Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te pidätte turhana kulutuksena?

Vierailija
11.04.2019 |

Saimme tästä pienen kiistan aikaan ystävän kanssa.

Minusta sellainen kulutus pitäisi karsia pois, jossa tavaraa ei käytetä loppuun. Ystävän mielestä olennaista on tavaroiden määrä. Jos jotain on useampi kappale, se on turhaa, vaikka niitä käytettäisiinkin "loppuun" saakka.

Myönnän, tämä on ns. First world problem. Jos rahaa on vähän käytössä, se yksikin kappale tietysti voi olla liian iso investointi.

Kiista nousi, kun ässähdin takaisin ystävälleni, joka paheksui kylpyhuoneessani olevaa tuotemäärää. Sanoin, että tosiaan tykkään vaihdella vaikkapa suihkusaippuaa, mutta en käytä niitä määrällisesti yhtään sen enempää kuin hän omaansa. Kaikki käytän loppuun, en heitä pois mitään. Joten minun näkökulmastani lopputulos on tasan sama luonnon kannata kuin jos käyttäisin vain yhtä suihkusaippuaa ja ostaisin tiheästi uutta.

Vaatteita en ostele turhaan niitäkään. Minulla ei ole mahdotonta vaatevarastoa, mutta enemmän kuin konmarittavalla ystävällä. Ja koska olen viisikymppinen, vaatteita on kertynyt vuosien mittaan - kun ostaa kestävän perusvaatteen, se on käyttökelpoinen vuosikymmeniä, hyvällä huollolla. Ja heh, päällä niitä ei ole kerrallaan yhtään sen enempää kuin kaverillakaan...

Pitäisin enemmänkin tuhlauksena kertakäyttökulttuuria.

Kommentit (288)

Vierailija
81/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian suuret asunnot muutamaa ihmistä varten niin en ymmärrä mihinkä tilaa niin paljoa tarvitsee muuta kuin roinan keräilemiseen jos on kamala keräily vimma ja pitää esitellä niitä. 

Joillekkin voi olla tärkeää mutta itse en tarvitse eläimiä, kosmetiikkaa ja niitä teko karvoja joita liimaillaan päähän ja silmiin. Sitten näitä turhia kodinkone vimpaimia on pilvinpimein. Turhaa elektroniikkaa. Kun ostaa macin niin sillä pärjää kauan. Ei tarvitse niitä halpoja läppäreitä koko ajan uusia. 

Nahkaset laukut ja repun kun hankkii niin ne kestävät loppuiän ja voi korjauttaa suutarilla. Kengät hankin laadukkaat ja kuljen niillä paljon kauemmin kuin halpiaisilla. Vaateostokset harkitsen tarkkaan enkä mene vain mielihyvä shoppailemaan. Mitään turhaa krääsää en enään halua mikä nyt sattuukin tulemaan muotiin niin huomaa aina jälkeenpäin ettei tuollakaan olisi mitään tehnyt. 

Kun ajattelee kuinka paljon on laittanut rahaa turhuuteen ja kun olisi ollut niin järkevä että olisi nekin säästänyt. Iän myötä vasta järkevöityneenä kaduttaa tyhmät ostokset elikkä kantapäänkautta olen vasta kokenut minäkin ja vähentänyt turhaa kuluttamista. Nuorena en niin järkevä ollut vaan aika järjetön.

Vierailija
82/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa hyvät kirjoittajat huomioon että se mitä kukin tekee omilla rahoillaan on hänen asiansa.

Voimme vain kritisoida ja puuttua siihen mitä tehdään julkisilla varoilla, sillä ne ovat meiltä veroina kerätty.

Siten tuhlausta on heittää kehitustukena vuosi vuoden perään samoihin maihin ilman tulosta ja nähtävästi ilman valvontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämäni turhaa kulutusta on erilaiset syömättä jäävät ruokatuotteet (esim hillot, maustekastikkeet), joista osa on saatu lahjaksi, ja osan olen ostanut maistettavaksi tai jotain tiettyä reseptiä varten, mutta ei sitten sopinutkaan makuuni.

Ylipäätänsä turhaa kulutustani on mielestäni se, jos jotain ostetaan, mutta ei sitten pääsekään käyttöön. Samaten se, jos toimivaa korvataan uudella vain koska uusi on jotenkin hienompi, on mielestäni tuhlausta. Näin hiljattain kaupassa kauniin hiustenkuivaajan, ja olisin halunnut oitis ostaa sen vanhan ruman kuivaajani tilalle. En ostanut, koska olisi ollut täysin turhaa kulutusta. Kuivaan hiukseni maksimissaan kerran viikossa, joten aivan aidosti kauniimmalla hiustenkuivaajalla ei olisi elämälleni mitään merkitystä.

Vierailija
84/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapuri lentää lomalle Floridaan, se on ökyilyä, turhaa kulutusta ja iliman pilluuta. Jos minä lennän lomalle Floridaan, se on ansaittua elämästä nauttimista. Kas siinä ero.

Vierailija
85/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi ja tupakka.

Kyllä nautintoaineitakin tarvitaan.

Vierailija
86/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina vain yksi ripsiväri kerrallaan. Minun on hieman vaikea ymmärtää miksi joillakin on lukuisia käytössä, eikö näissä ehdi mennä käyttöaika umpeen, jos on vaikka 7 auki samaan aikaan?

Toki ymmärrän, jos joku meikkaa harrastuksenaan ja tykkää leikitellä eri tyyleillä. Mutta itse tykkään vain tietystä tyylistä, erotellusta ja paakuttomasta. Mitään tuuheus tai kaarevuus-eroja en ole ikinä huomannut eri ripsivärien välillä.

Vierailija
87/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kodin puhdistusaineista on aivan turhia. Aiheuttaa vain turhaa kemikaalikuormaa sekä asukkaille, että luonnolle.

Olen pessyt jo pari vuotta lattiat lämpimällä vedellä kastellulla mikrokuitumopilla, enkä huomaa mitään eroa aiempaan pesuaineiden kanssa tehtyyn moppaukseen. Myös pöytätasot puhdistuu oikein hyvin ihan rätillä ja lämpimällä vedellä. Ikkunoiden pesuun riittää muutama tippa astianpesuainetta, tulee kirkasta eikä jää rantuja.

Vierailija
88/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monesti syödään pahvi- tai muovilautasilta ja juodaan kertakäyttömukeista. Oon saanut niin tarpeeksi tiskaamisesta. Toisaalta, siinä säästän runsaan määrän vettä ja pesuaineita, joiden valmistus olisi myös kuluttanut luontoa. Lehtien tilauksen ja mainosten jakamisen laatikoihin voisi lopettaa. Siinä on kerrakseen luontoa kuluttavaa turhuutta.

Itse en ole kyllä mikään ympäristöajattelija. Suomen mittapuulla meillä on niin pieni hiilijalanjälki, etten näe kyllä mitään väliä omilla valinnoillani. Usein tulee heitettyä pullot, muovit, lasit ja pussit kaikki samaan jäteastiaan. Jos joku oikeesti torjuvansa sillä kasvihuoneilmiön, että jättää paineistetun hiuslakkapullon ostamatta niin siitä vaan... jääpähän mulle enemmän saastutettavaa tasapainon ylläpitämiseksi. Oon kyllä muutenkin sitä mieltä, että "kasvihuoneilmiö, tervetuloa! Odotankin jo kesää ja lämpöä innolla!"

Vierailija
89/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyn merkin auto. Jos ajaa päivittäin 5km suuntaansa niin siihen riittää Corolla, ei siihen Audia tarvita =)

Kilometrimäärällä ei ole mitään väliä. Vaikka ajaisi 500km joka päivä suuntaansa, niin siihenkin se Corolla riittäisi. Ne on ne mielikuvat, millä myydään.

Vierailija
90/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt jo pari viikkoa haaveillut Teslan sähköautoista. Siihen loppuisi polttoainepäästöt täysin. Tietysti auton valmistus kuluttaa luontoa, mutta se on huomattavasti pienempi kulutusmäärä. Kun Suomessa tunnutaan vouhottavat ihan valtiotasolla näistä päästöistä, tukisivat verotuksen sijaan sitä, että saataisiin autolle niin halpa hinta, että jollakin ois varaa ostaakin sellainen. (Ja sitten oikeasti se syy, miksi sellaisen haluaisin: Jos bensoihin menee 100 egeä, Teslalla latausmaksut ovat vastaavaalle matkalla 1,80e)

Sori, tää mainos.. on vähän Tesla kuume.

Vierailija
91/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei niinkään pidä ajatella yksittäisiä tuotteita tai tuoteryhmiä, sillä toinen kuluttaa helposti enemmän jotain tuoteryhmää kuin minä, mutta silti minulla voi olla kokonaiskulutus paljon suurempi, kuin hänellä. Kuitenkin sellaisia, joista jokaisen olisi helppo luopua, olisi esimerkiksi pikamuodin ostaminen ja se, ettei vaatteita käytetä loppuun. Jos vaatteeseen tulee pieni reikä esim. kynnestä, se pitäisi korjata, eikä heittää roskiin. Toisaalta en ymmärrä sitäkään, että ostetaan viikoittain vaatteita ja kärrätään ne sitten punaisen ristin keräyksiin, sillä näistä keräyksistä suurin osa vaatteista joutuu edelleen kaatopaikalle jotain kautta. Eli laskisin vaatteet yhdeksi turhimmista kulutuskohteista, jos niitä vaatteita hankitaan oikeasti tiheään.

Toinen on sitten yleisestikin netissä näkyvä tapa, kun joku laittaa kuvan vaikka jostain omasta olohuoneesta ja joku kommentoi "Mistä tuo Buddha-patsas/kaulahuivi/vyö/tyynyliina on, TARVIN SEN." Eli ostos ei perustu oikeaan tarpeeseen, vaan hetken mielijohteeseen. Toki kaikki saavat sisustaa/pukeutua miten haluavat, mutta joskus ihmetyttää ihmisten hysteerisyys sen suhteen, että kaikki mikä on kaunista jonkun muun päällä/kodilla, on pakko hankkia myös itselleen. 

Kolmas isompi asia on elektroniikka. Ihmettelen todella, että useat tuttuni ostavat vuosittain uuden kännykän vaikka edellinen on vielä kunnossa. Syynä on usein rikkinäinen näyttölasi, jonka voisi vallan mainiosti korjata suhteellisen halvalla. Mutta korjaamisen sijaan tuhlataan satasia uuteen luuriin. Sama muiden kodinkoneiden ja elektroniikan kanssa. Kunniamaininnan saa sitten pienet matkat autolla ilman pakottavaa tarvetta. Asun kerrostalossa 400m päässä kaikista tarpeellisista päivittäistavarakaupoista ja usea naapuri (ei siis huonokulkuisia vanhuksia tai pieniä lapsiperheitä) kulkee autolla kauppaan. Autolla siis matkaa tulee yli 2km, kun kävellen pääsee pyörätietä pitkin oikaisemaan autottoman alueen läpi. 

Vierailija
92/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehjän ja toimivan tuotteen vaihtaminen uuteen vain siksi, että maku on muuttunut.

Ruoan (etenkin lihatuotteiden ja hedelmien) heittäminen roskiin.

Kynttilöiden polttaminen, leikkokukat (vaikka ovatkin kauniita ja ostan niitä välillä itsekin).

Minulla on paljon takkeja. Vanhimmat niistä ovat n. 15 vuotta vanhoja, uusimman ostin pari vuotta sitten. Käytän niitä edelleen ja yritän pitää niistä hyvää huolta.

Lemmikit ja lapset. Vaikka meidän taloutemme kannalta olisikin hyvä, että lapsia syntyisi lisää, olisi luonnon kannalta parempi jos ihmisten määrä vähenisi.

Vierailija
93/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ottakaa hyvät kirjoittajat huomioon että se mitä kukin tekee omilla rahoillaan on hänen asiansa.

Voimme vain kritisoida ja puuttua siihen mitä tehdään julkisilla varoilla, sillä ne ovat meiltä veroina kerätty."

Juuri näin. Yksityisasia on sitä, ei kuulu muille mihin rahasi laitat.

Osta vaikka koko rahalla muumimukeja.

Vierailija
94/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ottakaa hyvät kirjoittajat huomioon että se mitä kukin tekee omilla rahoillaan on hänen asiansa.

Voimme vain kritisoida ja puuttua siihen mitä tehdään julkisilla varoilla, sillä ne ovat meiltä veroina kerätty."

Tämä on kyllä niin vanhanaikainen, maalainen ajattelutapa. Samalla ajattelutavalla mahdollistetaan perheväkivalta, lasten kaltoinkohtelu, heitteillejätöt - ei kuulu muille, yksityisasia. Jos sinä saastutat valinnoillasi meidän yhteistä maapalloamme, totta **mmetissä se kuuluu myös meille muille. Onneksi maailma on muuttumassa.

Vierailija
95/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkivaatteet. Oikeita laadukkaita, Euroopassa valmistettuja vaatemerkkejä ei mukaan lukien. Kaikki guccit ym. mitkä tuntuu olevan suosittuja ainakin nuorten keskuudessa. En ymmärrä!

Vierailija
96/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta kirpputorit!

Ostan kirpputoreilta vaatteeni (yleensä parempilaatusta retroa/vintagea, joskus ketjulikekamaa) tai sitten uutena laadukkaampia merkkejä. Mutta kirpputoreilta voi ostaa lähes kaiken hyvälaatuisena/uutena! Olenko myös osa ongelmaa, vaikka tuen kiertotaloutta, mutta myös mutkan kautta kertakuluttamista, koska ei ne vaatteet itsestään kirpparille ilmaannu?

Parempihan se on että ne vaatteet ja tavarat päätyvät kirpputorin kautta uuden ihmisen käyttöön, kuin lentävät roskiin. Moni esim. lihoo tai laihtuu niin ettei vaatteet enää mene päälle vaan on hankittava uudet isompaa tai pienempää kokoa, ja on parempi myydä ne vanhat kuin nakata jätteisiin.

Vierailija
97/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muiden vastauksia, tässä omani: lentomatkailu huvikseen, turhanpäiväinen autoilu ja laivamatkailu, jatkuva sisustuksen uusiminen ja huonekalujen ostelu, muodin seuraaminen niin että pitää koko ajan ostella uusia vaatteita ja kenkiä, kaikenlainen muovikrääsä, joka kulkee lelujen nimellä, aina uusimman puhelinmallin hankkiminen vaikka entinen toimii vielä hyvin, muovikassien ja -pussien kertakäyttäminen, ruuan heittäminen roskiin, pikaruoka, einesruoka, hiusten ja ripsien pidennykset, rakennekynnet, hiusten värjääminen, suurin osa meikeistä, hajuvesistä ja ihonhoitotuotteista, roskalehdet (esim. ip-lehdet ja seiska), laskettelukeskukset, liian suuret asunnot (esim. lapsettomalla tuttavapariskunnalla on parinsadan neliön lukaali). On varmasti paljon muitakin, tässä mitä ekaksi tuli mieleen. 

Vierailija
98/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki se on turhaa, mikä kertyy kaappeihin ja varastoihin ja mitä ei koskaan käytetä. Liikaa ostettu ruoka, joka päätyy jätteeksi. Liiat vaatteet, jotka ovat kerran päällä. Kengät, joilla ei voi kävellä tai seistä. Kosmetiikkatuotteet, jotka kuivuvat ja härskiintyvät purkkeihinsa. Niiden koostumus muuttuu ja hajoaa ja niissä kasvaa mikrobeja.

Viisasta kulutusta olisi vähentää meikki- ja pesukemikaaleja. Meikinpuhdistusaineiden "misellit" ovat mikromuovirakeita. Kodin puhdistukseen riittää tiskiaine, etikka ja kloriitti.

Vierailija
99/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin vanhanaikainen, maalainen ajattelutapa. Samalla ajattelutavalla mahdollistetaan perheväkivalta, lasten kaltoinkohtelu, heitteillejätöt - ei kuulu muille, yksityisasia. Jos sinä saastutat valinnoillasi meidän yhteistä maapalloamme, totta **mmetissä se kuuluu myös meille muille. Onneksi maailma on muuttumassa.

Tämä taas että sinä tai joku muu tai viranomainen määräisi että vain yksi muumimuki per talous tai vain yksi lento per talvikausi on Neuvostoliitosta ja pohjois-koreasta tuttua ja huonoksi todettu.

Joten herätkää tytöt vihdoinkin ja antakaa kaikien kukkien kukkia. (Se ei tarkoita perheväkivaltaa tms tietenkään, kirjoittaja oli idiootti)

Vierailija
100/288 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestesaippuat. Suurin osa pelkkää vettä ja muovipullossa. Palasaippua on paljon järkevämpi tuote.

nestesaippuaa käytetään koska se on hygieenistä. Nykyisinhän pumppupulloissa saippua annostellaan vaahdoksi, joka edesauttaa että pesuainetta riittää hyvin pitkäksi aikaa. Toki toivoisin että kaikkiin pumppupulloihin voidaan ostaa täytepussi, niin muovipulloa ei tarvitsisi aina ostaa (useimmin näin jo onkin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi