Lapseni aloitti koulun ns. 6-vuotiaana eli vuotta säädettyä aikaisemmin
Kommentit (63)
Hyvä, pääsee oravanpyörään vuoden aikaisemmin
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka paljon ikää oli kun aloitti koulun? Kuusi vuotta ja montako kuukautta?
6 v ja 5 kk
Mitä ihmeellistä tuossa on, riippuu täysin missä kuussa on syntynyt koska koulu alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, pääsee oravanpyörään vuoden aikaisemmin
Ei sitä tiedä, jos menee vaihto-oppilaaksi tai tulee välivuosi tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on, riippuu täysin missä kuussa on syntynyt koska koulu alkaa.
Siksi siinä oli tarkenteena "vuotta säädettyä aikaisemmin" erotukseksi esim. syyskuun lapsista.
Miksi ihmeessä halusit että lapsella loppui lapsuus vuotta aikaisemmin? Toki se jatkuu nuo koulussa mutta täysin erilaisena eikä ollenkaan niin vapaana. Hyötyä tuosta kun ei pidemmällä tähtäimellä ole laisinkaan.
Mitä eroa on siinä aloittaako kuusivuotiaana vai ns kuusivuotiaana? Itse olen syntynyt joulukuun lopussa ja aloutin koulun kuusivuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä halusit että lapsella loppui lapsuus vuotta aikaisemmin? Toki se jatkuu nuo koulussa mutta täysin erilaisena eikä ollenkaan niin vapaana. Hyötyä tuosta kun ei pidemmällä tähtäimellä ole laisinkaan.
Ensinnäkin päätöshän ei tietenkään ollut vain minun. Se oli myös puolisoni päätös ja katsoimme siinä kohtaa, että koulu tarjoaisi lapselle mielekkäämpää tekemistä kuin käydä uudestaan eskaria. Päiväkodissa oli jäänyt eskariin vapaa paikka ja lapsemme pääsi sinne jo 5-vuotiaana. Lisäksi tarvittiin psykologin lausunto ja eskarin lausunto.
Koulu kesti ekalla luokalla vain 4-5 tuntia, jonka jälkeen lapsi oli vapaa leikkimään pihalla kavereidensa kanssa, myös niiden ikätovereidensa, jotka olivat eskarin jälkeen tulleet kotiin. Siellä kun pihalla painalsivat, ei niistä erottanut kuka oli eskarissa, ekalla tai tokalla.
Ei kukaan meistä, me vanhemmat tai lapsi itse, ole kokenut lapsuuden loppuneen liian aikaisin. Eikä ainakaan kouluun menoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ns 6-vuotias?
Tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että sinä vuonna kun täytti 6.
Eroa oikeisiin kuusivuotiaisiin parhaassa tapauksessa muutama päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on siinä aloittaako kuusivuotiaana vai ns kuusivuotiaana? Itse olen syntynyt joulukuun lopussa ja aloutin koulun kuusivuotiaana.
Lähinnä ilmoittautumismenetelmä. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna kun täyttää 7 ja jos haluaa aloittaa sen sinä vuonna kun täyttää 6, tarvitsee käydä psykologin arviossa koulukypsyyttä varten omalla kustannuksella. Jos mietitään lykkäyksen tarvetta, että koulu alkaisikin vasta sinä vuonna kun täyttää 8, tarvitaan yhtä lailla psykologin lausunto, mutta sen saa yhteiskunnan kustantamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ilmoittautumismenetelmä. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna kun täyttää 7 ja jos haluaa aloittaa sen sinä vuonna kun täyttää 6, tarvitsee käydä psykologin arviossa koulukypsyyttä varten omalla kustannuksella. Jos mietitään lykkäyksen tarvetta, että koulu alkaisikin vasta sinä vuonna kun täyttää 8, tarvitaan yhtä lailla psykologin lausunto, mutta sen saa yhteiskunnan kustantamana.
Ei tarvita. Mun loppuvuoden lapsi meni ns vuotta myöhemmin ja se oli ihan ilmoitusasia.
Vierailija kirjoitti:
Eroa oikeisiin kuusivuotiaisiin parhaassa tapauksessa muutama päivä.
Joihinkin on, joihinkin aika paljon enemmän.
En ole itse kokenut eroa merkitykselliseksi, eikä lastakaan ole koskaan haitannut olevansa luokkansa nuorin.
Et siis jaksanut katsoa pentuasi kotona, niin pistit kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Et siis jaksanut katsoa pentuasi kotona, niin pistit kouluun.
Enemmän aikaahan eskarissa olisi saanut viettää! Aamusta iltaan, jos olisi ottanut päivähoidon siihen kylkeen.
Mutta on totta, että todennäköisesti pääsen hänestä vuotta aikaisemmin eroon lukion jälkeen. ;)
Monet vanhemmat laittaa lapsensa kuusivuotiaina kouluun. Älyllisesti ne usein pärjääkin, mutta murrosikä saattaa osua eri kohtaan kuin muilla ja siitä seuraa haasteita. Toinen on kiinnostunut leikeistä ja peileistä, toiset kehittyy ja kiinnostuu vastakkaisesta sukupuolesta.
Minun kaikki 3 lastani ovat aloittaneet koulun kuusivuotiaina. Esikoinen aloitti Suomessa, joulukuinen. Kakkonen ulkomailla, oli 6v 6 kk. Kolmas samoin ulkomailla oli 6v 3viikkoa. Nuorin pääsi Suomessa ylioppilaaksi 17-vuotiaana, olisi voinut päästä jopa 16v niin halutessaan.
Heidän elämäänsä koulun aloitusikä/lopetusikä ei ole vaikuttanut suuntaan tai toiseen. Miksi olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhemmat laittaa lapsensa kuusivuotiaina kouluun. Älyllisesti ne usein pärjääkin, mutta murrosikä saattaa osua eri kohtaan kuin muilla ja siitä seuraa haasteita. Toinen on kiinnostunut leikeistä ja peileistä, toiset kehittyy ja kiinnostuu vastakkaisesta sukupuolesta.
Se oli riskinä. Lapsi - tai nuori - on jo 8. luokalla ja tiedämme, että tämä riski ei realisoitunut.
Katsotaan sitten kun luokkakaverit pääsevät baariin ja hän ei.
Siis kuinka paljon ikää oli kun aloitti koulun? Kuusi vuotta ja montako kuukautta?