Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
181/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni opiskelija varastaa vessapaperia julkisista vessoista, mutta bilettämiseen on varaa.

Nuo ilman ruokaa jäämiset on vähän omaa avuttomuutta, miten ihmeessä ei ole varaa pitää kaapissa aina jauhoja ja öljyä, varmasti löytyy yksi palautuspullo, jolla saa hiivan. Ja sitten onkin lämpimiä sämpylöitä.

Hirveästi kauhistellaan sellaista elämää, joka esim opiskellessa oli aika yleistäkin. Kuitenkin useimmilla opiskeluaika oli hyvää aikaa, kun sitä muistelee jälkeenpäin.

Aika monella on paljon mielenterveysongelmia opiskeluaikana, joten on melko kyseenalaista onko se nyt niin hyvää aikaa. Jos ihminen on köyhyyden takia kovin ahdistunut, niin toimintakyky ei ole paras mahdollinen. Silloin voi tulla helposti jotain ylilyöntejä. Köyhyys ei ole vain rahan puutetta, siihen liittyy vahvasti myös toivottomuuden tunteita.

Höpö höpö, jos on mt-ongelmia ja siitä näyttää lääkärintodistus, ei edes tarvitse mennä töihin vaan saa sossusta minimitoimeentulon (siinä kun terve opiskelija joko ottaa lainaa tai menee töihin saadakseen saman tulotaosn). On faktaa, ystävälläni oli diagnoosi paniikkihäiriöstä, ja hän olikin toimeentulotuen piirissä, toisin kun me muut, jotka olimme parina iltana viikossa kassalla tai paistamassa hampurilaisia.

Ja mikä ihmeen köyhyydestä ahdistunut on opiskeleva työssäkäyvä? On hän toki köyhä jos vertaa vaikka keski-ikäiseen työssäkäyvään mutta niin ovat melkein kaikki muutkin siinä ympärillä,  mistä vetää tuon ahdistuksen ja toivottomuuden?

Ymmärrän toivottomuuden jos ei esim saa töitä tai on kroonisesti sairas, mutta miksi maailmassa tavallinen opiskelija olisi toivoton? Opiskellessa nyt tuntuu siltä että koko maailma on auki ja kaikki mahdollista, työelämän realiteetit selviää sitten myöhemmin.

Vai onko tämänkin taas joku k-miesjuttu, malliin y-hyyy kun ei saa naista, niin ei tee mitään?

Vierailija
182/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ja avokin tulot ovat yhteensä 1800 e li n. 900 e per henki, vuokra vajaa 900 e.

Ja hienosti pärjätään! 😊

Eli todellakin tämä ketju taitaa olla täynnä tarinoita tilapäisestä rahapulasta vai onko tämä ollut jatkuvaa? Millaiset tulot?

Mitä sairauksia teillä on? Niiden kulut voivat pistää paletin aika sekaisin. Ja miten pitkään olette noin eläneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa parhaimmat ruuansäästövinkit? Mikä on edullista ruokaa, josta riittää pitkään perheelle?

Tuosta kannattaa tehdä oma ketju, jolleivät melko tuoreet aikaisemmat riitä. Tähän ketjuun ei tarvita enää yhtään kaikkitietävää ja holhoavaa viisastelijaa pätemään ja kertomaan, että kaikiltahan aina löytyy jauhoja ja öljyä kaapista.

Vierailija
184/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te ymmärrätte, että kaikki eivät saa noita työttömyyskorvauksia, toimeentulotukia ja asumistukia? 

Ne ihmiset jotka eivät saa jotakuta edellämainituista, saavat palkkatuloa.

Olet väärässä. Itse en saanut virkailijoiden virheen takia 3 kuukauteen mitään tukia, vaikka olin työtön ja niihin oikeutettu. Oikaiseminen kesti noin kauan, koska kaikista lähettämistäni selvityksistä huolimatta virhe toistettiin useita kertoja. Kyseessä oli sukulaisen yritys, joka täysin eri alaa kuin omani, ja joka työllisti hädintuskin tämän sukulaiseni. En ollut koskaan ollut missään tekemisissä tämän yrityksen kanssa, mutta valmistumisen jälkeen tipahdin ilman tukia, koska sitä kuitenkin te-virkailija useaan kertaan selvityksistä huolimatta epäili.

Vierailija
185/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni opiskelija varastaa vessapaperia julkisista vessoista, mutta bilettämiseen on varaa.

Nuo ilman ruokaa jäämiset on vähän omaa avuttomuutta, miten ihmeessä ei ole varaa pitää kaapissa aina jauhoja ja öljyä, varmasti löytyy yksi palautuspullo, jolla saa hiivan. Ja sitten onkin lämpimiä sämpylöitä.

Hirveästi kauhistellaan sellaista elämää, joka esim opiskellessa oli aika yleistäkin. Kuitenkin useimmilla opiskeluaika oli hyvää aikaa, kun sitä muistelee jälkeenpäin.

Aika monella on paljon mielenterveysongelmia opiskeluaikana, joten on melko kyseenalaista onko se nyt niin hyvää aikaa. Jos ihminen on köyhyyden takia kovin ahdistunut, niin toimintakyky ei ole paras mahdollinen. Silloin voi tulla helposti jotain ylilyöntejä. Köyhyys ei ole vain rahan puutetta, siihen liittyy vahvasti myös toivottomuuden tunteita.

Höpö höpö, jos on mt-ongelmia ja siitä näyttää lääkärintodistus, ei edes tarvitse mennä töihin vaan saa sossusta minimitoimeentulon (siinä kun terve opiskelija joko ottaa lainaa tai menee töihin saadakseen saman tulotaosn). On faktaa, ystävälläni oli diagnoosi paniikkihäiriöstä, ja hän olikin toimeentulotuen piirissä, toisin kun me muut, jotka olimme parina iltana viikossa kassalla tai paistamassa hampurilaisia.

Ja mikä ihmeen köyhyydestä ahdistunut on opiskeleva työssäkäyvä? On hän toki köyhä jos vertaa vaikka keski-ikäiseen työssäkäyvään mutta niin ovat melkein kaikki muutkin siinä ympärillä,  mistä vetää tuon ahdistuksen ja toivottomuuden?

Ymmärrän toivottomuuden jos ei esim saa töitä tai on kroonisesti sairas, mutta miksi maailmassa tavallinen opiskelija olisi toivoton? Opiskellessa nyt tuntuu siltä että koko maailma on auki ja kaikki mahdollista, työelämän realiteetit selviää sitten myöhemmin.

Vai onko tämänkin taas joku k-miesjuttu, malliin y-hyyy kun ei saa naista, niin ei tee mitään?

Täyttä paskaa. Opiskelija pääsee toimeentulotuen piiriin ainoastaan silloin, jos ei saa opintotukea.

Vierailija
186/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun oli ihan pakko kroonisesti sydämettömien parempien ihmisten pesiytyä. Menkää ny v**tuun täältä sönköttämästä "miksi ostit viimeisellä roposellasi perunaa etkä kaurahiutaleita, oma vika" ja puuta roskaa. Täällä ihmiset puhuvat siitä, kuinka ovat nähneet nälkää ja te tulette jeesustelemaan. Saitteko pieneen rusinasieluunne voimakkaan olon? Tästäkö te vedätte kiksejä, kaikkein köyhimmille ja toivottomimmille pätemisistä? Meinaan kertoo teistä aika paljon.

Nälän jälkeen kaameinta on se toivottomuuden ja hylätyksitulemisen tunne. Näin olen kuullut, en ole itse koskaan ollut köyhä, mutta en siltikään ole oikeutettu pätemään kellekään jollain idioottimaisella "neuvoilla" ja oman olkapään taputtelulla. Olette tekopyhiä, joten painakaa päänne hankeen ja hävetkää.

Huomaa ettet ole koskaan ollut köyhä, siksi luulet noita vessapaperijuttuja tai sämpylöiden itse leipomisia suuriksikin tragedioiksi. Kun muille ne ovat ihan normaalia opiskelijaelämää, joka kestää aikansa, ja sitten valmistutaan hyvään ammattiin, eikä enää olla köyhiä.

Just sun kaltaiset tekee karhunpalveluksen köyhille, kun antaa ymmärtää että hyvä elintaso on jokaisen perusoikeus jokaisessa elämäntilanteessa, ja että pitää olla kamalan onneton, jos joutuu joskus ihan leipomaan itse ne sämpylänsä sen sijaan että istuskelisi kahvilassa.

Vierailija
187/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko nämä köyhyyskokemuksia? Pikemminkin rahattomuuskokemuksia, vieläpä tilapäisiä. Todellinen köyhyys on sitä, että vuosikausiin - eikä tulevaisuudessa ole muutosta - elää selviämisen äärirajoilla. Vuokra, sähkö, vesi, ruoka. Mihinkään muuhun ei ole varaa.

Rahattomuus on eri asia. Suomessa köyhyys on sata kertaa erilaisempaa kuin monessa muussa maassa, missä turvaverkostoa ei ole . Eikä viikon, parin päästä tilille tulevaa sosiaaliturvaa.

Tiedän, mitä on olla rahaton. Oma rahattomuuskokemus on sitä, että jättää syömättä että ruoka riittäisi lapsille. Antaa omat vaatteensa käyttöön kasvaville teineille (ja ne jopa kelpasivat). Silmälaseja ei voi vaihtaa, vaikka nykyisillä ei näe. Viisi euroa - ja kaali-peruna-porkkana -keittoa iso kattilallinen useita päiviä. Jne.

Jaa. Että jos joskus on vuodenkin pätkä oman terveyden uhalla pihistelty ruuasta, jouduttu pidemmän aikaa varastelemaan jopa wc-paperia, kerjätty ihan arkisia ruokatarpeita ja käyttötavaroita kavereilta yms. niin ei olla köyhiä? Vai onko tuo sun "mä en syönyt että lapset sais ruokaa" jotenkin niin paljon jalompaa kuin "mä en syönyt kun tilillä ei ollut viikkoihin rahaa"?

Vierailija
188/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun oli ihan pakko kroonisesti sydämettömien parempien ihmisten pesiytyä. Menkää ny v**tuun täältä sönköttämästä "miksi ostit viimeisellä roposellasi perunaa etkä kaurahiutaleita, oma vika" ja puuta roskaa. Täällä ihmiset puhuvat siitä, kuinka ovat nähneet nälkää ja te tulette jeesustelemaan. Saitteko pieneen rusinasieluunne voimakkaan olon? Tästäkö te vedätte kiksejä, kaikkein köyhimmille ja toivottomimmille pätemisistä? Meinaan kertoo teistä aika paljon.

Nälän jälkeen kaameinta on se toivottomuuden ja hylätyksitulemisen tunne. Näin olen kuullut, en ole itse koskaan ollut köyhä, mutta en siltikään ole oikeutettu pätemään kellekään jollain idioottimaisella "neuvoilla" ja oman olkapään taputtelulla. Olette tekopyhiä, joten painakaa päänne hankeen ja hävetkää.

Huomaa ettet ole koskaan ollut köyhä, siksi luulet noita vessapaperijuttuja tai sämpylöiden itse leipomisia suuriksikin tragedioiksi. Kun muille ne ovat ihan normaalia opiskelijaelämää, joka kestää aikansa, ja sitten valmistutaan hyvään ammattiin, eikä enää olla köyhiä.

Just sun kaltaiset tekee karhunpalveluksen köyhille, kun antaa ymmärtää että hyvä elintaso on jokaisen perusoikeus jokaisessa elämäntilanteessa, ja että pitää olla kamalan onneton, jos joutuu joskus ihan leipomaan itse ne sämpylänsä sen sijaan että istuskelisi kahvilassa.

Mihin hyvään ammattiin nykyään valmistutaan, eikä enää olla köyhiä? Trolli, kaikista opiskelijoista ei tule valmistuttuaan lääkäreitä. Monella köyhyys jatkuu opintojen jälkeenkin.

Vierailija
189/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä taas yleistä, useimmilla opiskelijoilla ei ole todellakaan rahaa bilettämiseen.

Ne kotivarat on kuule varmaan syöty. Ei kannattaisi puhua aiheesta, kun sinulla ei selvästi ole kokemusta köyhyydestä.

Vierailija
190/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin leipäjonossa, muuten ei meillä olisi mitään syötävää. Nyt olen töissä, mutta köyhyys jatkuu. Palkasta menee laskuihin 85%.

Vierailija
191/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkin "Sinccis" eilisiltaiset haistattelut ovat sentään kadonneet, kun ilmoitin niistä neljä asiattomiksi sillä perusteella, että niissä halvennetaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. En tiedä, annetaanko tällä palstalla banneja, mutta tuo ihminen ansaitsisi sellaisen muutamaksi viikoksi.

Vierailija
192/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hyvään ammattiin nykyään valmistutaan, eikä enää olla köyhiä? Trolli, kaikista opiskelijoista ei tule valmistuttuaan lääkäreitä. Monella köyhyys jatkuu opintojen jälkeenkin.

Vaikka mihin, jos ei pää riitä yliopistoon ryhtyy putkimieheksi, ja  ihan sairaanhoitajakin saa kohtuullisen tulotason (tosin pitää tehdä vuorotyötä).

Vaikka tietysti joidenkin mielestä pitää olla vähintään miljonääri, ennen kuin elämä on elämisen arvoista. Omapa on tyhmyytensä.

Vierailija
193/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli pieniä, niin oltiin vuosi ilman astianpesukonetta kun ei ollut rahaa ostaa uutta, olen ottanut pikavippejä että sain ruokaa lasten ollessa pieniä, ei ollut varaa ostaa asiallisia vaatteita jne. Lukemattomia kertoja joutunut kaupassa laskemaan ostoksia ja miettimään riittääkö tilin saldo ja joskus käynyt niin ettei mennytkään läpi, se häpeän tunne oli jotain järkyttävää. Nykyään ollaan hyvätuloisia ja lapset jo isompia, mutta kyllä sen muistaa mimmosta se oli.

Vierailija
194/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mihin, jos ei pää riitä yliopistoon ryhtyy putkimieheksi, ja  ihan sairaanhoitajakin saa kohtuullisen tulotason (tosin pitää tehdä vuorotyötä).

Vaikka tietysti joidenkin mielestä pitää olla vähintään miljonääri, ennen kuin elämä on elämisen arvoista. Omapa on tyhmyytensä.

Miten koet yhteiskunnan toimivan, jos ihmiset suostuvat opiskelemaan ainoastaan lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi ja putkimiehiksi?

Vierailija
195/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus opiskeluaikoina oli rahat loppu ja piti pari päivää selvitä, kaapissa jauhoja, öljyä ja suolaa, hiiva uupui. Kaveri oli jättänyt kaksi kaljaa jääkaappiini joten join ne että sain panttirahoilla hiivan ja sen jälkeen tein sämpylöitä. :D

Vierailija
196/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä on joskus opiskeluaikoina ollut tiukkaa, mutta tämä ketju on taas muistuttanut, että todellisesta köyhyydestä minulla ei ole mitään kokemusta.

Vierailija
197/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisinpa niin, että todellakin kannattaa alkaa putkimieheksi tai sähkömieheksi. Jos lähtee yliopistoon niin selkeä ammatti kuten sossu, lääkäri tai juristi. Yhden humanistisen tutkinnon suorittaneena voin  sanoa, että suurin osa humanisteista joutuu todellakin  pienituloisiin töihin jos töitä ylipäänsä edes saa. Innolla hihkuen putkimiehen liksa kelpais ja omasta tuttavapiiristäni onkin nyt kaksi humanistia amiksessa opiskelemassa ja sitä harkitsen itsekin. Kun nuoruuden jälkeen häipyy se huuma siitä akateemisuudesta ja tajuaa mitä paskaa sekin lopulta on, ei ole töitä ja tutkijat joutuvat jatkuvasti taistelemaan apurahoista ja ne ovat pieniä. Aina löytyy fiksumpia ja  rahan takia sitä töitäkin lopulta tekee, niin alkaa maistua kunnon palkkatyöt ihan eri tavoin. Ihan sama rassaako putkia vai onko jossain kolmannen sektorin projektityössä muka ns. aivotyössä. Putkimiehillä sentäs töitä riittää ja varma palkka mikä ei edes ole huono .

Vierailija
198/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lapsiperheen äiti! En sano, että olisin köydä, mutta hyvin pienituloinen. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Hiustenpesun suhteen olen ertyisen tyytyväinen, sillä kalliita shampoita en ole enää pariin vuoteen ostanut. "Shampoona" käytän ruisjauhoja. Itselläni on pitkät hiukset, joten hieman vajaa desi (tai 0,5dl) ruisjauhoja ja litra vettä, niin saan hiukset puhtaaksi. Ja itseasiassa hiukset voivat erityisen hyvin ja näyttää tuuheilta. 

Ruoan pyrin tekemään mahdollisimman terveellisesti, mutta kuitenkin edullisesti.

Vierailija
199/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on ikävää ja surullista ja tullut ikävän tutuksi.

Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.

Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole. 

Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.

Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne. 

Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.

Olen sairauslomalla mutta evätty kuntoutustuki, siksipä peruspäivärahalla joka aktiivimallileikkurin jälkeen 500 euroa. Asumistuki 406 euroa. Vuokra 665 euroa, käteen jää 200 ja risat. Siitä pitää maksaa kaikki laskut, esim. sähkö 35 euroa, puhelin ja netti 20 euroa(netistä olen luopumassa nyt kun sopimuskausi päättyy), lääkkeet ja haavanhoitoaineet 30 euroa, vakuutuslaskut, fysioterapialaskut ja kyllähän noita laskuja kertyy.

Toimeentulotukea en saa sillä olen osallinen jakamattomaan kuolinpesään joka käsittää lapsuuskotini. Toinen vanhempani asuu siinä leskenoikeudella eli sitä en voi myydä.

Minulla oli myös nuoruudessa jakso jolloin olin sairas ja työtön enkä päässyt opiskelemaan enkä sairauden vuoksi töihin ja tulot 0 euroa kun en jaksanut pitää puoliani. En saanut myöskään asumistukea juurikaan tuon jakamattoman kuolinpesän vuoksi. Nyt tuo laki on onneksi muuttunut ja saan asumistukea.

Toivottavasti te ihmiset äänestätte sellaisia kansanedustajia jotka eivät rankaise sairaita ja työttömiä. Että olisi mahdollisuus tehdä oman kuntonsa mukaista työtä ilman että rangaistaisiin, että voisi tehdä pienimuotoisesti työtä yrittäjänä tai opiskella ilman että tulee karensseja ja rankaisuja eikä olisi pelkoa että menettää työttömyysturvan.

Vierailija
200/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran yli viikon lähes syömättä. Ei ollut ketään keneltä enää lainata rahaa. Myöskään leipäjonoja tms ei paikkakunnalla ollut.

Ruokakaapeissa oli tasan vain ja ainoastaan pari pussia makaroonia ja jääkaapissa paketti rasvaa.

Keittelin sitten välillä vähän makaroonia johon laitoin voita päälle, kun nälkä oli riittävän kova:(

Seuraava rahapäivä oli kyllä onnellinen, kun sain haettua ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan