Miksi vain naisia syyllistetään ylipainosta?
Miksi aina naisia syyllistetään ylipainosta vaikka MIEHISTÄ SUUREMPI OSUUS on ylipainoisia? Miehistä vähintään 71,9 % Suomessa on ylipainoisia, naisista 63,2% lähde THL, googlettamalla löytyy. Ja moni nainen sentään synnyttää, raskaus tuo tunnetusti kiloja, mikäs on miesten tekosyy omalle ylipainolle?
Kommentit (108)
Jos sä oot ylipainoinen, niin sä oot. Mitä vtun väliä on jollain prosenteilla?
Ei se susta tee yhtään hoikempaa, vaikka kaikki muutkin olis ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Koska näitä syyllistyksiä tekee miehet, jotka voi mielestään haukkua naisia ties miksikä, vaikka itse olisivat millaisia lylleröitä tahansa. Tai laihoja läskejä, mikä on suunnilleen sama asia. Kuin pakkasen raiskaama pulkannaru vailla lihasta...
En hyväksy laihan enkä lihavan pilkkaamista.
Yhtä tyhmää.
Ainakin se yks seksuaalineuvoja, en muista nimeä, kirjoitti miten nimenomaan naisilla ylipaino rumaa ja läskit naiset ällöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska näitä syyllistyksiä tekee miehet, jotka voi mielestään haukkua naisia ties miksikä, vaikka itse olisivat millaisia lylleröitä tahansa. Tai laihoja läskejä, mikä on suunnilleen sama asia. Kuin pakkasen raiskaama pulkannaru vailla lihasta...
Yhtä tyhmää.
Ainakin se yks seksuaalineuvoja, en muista nimeä, kirjoitti miten nimenomaan naisilla ylipaino rumaa ja läskit naiset ällöjä.
Miehet suosivat tasapuolisesti keskipituisia, pitkiä ja lyhyitä naisia. Keskimääräinen toivepituus on naisten keskipituus.
Kun naisten toiveet tässä muuttuvat samanlaisiksi kuin miesten, voidaan alkaa hyväksymään ylipaino tasapuolisesti molemmilla sukupuolilla.
Nykyään tuo ylipaino on liian runsasta. Se on mennyt ihan överiksi. Naiset eivät ole enää vähän tuhteja tai paria kiloa turvonneita,vaan painoa on helposti 20-30 kiloa liikaa. Sama miehissä,mahat ovat aivan valtavia ja posket pullottavat.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tuo ylipaino on liian runsasta. Se on mennyt ihan överiksi. Naiset eivät ole enää vähän tuhteja tai paria kiloa turvonneita,vaan painoa on helposti 20-30 kiloa liikaa. Sama miehissä,mahat ovat aivan valtavia ja posket pullottavat.
Samaa mieltä. Ja muutos on tapahtunut nopeasti. Noin 20 vuotta sitten luokalla oli yleensä se yksi "iso tyttö" tai "iso poika", muut normaalipainoisia. Opiskeluaikoina saattoi tulla pari lisäkiloja, mutta normaalipaino silti.
Nyt jos katsoo lukiolaisia niin huh huh. Kolmekymppisetkin ovat aika muhkuja. Sellainen Wal-Mart taso on tavallista.
Minä luulin että oma ikäluokka oli rapakuntoista, ja kyllähän me ollaankin, mutta ylipainoepidemia on räjähtänyt käsiin parissa vuosikymmenessä.
Mitä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Miten se että raskaus tuo kiloja, hetkellisesti, liittyy naisten ylipainoon?
Olen huomannut, että hyvin moni pitää kiinni noista saavuttamistaan raskauskiloista vuosikymmeniä. Sitä selitellään sillä, että "ei ole aikaa laihduttaa". Aivan naurettava tekosyy tuollainen, sillä enemmän aikaahan menee siihen ylipainon ylläpitoon.
Eikä vain syyllistetä ylipainosta. Nuorena en ollut ylipainoinen, ehkäpä paino jojoili viisi kiloa suuntaan tai toiseen välillä niin koin sen kamalan ahdistavana aina kommentit ulkonäöstä, oli se sitten hyvää tai huonoa mutta ainoastaan tyttöihin ja nuoriin naisiin kohdistuvaa niin tätä on ollut iät ja ajat. Mulle nuoruus oli kamalinta aikaa elämässä just ulkonäköpaineden takia joita muut ihmiset määritteli minkä näköinen sun pitäisi olla että kelpaat tai koko ajan näpäyteltiin jos et sopeutunut toisten vaatimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin luonnollista että aina ei kroppa palaudu synnytyksestä, vaan esim. lantion luut levenevät pysyvästi ja vatsanahka löystyy ja vatsalihakset erkanevat, näistä ei pääse eroon jos ei turvaudu kirurgin apuun
Ja miten tämä liittyy ylipainoon...? Minäkin olen lihava koska iän myötä hiukset ovat harventuneet. Niin.
Antaa ihmisten elää tekosyidensä kanssa jos haluaa. Jokainenhan kantaa itse kilonsa niin että mitä se muille kuuluu. Joo ja älä vaan ala vetään sitä terveys saarnaa sillä nehän on kuultu moneen kertaan. Sairaudet eivät katso kenen kehoon ne iskevät. Kaikki eivät halua elää niin pitkään että vaipoissa makaa toisten armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä tyhmää.
Olen nainen ja olen samaa mieltä. Miehelle on plussaa jos on iso (ei mikään jäätävä läski, mutta muutama kilo ylipainoa ok) ja naiselle sopii paremmin hoikkuus.
Siis missä te näette niitä ylipainoisia niin kamalasti?! Okei, myönnän että mun elämä pyörii lähinnä kotona lasten kanssa ja omassa opiskelupaikassa, mutta kyllä minusta nuoret usein ovat normaalipainoisia ja monet ihan liikunnallisen näköisiä. Näkee sen kesäisinkin rannalla ym.
Itsehän kyllä olen plösähtänyt lievästi ylipainoinen kolmekymppinen, syytän siitä itseäni enkä esim. raskausaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Antaa ihmisten elää tekosyidensä kanssa jos haluaa. Jokainenhan kantaa itse kilonsa niin että mitä se muille kuuluu. Joo ja älä vaan ala vetään sitä terveys saarnaa sillä nehän on kuultu moneen kertaan. Sairaudet eivät katso kenen kehoon ne iskevät. Kaikki eivät halua elää niin pitkään että vaipoissa makaa toisten armoilla.
Tämä! Jo se, että haukutaan muita tekosyiden keksimisestä, kertoo jotain haukkujan asenteista. Jospa se ylipainoinen ei välitä?
Mutta vakavasti ottaen suurin syyllistäjäryhmä ovat naiset itse toisiaan kohtaan. Kuunnelkaapa vain keskusteluja tarkalla korvalla, niin kyllä siellä aika usein valitetaan, kuinka on tullut kiloja. Joku hoikka ihminen saattaa lihavan ihmisen seurassa valittaa kilon painonnoususta. Paasataan jonkun julkkiksen ulkoisesta olemuksesta, kuinka kauhean näköinen tuo on, kun on niiiin kamalasti lihonut. Tai naureskellaan työkaverille tämän selän takana, kun on alkanut pulla maistua. Tai jos ko. kaveri laihtuukin, tullaan ihastelemaan ja utelemaan, paljonko on lähtenyt. Miksei pokka riitä kysyä naamatusten, paljonko olet lihonut? 😅
Jos joku tulee paasaamaan terveydestä ja yhteiskunnan resursseista, kysäisen oikein mielelläni, miten paasaajan omat tavat, kuten alkoholi ja tupakka edistävät terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko käyneet yli.lau.dalla ja Suomi24-palstalla lukemassa mitä miehet naisten ylipainosta ovat mieltä? On aika järkyttävää tekstiä meinaan, ylipainoinen nainen on suunnilleen halveksittavin olento maan päällä...
Minkä ihmeen takia kävisin? Minkä ihmeen takia minua liikuttaisi, mitä joku noilla palstoilla roikkuva mies ylipäänsä ajattelee?
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksen jälkeen monille jää ylimääräisiä kiloja, joista on vaikea päästä eroon jos vauva valvottaa öisin ja liikuntaa ei pääse harrastamaan jos toisen on pakko käydä töissä eikä jää vapaa-aikaa. Erityisesti jos puoliso on yrittäjä joka painaa duunia myös viikonloppuisin ja äiti yksin vastuussa kodista ja vauvasta ja kuolemanväsynyt niin yritä siinä sitten laihduttaa...
Laihtuminenhan lähtee ruokavaliosta, ei se ole mitään sellaista mitä tehdään silloin kun siihen on aikaa. Tekosyitä nuo että joutuu syömään lihottavia hiilihydraattisotkuja, kun ei ole aikaa. Samassa ajassa tekee ja syö terveellistäkin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä te näette niitä ylipainoisia niin kamalasti?! Okei, myönnän että mun elämä pyörii lähinnä kotona lasten kanssa ja omassa opiskelupaikassa, mutta kyllä minusta nuoret usein ovat normaalipainoisia ja monet ihan liikunnallisen näköisiä. Näkee sen kesäisinkin rannalla ym.
Itsehän kyllä olen plösähtänyt lievästi ylipainoinen kolmekymppinen, syytän siitä itseäni enkä esim. raskausaikoja.
Suurin osa on normaalipainon ylärajalla tai ylipainoisia. Hoikkia ja aidosti urheilullisia on aniharvassa. Rannalla käyvät vain ne katseenkestävät.
Meilläpäin on paljon lapsiperheitä. Neljästä perheestä kolmessa ovat lapset ja vanhemmat selvästi ylipainoisia.
Voidaan varmasti puhua lihavuusepidemiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on normaalipainon ylärajalla tai ylipainoisia. Hoikkia ja aidosti urheilullisia on aniharvassa. Rannalla käyvät vain ne katseenkestävät.
Meilläpäin on paljon lapsiperheitä. Neljästä perheestä kolmessa ovat lapset ja vanhemmat selvästi ylipainoisia.
Voidaan varmasti puhua lihavuusepidemiasta.
Itse kyllä näen rannalla enemmän ylipainoisia ja lihavia kuin ns. katseenkestäviä.
Minustakin tuossa on menty ihan liian pitkälle. Ymmärrän ettei ihmisiä saisi pilkata, mutta erityisesti naisten vetäminä ollaan tässäkin asiassa menty sen perusteella ettei kenellekään tulisi paha mieli.
Sama ilmiö näkyy kaikkialla yhteiskunnassa: safe space-feel good on päivän sana, se mikä tuntuu hyvältä on tärkeämpää kuin totuus.
Muakin vaaditaan hyväksymään että normaalipainoisena pysyminen vaatii älytöntä panostamista ja rahaa, paino ei kerro terveydestä mitään ja että syy on aina kilppariongelmassa tai geeneissä.
Olenko kenties sittenkin mies, kun en suostu hyväksymään tekosyitä?
Oikeasti ihmiset joko ei välitä, tai haluaa pysyä hoikkina mutta ilman että tarvii liikkua tai luopua herkuttelusta. Hei sori, se nyt ei vain onnistu. Kyllä sun nyt vain pitää jättää se suklaalevy ostamatta, syödä kana-ateria ilman kermakastiketta ja lähteä sinne lenkille vaikkei olisi varaa personal traineriin ja 300 euron lenkkareihin. Jos sun elämäntavat on ihan peestä, niin kyllä se yleensä näkyy vartalolla.
Huonointa tässä on että vanhemmat opettaa lapsilleen omat elämäntapansa, ja sitten taas keksitään että geenit ne varmaan on kun pullaposkinen lapsi kulkee joka paikkaan mopoautolla ja vetää pizzaa minkä kerkiää.
Kalju mies kuvassa on mainittu joskus palstalla esimerkkinä "nallekarhusta"
http://i.imgur.com/EXdJffP.jpg