Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perussuomalaiset: miksi vastustatte perustuloa/tms. yleisturva mallia?

Vierailija
07.04.2019 |

Miksi perustoimeentulon pitää mielestänne olla nyky järjestelmän kaltainen? Perustulo - tai vastaava malli tekisi kaikesta työnteosta, vähäisestäkin, kannattavaa ja vähentäisi paperisotaa ja osa-aikaisten/keikka työläisten yms. taloudellista stressiä.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden luukun perustulo on varmasti hyvä ja halvempi vaihtoehto nykysysteemille. SDP kuitenkin pyrkii sen turvin taas nostamaan veroja. Olen työssäkäyvä sinkku nettomaksaja ja kyllästynyt maksamaan tulonsiirtoja muille. Esim. lapsiperheet ovat nettovoittajia.

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwiTnfjP1b7h…

Hieman ehkä yllättävää, mutta lapsettomat parit saavat eniten tulonsiirtoja ja parit joilla on lapsia, saavat vähiten.

Vierailija
42/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulon ongelmat:

- Ei me voida luoda automaattia, jossa esim. pääomatuloilla tai puolison isolla palkalla elävälle tarjottaisiin tarjottimella ilman mitään vaivannäköä taskurahaa. Tämä etu tulisi myös ihmisille, jotka eivät nyt saa mitään, kun eivät tarvi, eivätkä jaksa nähdä vaivaa.

- Pieni tikistely elannon eteen tekee ihan hyvää. Ymmärrän perustulon hyvät puolet, mutta toisaalta se myös mahdollistaa lusmuilun ja laiskottelun, vapaaehtoisen keikkailun töissä, kun ei ole huolta huomisesta. Kyllä yhteiskunnassa pitää joku potku olla siihenkin, että työssäkäynti ei ole vapaaehtoista ja mitään tukea ei saa vain hengittämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asia ei ole niin yksinkertainen. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja sen millaisena me asiat näemme, ei ole koko totuus. Itse ajattelin vuosikaudet että perustulo on kaikista järkevin vaihtoehto, mutta sitten viisas isäni toi minulle faktoja pöytään ja mielipide muuttui. Se on tulevaisuutta kyllä, mutta vaatii huolellisen mietinnän miten se toteutetaan ja julkinen talous on saatava ensin plussan puolelle. Tässä tilanteessa se ei onnistu. Uskon että se tulee kun aika on oikea. Nyt keskityttävä saamaan ensin muut epäkohdat kuntoon.

Vierailija
44/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perussuomalaisten Tom Packalen sanoo,että tutkimusten mukasn jo vuoden työttömyys johtaa syrjäytymiseen. Ja jo parin tunnin työ ehkäisisi sitä. Persuista myös suurin osa on töissä tai yrittäjiä.

Mitä se syrjäytyminen käytännössä tarkoittaa?

Olenko syrjäytynyt mutta en vain ymmärrä sitä itse?

Olen ollut kauemmin kuin vuoden työttömänä. Peseydyn, vaatteeni ovat siistit, syön järkevästi ja herkuttelenkin joskus, liikun koirien kanssa, minulla on ystäviä ja tuttavia joita tapaan/pidän muuten yhteyttä, käyn filharmoniakonserteissa, taidenäyttelyissä, käyn kansalaisopiston kursseilla, olen kirjaston suurkuluttaja jne jne.

Ja haen toki töitä, olen myös osallistunut (mihinkään johtamattomiin) työttömille järjestetyille kursseille. Eivät avanneet kenellekään ovia mihinkään.

Mutta siis: miten se syrjäytyminen ilmenee?

Siten että menetät otteesi itsenäiseen oman taloutesi hoitamiseen. Sinusta tulee luukulta toiselle kiertävä sosiaalitoimen holhokki. Siitä on vaikea enää nousta hallitsemaan omaa elämääsi.

Milloin tuo tulee tapahtumaan? Kun niin varmasti tiedät. ja hei, juurihan täällä sanottiin että jo vuoden työttömyys aiheuttaa syrjäytymistä eli minun pitäisi nyt olla syrjäytynyt.

Ja oikeastiko pari tuntia työtä kuussa antaa sellaisen taloudellisen turvan että ei tarvitse mitään tukia?

Enkä muuten saa kuin ihan sen 518€/kuussa käteen, mitään asumis- tai toimeentulotukia en ole koskaan saanut. Ja omistan asunnon sekä kesämökin.

Vierailija
45/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden luukun perustulo on varmasti hyvä ja halvempi vaihtoehto nykysysteemille. SDP kuitenkin pyrkii sen turvin taas nostamaan veroja. Olen työssäkäyvä sinkku nettomaksaja ja kyllästynyt maksamaan tulonsiirtoja muille. Esim. lapsiperheet ovat nettovoittajia.

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwiTnfjP1b7h…

Hieman ehkä yllättävää, mutta lapsettomat parit saavat eniten tulonsiirtoja ja parit joilla on lapsia, saavat vähiten.

Omillaan toimeentuleva sinkku ei edelleenkään saa tulonsiirtoja. Sitävastoin maksaa raskaasti veroja muiden elättämisekst. Perustulo lisää byrokratiaa ja maksuja. En halua lisää veroja.

Vierailija
46/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussuomalaisten Tom Packalen sanoo,että tutkimusten mukasn jo vuoden työttömyys johtaa syrjäytymiseen. Ja jo parin tunnin työ ehkäisisi sitä. Persuista myös suurin osa on töissä tai yrittäjiä.

Persuissa on puolueista eniten työttömiä. https://yle.fi/uutiset/3-9528779 "Työttömien osuus on perussuomalaisten jäsenistössä (11 prosenttia) suurin."

Vierailija
47/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kauemmin kuin vuoden työttömänä. Peseydyn, vaatteeni ovat siistit, syön järkevästi ja herkuttelenkin joskus, liikun koirien kanssa, minulla on ystäviä ja tuttavia joita tapaan/pidän muuten yhteyttä, käyn filharmoniakonserteissa, taidenäyttelyissä, käyn kansalaisopiston kursseilla, olen kirjaston suurkuluttaja jne jne.

Ja haen toki töitä, olen myös osallistunut (mihinkään johtamattomiin) työttömille järjestetyille kursseille. Eivät avanneet kenellekään ovia mihinkään.

Syrjäyttmistä on monenlaista. Muuramia esimerkkejä on mm.Taloudellista (joutuu esim.jättäytymään rahan puutteen vuoksu pois menoista joihin muu ystäväpiiri osallistuu), muuttamaan huonommalle alueelle, jossa on vielä heikommat mahdollisuudet työn/ koulutuksen saamiseen, koulutuksellista ( on jäänyt koulutuksen ulkopuolelle, eikä hakeudu mihinkään, Syrjäytyneen voi myös olla vaikea nähdä asioita oman kokemuspiirinsä ulkopuoleta ja muiden kokemina asioina, tai vaikkapa vaikeus hoitaa terveyttään taloudellisen tilanteensa vuoksi.

Usein syrjäytymisen osa-alueet vaikuttavat kovasti toisiinsa ja vaikeuttavat tilannetta.

Miten se syrjäytyminen ilmenee tuon kommentoijan kohdalla, minuakin kiinnostaa.

Esim.ettei näe asiaa laajemmin kuin itsensä kphdalta.

Ööh.. hänhän kysyi nimenomaan kuinka syrjäytyminen ilmenee juuri hänessä, ei mitä se merkitsee yhteiskunnallisesti ajatellen.

Vastaa nyt kuinka hän on syrjäytynyt arkielämässään/elämänhallinnassaan/sosiaalisissa suhteissaan?

Ja muuetn, jos omaa vastaustasi ajattelee niin tosi moni työläinen on sitten srjäytynyt, sen verran kapeaa on katsantokanta.

Sekin on varmasti totta. Ei hänellä tunnu olevan huolta, minkä takuulla tietää itsekin.

Hänellä on rahaa ehkä säästössä edellisestä työstä, elää ansiosidonnaisen / kenties irtisanomisajanpalkan turvin tai vaikka puolison kanssa. Ei ole yksinäinen ja pystyy maksamaan asioista joissa kohtaa ihmisiä. Onnellinen työtön oletettavasti. ja varmaan koulutus taustallaan?

Jos kaikilla olisi noin hyvin, ei syrjäytyneistä keskusteltaisi.

Vierailija
48/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syrjäyttmistä on monenlaista. Muuramia esimerkkejä on mm.Taloudellista (joutuu esim.jättäytymään rahan puutteen vuoksu pois menoista joihin muu ystäväpiiri osallistuu), muuttamaan huonommalle alueelle, jossa on vielä heikommat mahdollisuudet työn/ koulutuksen saamiseen, koulutuksellista ( on jäänyt koulutuksen ulkopuolelle, eikä hakeudu mihinkään, Syrjäytyneen voi myös olla vaikea nähdä asioita oman kokemuspiirinsä ulkopuoleta ja muiden kokemina asioina, tai vaikkapa vaikeus hoitaa terveyttään taloudellisen tilanteensa vuoksi.

Usein syrjäytymisen osa-alueet vaikuttavat kovasti toisiinsa ja vaikeuttavat tilannetta.

"Syrjäytyneen on vaikea nähdä asioita oman kokemuspiirinsä ulkopuolelta aj muiden kokemia asioita".

Onko esim Susanna Koski syrjäytynyt?

Moni työtn omaa kokemusta työelämästä palkansaajana sekä työttömänä tuella elämisestä, mitä se elämä ihan oikeasti on. Mainitsemani henkilö ei tiedä mistään muusta kuin omasta taustastaan eikä häntä edes kiinnosta.

Nyt alkaa jo kuvottaa tämä kauhea työttö ien vähättely ja leimaaminen.

Moni työtön, jopa PITKÄAIKAISTYÖTÖN on ihan tervepäinen ja empaattinen. Moni työssä käyvä ei ole.

Eli eipä yksinkertaisteta asioita ja tehdä virhellisiä tai harhaan johtavia päätelmiä.

Vierailija
49/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persuissa on puolueista eniten työttömiä. https://yle.fi/uutiset/3-9528779 "Työttömien osuus on perussuomalaisten jäsenistössä (11 prosenttia) suurin."

Eli persut valwhtelijoitakin😅 Tuo packalenin vastaus löytyy noin kohdasta 17.30 Nonsensen Vaalispessusta

Vierailija
50/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäkää laskelma että perustulo maksaa valtiolle vähemmän kuin nykymallit niin alan heti kannattaa.

Monta sosiaalitoimen erillistä luukkua ja virkaa voidaan lopettaa. Siitä säästöt.

Suurin etu tulee siitä että taloudellinen toimeliasuus kasvaa, koska perustulo antaa mahdollisuuden yrittää ja työnteko kannattaa aina, eikä synny tilanteita että joutuu liriin koska teki töitä. Nythän työttömällä ei ole varaa ottaa vastaan lyhyttä työtä, koska se sotkee tukien maksatuksen.

Vierailija
51/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei ole varаa.

Tätä en oikein ymmärrä. Miten niin ei ole varaa? Saahan täällä nytkin rahaa, mutta perustulossa byrokratiaa olisi vähemmän. Siinä tutkimuksessakin selvisi, että ihmiset, jotka olivat kokeilussa mukana, olivat tyytyväisempiä vähemmän byrokratian takia. Ahaa, nyt kirjottaessani tajusin, eli meillä ei ole varaa antaa ihmisten olla tyytyväisiä omalla tavallaan.

Taivaastako luulet että ne kymmenet miljardit satavat, joita tuo malli vaatii?

Juurihan tuossa kirjoitin, etten ymmärrä, joten ei sitä minulle tarvitse kertoa. Ihmettelen vain, että mistä ne rahat nyt tulee, kun kuitenkin tulevat.

Vierailija
52/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on elätettävä itsensä TYÖLLÄ!!!

Kaikille ei enää riitä palkkatyötä. Pitääkö heidän menehtyä nälkään?

Ei tarvoyse. Perustulon vastakohta ei oöe sosiaamoturvan lopettaminen

Lueppa uudestaan että mihin kommenttiin oli vastattu.

Vierailija
53/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Syrjäytyneen on vaikea nähdä asioita oman kokemuspiirinsä ulkopuolelta aj muiden kokemia asioita".

Onko esim Susanna Koski syrjäytynyt?

Moni työtn omaa kokemusta työelämästä palkansaajana sekä työttömänä tuella elämisestä, mitä se elämä ihan oikeasti on. Mainitsemani henkilö ei tiedä mistään muusta kuin omasta taustastaan eikä häntä edes kiinnosta.

Nyt alkaa jo kuvottaa tämä kauhea työttö ien vähättely ja leimaaminen.

Moni työtön, jopa PITKÄAIKAISTYÖTÖN on ihan tervepäinen ja empaattinen. Moni työssä käyvä ei ole.

Eli eipä yksinkertaisteta asioita ja tehdä virhellisiä tai harhaan johtavia päätelmiä.

Ihan samalla tavalla monen rikkaan on vaikea nähdä asioita oman kolemusmaailman ulkopuolelta, olet oikeassa.

Mutta myös kouluttamattomuus on asia joka usein syrjäytyneille tuottaa ongelmia. Nykyään esim.työtä on vaikea saada ilman koulutusta. Pitkäaikaiatyöttömyys johtaa pahempaan taloud.ahdinkoon.

Kyselevällä asiat tuntuivat olevan hyvin. työttömyyttä oli takana suht.lyhyt aika, ja hänellä oli käytössään rahaa joka mahdollisti asioihin joissa tavata ihmisiä/saada iloisia kokemuksia ( ehkäistä syrjäytymistä pahentavaa ahdinkoa/masennusta jne)

Vierailija
54/54 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on elätettävä itsensä TYÖLLÄ!!!

Kaikille ei enää riitä palkkatyötä. Pitääkö heidän menehtyä nälkään?

Ei tarvoyse. Perustulon vastakohta ei oöe sosiaamoturvan lopettaminen

Lueppa uudestaan että mihin kommenttiin oli vastattu.

Anteeksi, en hallitse vielä tämän palstan lainaussysteemiä.