Miksi ilmaston puolustaminen herättää vihaa?
Kun IPCC:n raportti viime syksynä julkaistiin, päätin että on aika toimia. Ajattelin että pyrin tekemään kaikkeni, jotta planeettamme ja elämänmuotomme säilyisi myös tuleville sukupolville. Olen tehnytkin paljon: olen osallistunut mielenosoituksiin ja järjestänyt sellaisia. Olen kysellyt kansanedustajaehdokkaita ilmastokantoja. Olen keskustellut aiheesta monissa paikoissa, myös netissä. Nyt olen kuitenkin tosi surullinen ja pettynyt. Tuntuu, että suurin este eivät olekaan poliitikot tai suurten yritysten edunvalvojat vaan ihan tavalliset ihmiset. Isät, äidit, mummot ja vaarit.
Haluaisin kysyä teiltä, joita "ilmastovouhotus" ärsyttää, miksi vihaatte meitä niin paljon? Me käytämme paljon omaa aikaamme sen eteen, että Suomi ja koko maapallo säilyisi edes jossain määrin elinkelpoisena. Me joudumme myös itse luopumaan monista mukavuuksista, ja moni meistä on jo luopunut niistä - onko meitä syytä pilkata ja haukkua siitä hyvästä?
Tuntuu riittävän pahalta jo se, että niin moni vanhempi tai isovanhempi ei tunnu piittaavan riittävästi lastensa tulevaisuudesta vaatiakseen riittäviä poliittisia toimia, mutta se että vielä teette kaikkenne jotta muiden ponnistelut eivät onnistuisi on mahdotonta ymmärtää. Haluaisin keskustella asiasta, olisi kiva ymmärtää paremmin!
Kommentit (448)
Vierailija kirjoitti:
Olen luopunut kokonaan lentämisestä
Autoilen pari kertaa vuodessa
En syö lihaa
Käytän maitoa ruoanlaitossa tai leipomisessa 1-2 kertaa kuukaudessa
Kasvatan puita ja luomuvihanneksia
Pidän mehiläisille ja perhosille sopivia kasveja
En shoppaile
Pidätätkö pieruakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tarkoitat ideologialla? 99 % tieteilijöistä on todella huolissaan ja viesti on että pitää toimia nopeasti.
Höpö höpö. Ei siitä kaikki tiedemiehet ole samaa mieltä. Pitää nyt muistaa että ilmastonpaneeli tutkii vain ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta, jos joku tiedemies tutkii auringon vaikutusta ilmastonmuutokseen, niin hänen tutkimustaan ei edes huolita mukaan.
Tämä on ihan sama asia kuin mensi lukemaan Suomen susi ry:n FB-ryhmää. Siellä ei hyväksytä lainkaan poikkeavia tai kyseenalasitavia näkökantoja.
Oletko sinä siis vakavasti otettava ilmastotieteilijä, kun tiedät kertoa tällaisia "uusia tietoja".
En vaan ole sellainen sopuli joka olisi aina kaikkien kanssa samaa mieltä. Niitä eriäviä mielipiteitä kyllä löytyy, kun ei sulje niitä pois.
Ilmastotutkilla voi jäädä työt vähiin jos alkaa julkisesti kyseenalaistamaan teorioita, joten kannattaa olla hiljaa tai jopa vasten tahtoaan samaa mieltä.
Sekin on hassua että ilmastonlämpenemisen laskukaavat ovat salaisia, eikä niitä ole koskaan altistettu julkiselle arvioinnille.
http://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20180301STO9892…
Kiina päästelee yksin enemmän kuin koko eurooppa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottomasti sitä mieltä että meidän tulisi edistää planeettamme hyvinvointia. Se mikä ärsyttää on suomalaisten syyllistäminen mediassa ja ratkaisuiksi ehdotetaan syömisen lopettamista, autoilun lopettamista, verojen kiristystä. Sellaisista asioista mitkä vaikuttaa ihmisten jokapäiväiseen elämään ja isosti, joten totta kai tunteet kuumenee. Lisäksi koko hommassa haisee isosti raha. Kuka peräänkuuluttaa isojen firmojen vastuuta? Finlaysonit, Arabiat jotka tuottaa rihkamansa halpatuotantomaissa missä paskat välitetään ympäristöstä? Kansainvälisistä firmoista puhumattakaan. Kuinka paljon luonnonvaroja ja vettä tuhlaantuu siihen että miljardit ihmiset vaihtaa kerran vuodessa puhelimen, viiden vuoden välein kaikki kodinkoneet, ostaa läjäpäin laukkuja ja kenkiä ja hienoja kalliita vaatteita? Tämä ylenpalttinen kuluttaminen pitäisi lopettaa ensimmäisenä, ei lihansyöntiä tai autoilua. Mutta päättäjät ei uskalla niille kukkaroille lähteä. Kukaan ei ole oikeasti huolissaan meidän vesistöistäkään. Päättäjiä kiinnostaa vain kepinanto, vaikka porkkanoilla olisi paljon hedelmällisemmät tulokset ja voitaisiin tehdä paljon isoja hyviä muutoksia ympäristön hyväksi. Mutta raha, raha.
Tästä olen kyllä tosi samaa mieltä, siis siitä että isot yritykset vastuuseen ja kuluttamista on vähennettävä. Siihenkin tarvitaan sitä, että kansalaiset rupeaa vaatimaan - ei ainoastaan Suomessa, vaan ihan joka puolella maailmaa. Siksi just yritän pitää meteliä asioista.
Mulla on elämässäni ollut sellaisia kokemuksia, että yksi ihminen pystyy vaikuttamaan ja voi tulla kuulluksi. Siksi myös uskon, että mun toimilla on merkitystä ja mun ääntä voidaan kuulla. Toivoisin että useammat ihmiset uskoisivat enemmän siihen, että pystyvät vaikuttamaan asioihin. Tuntuu, ettei asioita saada korjattua koska ihmiset eivät usko muutokseen.
Pitäisi sen lisäksi myös tajuta mikä johtuu mistäkin. Persujen äänestäminen ei esim. auta, koska Persut on jatkuvasti äänestäneet pienituloisten aseman hankaloittamisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan niitä paljon enemmänkin.
Joskus muuten oli joku dokumentti, jossa kerrottiin Kiinassa palavasta hiiliperäisestä maaperästä, josta vapautuu enenmmän hiidioksidia kuin koko maailmassa ihmisen toimista, mutta se ei kiinnosta ketään. Ei tietentkään, kun sitä ikuista tulea ei voida verottaa.
Ajatelkaa tulevia sukupolvia, he hihkuvat, mutta eivät tee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan niitä paljon enemmänkin.
Joskus muuten oli joku dokumentti, jossa kerrottiin Kiinassa palavasta hiiliperäisestä maaperästä, josta vapautuu enenmmän hiidioksidia kuin koko maailmassa ihmisen toimista, mutta se ei kiinnosta ketään. Ei tietentkään, kun sitä ikuista tulea ei voida verottaa.
Ei ihmisiä kiinnosta jos aihe ei ole trendikäs. Ilmastovouhotus on tän ajan trendi, ja nimenomaan niin "Pelastan maailman paasaamalla instagramissa että teen kasvisruokaa kerran viikossa!!!" ,:D
Sanotaan niin, että ilmaston eteen jokaisen maailman ihmisen täytyy tehdä jotain. Jokainen voi pienillä teoilla tehdä osansa, mutta jonkun täytyy myös tehdä ne suuret teot.
Mua ärsyttää vain se tekopyhien ihmisten soimaus somessa, ollaan olevinaan nyt oikein tiedostavia ihmisiä, ilmastoasiat hallussa ja silleen. Syytetään muita, mutta kuitenkin itse tehdään monia asioita, jotka päästää ilmakehään kaasuja. Kuten vaikkapa vaan ollaan lämpimässä kodissa.
Ja entäs se sähköautojen sähkökin. Pistorasiastako sekin tulee? Millä tavalla sähköä aiotaan tupttaa, että sitä riittää niin valtavat määrät korvaamaan bensa-autot. Pelkästään sähköauton akun teko kuluttaa luonnonvaroja jo niin paljon, että bensa autolla ajelee 10v siihen. Tehdäänpä sitten niitä miljardeja?
Koska meillä on paljon pahempiakin ongelmia kuin jostain ilmastosta huolehtiminen. Nimittäin esim. meidän talous ja retuperällä oleva politiikka. Ensin oma talous ja politiikka kuntoon ja jos sitten on varaa, voimme huolehtia ilmastosta. Pitää osata ajatella myös nykyhetkeä.
On hölmöä kuunnella joltain ihmisiltä huolestuneisuutta ilmastosta, jotka asuvat jossain isossa omakotitalossa, haalivat itselleen tavaraa, kuluttavat luonnonvaroja kuin viimeistä päivää, reissaavat pitkin maailmaa lentokoneella jne jne .. Millään hyväntekeväisyyskonserteilla tai saarnauksilla ei tätä maailmaa pelasteta.
Jos oikeasti ihmiset ovat kiinnostuneita ilmastosta, teot puhuu enemmän kuin sanat. En usko että tätä maailmaa pelastetaan millään "tehdään kaikesta ympäristöystävällistä" , mutta ei anneta sen vaikuttaa omaan kulutukseen pätkääkään. Siksi ilmastojutut herättää närää, koska ihmiset eivät halua leikata kulutustaan tai tapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska meillä on paljon pahempiakin ongelmia kuin jostain ilmastosta huolehtiminen. Nimittäin esim. meidän talous ja retuperällä oleva politiikka. Ensin oma talous ja politiikka kuntoon ja jos sitten on varaa, voimme huolehtia ilmastosta. Pitää osata ajatella myös nykyhetkeä.
Suomi on yksi maailman rikkaimmista maista. Jos tuntuu että sulle ei riitä on vika tehdyssä politiikassa, joka on suosinut isoja yrityksiä, ei pientä ihmistä.
Ettekö.te oikeasti ymmärrä pelätä ekologisia katastrofeja? Jos ne pääsevät valloilleen, talous vasta retuperällä onkin.
Vierailija kirjoitti:
On hölmöä kuunnella joltain ihmisiltä huolestuneisuutta ilmastosta, jotka asuvat jossain isossa omakotitalossa, haalivat itselleen tavaraa, kuluttavat luonnonvaroja kuin viimeistä päivää, reissaavat pitkin maailmaa lentokoneella jne jne .. Millään hyväntekeväisyyskonserteilla tai saarnauksilla ei tätä maailmaa pelasteta.
Jos oikeasti ihmiset ovat kiinnostuneita ilmastosta, teot puhuu enemmän kuin sanat. En usko että tätä maailmaa pelastetaan millään "tehdään kaikesta ympäristöystävällistä" , mutta ei anneta sen vaikuttaa omaan kulutukseen pätkääkään. Siksi ilmastojutut herättää närää, koska ihmiset eivät halua leikata kulutustaan tai tapojaan.
Tässä olet väärässä. Kyllä äänekkäät vaatijat vaativat myös itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luopunut kokonaan lentämisestä
Autoilen pari kertaa vuodessa
En syö lihaa
Käytän maitoa ruoanlaitossa tai leipomisessa 1-2 kertaa kuukaudessa
Kasvatan puita ja luomuvihanneksia
Pidän mehiläisille ja perhosille sopivia kasveja
En shoppaile
Pidätätkö pieruakin?
Kyllä, mutta pieru kävi apuvoimia ja tuli lopulta varren kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olet väärässä. Kyllä äänekkäät vaatijat vaativat myös itseltään.
Jos itsellä ei ole rahaa, niin on helppo luopua kaukomaiden matkoista, autosta, suuresta asunnosta, uusista vaatteista yms. asioistia, koska taloudellistten realiteettien vuoksi täytyy kulkea jalan ja ostaa vaatteet kirpparilta. Sitten kun saadaan hyvä työpaikka ja tulotaso nouseen, niin matkustetaan kolme kertaa vuodessa Aasiaan lomalle ja omaatuntoa yritetään paikata ostamalla joskus luomuporkkanoita ja värjäämättömiä lampaanvillasukkia.
Kai ap kävi osoittamassa sitä ilmastomieltään Yhdysvaltojen, Kiinan ja Intian lähetystöjen edessä? Muussa tapauksessa mielenosoittamisesi oli naurettavaa ja ennen kaikkea täysin turhaa moraaliposeerausta, jonka ainoa tarkoitus oli saada itsellesi hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse luopunut lihasta, maitotuotteista viime aikoina, autoilusta (joskin miehen pitää vielä autoilla työnsä takia joten ymmärrän kyllä että autohomma on haastava, mutta uskon että siihen tulee tukia, niin ettei kaikki kulut koidu kansalaisille), lentämistä olen vähentänyt minimiin ja ottanut sellaisen periaatteen että jos lentää pitää olla varaa kompensoida päästöt
Rikkaita emme ole, selvästi alle keskituloisen
t. tämän keskustelun aloittaja
Muista myös boikotoida lehtisalaatin, avokadon, pähkinöiden ja riisin tuotantoa, koska ne vievät maapallon vesivaroja erittäin paljon.
Lehtisalaatin tuottaminen on yhtä saastuttavaa kuin lihantuotanto.
Vierailija kirjoitti:
Kai ap kävi osoittamassa sitä ilmastomieltään Yhdysvaltojen, Kiinan ja Intian lähetystöjen edessä? Muussa tapauksessa mielenosoittamisesi oli naurettavaa ja ennen kaikkea täysin turhaa moraaliposeerausta, jonka ainoa tarkoitus oli saada itsellesi hyvä mieli.
Mitä tarkoittaa moraaliposeeraus?
Mua suorastaan RAIVOSTUTTAA, että Sara Tickle kirjoittelee blogiinsa, kuinka häntä huolettaa ilmastonmuutos, mutta samalla hän saastuttaa lentelemällä aivan sairaasti. Ei minun kaveripiirissäni kukaan matkustele noin, ei todellakaan.
Ensinnäkin suomessa on vähän asukkaita, kylmä, ja tehtaita. Kokonaisuudessaan co päästöt ovat 10x pienemmät kuin kiinassa, mutta vähän ihmismäärän vuoksi näyttävät paljolta ihmistä kohti. Katsokaa niitä lukuja kokonaisuudessan miten paljon pienemmät ne on verrattuna muihin maihin. Lämmitys on kaikkein suurin päästäjä, sitähän toki kannattaa säästää; kuten on energiatehokkailla taloilla tehtykkin
Itse säästän niin, etten tuhlaa vettä, ruokaa, en shoppaile ylimääräisiä, en tuhlaa myöskään lämmintä vettä ja elämme muutenkin turhia kuluttamatta. En kuitenkaan koe tarvetta vouhkata ilmastoteoista, vaan teen osani, itsestäänselvyytenä.