Pitäisikö vanhuksen myydä oma asunto yms omaisuutta jolla kustantaisi palvelutalossa asuminen?
Ollaanko pian tilanteessa jossa palvelutalossa asuva vanhus käyttää omaisuuttaan asumis- ja hoitokustannuksiin.
Kun vanhus myy oman asuntonsa palvelutalolle hän saa palveluseteleitä joilla voi ostaa palveluita.
Perikunta ei saisi vanhuksen kuollessa mitään.
Tätä on jo suunniteltu erääksi malliksi jolla voidaan vähentää vanhusten hoidon kustannuksia.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se pitääkin mennä! Jos vanhuksella on omaisuutta, hänen kuuluu maksaa hoitonsa. Ei hän enää palaa kotiin, niin miksi asunto pitäisi säästää perikunnalle ja yhteiskunnan maksaa vanhuksen hoito??
Miksi jonkun laiskan surkimuksen pitäisi saada sama hoito ilmaiseksi (toisten maksamana)? Kyllä sen joka maksaa, pitää myös saada enemmän tai parempaa, eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
No tällainen aiheuttaa pitkällä tähtäimellä sitä että ihmiset eivät enää hanki ollenkaan varallisuutta kun eihän siinä olisi enää mitään järkeä.
Sitä pitää vaan hyvissä ajoin myydä kämppä ja antaa rahat ennakkoperintönä 🤷
Jos se niin alkaa mennä, että hyväosainen maksaa ensin veroissaan hoidot muille ja sitten vielä omalla omaisuudellaan itselleen, niin sitten niitä veroja maksetaan erittäin paljon vähemmän. Siinä saattaa sitten käydä niin, että niille persaukisille ei riitä jatkossa sosiaaliturvaa laisinkaan.
Kun ma mut lähtevät turvalliseksi muuttuneeseen kotimaahansa, tulee Suomeen iso muutos, myös vanhusten hoivaan. Suomalaiset ovat kohta täystyöllistettyjä, saadaan palkatkin paremmaksi. Tarvitaan taas hoivahenkilökuntaa, siistijöitä, taksi- ja bussikuskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vierastan ajatusta että kaikki varallisuus siirtyy Attendolle/Nehiläiselle etc voittoa omille omistajilleen tahkoaville firmoille. Jos olisi kunnalliset vanhainkodit niin tilanne olisi toinen.
Ja on omistaja kuka tahansa niin kallieilla hoitomaksuilla pitäisi sitten saada ihmisarvoista hoitoa, jota nykyään ei saa,
Pörssiyhtiöitähän nuo hoivayhtiöt on. Jos noin kovasti harmittaa, niin ainahan voit alkaa omistajaksi ostamalla niiden osakkeita. Eivät muuten ole viime vuosina kovin hyvin tuottaneet. Eikä niihin ole kenenkään pakko mennä. Jos rahaa on, voi hoitajan maksaa käymään kotonakin.
Onhan tuo yhdenlainen kannustinloukku. Se siinä on iso ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, koska tämä ei tulisi olemaan tasapuolista. Saisivatko ne ihmiset joilla ei ole varallisuutta myös saman hoidon? Todennäköisesti saisivat koska ainakaan toistaiseksi Suomessa ketään ei voi jättää heitteille. Väärin olisi että elämässään omaisuutta tavalla tai toisella hankkinut henkilö joutuisi siitä hoitoa vastaan luopumaan jos samaa hoitoa vastaan jonkun toisen ei tarvitse luopua mistään.
Lisäksi jos tilanne tosiaan olisi tuollainen niin eiköhän siinä sitten omaisuus suurimmaksi osaksi jaettaisi perillisille jo ennen tätä hoidon saantia.
Tyhjästä on paha luopua. Ja tyhjin taskuin täältä lähetään kaikki, niin rikas kuin köyhäkin.
Jokainen ihminen määrää omaisuudestaan kuolemaansa saakka. Piste. Vanhuksia ja heidän sukuja ei saa rahastaa. Raha kuuluu iäkkäälle itselleen. Ei joku firma voi viedä niitä tai valtion ryöstösaaliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se pitääkin mennä! Jos vanhuksella on omaisuutta, hänen kuuluu maksaa hoitonsa. Ei hän enää palaa kotiin, niin miksi asunto pitäisi säästää perikunnalle ja yhteiskunnan maksaa vanhuksen hoito??
Miksi jonkun laiskan surkimuksen pitäisi saada sama hoito ilmaiseksi (toisten maksamana)? Kyllä sen joka maksaa, pitää myös saada enemmän tai parempaa, eikö totta?
Näinhän tämä tällä hetkellä hyvin pitkälti menee, että asunto on pakko myydä. Ei niinkään hoitomaksujen vuoksi, mutta asumistuki mutkistaa asioita. Kun muuttaa hoivakotiin, niin asumistukea voi hakea hoivakodissa asumiseen, eikä muun asunnon kuluja oteta huomioon maksuissa kuin korkeintaan 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä, että Suomessa ihmisten mielessä ihmisellä itsellään ei ole vastuuta mistään. Ei edes omasta elatuksestaan.
Hirveät perinnönkärkkyjät vaativat vanhuksen omaisuuden itselleen, ettei vanhus vaan käyttäisi rahojaan kivaan yksityiseen hoitokotiin. Yök.
Meillä olisikin paljon vähemmän kansantaloudessa rahoitusongelmia ja tätä keskustelua ei tarvisi edes käydä jos ihmiset vastaisivat omasta elatuksestaan. Silloin ei tulisi tukia kelalta, ei työttömyyskorvauksia, ei kansaneläkkeitä eikä maksettuja vanhuuden hoitokoteja kenelläkään. Uskon että hyvätuloiset ja varakkaat tässä skenaariossa maksaisivat kyllä omasta hoidostaan. Olisihan verotuskin kovin kevyttä kun ei tarvisi muita rahoittaa ja rahaa kertyisi läpi elämän eri tahtia.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat muuttivat Kuala Lumpuriin. Isä oli siellä aikoinaan töissä ja ihastui paikkaan. Asuvat yksityisessä vanhainkodissa siellä. Joka päivä on ohjelmaa. Maksaa asumisesta yhteensä 3000 e kk ja rahat tulevat eläkkeistä ja vuokratuloista. Hinta on edukas, koska heillä on yhteinen huone.
Videopuheluita on joka viikko ja ollaan käyty siellä n kerran vuodessa. Isän kunto on jo heikohko ja äiti ei puhu englantia. Myös äidin eläke on pieni eikä halua jakaa huonetta toisen kanssa. Luultavasti tulevat aikanaan yhdessä takaisin Suomeen, isä hattuhyllyllä. Isäni ystävä muutti heti työuran jälkeen asumisoikeusasuntoon, myi asuntonsa ja osti rahoilla jokaiselle lapsenlapselle yksiön käyttöönsä.
3000 euroa kk? Kuulostaa kalliilta.
Ei tuo ole kallis. Asunto, täysi ylöspito kahdelle hengelle, valmiit ruoat, juomat, lakanat, siivous, pyykkihuolto, ja ympärivuorokautinen hoito, sairaanhoitajat ja lääkäri. 3000 euroa/kk = 100 euroa/vuorokausi.
Miksi persaukisten hoidon maksaisivat ne samat omalla maisuudellaan oman hoitonsa maksavat ihmiset? Kertokaa ihmeessä miksi he suostuisivat siihen?
Vierailija kirjoitti:
No tällainen aiheuttaa pitkällä tähtäimellä sitä että ihmiset eivät enää hanki ollenkaan varallisuutta kun eihän siinä olisi enää mitään järkeä.
Miten niin ei ole järkeä? Itse ainakin myyn omistusasuntoni pois vanhana ja muutan vuokralle palvelusmuotoiseen asumiseen tai solutyyppiseen taloon ja ostan siivouspalvelut jne. En mä sitä asuntoa hautaani mukaan ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole järkeä? Itse ainakin myyn omistusasuntoni pois vanhana ja muutan vuokralle palvelusmuotoiseen asumiseen tai solutyyppiseen taloon ja ostan siivouspalvelut jne. En mä sitä asuntoa hautaani mukaan ota.
Minä ajattelin jättää omaisuuteni lapselleni. En mä nyt sukupolvien keräämää omaisuutta meinaa yhdessä sukupolvessa syödä sileäksi.
Olen nyt 56 v ja olen aivan varma,että kun ja jos olen joskus 65 v, omaisuuden pakkorealisointi hoidon tarpeen vuoksi on varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toi olisi minun mielestä ihan luonnollista. Jos on varaa, omaisuutta, maksaa itse asumisensa ja hoitonsa. Jos ei ole, niin sittenhän saa tukia.
Ne pääsee palvelutaloon, joilla on rahaa. Köyhät olkoon kotona.
Näin se vähän menee nykyäänkin.
Näin se tosiaan menee nykyäänkin. Ja on myös olemassa hienompia palvelutaloja ja sitten ne kämäisemmät on köyhemmille.
Tajusin tämän kun isäpuoleni pääsi Turun Saga palvelutaloon ja kun kävimme häntä äitini kanssa katsomassa, ihastelin kuinka hienoa siellä on. Oikein sellainen sisäpuisto, jossa lampi, lyhdyt ja kaarisilta, hyvin hoidettuja aitoja kasveja ja hienot asuntomaiset huoneet.
Äitini sanoi siihen, että ei hänellä itsellään tule olemaan varaa asua täällä. Se paikka mihin äitini myöhemmin joutui, oli ankeampi kuin nykyaikaiset vankilat. Ei mitään ylimääräistä, edes yksittäistä viherkasvia missään nököttämässä. Ja sisäilmassakin jotain häikkää hajusta päätellen.
Jos sulla on omaisuutta millä maksaa vanhuuden hoitokodit yms Miksi et käyttäisi sitä siihen? Vanhuksen omia rahojahan ne ovat eikä perillisten.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 56 v ja olen aivan varma,että kun ja jos olen joskus 65 v, omaisuuden pakkorealisointi hoidon tarpeen vuoksi on varmaa.
Äänestä toki vasemmistoa, niin näin varmaan onkin. Oikeisto ajattelee omaisuuden suojaa ja perustuslakia. Jos et ole huomannut, tuulee oikealta vahvasti nykyisin kaikkalla maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpöä. Kannattaa myydä omaisuus ja jakaa se ennakkoperintöä ennen yhteiskunnan kuppaamista. Minum omaisuus kuuluu perillisille, ei valtiolle!
Kun ne palvelutalot ei olisi niin ankeita ja virikkeettömiä.