Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni aloitti koulun ns. 6-vuotiaana eli vuotta säädettyä aikaisemmin

Vierailija
07.04.2019 |

Haluatko kysyä aiheesta jotain?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kokeneena voin sanoa, että ei ole hyvä idea. Ikään ja koululuokkaan liittyy muutakin kuin vain se koulu, kuten esim ripillepääsyikä. Mä en päässyt samaan aikaan rippileirille luokkakavereiden kanssa ja kyllä se tuntui pahalta. Ja monta muuta samanlaista juttua.. ja kyllä sen olisi ehtinyt suorittaa kunnialla vuotta myöhemminkin aloittaen.

Vierailija
22/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän helmikuun lapsi on vielä päiväkodissa vikaa vuotta. Osaa lukea ja kirjoittaa, laskee yhteen- ja vähennyslaskuja. Myös helpot jako- ja kertolaskut menee. Oppii nopeasti. En usko että eskarissa tai ala-asteella tulee olemaan opittavissa asioissa vaikeaa. Leikkii myös hyvin edellisvuoden lasten kanssa. Tähän mennessä parhaat kaverit olleet edellisvuoden lapsia. Kun se ikäero ei ole oikeasti kovin iso. Tosin leikkii myös samana vuonna syntyneiden ja nuorempienkin kanssa hyvin, sosiaalinen lapsi.

Varmaan pärjäisi nyt ihan hyvin, vaikka hyppäisi vuoden yli. Kuitenkin meistä tuntuu, että siinä veisi vuoden hänen lapsuudestaan, ja ennen kaikkea ei tiedä, millaista murrosiässä sitten olisi. Vielä poika kyseessä, niin voisi olla kurjaa olla se kaikkein nuorin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman kokeneena voin sanoa, että ei ole hyvä idea. Ikään ja koululuokkaan liittyy muutakin kuin vain se koulu, kuten esim ripillepääsyikä. Mä en päässyt samaan aikaan rippileirille luokkakavereiden kanssa ja kyllä se tuntui pahalta. Ja monta muuta samanlaista juttua.. ja kyllä sen olisi ehtinyt suorittaa kunnialla vuotta myöhemminkin aloittaen.

Tuo on yks ongelmakohta. Meillä se ratkesi sillä, että pakanalapsemme ei mene rippikouluun tai vastaavaan. Hän ei ole osoittanut mitään kiinnostusta uskontoja tai yleisemmin filosofiaa kohtaan.

Vierailija
24/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on siinä aloittaako kuusivuotiaana vai ns kuusivuotiaana? Itse olen syntynyt joulukuun lopussa ja aloutin koulun kuusivuotiaana.

Sitä eroa, että ap itse ei ole ruudinkeksijä eikä tajua, että alkuvuodesta syntynyt, vuotta aikaisemmin koulunsa aloittanut 6v, ja loppuvuodesta syntynyt, normaaliin aikaan koulunsa aloittanut 6v ovat saman ikäisiä.😂

T. Itsekin 6v koulun aloittanut.

Vierailija
25/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä halusit että lapsella loppui lapsuus vuotta aikaisemmin? Toki se jatkuu nuo koulussa mutta täysin erilaisena eikä ollenkaan niin vapaana. Hyötyä tuosta kun ei pidemmällä tähtäimellä ole laisinkaan.

Ensinnäkin päätöshän ei tietenkään ollut vain minun. Se oli myös puolisoni päätös ja katsoimme siinä kohtaa, että koulu tarjoaisi lapselle mielekkäämpää tekemistä kuin käydä uudestaan eskaria. Päiväkodissa oli jäänyt eskariin vapaa paikka ja lapsemme pääsi sinne jo 5-vuotiaana. Lisäksi tarvittiin psykologin lausunto ja eskarin lausunto.

Koulu kesti ekalla luokalla vain 4-5 tuntia, jonka jälkeen lapsi oli vapaa leikkimään pihalla kavereidensa kanssa, myös niiden ikätovereidensa, jotka olivat eskarin jälkeen tulleet kotiin. Siellä kun pihalla painalsivat, ei niistä erottanut kuka oli eskarissa, ekalla tai tokalla.

Ei kukaan meistä, me vanhemmat tai lapsi itse, ole kokenut lapsuuden loppuneen liian aikaisin. Eikä ainakaan kouluun menoon.

Ei se eroa mitenkään tavallisesta lapsuudesta. Mulla aikoinaan sama kuin nyt teidän lapsella eikä siitä ollut mitään haittaa/hyötyä.

Vierailija
26/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioluokallani oli tällainen vuotta aikaisemmin aloittanut. Jäi ihan ulkopuoliseksi jutuista, muut kävi autokoulua tämä ei, muut pääsi baareihin, tämä ei. Esim. abiristeilylle ei lähtenyt ollenkaan kun ei olis siellä päässyt mihinkään. 

Mitenkään hänestä ei käynyt ilmi että olisi ollut jotenkin muita fiksumpi, kirjoitti ihan keskinkertaiset paperit.

Vierailija
27/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on siinä aloittaako kuusivuotiaana vai ns kuusivuotiaana? Itse olen syntynyt joulukuun lopussa ja aloutin koulun kuusivuotiaana.

Sitä eroa, että ap itse ei ole ruudinkeksijä eikä tajua, että alkuvuodesta syntynyt, vuotta aikaisemmin koulunsa aloittanut 6v, ja loppuvuodesta syntynyt, normaaliin aikaan koulunsa aloittanut 6v ovat saman ikäisiä.😂

Eihän siinä arkielämässä olekaan mitään eroa. Koulu olisi kuitenkin kuulunut aloittaa vuotta myöhemmin, jolloin olisi todennäköisesti ollut muutaman luokkansa vanhimman lapsen joukossa.

Jostain syystä tämä asia on aina noille loppuvuoden lapsille ja heidän vanhemmilleen vaikeaa tajuta.

Vierailija
28/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta usein kuulee sanottavan kun hommat ei lapselta suju, ettei ole yhtä kypsä kun on loppuvuodesta syntynyt vaikkei se älyllisiin kykyihin edes vaikuta. On tosiasia, että toisilla on enemmän lahjoja kuin toisilla oli sitä sitten syntynyt milloin tahansa.

T. Myös eskarin skipannut

Vierailija
29/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukioluokallani oli tällainen vuotta aikaisemmin aloittanut. Jäi ihan ulkopuoliseksi jutuista, muut kävi autokoulua tämä ei, muut pääsi baareihin, tämä ei. Esim. abiristeilylle ei lähtenyt ollenkaan kun ei olis siellä päässyt mihinkään. 

Mitenkään hänestä ei käynyt ilmi että olisi ollut jotenkin muita fiksumpi, kirjoitti ihan keskinkertaiset paperit.

Tästä muistan omasta nuoruudestani yhden muiston! Ihan lukion alussa joku kymppiluokan kautta lukioon tullut 17-vuotias, tammikuussa syntynyt, puhui autokoulun aloittamisesta. Vieressä marraskuussa syntynyt, vielä 15-vuotias, pyöritteli silmiään. :D

Lukiossa alkaa tulla varianssia muutenkin.

Vierailija
30/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aikoinani aloitin koulun ollessani 6 vuotta.

Vierailija
31/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurperheissä yleisenä tapana kun kotiäiti haluaa päästä helpommalla.

Vierailija
32/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät usein alisuoriutuu, sillä miksi suotta vaivautua kun tasasen hyvää tasoa saa juuri mitään tekemättäkin. Muutenkin nuo kympin hikarit on jotain ihan muuta. Varmaan toki fiksuja, mutta lisäksi kovat tavoitteet, suorittamista, neurooseja tmv. Ja noita "menetyksiä" on turha liioitella, ei nuo mitään elämää suurempia tapahtumia ole.

Vierailija
33/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta usein kuulee sanottavan kun hommat ei lapselta suju, ettei ole yhtä kypsä kun on loppuvuodesta syntynyt vaikkei se älyllisiin kykyihin edes vaikuta. On tosiasia, että toisilla on enemmän lahjoja kuin toisilla oli sitä sitten syntynyt milloin tahansa.

Voi yhyren kerran. Se alkuvuoden lapsi on käytännössä vuoden vanhempi kuin se loppuvuoden lapsi.

Ja se ns vuoden yli loikannut on useimmiten samanikäinen kuin loppuvuodesta syntyneet.

Ei sulla toi äly paljon päätä pakota.

Vierailija
34/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kaikki 3 lastani ovat aloittaneet koulun kuusivuotiaina. Esikoinen aloitti Suomessa, joulukuinen. Kakkonen ulkomailla, oli 6v 6 kk. Kolmas samoin ulkomailla oli 6v 3viikkoa. Nuorin pääsi Suomessa ylioppilaaksi 17-vuotiaana, olisi voinut päästä jopa 16v niin halutessaan.

Heidän elämäänsä koulun aloitusikä/lopetusikä ei ole vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Miksi olisikaan.

Ja nämä liittyivät aloituukseen miten? Joulukuinen, olkoonkin 6-vuotias koulun alkessa, on ihan normi juttu. Sama ilm. sun muillakin lapsilla.

Vierailija
35/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä halusit että lapsella loppui lapsuus vuotta aikaisemmin? Toki se jatkuu nuo koulussa mutta täysin erilaisena eikä ollenkaan niin vapaana. Hyötyä tuosta kun ei pidemmällä tähtäimellä ole laisinkaan.

Miten se lapsuus loppuu? Koulun aloitusko sen lopun määrittelee? Kyllä meidän kohdalla ainakin oli todella oikea ratkaisu. Lapsi nauttii selvästi enemmän, kun saa tyydytettyä tiedonjanonsa. Ei pitänyt eskarivuodesta ollenkaan. Emme ole katuneet kertaakaan päätöstämme.

Ohis

Vierailija
36/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi yhyren kerran. Se alkuvuoden lapsi on käytännössä vuoden vanhempi kuin se loppuvuoden lapsi.

Ja se ns vuoden yli loikannut on useimmiten samanikäinen kuin loppuvuodesta syntyneet.

Ei sulla toi äly paljon päätä pakota.

Kyllä, näin on käytännössä. Mut siihen on syynsä, että se toinen noista tarvitsee useamman ammattilaisen lausunnon tuekseen, kun toinen aloittaa sääntömääräisesti ilman ylimääräistä rumbaa. Siitä tulee se poikkeuksellisuus. Ei varhaistettuja (eikä lykkääviä) päätöksiä tehdä nykyään kuin erittäin painavin perustein.

Ohis

Vierailija
37/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat laittaa lapsensa kuusivuotiaina kouluun. Älyllisesti ne usein pärjääkin, mutta murrosikä saattaa osua eri kohtaan kuin muilla ja siitä seuraa haasteita. Toinen on kiinnostunut leikeistä ja peileistä, toiset kehittyy ja kiinnostuu vastakkaisesta sukupuolesta.

Nykyään ei vaan tuosta noin vaan "laiteta" lapsia nuorempana kouluun. Se vaatii useiden tuntien nepsy-testit, haastattelut ja palaverit. Kokemusta on.

Vierailija
38/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat laittaa lapsensa kuusivuotiaina kouluun. Älyllisesti ne usein pärjääkin, mutta murrosikä saattaa osua eri kohtaan kuin muilla ja siitä seuraa haasteita. Toinen on kiinnostunut leikeistä ja peileistä, toiset kehittyy ja kiinnostuu vastakkaisesta sukupuolesta.

Meinaatko tosiaan, että muilla pamahtaa murrosikä samassa kohdassa ja tällä "vuotta nuoremmalla" (eli oikeesti todennäköisesti vain kuukautta tai korkeintaan muutamaa kuukautta nuoremmalla näihin loppuvuodesta syntyneihin verrattuna) sitten ero on jyrkkä? Mietipä uudestaan.

Vierailija
39/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se lapsuus loppuu? Koulun aloitusko sen lopun määrittelee? Kyllä meidän kohdalla ainakin oli todella oikea ratkaisu. Lapsi nauttii selvästi enemmän, kun saa tyydytettyä tiedonjanonsa. Ei pitänyt eskarivuodesta ollenkaan. Emme ole katuneet kertaakaan päätöstämme.

Ohis

Viina- ja seksikokeilut alkaa vuotta nuorempina, siten lapsuus on näillä yleensä sen vuoden lyhyempi.

Ope

Vierailija
40/63 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen aloitti koulun 5-vuotiaana Englannissa. Suomeen palattuamme meni ikäistensä kanssa samalle luokalle. Pian meille ehdotettiin (ensin opettaja sitten myöhemmin vielä rehtori), että lapsi siirrettäisiin luokka-astetta ylemmäs. Ei kuulemma saanut haasteita ja sosiaalislta taidoiltaan olisi hyvin voitu siirtää.

Emme suostuneet. Nyt tämä nuori on yhdessä Suomen parhaista lukioista, ja toistaiseksi saanut kursseista muutaman ysin, loput arvosanat on kymppejä. Lähtee ulkomaille opiskelemaan, jos pääsee johonkin huippuyliopistoon sisään.

En tiedä miksi olisi kannattanut hypätä luokka-asteen yli. Tuskin siitä olisi tullut mitään etua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme