyttelijätyö upeaa? :D

Vierailija
19/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä sellainen, joka dissaat mennen tullen kaikkea suomalaisuutta. Miten niin huono tasoisia, kehen sinä vertaat? Tottakai jossain suuressa (englanninkielisessä ) maassa on aivan eri tehdä hyviä leffoja kuin täällä pienellä kielialueella tosi pienillä rahoituksilla. Katsojia ei vain ole riittävästi, että voisi panostaa rahallisesti kunnolla tekemiseen.

Vertaan esimerkiksi Norjaan, Tanskaan tai Ruotsiin. Okei, Ruotsissa on lähes puolet enemmän asukkaita ja Norjalla enemmän rahaa, mutta eivät nuo tekijät kaikkea voi selittää.

Vierailija
20/67 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaismöllykkä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jopa tuli! Salkkareita katsomalla ei todellakaan tule kuvaa suomalaisesta näyttelemisestä. Kunnon saippuaa Kauniit ja rohkeat-malliin. Onko Kaunareitten näyttelijätyö upeaa? :D

Ei se olekaan upeaa, mutta se voisi ja pitäisi olla yhtä upeaa kuin missä tahansa muussakin produktiossa. Katso vaikka Kaunareita? Hirveetä siirappiahan se on, mutta  näyttelijät eläytyy. Katso vaikka ranskalaisia, saksalaisia tai englantilaisia sarjoja. Kaikki eläytyy. Täällä ei yksinkertaisesti vain osata, koska ollaan ehkä liian rehellisiä, eikä suomalainen luonto ja puhe oikein taivu taiteelliseen ja tunteelliseen liirum-laarumiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi