Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö vanhuksen myydä oma asunto yms omaisuutta jolla kustantaisi palvelutalossa asuminen?

Vierailija
13.04.2019 |

Ollaanko pian tilanteessa jossa palvelutalossa asuva vanhus käyttää omaisuuttaan asumis- ja hoitokustannuksiin.

Kun vanhus myy oman asuntonsa palvelutalolle hän saa palveluseteleitä joilla voi ostaa palveluita.

Perikunta ei saisi vanhuksen kuollessa mitään.

Tätä on jo suunniteltu erääksi malliksi jolla voidaan vähentää vanhusten hoidon kustannuksia.

Kommentit (257)

Vierailija
1/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällainen aiheuttaa pitkällä tähtäimellä sitä että ihmiset eivät enää hanki ollenkaan varallisuutta kun eihän siinä olisi enää mitään järkeä.

Vierailija
2/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi olisi minun mielestä ihan luonnollista. Jos on varaa, omaisuutta, maksaa itse asumisensa ja hoitonsa. Jos ei ole, niin sittenhän saa tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki omaisuus on kiinni talossa, silloin se myydään. Eikös sijoituksesta ollut kyse? Perikunnan ahneudella ei pitäisi olla merkitystä.

Ystävällisin terveisin,

Y-sukupolven edustaja aka maksumies

Vierailija
4/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta palvelusta pitää olla sama hinta. Jos toinen saa hoidon ilmaiseksi, miksi toinen maksaa siitä kaikella omaisuudrllaan. Joku raja köyhienkin hyysäämisellä.

Vierailija
5/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimettömänä pysyttelevä pääkaupunkiseudun vanhuspalvelujen viranhaltija tuntee lukuisia tapauksia, joissa vanhusten omaisuutta on jouduttu myymään, jotta kaikista tehostetun palvelutalon elämisen kuluista on selvitty.

Kohtuuttomia voivat olla tilanteet, joissa puolisoista vain toinen – se parempaa eläkettä nauttiva – joutuu tehostettuun ympärivuorokautiseen hoitoon. Hoitomaksuja määrättäessä ei tarvitse huomioida yhteiseen kotiin jäävän puolison taloudellista tilannetta.

Kannattaa muistaa sekin, että mikäli tehostettuun palveluun siirtyvältä vanhukselta jää tyhjilleen omistusasunto, ei sitä kannata vuokrata, sillä vuokratulo katsotaan asunnon omistajan henkilökohtaiseksi tuloksi. Se nostaisi entisestään kuukausittaisia hoitomaksuja, varoittaa pääkaupunkiseudun viranhaltija.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/asuminen-vanhusten-palvelutalossa-voi-…

Vierailija
6/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se pitääkin mennä! Jos vanhuksella on omaisuutta, hänen kuuluu maksaa hoitonsa. Ei hän enää palaa kotiin, niin miksi asunto pitäisi säästää perikunnalle ja yhteiskunnan maksaa vanhuksen hoito??

Vierailija
7/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toi olisi minun mielestä ihan luonnollista. Jos on varaa, omaisuutta, maksaa itse asumisensa ja hoitonsa. Jos ei ole, niin sittenhän saa tukia.

Niin, eli varallisuutta ei kannata hankkia. Mitä järkeä olisi pihistellä ja säästää esim lapsille enää mitään vaan ennemminkin tuhlataan vaan kaikki ja eletään yltäkylläisesti eikä jätetä mitään varoja muualle kuin korkeintaan sukan varteen.

Vierailija
8/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vierastan ajatusta että kaikki varallisuus siirtyy Attendolle/Nehiläiselle etc voittoa omille omistajilleen tahkoaville firmoille. Jos olisi kunnalliset vanhainkodit niin tilanne olisi toinen.

Ja on omistaja kuka tahansa niin kallieilla hoitomaksuilla pitäisi sitten saada ihmisarvoista hoitoa, jota nykyään ei saa,

Vierailija
9/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pääsee palvelutaloon, joilla on rahaa. Köyhät olkoon kotona.

Näin se vähän menee nykyäänkin.

Vierailija
10/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tällainen aiheuttaa pitkällä tähtäimellä sitä että ihmiset eivät enää hanki ollenkaan varallisuutta kun eihän siinä olisi enää mitään järkeä.

Tai se kannattaisi antaa ennakkoperintönä pidättäen hallintaoikeuden. Saa tuotot.

Vierailija
11/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se pitääkin mennä! Jos vanhuksella on omaisuutta, hänen kuuluu maksaa hoitonsa. Ei hän enää palaa kotiin, niin miksi asunto pitäisi säästää perikunnalle ja yhteiskunnan maksaa vanhuksen hoito??

Miksi yhteiskunnan pitää maksaa vanhuksen hoito, vaikka tämä olisi koko ikänsä ollut sossun asiakas? Onko oikein, että ikänsä töitä tehnyt ja veronsa maksanut joutuu maksamaan hoitonsa, vaikka hän on veroillaan ylläpitänyt sitä yhteiskuntaa, jossa toinen on vain loisinut?

Vierailija
12/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan vanhana saada juuri sellaista hoitoa ja hoivaa kun tarvitsen. Poikieni kanssa olemme keskustelleet asiasta ja he molemmat ovat samaa mieltä kanssani että tarvittaessa omaisuuttani käytetään minun hyvinvointiini sairaana/vanhana. Hoitotahtoon asia on kirjattu. N56v.

Vierailija
13/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon voisi kuitenkin välttää lahjoittamalla omaisuutensa esim. lapsilleen.

Vierailija
14/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa näin, mutta tämä taas sorsii rikkaita. Se ei käy. Mutta siis rikas voisi antaa omaisuutensa siinä vaiheessa ennakkoperintönä ja pidättää itsellään hallintaoikeuden, jolloin on oikeutettu omaisuuden tuottoon. Problem solved. Rikas pärjää aina.

Vierailija
15/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli varallisuutta ei kannata hankkia. Mitä järkeä olisi pihistellä ja säästää esim lapsille enää mitään vaan ennemminkin tuhlataan vaan kaikki ja eletään yltäkylläisesti eikä jätetä mitään varoja muualle kuin korkeintaan sukan varteen.

Ei asuntonsa myynyt vanhus elä ikinä mitään luksuselämää palvelutalossa. Samaa ohraryynivelliä saa mitä eilenkin, on myynyt asuntonsa tai ei.

Vierailija
16/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haluan vanhana saada juuri sellaista hoitoa ja hoivaa kun tarvitsen. Poikieni kanssa olemme keskustelleet asiasta ja he molemmat ovat samaa mieltä kanssani että tarvittaessa omaisuuttani käytetään minun hyvinvointiini sairaana/vanhana. Hoitotahtoon asia on kirjattu. N56v.

Toivottavasti asiat menevät toivomallasi tavalla

Vierailija
17/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai se kannattaisi antaa ennakkoperintönä pidättäen hallintaoikeuden. Saa tuotot.

Tuotothan menee heti niihin hoitomaksuihin.

Vierailija
18/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus voi vuokrata tyhjänä olevan asuntonsa ja saa siitä vuokratuloja. Vuokratuloilla vanhus kustantaa asumisensa palvelutalossa.

Vierailija
19/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus voi vuokrata tyhjänä olevan asuntonsa ja saa siitä vuokratuloja. Vuokratuloilla vanhus kustantaa asumisensa palvelutalossa.

Toimiikin tosi hyvin kaikkialla Suomessa.

Vierailija
20/257 |
13.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ollaan menossa. Tulevaisuudessa ei enää juuri kukaan tule saamaan perintöä. Oma isoäitini teki saman jo 80'luvulla. Möi asuntonsa ( arvo n. 250.000) ja muutti yksityiseen palvelutaloon. Hoitokustannukset n. 4000/ kk maksoi saamillaan rahoilla. Asui siellä n. 6v. ennen kuolemaansa. Mitään ei jäänyt. Tämä oli markka-aikaa. Sai tietysti myös eläkettä ja oli jonkin verran säästöjä. Muutenhan edes kämpän rahat ei olisi riittäneet.