Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
201/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni opiskelija varastaa vessapaperia julkisista vessoista, mutta bilettämiseen on varaa.

Nuo ilman ruokaa jäämiset on vähän omaa avuttomuutta, miten ihmeessä ei ole varaa pitää kaapissa aina jauhoja ja öljyä, varmasti löytyy yksi palautuspullo, jolla saa hiivan. Ja sitten onkin lämpimiä sämpylöitä.

Hirveästi kauhistellaan sellaista elämää, joka esim opiskellessa oli aika yleistäkin. Kuitenkin useimmilla opiskeluaika oli hyvää aikaa, kun sitä muistelee jälkeenpäin.

Äläpä taas yleistä, useimmilla opiskelijoilla ei ole todellakaan rahaa bilettämiseen.

Ne kotivarat on kuule varmaan syöty. Ei kannattaisi puhua aiheesta, kun sinulla ei selvästi ole kokemusta köyhyydestä.

Hah hah, minä opiskelin yliopistotutkinnon ilman senttiäkään kotoa, ja en tiedä köyhyydestä mitään? Kuka sitten tietää enemmän, sekö jolla on toimeentulotuen piikki auki ja paljon suuremmat tulot kuin opiskelijalla?

Useimmat opiskelijat kyllä bilettävät, saa olla aika elämästä erkaantunut ellei ole huomannut. Toki biletetään halvalla, mutta ei se haittaa, siinä vaiheessa on tärkeintä se porukka, ei se että pitäisi päästä kalleimpaan ravintolaan.

Juuri nämä tavallisen elämän kauhistelijat tekee hallaa köyhille, annetaan ymmärtää että oikeasti elämä on suunnilleen pilalla, jos joutuu leipomaan omat sämpylänsä. Sitten köyhä velkaantuu tyhmästi, usein näyttääkseen muille ettei ole köyhä (vaikka on). Sitten onkin elämä solmussa ja mt-ongelmia.

Opiskelija-aikana oli ihan tavallista että viimeiset päivät ennen opintuen tuloa oli ruoka vähissä, ja sämpylät leivottiin itse. Ei siinä ole mitään säälittelyn syytä, pysyipä helpommin hoikkana ja sitten kun rahaa oli, osasi sitä arvostaa. Huumorilla muistelen miten vähän jokainen vei vessapaperia koulusta kotiin (ei toki koko rullaa, vaan vähän kerrallaan), jälkikäteen tuollainen lähinnä huvittaa. Koska kyllä samana vuonna oli varaa käydä useissakin opiskelijabileissä, eli valinnastahan tuossa on kyse.

Vierailija
202/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on ikävää ja surullista ja tullut ikävän tutuksi.

Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.

Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole. 

Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.

Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne. 

Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.

Olen sairauslomalla mutta evätty kuntoutustuki, siksipä peruspäivärahalla joka aktiivimallileikkurin jälkeen 500 euroa. Asumistuki 406 euroa. Vuokra 665 euroa, käteen jää 200 ja risat. Siitä pitää maksaa kaikki laskut, esim. sähkö 35 euroa, puhelin ja netti 20 euroa(netistä olen luopumassa nyt kun sopimuskausi päättyy), lääkkeet ja haavanhoitoaineet 30 euroa, vakuutuslaskut, fysioterapialaskut ja kyllähän noita laskuja kertyy.

Toimeentulotukea en saa sillä olen osallinen jakamattomaan kuolinpesään joka käsittää lapsuuskotini. Toinen vanhempani asuu siinä leskenoikeudella eli sitä en voi myydä.

Minulla oli myös nuoruudessa jakso jolloin olin sairas ja työtön enkä päässyt opiskelemaan enkä sairauden vuoksi töihin ja tulot 0 euroa kun en jaksanut pitää puoliani. En saanut myöskään asumistukea juurikaan tuon jakamattoman kuolinpesän vuoksi. Nyt tuo laki on onneksi muuttunut ja saan asumistukea.

Toivottavasti te ihmiset äänestätte sellaisia kansanedustajia jotka eivät rankaise sairaita ja työttömiä. Että olisi mahdollisuus tehdä oman kuntonsa mukaista työtä ilman että rangaistaisiin, että voisi tehdä pienimuotoisesti työtä yrittäjänä tai opiskella ilman että tulee karensseja ja rankaisuja eikä olisi pelkoa että menettää työttömyysturvan.

Äläppäs jauha kakkaa, menet reilusti keskustelemaan Kelaan tuosta toimeentulotuesta, varmasti myöntävät sitä sinulle, kuten myös minulle ja olen myös samassa tilanteessa tuossa kuolinpesäasiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy, ei saa tukea kun on omaisuutta? Jakakaa se kuolinpesä, niin ei ole köyhä. Oma valinta pitää jotakin omaisuutta, jonka lämmitys ja hoito maksaa koko ajan.

Vai menisikö se niin, että kun on tuo iso purjevene josta en raaski luopua, niin muut maksakoon ruokani? Haloo.

Vierailija
204/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: Toimeentulotukea en saa sillä olen osallinen jakamattomaan kuolinpesään joka käsittää lapsuuskotini. Toinen vanhempani asuu siinä leskenoikeudella eli sitä en voi myydä.

Haepa uudelleen sitä toimeentulotukea. En ole ennen kuullut että jakamaton kuolinpesä voisi sen saamiseen vaikuttaa mitenkään. Jos mahdollista niin järjestä laskusi niin että niitä osuu useampi samalle kuukaudelle maksettavaksi, jolloin toimeentuloa jää maksettavaksi ja voit saada myös maksusitoumuksen apteekkiin.

Vierailija
205/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni opiskelija varastaa vessapaperia julkisista vessoista, mutta bilettämiseen on varaa.

Nuo ilman ruokaa jäämiset on vähän omaa avuttomuutta, miten ihmeessä ei ole varaa pitää kaapissa aina jauhoja ja öljyä, varmasti löytyy yksi palautuspullo, jolla saa hiivan. Ja sitten onkin lämpimiä sämpylöitä.

Hirveästi kauhistellaan sellaista elämää, joka esim opiskellessa oli aika yleistäkin. Kuitenkin useimmilla opiskeluaika oli hyvää aikaa, kun sitä muistelee jälkeenpäin.

Äläpä taas yleistä, useimmilla opiskelijoilla ei ole todellakaan rahaa bilettämiseen.

Ne kotivarat on kuule varmaan syöty. Ei kannattaisi puhua aiheesta, kun sinulla ei selvästi ole kokemusta köyhyydestä.

Hah hah, minä opiskelin yliopistotutkinnon ilman senttiäkään kotoa, ja en tiedä köyhyydestä mitään? Kuka sitten tietää enemmän, sekö jolla on toimeentulotuen piikki auki ja paljon suuremmat tulot kuin opiskelijalla?

Useimmat opiskelijat kyllä bilettävät, saa olla aika elämästä erkaantunut ellei ole huomannut. Toki biletetään halvalla, mutta ei se haittaa, siinä vaiheessa on tärkeintä se porukka, ei se että pitäisi päästä kalleimpaan ravintolaan.

Juuri nämä tavallisen elämän kauhistelijat tekee hallaa köyhille, annetaan ymmärtää että oikeasti elämä on suunnilleen pilalla, jos joutuu leipomaan omat sämpylänsä. Sitten köyhä velkaantuu tyhmästi, usein näyttääkseen muille ettei ole köyhä (vaikka on). Sitten onkin elämä solmussa ja mt-ongelmia.

Opiskelija-aikana oli ihan tavallista että viimeiset päivät ennen opintuen tuloa oli ruoka vähissä, ja sämpylät leivottiin itse. Ei siinä ole mitään säälittelyn syytä, pysyipä helpommin hoikkana ja sitten kun rahaa oli, osasi sitä arvostaa. Huumorilla muistelen miten vähän jokainen vei vessapaperia koulusta kotiin (ei toki koko rullaa, vaan vähän kerrallaan), jälkikäteen tuollainen lähinnä huvittaa. Koska kyllä samana vuonna oli varaa käydä useissakin opiskelijabileissä, eli valinnastahan tuossa on kyse.

Euron hanat oli se juttu mikä opiskellessa mahdollisti bilettämisen. Väitän että aika moni on näitä hyödyntänyt. ;)

Vierailija
206/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen opiskelijaelämä oli et join, poltin röökiä ja join myös kahvia. Kyllä oli paska olo. Ruokaa jos söin niin jotain nakkeja ja ranskalaisia. Ou Jee!

Vierailija
207/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on ikävää ja surullista ja tullut ikävän tutuksi.

Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.

Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole. 

Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.

Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne. 

Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.

Olet käsittämättömän tyhmä. Joku tuolla jo kertoikin, että sahaat omaa oksaa.

Sun logiikalla pankkiirikin vinkuisi kuinka on liian iso palkka ja siinä olisi mistä ottaa palkasta / pienentää palkkaa.

Sun tyhmän ja viisaan pankkiirin ero on se, että pankkiiri pitäisi päänsä kiinni, sinä et.

Koska jos jos ei pidä päätään kiinni, niin palkka tippuu!

Sun mielestä ne 1km leipäjolaisetkin on varmaan ihan turhaan siellä jonossa, kun "miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken"!

Voi pyhä yksinkertaisuus!

Ja itse olen ihan hyvin toimeen tuleva. Mutta ajattelen näitä oikeasti köyhiä, en oikeasti t y h m i ä.

Vierailija
208/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsiperheen äiti! En sano, että olisin köydä, mutta hyvin pienituloinen. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Hiustenpesun suhteen olen ertyisen tyytyväinen, sillä kalliita shampoita en ole enää pariin vuoteen ostanut. "Shampoona" käytän ruisjauhoja. Itselläni on pitkät hiukset, joten hieman vajaa desi (tai 0,5dl) ruisjauhoja ja litra vettä, niin saan hiukset puhtaaksi. Ja itseasiassa hiukset voivat erityisen hyvin ja näyttää tuuheilta. 

Ruoan pyrin tekemään mahdollisimman terveellisesti, mutta kuitenkin edullisesti.

En tiedä tuleeko tuo ruisjauho halvemmaksi kuin esim. Lidlin 1 e shampoo.

Vierailija
209/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun oli ihan pakko kroonisesti sydämettömien parempien ihmisten pesiytyä. Menkää ny v**tuun täältä sönköttämästä "miksi ostit viimeisellä roposellasi perunaa etkä kaurahiutaleita, oma vika" ja puuta roskaa. Täällä ihmiset puhuvat siitä, kuinka ovat nähneet nälkää ja te tulette jeesustelemaan. Saitteko pieneen rusinasieluunne voimakkaan olon? Tästäkö te vedätte kiksejä, kaikkein köyhimmille ja toivottomimmille pätemisistä? Meinaan kertoo teistä aika paljon.

Nälän jälkeen kaameinta on se toivottomuuden ja hylätyksitulemisen tunne. Näin olen kuullut, en ole itse koskaan ollut köyhä, mutta en siltikään ole oikeutettu pätemään kellekään jollain idioottimaisella "neuvoilla" ja oman olkapään taputtelulla. Olette tekopyhiä, joten painakaa päänne hankeen ja hävetkää.

Huomaa ettet ole koskaan ollut köyhä, siksi luulet noita vessapaperijuttuja tai sämpylöiden itse leipomisia suuriksikin tragedioiksi. Kun muille ne ovat ihan normaalia opiskelijaelämää, joka kestää aikansa, ja sitten valmistutaan hyvään ammattiin, eikä enää olla köyhiä.

Just sun kaltaiset tekee karhunpalveluksen köyhille, kun antaa ymmärtää että hyvä elintaso on jokaisen perusoikeus jokaisessa elämäntilanteessa, ja että pitää olla kamalan onneton, jos joutuu joskus ihan leipomaan itse ne sämpylänsä sen sijaan että istuskelisi kahvilassa.

Teet oletuksia. Sämpylöiden leipominen ei ole tragedia. Opiskelu vähillä rahoilla ei ole tragedia. Se on, että on esim. sairas ja tuloton ja joutuu valitsemaan maksaako vuokran ajallaan vai ainekset niihin sämpylöihin vuosi vuoden jälkeen ilman toivoa paremmasta. Miten kehtaat puhua kahviloissa istuskelusta ketjussa jossa kerrotaan millaista on elää talvi ilman talvitakkia.

Vierailija
210/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua itkettää kun luen näitä. Meillä on vaalit tulossa. Miettikää tarkkaan ketä äänestää. Itse äänestän vasemmistoliittoa, sillä on nähdäkseni eniten halua parantaa vähäosaisimpien asemaa.

Halua saattaa olla, mutta taitoa ei. Historiasta ei löydy näyttöä siitä, että verotusta kiristämällä olisi köyhien asemaa parannettu. Päin vastoin, verotusta pienentämällä, yrittämistä ja omistamista helpottamalla, sekä mahdollisuuksien tarjoamisella kaikille, köyhien asema on aina parantunut voimakkaasti. Talouskasvu on avain myös köyhimpien kansanosien taloudellisen aseman parantamiseen. Se on historian todistama fakta.

Vasemmistoliitto haluaa kiristää verotuksen progressiota entisestään ja se tahtoisi verottaa myös omaisuutta. Tuollaisten toimenpiteiden ainoa pitkäaikainen vaikutus on Suomen talouden kasvumahdollisuuksien tuhoutuminen ja yleinen elintason rappeutuminen.

Tupakkavero hillitsee tupakointia. Alkoholivero hillitsee alkoholin kulutusta. Miettikääpä mitä ansiotyön verotuksen ja yrittämisen verotuksen kiristäminen hillitsee?

Vasemmistoliiton ja SDP:n äänestäminen on pahinta mitä köyhä voi itselleen tehdä.

Oletko sinä se iän ikuinen SDP-hullu? Mitä sinä teet tässä ketjussa? Kukaan ei kaipaa oikeistopropagandaasi täällä.

Vierailija
211/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas hyvä ketju pilattu tuolla p*skan jankkaamisella. Antakaa olla.

Vierailija
212/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut rahaa ajokorttiin, eli olen kuljettanut lapsen muskariin, kerhoon sillä, samoin hoitanut kauppa-asiatkin.

Vielä kerran, haluaisin ymmärtää. Jäikö tästä viestistä jotain pois?

Olisiko autocorrect muuttanut sanan "bussilla" sanaksi "sillä" muu ei oikein käy järkeen?

Vierailija
213/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran, haluaisin ymmärtää. Jäikö tästä viestistä jotain pois?[/quote]

Olisiko autocorrect muuttanut sanan "bussilla" sanaksi "sillä" muu ei oikein käy järkeen?[/quote]

Tämä siis siihen viestiin joka oli kirjoitettu "Mulla ei ole ollut rahaa ajokorttiin, eli olen kuljettanut lapsen muskariin, kerhoon sillä, samoin hoitanut kauppa-asiatkin."

Vierailija
214/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän perusosa toimeentulotuki laskelmassa on 497e, eli tuon verran suurinpiirtein henkilölle täytyy jäädä kuussa rahaa elämiseen, jos tuolla rahalla ei yksi ihminen syö hyvin, niin täytyy olla rahanhallinta ongelmia, kai tuonkin summan saa helposti menemään, jos ei yhtään omaa järkeä ja ostellaan mitä sattuu ja tuhlaillaan kaikki kerralla.

Vierailija
215/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut rahaa ajokorttiin, eli olen kuljettanut lapsen muskariin, kerhoon sillä, samoin hoitanut kauppa-asiatkin.

Vielä kerran, haluaisin ymmärtää. Jäikö tästä viestistä jotain pois?

Olisiko autocorrect muuttanut sanan "bussilla" sanaksi "sillä" muu ei oikein käy järkeen?

Voi olla. Mutta ei sekään nyt mikään hurjan köyhyyden merkki ole, eiväthän bussitkaan ilmaiseksi kyyditse.

Vierailija
216/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsiperheen äiti! En sano, että olisin köydä, mutta hyvin pienituloinen. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Hiustenpesun suhteen olen ertyisen tyytyväinen, sillä kalliita shampoita en ole enää pariin vuoteen ostanut. "Shampoona" käytän ruisjauhoja. Itselläni on pitkät hiukset, joten hieman vajaa desi (tai 0,5dl) ruisjauhoja ja litra vettä, niin saan hiukset puhtaaksi. Ja itseasiassa hiukset voivat erityisen hyvin ja näyttää tuuheilta. 

Ruoan pyrin tekemään mahdollisimman terveellisesti, mutta kuitenkin edullisesti.

Vettä kuluu varmasti paljon huuhteluun, että saa tuon puuron pois hiuksista. Mutta voihan se ruis olla hiuksille hyvää, ehkä kuitenkin syötynä toimisi paremmin. En tiedä, kun en ole kokeillut.

Vierailija
217/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt hammaslääkärissä jotain 16-vuoteen. Nyt yksi hammas tuhoutunut yli puoleksi ja se mikä on kiinni heiluu. Kai sen voi kohta itse nypätä irti. 

Kyyhky lensi kerran ikkunaamme ja suolistin sen ja tein pataruokaa. Oikeastaan hyvä tuuri. Hyvää se oli ja riitti pitkäksi aikaa. 

Joudun jättämään lääkkeitä ostamatta ja sen vuoksi kärsin kovista kivuista ja mielialakin on mitä on. 

Harjoittelupaikassa oli kahvia ja teetä aina tarjolla ja join siellä paljon näitä ja vaivihkaa ennen kotiin lähtöä ison määrän maitoa, jotta se täyttäisi vatsaa. Toki lisättynä usealla sokeripalalla tai hienolla sokerilla. 

Vierailija
218/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ollut köyhä, mutta hätä keinot keksii onneksi. Olen kerännyt pulloja ja viikonloppuna löytyi aina sen verran, että sain ostettua jotain ruokaa, kananmunapakkauksen, alesta jogurttia, kanasuikalepakkauksen (-60%), perunoita  ja leipää. Tuolla pärjäsin helposti viikonlopun.

Vierailija
219/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vettä kuluu varmasti paljon huuhteluun, että saa tuon puuron pois hiuksista. Mutta voihan se ruis olla hiuksille hyvää, ehkä kuitenkin syötynä toimisi paremmin. En tiedä, kun en ole kokeillut.

Mä luulen että mun hiukset tykkäis enemmän tuosta ruisjauhosta kuin siitä Lidlin euron shampoosta. Mä käytän Oliven oliiviöljy palasaippuaa. Hinta 2,50 €, mutta halvimmat vastaavat taitaa olla 1,50€. Kehon ja hiukset pystyy pesemään samalla saippualla. Sama pala riittää n. puoli vuotta.

220/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähikaupasta ostettiin irtomyynnistä sämpylöitä ja laskettiin meille lapsille yksi per naama. Puolikas aamuksi ja puolikas iltapalaksi. Näin saattoi mennä monta päivää.

.

Irtomyynnissä sämpylät ovat kalliita. Ajattele jos köyhä äitisi olisi ollut niin fiksu, että olisi ostanut jauhoja ja hiivaa. Ei olisi tarvinnut sämpylöitä laskea.

En tarkoita tätä ilkeydellä, mutta kyllä monessa näissä tarinassa on takana se, että vähäiset rahat on päätetty käyttää muuhun, tai sössitty omat raha- asiat muuten.

En vähättele kokemusten rankkuutta, mutta sanonpahan vaan, että terveellä järjen käytöllä nämä tilanteet useimmiten olisivat olleet vältettävissä.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi