Tarvitsisin apua! Villasukan varren kavennus joustinneuleen jälkeen!?? Miten?
Olen tehnyt villasukan vartta joustinneuleella 2o, 2n, yhteensä 56 silmukalla eli 14 per puikko. Haluaisin nyt kantapään ja jalkaosan sukasta neuloa 12 silmukalla per puikko, eli pitäisi kaventaa pari pois joka puikolta, mutta miten? Jos nyt teen kavennuskerroksen, neulon vaikka joka puikon alussa ja lopussa kaksi yhteen niin kuvio menee pieleen silloin, puikko on sitten esim. tälläinen : 1n, 2o, 2n, 2o,2n 2o, 1n niin miten tuosta voi vahvistettua kantapäätä tehdä kun nuo silmukat menevät noin että on 1 oikein ja 2 nurjaa.. tai päinvastoin 1 nurin ja 2 oikeaa 😵
Miten kavennan? Milloin?
Kommentit (13)
Miksi haluat 12/puikko, yleeensä kavennusta ei tarvita. Ota kantapääpuikolle 28 ja neulo normaalisti (jako 9 - 10 - 9)
Kudo kaksi silmukkaa yhteen. Kokeile kuin tiheään ,vaikkapa joka toinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat 12/puikko, yleeensä kavennusta ei tarvita. Ota kantapääpuikolle 28 ja neulo normaalisti (jako 9 - 10 - 9)
Haluan että varsi on hieman löysä ja jalkaosa tiukempi, jos neulon 14 silmukalla per puikko tulee jalkaosasta liian löysä näillä puikoilla ja langalla. Kokeilin jo niin että tein kantapään 28 silmukalla ja kavensin vasta sen jälkeen mutta siitä kantapäästä tuli jotenkin liian iso ja lörpsä muuhun sukkaan nähden.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se jako 2o , 2n menee pieleen ja en nyt tajua miten saan sen sattumaan kantapään tekemiseen.
Kokeile, jos ei toimi, pura ja tee uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se jako 2o , 2n menee pieleen ja en nyt tajua miten saan sen sattumaan kantapään tekemiseen.
Kudo joka toinen silmukka ja nosta edellinen silmukka yli .
Siirrä kahdelta puikolta kaksi silmukkaa, että kahdella puikolla on 12 silmukkaa ja kahdella 16. Teet kantapään 12 silmukan puikoilla ja kavennat silmukat kantapään jälkeen.
Etkö voisi neuloa kerroksen oikeaa ennen kantapäätä ja siinä kaventaa tarvittavat silmukat? Tai kaksi kerrosta oikeaa, jos yhdellä kerroksella tulee liian tiheään kavennukset
Neulo 1. puikolla ne 2o, kavenna 2n yhteen. 4. puikon lopussa kavenna 2n yhteen. Kudo 1krs normaalisti. 1. puikon alussa neulo 2o, 2 o yhteen ja 4. puikon lopussa 2o yhteen. Taas yksi välikerros ilman kavennuksia. Neulo 1. puikon alussa 2o ja 2 o yhteen, ja 4 puikon lopussa 2o yhteen. Välikerros ilman kavennuksia. Neulo 1.puikon 2 o ja 2n yhteen, 4. puikon lopussa 2n yhteen. Kuvio rikkoutuu nilkassa, mutta tulee kivannäköinen kiila! Plus sitä ei hoksaa kukaan edes katsoa, kun on takana.
Mä en nyt oikein ymmärrä, että mikä ongelma siinä kantapäässä on sen kaventamisen jälkeen?
Itse paksupohkeisena usein kavennan viimeisten joustinneulekerrosten aikana 4-8 silmukkaa pois alkuperäisestä silmukkamäärästä, kavennukset teen aina nurjilla silmukoilla, ja tasaisesti, niin että joka puikolle jää sama silmukkamäärä. Sitten vaan siihen kantapäähän otan kaksi puikollista silmukoita, ja loput odottelee sen aikaa. Ei siitä vahvistetusta kantapäästä mikään mene sekaisin, ei sillä ole oikeasti merkitystä.
Itse kudon aina kantalapun niin, että puikot ekat 3 silmukkaa on ainaoikein. Siis AINA puikon 3 ekaa silmukkaa oikein, (kantalapussa vaikkapa 24s) ja niillä keskimmäisillä silmukoilla sitten vahvistettua neuletta. Siitä ainaoikeasta tulee näppärä nyppylärivi, josta on tosi helppo poimia sitten silmukat.
Mun mummot teki aina näin, ja kaikkea kokeiltuani olen todennut, että tää on mun jalkoihin parhaiten sopiva malli.
Kudo pari kerrosta joustinneuleen jälkeen sileää ennen kantapäätä ja kavenna ylimääräiset silmukat siinä. Minun piti kaventaa eräissä sukissa 4 silmukkaa ja kavensin ne sellaisessa kohdassa, joka tulee valmiissa sukassa taakse kantapään kohdalle.
Ei se oikeasti ole niin nuukaa. Kavennat sen verran ja siinä kohtaa mikä kuvioon sopii.