Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
441/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ilman sosiaalitukia kirjoitti:

Olen ollut asunnottomana, nukkumapaikkojen miettiminen on aina ollut omanlaatuisensa haaste.

Kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin niin ei minulla ollut rahaa sänkyyn, patjaan tai edes tyynyyn tai peittoon. Nukuin siis lattialla muutaman vaatteeni päällä ja pieni takki meni peitosta.

Talvivaatteita en omistanut, talvipakkasilla kuljin lenkkareissa ja ohuessa "juoksutakissa". Työmatkani oli 13km, mutta ei varaa ollut bussiin tai edes pyörään niin kävelin työmatkat (2 tuntia per suunta). Kyseessä vielä osa-aikatyö, joten saatoin olla 4 tuntia töissä ja samaiset 4 tuntia tarpoa työmatkaani.

Ruoaksi söin makaronia ja tein "pizzaa", jonka pohjassa oli vain vehnäjauhoja ja vettä (eli uunin jälkeen sellainen kova littana lätty) ja sen päälle tomaattimurskaa ja sipulia, ei muuta. Joinain aamuina oksensin vihreää limaa (mahahappoja?) ja pyörtyilin nälkäni takia.

Lamppuja asunnossani ei ollut enkä laittanut edes jääkaappia tai pakastinta päälle, koska pelkäsin niiden aiheuttavan kalliin sähkölaskun.

Ja tämä kaikki on tapahtunut ihan 2000-luvulla, en ollut tuolloin tietoinen mistään toimeentulotuista, asumistuista yms, joten en osannut sellaisia edes hakea. Siitä huolimatta selvisin ja tänä päivänä menee jo paremmin (kiitos hyvän työpaikan).

Minä olen myös elänyt vuosia ilman minulle kuuluvia tukia, kun en osannut kuvitellakaan että minun kaltaisellani arvottomalla ihmisellä olisi oikeus sellaisiin.

Aika typerää.

Noin sen vaan uskoo lopulta kun on oikein pohjamudissa. Tiedätkö että tutkimusten mukaan rikkaimmat vievät hevosenosan sossutuista. Sen kun tietää niin silloin ilkeää mennä jos tarvii- sillä ne rahat menevät eliitille.

Uskotko sinä omia harhaisia jorinoitasi oikeasti? 

Rikkaimmat ei kuule saa sossusta pennin jeniä.

Sinccis

No mutta tämähän oli tutkimus ei mun mielipide. Itse olet niissä harhoissas.

Vierailija
442/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ilman sosiaalitukia kirjoitti:

Olen ollut asunnottomana, nukkumapaikkojen miettiminen on aina ollut omanlaatuisensa haaste.

Kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin niin ei minulla ollut rahaa sänkyyn, patjaan tai edes tyynyyn tai peittoon. Nukuin siis lattialla muutaman vaatteeni päällä ja pieni takki meni peitosta.

Talvivaatteita en omistanut, talvipakkasilla kuljin lenkkareissa ja ohuessa "juoksutakissa". Työmatkani oli 13km, mutta ei varaa ollut bussiin tai edes pyörään niin kävelin työmatkat (2 tuntia per suunta). Kyseessä vielä osa-aikatyö, joten saatoin olla 4 tuntia töissä ja samaiset 4 tuntia tarpoa työmatkaani.

Ruoaksi söin makaronia ja tein "pizzaa", jonka pohjassa oli vain vehnäjauhoja ja vettä (eli uunin jälkeen sellainen kova littana lätty) ja sen päälle tomaattimurskaa ja sipulia, ei muuta. Joinain aamuina oksensin vihreää limaa (mahahappoja?) ja pyörtyilin nälkäni takia.

Lamppuja asunnossani ei ollut enkä laittanut edes jääkaappia tai pakastinta päälle, koska pelkäsin niiden aiheuttavan kalliin sähkölaskun.

Ja tämä kaikki on tapahtunut ihan 2000-luvulla, en ollut tuolloin tietoinen mistään toimeentulotuista, asumistuista yms, joten en osannut sellaisia edes hakea. Siitä huolimatta selvisin ja tänä päivänä menee jo paremmin (kiitos hyvän työpaikan).

Minä olen myös elänyt vuosia ilman minulle kuuluvia tukia, kun en osannut kuvitellakaan että minun kaltaisellani arvottomalla ihmisellä olisi oikeus sellaisiin.

Aika typerää.

Noin sen vaan uskoo lopulta kun on oikein pohjamudissa. Tiedätkö että tutkimusten mukaan rikkaimmat vievät hevosenosan sossutuista. Sen kun tietää niin silloin ilkeää mennä jos tarvii- sillä ne rahat menevät eliitille.

Uskotko sinä omia harhaisia jorinoitasi oikeasti? 

Rikkaimmat ei kuule saa sossusta pennin jeniä.

Sinccis

Sinä olet häirikkö.

lue:

Varakkaimmat nostavat Suomessa sosiaalitukia

Varakkaimmat nostavat Suomessa sosiaalitukia melkein yhtä paljon kuin köyhimmät

Suomessa rikkain viidennes saa noin 17 prosenttia sosiaalituista ja köyhin viidennes noin 25 prosenttia.

Suomessa varakkain viidennes nostaa melkein yhtä paljon sosiaalitukia (17% tuista) kuin köyhin viidennes (25% tuista). Täytyy muistaa, että varakkaat eivät tarvitse sosiaalitukia, mutta he nostavat niitä mielellään. Multimiljonäärit Antti Herlin ja Björn Wahlroos saavat vuosittain 250 000 maataloustukeakin, ollen Suomen suurimmat tuensaajat. Varakkaat saavat maataloustukien lisäksi mm. Lapsilisät, kotihoidon tuen, äitiyspäivärahaa, ansiosidonnaista päivärahaa, sairauspäivärahaa, opintolainaa, ilmaisen terveyden hoidon, kotitalousvähennyksen, lapsivähennyksen, matkavähennyksen, lääkekorvauksia, lääkevähennyksen, asuntolainavähennyksen, eläkkeen, sairaseläkkeen.

Köyhempi puolisko(50%) suomalaisista omistaa Suomen varallisuudesta 6%. Rikkaampi puolisko omistaa Suomen varallisuudesta 94%.

Rikkaimman osan varallisuus on kasvanut samaa tahtia, kun köyhemmän puoliskon varallisuus on kutistunut, kertoen tuloerojen kasvusta. Tätä vasten hyväosaisten palkansaajien veronapina tuntuu naurettavalta, Rikkailla menee kuitenkin paremmin kuin koskaan ja he maksavat vähemmän veroja, kuin pieni- ja keskituloiset.

suomimedia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikävän hyvin sen jatkuvan veden lipittämisen, jolla oli tarkoitus estää nälän tuntumista. 😕 Ja jos jonain esim. aamuna hurjasteli ja laittoi leivälle kaksi viipaletta leikkelettä, niin seuraavana aamuna ei voinut laittaa yhtään viipaletta.

Vierailija
444/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä on joskus opiskeluaikoina ollut tiukkaa, mutta tämä ketju on taas muistuttanut, että todellisesta köyhyydestä minulla ei ole mitään kokemusta.

Suomalaisilla opiskelijoilla ei ole oikeasti hädän päivää, opintotukijärjestelmä mahdollistaa asumisen ja peruselämisen. Ei kai sen ole tarkoituskaan riittää baari- tai muihin reissuihin. Reissuista puheen ollen, kyllä maailmalla on ihmetelty useampaan kertaan sitä että meillä valtio maksaa sinulle päin opiskelusta :d

Vierailija
445/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on ollut tosi työn takana, että on saanut edes sen päivittäisen sisäfilepihvin (medium) bearnaisekastikkeella. Aina se vain on onnistunut.

Vierailija
446/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

17% ei ole hevosenosa minun kielenkäytössäni, vaan alle 1/5.

Mikä tässä nyt on näin vaikeata taas?

Sinccis

Jos me jaettaisiin sun kanssa kakku ja sinä saisit siitä 17% ja minä loput, niin oletko saanut hevosenosan?

Vierailija
447/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoilla olen nähnyt kaikkein kalleimpiakin salivuoroja ihan yleisesti.

Vierailija
448/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lapsena äitini ei suostunut tekemään lämpöisiä voileipiä. Olin kostoksi kaksi päivää syömättä! 

Sinccis

Vierailija
449/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköt ne ei vaan tajuu kirjoitti:

Sinccis

Jos me jaettaisiin sun kanssa kakku ja sinä saisit siitä 17% ja minä loput, niin oletko saanut hevosenosan?

Kyllä se suhteessa niitten "hätään" on. Mietippä vähän. Väitit etteivät he saa muka mitään mutta tiedän jo kättelyssä usean rikkaan lapsen joka hakia kattilarahaa vaikkei olisi todellakaan tarvinnut ollenkaan, mutta vanhemmat laski asian niin.

Vierailija
450/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on ollut tosi työn takana, että on saanut edes sen päivittäisen sisäfilepihvin (medium) bearnaisekastikkeella. Aina se vain on onnistunut.

Vaihtelun vuoksi kannattaisi välillä kokeilla Hollandaisea.

Sinccis

Vierailija
451/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran lapsena äitini ei suostunut tekemään lämpöisiä voileipiä. Olin kostoksi kaksi päivää syömättä! 

Sinccis

Ei ole totta!

Vierailija
452/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinccis

Kyllä se suhteessa niitten "hätään" on. Mietippä vähän. Väitit etteivät he saa muka mitään mutta tiedän jo kättelyssä usean rikkaan lapsen joka hakia kattilarahaa vaikkei olisi todellakaan tarvinnut ollenkaan, mutta vanhemmat laski asian niin.

Niin no. Olenhan mä kyseenalaistanut senkin, että tarviiko minua rikkaammat oikeasti minun maksamia lapsilisiä?

Onko oikein. Mutta tuohon edelliseen se ei vaikuta. 17% ei edelleenkään ole leijonasosa, joten voisi haukkumiseltaan ensin miettiä, ennenkuin haukkuu muita.

Pohja se on minunkin kaivossani.

Sinccis

Vierailija
453/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinccis

Ei ole totta!

Totta on.

Sinccis

Vierailija
454/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kesän asuin ystäväni mökillä täysin rahattomana. Söin, mitä mato-ongella järvestä sain ylös ja varastin naapurin pellosta perunat. Metsästä sieniä ja marjoja palanpainikkeeksi. Raparperia ja omenoita mökin pihasta. Kun parin kk jälkeen kuulin ruokajaosta, maistui muuten kaurapuuro maitojauheesta tehdyn maidon kera aivan taivaalliselle. Puhumattakaan nötköt keitosta!

Vierailija
455/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaaninkuoret ovat hyviä kasvovoiteena, sen kun hieroo kuoren sisäpintaa naamaan, ja kengänkiillokkeena myös, sekä palasiksi silputtuina ja veteen upotettuina kukkaravinteena, kaliumia on. Kukat tykkäävät. Samoin munankuolet kalkkitarpeeseen veteen upotettuna.

Vierailija
456/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin uimahallin löytötavarakorista jonkun sinne unohdetut uikkarit, jotka myin saadakseni rahaa. Lantraan käsisaippuaa ja yleispesuainetta vedellä, jotta sitä ei tarvitse ostaa niin usein. Jos vessapaperi on loppu ja ei ole varaa ostaa lisää käytän pikkupyyhettä, johon pyyhin. Sen voi laittaa myöhemmin muun pyykin sekaan koneeseen.

Vierailija
457/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinccis

Niin no. Olenhan mä kyseenalaistanut senkin, että tarviiko minua rikkaammat oikeasti minun maksamia lapsilisiä?

Onko oikein. Mutta tuohon edelliseen se ei vaikuta. 17% ei edelleenkään ole leijonasosa, joten voisi haukkumiseltaan ensin miettiä, ennenkuin haukkuu muita.

Pohja se on minunkin kaivossani.

Sinccis

On se iso osa suhteessa tarpeeseensa, mutta ehkä liian monimutkaista sinulle. Äläpä ollenkaan enää vastaa mulle, sinä olet ahdistava tyyppi. Jätä vaan rauhaan. Pyydän vaan kerran.

Vierailija
458/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut köyhä. Kerran opiskelijana oli rahat vähissä viikon ajan.

Vierailija
459/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien vanhalta mummoltani vessapaperia, vaikka tiedän, että hänellä on kansaneläke ja vaikea liikkua.

On niin vaikeaa olla ilman vessapaperia.

Vien myös tilliä.

Vierailija
460/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin elänyt ihan tavallista köyhää opiskelijan elämää aikoinaan. Kovin suurempaa köyhäilyä en muista. Vaikka rahaa ei ollut paljoa, taisin säästää siinä, että asuin halvoissa soluasunnoissa.

Yksi tapaus muistuu kyllä mieleen. Yliopistoaikoina tapasin illanvietossa pojan, josta kiinnostui. Hänkin kiinnostui minusta, kun pyysi lähtemään kaupungille jatkoille kavereidensa kanssa. Oli pakko kieltäytyä jollain tekosyyllä, koska tililläni oli tasan 20 senttiä rahaa. :-D En tietenkään kertonut asiasta kenellekään. Loppu hyvin, kaikki hyvin: päädyimme tuosta huolimatta myöhemmin kuitenkin seurustelemaan. Koskaan en muuten kertonut tätä hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän