Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
601/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donald Gump kirjoitti:

Nyt viihdepaketit pois! Niistä puolet ruokaan ja puolet sijoituksiin. 

Voitte kymmenen vuoden päästä olla rikkaita. Eurossa on miljoonan alku.

Sinccis

Mitkä helv*tin viihdepaketit? Itselläni on puhelin ja siinä netti. Ei maksa paljoa (onneksi).

Vierailija
602/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Sinccis vaihtaa pikkuhiljaa keskustelua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ole loukata. Muutama asiaa ihmettelen.

Miksi ostaa leipää kun itse tekemällä saa halvempaa? Onko satokausi tuttu? Ostan monta kiloa porkkanaa syksyllä halvalla, raastan ja laitan pakkaseen. Talvella löytyy pakkasesta porkkanaa. Omenatkin ovat halpoja ja hillosokeripaketti niin sosetta saa puuron päälle. Kesällä kasvatan parvekkeella tomaattia ja salaattia.

Porkkanat ei ole koskaan kalliita. Tämä on tällaista turhaa nuukailua

Vierailija
604/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa leipää kun itse tekemällä saa halvempaa? Onko satokausi tuttu? Ostan monta kiloa porkkanaa syksyllä halvalla, raastan ja laitan pakkaseen. Talvella löytyy pakkasesta porkkanaa. Omenatkin ovat halpoja ja hillosokeripaketti niin sosetta saa puuron päälle. Kesällä kasvatan parvekkeella tomaattia ja salaattia.

Porkkanat ei ole koskaan kalliita. Tämä on tällaista turhaa nuukailua

Esitän eriävän mielipiteen; ostin talvella yhden porkkanan. Maksoi 50 senttiä. Minusta se oli paljon yhdestä porkkanasta.

Vierailija
605/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoin käsisaippuaa ja tiskiainetta monta kertaa vedellä.

Mä jatkan vieläkin, vaikka olen ihan varoissani. Se vaan on järkevää.

Eikä ole. Käsisaippua on kallista. On halvempiakin vaihtoehtoja.

Sinccis

Vierailija
606/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What doesn´t kill you makes you stranger

Sinccis

Miksi sinä käytit tuossa aksenttimerkkiä heittomerkin sijaan?

Miksi ylipäätään tein mitäkin. Miksi sinä teit? Olenko minä edes olemassa, oletko sinä? 

Mistä sen tietää?

RoboSinccis

Vierailija
607/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tomaatit jo istutettu?

Sinccis

Vierailija
608/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää minkälaiset kk-tulot on henkilöllä jolla ei ole varaa ostaa itselleen ruokaa ja vessapaperi pitää pummia jostain. Laittaisiko joku esimerkin tapaista.

Vierailija
609/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineellista köyhyyttä paljon vakavampi ja pitkäkestoisempi hankaluus on se toivottomuuden ja näköalattomuuden tunne jonka pitkittynyt köyhänä eläminen aiheuttaa. Monet asiat eivät vain ole MAHDOLLISIA köyhälle ei ole mitään mieltä edes yrittää

Elämänhallinan puute on se pahin. Silloin myöskään köyhän ratkaisut eivät ole parhaita ja pitkäkestoisimpia.

Sinccis

Vierailija
610/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että monilla olosuhteisen pakosta on todella paha tilanne. Itse olen koko aikuisikäni ollut joko opiskelija tai kotiäiti. Tulot pyörineet siis noin 300-800e/kk plus asumistuki. Ikinä ei ole kuitenkaan noin tiukille joutunut kun jotkut tässä ketjussa. Ja ymmärtääkseni tuo 300 euron opintotuki (tai olikohan tarkka summa 277e tms) on pienin maksettava tuki, joten kaiken järjen mukaan kaikkien pitäisi pärjätä minumituilla ilman moista kituuttamista. Itse en saanut töitä ekana opiskelukesänäni, säästöjä ei ollut eikä sukulaiset auttaneet rahallisesti. En ole erityisen pieniruokainen ja oli jopa varaa maksaa se 2,60 e kouluruokailusta amkissa lähes päivittäin ja söin vielä toisen lämpän ruoan kotona illalla.

Tietysti tarkasti mietti mihin rahansa laittoi ja vesimaksu kuului vuokraan, mutta aina oli rahaa ruokaan, kaikkea käytettiin säästeliäästi ja vaatteet on edelleen parhaimmillaan 10 vuotta vanhoja, mutta hyvin koen elämässäni pärjänneen, minulla on lapsi ja tällä hetkellä tulot n. 400e/kk ja silti jää säästöön.

Yritän vain sanoa, että minimituetkin riittävät oikein käytettynä normaaliin elämään. Olettaen ettei ole mitään suuria välttämättömiä rahareikiä kuten lääkkeet tai muuta vastaavaa.

N30

En usko. Puhut paskaa tai jätät jotain oleellista kertomatta, esimerkiksi että työssäkäyvä puolisosi/äitisi/sugardaddysi maksaa kaikki asumiskulusi tai 400 ei ole kaikki tulosi. 

Vierailija
611/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Donald Gump kirjoitti:

Nyt viihdepaketit pois! Niistä puolet ruokaan ja puolet sijoituksiin. 

Voitte kymmenen vuoden päästä olla rikkaita. Eurossa on miljoonan alku.

Sinccis

Mitkä helv*tin viihdepaketit? Itselläni on puhelin ja siinä netti. Ei maksa paljoa (onneksi).

Halvimman netin saa 6 euroon. Puhelin pois.

Mä maksan 100 megaisesta liittymästä 25e.

Sinccis

Ja sun mielestä siinä ei ole köyhälle yhtään liikaa?

Vierailija
612/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen lisäksi ekaksi kahdeksi vuodeksi 19,90 / kk. Kahden vuoden jälkeen meinasivat nostaa hintaa 29,90. 

Lähetin sähköpostia ja sanoin, että kilpailijalta saa 19,90 (yritin, ettei hinta nousisi)

Tarjosivat hintaa 24,90 / kk. 

Suostuin siihen.

Sinccis

Vierailija
613/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

(en mä edes jaksanut katsoa kilpailijoiden hintoja ;))

Sinccis

Vierailija
614/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin yksin asumaan suureen ölylämmitteiseen taloon, jota kukaan ei halua ostaa. Olen ulosotossa oleva työtön. Kaikki bussivuorot lopetettu. Asun maalla. Lähimpiin työpaikkoihin (jos niitä edes olisi) on 10-25km. Talosta velkaa 120.000e. Ulosottoa 20.000e. Pitäisi tilata öjyä vielä ainakin 500l. Kela vaatii myymistä, mutta kun kukaan ei osta. Ainoa firma, josta sain öljyä osamaksulla lopetti toimintansa. Isot öljyfirmat eivät myy alle tuhatta litraa, jos jättäisin kaikki laskut maksamatta ja eläisin kuukauden kaurapuurolla ja vedellä olisin saanut tilattua 500 litraa. Öljy loppuu noin kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen loppuu lämpö. Uuneja talossa ei ole. Toivon lämmintä kevättä.

Tee hätäavuksi ruukuista ja lämpökynttilöistä lämmityslaite. Ohje Jovelan blogissa

http://jovelassa.blogspot.com/2013/11/selviytyjat-jovelassa.html

Jos on tuulista niin vuoraa ovi huovilla ja matoilla (jos ovesta vetää). Samoin jos ikkunoista vetää niin päiväpeitot verhojen tilalle.

Ei sitten montaa lämpökynttilää vierekkäin. Voivat leimahtaa allaspaloon :(

Vierailija
615/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen opiskelijavuoden jälkeen en saanut töitä ja aluksi en meinannut saada kesäksi mitään tukiakaan. Muistan kun jouduin kaupassa käydessäni vaivihkaa laskemaan laskimella paljonko tuotteet maksaisi yhteensä etten joutuisi kassalla siihen tilanteeseen ettei minulla olisi varaa maksaa niitä.

Muistan vieläkin sen häpeän tunteen ja miten yritin piilotella että laskin tuotteiden hintaa.

Olen myös laskenut kaupassa ostoskorissa olevien tuotteiden hintaa päässäni, jotta en vain ostaisi niin paljon, etten voisikaan maksaa ostoksia. Ja olen joskus vienyt jonkin tavaran takaisin hyllyyn, kun olen muistanut jonkin tärkeämmän ostettavan.

Mä joudun laskemaan aina kaupassa,että mitä ostokset maksaa.Vaatteita ei ole varaa ostaa itselle lainkaan.Lainaan tyttären sukkia ja jostain löysin kevääksi pojalla olleet lenkkarit,jotka otan itselle käyttöön kevääksi.Talven kuljin kevät/syys nilkkureissa,jotka ostin 10v.sitten alesta kahdellakympillä.Suurin osa vaatteistani on n.7v.vanhoja,ajalta,kun olin vielä töissä,osa vanhempia. Pullorahoilla ostetaan viimeiset ruoat ja hilut taskujen ja kassien pohjilta viedään kolikkolaskuriin,että saadaan ottaa seteli ulos. Äidiltä on pakko lainata tai ottaa vastaan rahaa,että saamme ruokaa,kiitos siitä.Ja ei emme ole nuoria vaan 40 ylittäneitä.Kaikki kalusteet on saatu lahjaksi ja sohvamme on kulunut puhki,sekä likainen.Varaa uuteen,edes käytettyyn ei ole.Vesanpytty ja keittiön hana on rikki,ei ole varaa uusiin. Perheystävät pyytelee lomaliiton matkoille,eivät ymmärrä että meillä ei ole varaa maksaa sitä omavastuuta edes.Aina saa miettiä että miten saa kouluun tarvittavat vaatteet,kengät,tarvikkeet ja koulun luokkaretket yms.maksettua.Köyhän elämää tämän päivän Suomessa,meille arkipäivää. T:aktiivileikkurin iskemä kolmen äiti.P.S Sipilälle henkilökohtaisesti terkkuja

Vierailija
616/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on noloa kun oot apteekissa ostamassa reseptillä hammastahnaa, katsoit netistä hinnan ja oli juuri sen verran käteistä. Etpä ottanut huomioon reseptilisämaksua, joten jouduit sanomaan, ettei ole tarpeeksi rahaa.. 

Enpä ole kuullutkaan tuommoisesta reseptilisämaksusta.

Sinccis

Jotkut apteekit perivät maksua siitä palvelusta, jos ne toimittavat reseptin lääkärin uusittavaksi. Oliko tästä kyse?

Vierailija
617/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tilanne tällä hetkellä  se että hieman huonommalla taloudella mennään...mies vaihtoi työpaikkaa viime vuonna ja tulot tipahtivat( jäi ne ylityöt pois kokonaan joista sai näppiin 2 vkon palkan), itse vakkari osa aikaisena ja liiton rahoilla. Asutaan omistusasunnossa ja kyllä meillä on pakko olla 2 autoa ollaan eri paikkakunnilla töissä  + 1pojan auto joka on armeijassa, iskä hoitaa  ja (omistaa)kulut siitäkin ainakin kesäkuuhun asti. Lukiolainen tyttö jolle kirjat ostin koko vuodeksi prisman verkkokaupasta tilillä, muutaman ostin suoraan kaupasta.  Puolustusvoimat maksaa surkeita päivärahoja niin joudutaan antamaan pojalle rahaa joka viikko x summa että saa ostettua tarvikkeita joita tarvitsee jne. Maksetaan dieselit kun kulkevat kimppakyydillä vuorotellen kaverien kanssa, koska lomakyydit ei onnistu jos pääset la ja palaat vasta ma/ti kasarmille. Kyllä on joutunut laskemaan hyvinkin tarkasti että kaikki laskut maksetaan ensin ja sitten lasken päiväbudjetin lopuille rahoille ja sillä mennään. Niistä sitten maksellaan bensat ja dieselit, käydään kaupassa,koitan pitää hyvät varastot perustarvikkeita jos joskus käykin niin että päivän budjetit uppoaa totaalisesti ruokaan, niin on aina kuiteskin wc paperia, siteitä ja muita hygieniatuotteita, pesuaineita, haavanhoito ja kuumelääkkeitä, jne. Välillä vituttaa kun mies vaihtoi tota duunia mutta jos työt paranivat niin kai se on tää hinta siitä maksettava..en kehtaa myöntää kavereille että en pääse just nyt kylään koska bensaa kuluisi aivan turhaan. 

Vierailija
618/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääritapaukset ovat erikseen. Mutta aina löytyy taho, josta saat tukea asiaan kun asiaan. Lamaantua ei saa pitää olla nöyrä. Se ei sovi kaikkien pirtaan. Pohjamutia pitkin olen itsekin mennyt monta vuotta jo. Edelleen elossa.

Ei nämä ole edes mitään "ääritapauksia," vaan ihan tavallisia ihmisiä ja heitä on paljon. Osa on varmasti myös valinnut olla edes yrittämättä, mutta paljon on niitäkin, joita järjestelmä ei yksinkertaisesti pysty auttamaan, ainakaan silloin kun apua tarvittaisiin.  Jos tämä ryhmä on järjestelmän näkökulmasta "ääritapauksia" tai jotain muita marginaali-ilmiöitä, järjestelmä on epäonnistunut. Ihmeellistä, että "pohjamutia pitkin mennyt" ihminen jaksaa olla tuota mieltä.

Minä olen omat pohjamutani kokenut ja teen kaikkeni, etten ikinä joutuisi sellaiseen tilanteeseen enää. En silti ikinä kehtaisi antaa ohjeeksi köyhälle, että pitää olla nöyrä. Köyhyys on ihan kamalaa ja riittävän hävettävää ja lannistavaa jo ilman tuollaisiakin ohjeita. Kenenkään ei pitäisi joutua nöyristelemään saadakseen välttämättömän toimeentulon. Muussa tapauksessa koko järjestelmä joutaa mielestäni uudistaa kokonaan tai laittaa roskiin. Köyhyys ansaitaan sitäpaitsi usein kuten rikkauskin, osa omilla toimilla, osa (usein paljon merkittävämpi kuin halutaan myöntää) sosiaalisena perintönä ja ympäristön ym. kautta kerrannaisvaikutuksina. Lue vaikka köyhyystutkimusta niin ymmärrät ilmiötä hieman paremmin. Tämä siis kaikella kunnioituksella.

ohiksena:

olin puoli vuotta palkkatukityössä. satuin saamaan paikan riivinraudan kolleegana. riivinrauta alkoi kiusaata minua. tein ilmoituksen pomolle. sain anteeksipyynnön, mutta pomo käski sen jälkeen minua useampia kertoja olemaan NÖYRÄ. tarkoitti kai että pitää sietää ihan kaikkea kohtelua, ihmisarvoa alentavaakin. olinhan heidän suuresta armostaan saanut palkkatukityöpaikan. en ollut uskoa korviani. en vastannut pomolle mitään.

Vierailija
619/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tomaatit jo istutettu?

Sinccis

On, sekä chili, paprika, munakoiso, kesäkurpitsa, ananaskirsikka, kausimansikka, vesimeloni, hunajameloni.

Vierailija
620/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan nuorena äitinä kun oli rahat loppu.

En ollut saanut astianpesukonetta viikkoon päälle kun ei ollut rahaa ostaa pesutabletteja.

Sain töistä yhden kotiini.

Huh niitä aikoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi