Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Käytän 10M nettiliittymää selatakseni vauva-foorumia.
Siis tää ketju on aivan törkeän tarpeellisen silmät avaava. Laittakaa linkkinä kaikille joille nämä asiat kuuluvat, tämä on ihan helevetistä suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita.
Käyn suihkussa työpaikalla vesilaskun vuoksi.
Halajan aamuvuoroja, koska vatsani toimii aina aamulla. Näin säästän myös wc-paperissa. Silloin tällöin varastan rullan.
Työskentelen yksityisessä vanhusten palvelutalossa. Joskus salaa yökkönä pesen omia vaatteita töissä. Sallittu on siis työvaatteiden pesu(eritetahrat), mutta usein ujutan mukaan myös muuta vaatetta. Työvaatteita ei ole talon puolesta.Lasten kanssa kyläilyt mummulassa minäkin ajoitan ovelasti lounas-tai päivällisaikaan.
Tiskikonetta en omista, kumminkin lasahtaisi ja joutuisin ostamaan uuden taas..
Luojan kiitos yksinhuoltajien päivähoitomaksut alenivat toissa vuonna, muuten ei edes kannattaisi käydä töissä(3lasta).
Minäkin olen lintsannut töistä keksityllä verukkeella silloin, kun polkupyörä on levinnyt. Ei vaan jaksa kävellä 8km, ja bussiin menisi melkein yhden tunnin palkka( 10eur käteen).
Jos sunnuntailisät lähtee niin kuin Sipilän joukot haaveilevat , lopetan varmuudella työt.
Ei vaan pysty.
Yksinhuoltajalla 3 alle kouluikäistä lasta?
Lisäksi ilmeisesti omistusasunto koska tiskikone pitäisi maksaa itse ( vuokra-asuntoon vuokranantaja maksaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen ölylämmitteisestä talosta: otin vuokralaiset (siisti keski-ikäinen pari) kesällä 2017 jäätyäni yksin. Koin vuoden helvetin, miehellä oli todennäköisesti persoonallisuushäiriö. Haukkui ja solvasi minua, kiusasi eri tavoilla, tehden mm. viisi rikosilmoitusta. Uusia vuokralaisia en uskalla ottaa. Maksan pankille vain korot tällä hetkellä. Olen yrittänyt päästä velkasaneeraukseen, mutta se ei onnistu, kun ei ole säännöllisiä tuloja. En pysty viemään esim. koiraani eläinlääkäriin, pelkään, että sen hampaat mätänevät suuhun. Pyykkikone oireilee ja netti takkuilee. Yön tunnit ovat pitkiä, kun miettii tulevaisuutta, olen 60-vuotias, kukaan ei halua minua enää töihin, eläkkeeni on minimaalinen ja asun talossa jota kukaan ei halua. Varjoissa on itseensä vetävää synkkyyttä. Pelottaa.
Missä päin asut? Mikset myy asuntoa?
Sinccis
Kirjoittaja kirjoittaa että hän asuu talossa jota kukaan ei halua. Oletettavasti syrjäkylän mörskä jollaisesta kukaan ei halua maksaa mitään. Eikä tuollaisen myynti jollain järjettömällä alihinnallakaan kannata jos sillä summalla ei saa itselleen mitään asuntoa jossa asuminen tulisi pidemmän päälle halvemmaksi.
Jotain on tehtävä, jos ei ole varaa viedä koiraa eläinlääkäriin.
Ei voi vain sanoa, etten halua myydä ja koira kärsii.
Sinccis
Jotain on tehtävä!
Okei, eli? Nainen myy mörskänsä jollain nimellisellä hinnalla ja muuttaa vuokralle, joka tulee pidemmän päälle kalliimaksi, eli ratkaisu on aikalailla kun kusisi pakkasella housuihinsa. Rahaa ei ole edelleenkään siihen eläinlääkäriin.
Mieluumminko asuu kylmässä talossa, joka rapistuu lämmöttä ja huollotta purkukuntoiseksi? Tuo vaihtoehto ei myöskään tuo eläinlääkärirahoja.
Yli varojensa ei kannata asua. Kovin pitkään se ei edes onnistu, kannattaa tehdä muutoksia ajoissa, kun itse vielä saa päättää.
Tai pankki myy velallisen talon polkuhintaan, eikä itselle jää edes sitä vähää.
Ei taida kannettu vesi kaivossa pysyä. Vaikea näille on järkeä takoa päähän, vaikka täällä näköjään meitä pari löytyy, joilla on älliäkin päässä.
Sinccis
Tyhmyys ei tule yksin.
Onko teitä täällä kaksi Sinccis-nimellä kirjoittelevaa vai vain yksi, jolla on päässään useampia kuin yksi henkilö? Juttusi ovat nimittäin niin laidasta laitaan, että ei niitä yksi täyspäinen kirjoittele.
Esimerkiksi mikä ystävä hyvä?
Sinccis
Se, että eilisiltana nauraa räkätit todella rumasti ihmisille, joilla ei ole ruokaa, ja se, että tänään aloitit räkättämällä ja yhtäkkiä rupesit hyvin avuliaaksi ja surkuttelit ihmisen ja jopa koiran tilannetta. Kolmen maissa vaihtui palstanpitäjien työvuoro, joten tuo jakomielitautinen mielenmuutos voisi olla vaikka konsernin omien kirittäjien vaihtuminen väsähtäneistä aamuvuorolaisista pirteämpään iltamiehitykseen.
Lopeta. Häiritset muita, riidelkää keskenänne jossain muualla kuin julkisella palstalla.
Juuri näin! Keskitytäänpä asioihin, eikä kirjoittajiin.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.
Niin se vajaa 500 eur pitää jäädä ruoka/muuta käyttörahaa pakollisten elinkustannusten jälkeen. Olisi kiva kuulla mihin se raha menee jos ei ruokaankaan riitä. Itse en meinaa saada kuukaudessa tuhlattua.
Te ette kai hirveesti vuokraa maksele? Opiskelijana oli vuokra jopa korkeampi kuin tuet ja silloin tuli tuota riemastuttavaa köyhyyspelleilyä aika paljon harrastettua
Tuo 500e jää vuokran (ja sähkölaskun, vakuutuksen sekä terveydenhoitomaksujen) jälkeen käteen työttömällä. Jos tuolla summalla ei pysty elämään niin on aika katsoa että mihin se raha menee.
Hauska miten te kuvittelette, että se 500€ vaan tipahtaa eteen. Minä ja mies molemmat toumeentulotuella. Vuokran jälkeen käteen jää 390€. Yhteensä. Molemmille. Ei tämä ole mitään elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on ikävää ja surullista ja tullut ikävän tutuksi.
Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.
Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole.
Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.
Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne.
Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.
Sun kaltaistesi jauhajien/ihmettelijöiden takia köyhien elämä kurjenee kohta entisestään, ja samalla siis itsesikin.
Tarpeeksi kun ihmettelette ääneen kuinka raha voi muka loppua kesken, kun sitä on tukien varassa olevalla niin mahdottoman paljon niin kohtahan niistäkin tukien vähäisistä määristä voi sitten varmaan leikata, kun on kerta mistä ottaa.
Typeryyden huipentuma, ette tajua omaa etuanne - sahaatte omaa oksaanne!
Ihmetelkää vielä enemmä niin kohta on teilläkin vaikeaa, ei vain kaikkein koyhimmillä.
T: "ei köyhä"
Tätä oksaa joutaisi vähän sahatakin. Mielestäni vastikkeeton viisisatanen on ihan ruhtinaallinen "ruokaraha" ja siitä voisi ihan hyvin vähän leikatakin jos se raha laitettaisiin vanhustenhoitoon. Vatuttaa kun ihmiset jotka tämän maan on kovalla työllä rakentaneet, makaavat nyt sängyissään heitteillä ja huonolla hoidolla. Meillä "nuorilla" on vielä mahdollisuus muutokseen omassa elämässä..t.tällähetkelläköyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus vietin kesälomaa yksin kotona lemmikkieni kanssa. Piti valita käyttikö viimeiset rahansa eläimiin vai itseensä, joten ostin pussinuudeleita hengenpitimiksi ja eläimille ruokaa ja palkkanameja. Itsellä ei ollut edes vessapaperia, siteitä tai deodoranttia, niin eipä sitä kamalasti kehdannut ihmisten ilmoille lähteä. Enpä mä niiden pussinuudelien voimin missään terassilla olisi kuivin suin jaksanut notkuakaan, matkaa keskustaankin oli yli 5km.
Kävelen ja pyöräilen myös paljon paikkoihin, kun minulla ei ole varaa pitää kuukausikorttia julkisiin ja vältän viimeiseen asti kertalippujenkin ostoa.
Välillä yritän piilottaa köyhäilyä mieheltäni; piilottelen erääntyneitä laskuja ja maksan ne sitten myöhästymismaksuineen (jos ja kun on rahaa), saatan jättää töissä kokonaan syömättä, kun varaa edes pieniin eväisiin ei ole. Ei minun pitäisi hävetä ja mies on ihana ja haluaa auttaa, mutta en vain osaa tai halua ottaa hänen apuaan tässä asiassa vastaan.
Olet työssäkäyvä joka asuu yhdessä miehen kanssa ja sinulla ei ole rahaa matkalippuun ja eväisiin? Olisi kyllä todella mielenkiintoista tietää mihin rahat menevät?
Olen matalapalkkaisessa osa-aikatyössä ja maksan tällä hetkellä 200e/kk opintotukia takaisin kelalle. Vuokran jälkeen ei jää oikeastaan mitään, juuri ja juuri omiin laskuihin. Miehen tulojen takia olen tukien ulkopuolella, kun oletetaan että toinen elättää.
Kaikki kun ei saa sitä täysipäiväistä 2000+e/kk työtä.
No kyllähän asia niinkin on että jos olet miehen kanssa todellakin rakkaudesta yhdessä niin voisi uskoa että mies ottaisi sen verran enemmän vastuuta talouden kuluista että sinullekin jäisi jotain.
Kyllä hän ottaakin, ja tietää kyllä joutuvansa maksumieheksi, jos jotain meinataan yhdessä tehdä. On kurja kuitenkin elää riippakivenä, enkä koe että mies on maksuvelvollinen omista mokailuistani.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys ilman sosiaalitukia kirjoitti:
Olen ollut asunnottomana, nukkumapaikkojen miettiminen on aina ollut omanlaatuisensa haaste.
Kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin niin ei minulla ollut rahaa sänkyyn, patjaan tai edes tyynyyn tai peittoon. Nukuin siis lattialla muutaman vaatteeni päällä ja pieni takki meni peitosta.
Talvivaatteita en omistanut, talvipakkasilla kuljin lenkkareissa ja ohuessa "juoksutakissa". Työmatkani oli 13km, mutta ei varaa ollut bussiin tai edes pyörään niin kävelin työmatkat (2 tuntia per suunta). Kyseessä vielä osa-aikatyö, joten saatoin olla 4 tuntia töissä ja samaiset 4 tuntia tarpoa työmatkaani.
Ruoaksi söin makaronia ja tein "pizzaa", jonka pohjassa oli vain vehnäjauhoja ja vettä (eli uunin jälkeen sellainen kova littana lätty) ja sen päälle tomaattimurskaa ja sipulia, ei muuta. Joinain aamuina oksensin vihreää limaa (mahahappoja?) ja pyörtyilin nälkäni takia.
Lamppuja asunnossani ei ollut enkä laittanut edes jääkaappia tai pakastinta päälle, koska pelkäsin niiden aiheuttavan kalliin sähkölaskun.
Ja tämä kaikki on tapahtunut ihan 2000-luvulla, en ollut tuolloin tietoinen mistään toimeentulotuista, asumistuista yms, joten en osannut sellaisia edes hakea. Siitä huolimatta selvisin ja tänä päivänä menee jo paremmin (kiitos hyvän työpaikan).
Minä olen myös elänyt vuosia ilman minulle kuuluvia tukia, kun en osannut kuvitellakaan että minun kaltaisellani arvottomalla ihmisellä olisi oikeus sellaisiin.
Aika typerää.
Noin sen vaan uskoo lopulta kun on oikein pohjamudissa. Tiedätkö että tutkimusten mukaan rikkaimmat vievät hevosenosan sossutuista. Sen kun tietää niin silloin ilkeää mennä jos tarvii- sillä ne rahat menevät eliitille.
Pesuaineita ja shamppoita yms voi ihan hyvin jatkaa vedellä muutamia / useitakin kertoja. Samoin kuukausipiilolinssejä voi käyttää sen 1,5 kuukautta ainakin. Mummo leikkasi servetit aina kaksiksi kappaleiksi ja varmaan talouspaperitkin. Tuli mieleen, jos joku tarvii nuukailuvinkkejä. Itse nykyään töissä, mutta jos paljon laskuja, kuten tässä kuussa, tulee mieleen köyhät opiskeluajat ja mm.nuo säästöt.
Yhden puoluepampun jälkikasvu hänen ei tarvinnut kuin soittaa sossulta rahaa ei siis edes käydä siellä ja rahathan tulivat. Keskustapuolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on ikävää ja surullista ja tullut ikävän tutuksi.
Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.
Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole.
Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.
Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne.
Sun kaltaistesi jauhajien/ihmettelijöiden takia köyhien elämä kurjenee kohta entisestään, ja samalla siis itsesikin.
Tarpeeksi kun ihmettelette ääneen kuinka raha voi muka loppua kesken, kun sitä on tukien varassa olevalla niin mahdottoman paljon niin kohtahan niistäkin tukien vähäisistä määristä voi sitten varmaan leikata, kun on kerta mistä ottaa.
Typeryyden huipentuma, ette tajua omaa etuanne - sahaatte omaa oksaanne!
Ihmetelkää vielä enemmä niin kohta on teilläkin vaikeaa, ei vain kaikkein koyhimmillä.
T: "ei köyhä"
Tätä oksaa joutaisi vähän sahatakin. Mielestäni vastikkeeton viisisatanen on ihan ruhtinaallinen "ruokaraha" ja siitä voisi ihan hyvin vähän leikatakin jos se raha laitettaisiin vanhustenhoitoon. Vatuttaa kun ihmiset jotka tämän maan on kovalla työllä rakentaneet, makaavat nyt sängyissään heitteillä ja huonolla hoidolla. Meillä "nuorilla" on vielä mahdollisuus muutokseen omassa elämässä..t.tällähetkelläköyhä
Vanhusten hoidossa on jo ihan riittävästi rahaa. Vanhuksen hoitopaikka maksaa tuhansia euroja kuukaudessa. Jos tämä kaikki raha käytettäisiin täysmäärällisesti vanhusten hyväksi suomessa olisi maailman paras vanhustenhoito. Mutta ahneet Esperi Caret ja kumppanit keräävät mieluummin voitot veroparatiiseihin.
tervetuloasuomi100 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hjhj kirjoitti:
Vammauduin työtapaturmassa noin 10 vuotta sitten silloin minut irtisanottiin koska en enään selvitynyt työtehtävistäni. Olen viime vuosina ajautunut täysin tulottomaksi ja nyt alkaa oikea henkiinjäämistaistelu onneksi minulla on sentään teltta jossa asua mutta ruokaa pitäisi jostain saada.
Jos on vammautunut työtapaturmassa, saa korvauksia tapaturmavakuutuksesta joka on työnantajalle pakollinen. Tästä syystä on vaikea uskoa että sellaisen seurauksena voisi joutua tulottomaksi.
Vakuutusyhtiö ei nähnyt asiassa syy yhteyttä. Kelan mielestä työkyky on vain alentunut . Minulle on tarjolla ainostaa työtä 9€ kulukovauksella mutta pitkän työmatkan takia velkaannuin koska kulukorvaus ei riittänyt mihinkään. Nyt olen "pysyvästi työvoiman ulkopuolella" kun selitin virkailijalle ettei ole varaa osallistua koska se aiheuttaa lisää velkaa. Ajatuksenani on muuttaa syvälle metsää kun olen luontoihminen ja vouti vie talon ja omaisuuden. Käytännössä itsemurhahan se tavallaan on mutta en näe muutakaan järkevää vaihtoehtoa.
Kait sä sossusta jotain saat kuitenkin?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapas kun nyt on hyvin nuoria ihmisiä joita matto käyttänyt hyväksi ja ne kaikki varmaan tyrkätään minimieläkkeelle ja korkeintaan joku muu takuu päälle. Siinä menee paitsi suvunjatkaminen että elannonhankkiminen sivu suun. Siellä on pommi tulossa sillä joka viikko on muutama. Ja joka kolmas 16 v on jo eläkkeellä muutenkin, vai miten se oli muistaakos joku?
Vallalla on ajatus että talous voi kasvaa loputtomiin mutta ikävä tosiasia on että luonnonvarat loppuvat ennenpitkään jos nykyinen kulutusralli ja luonnonvarojen tuhlaaminen jatkuu samaan tahtiin. Kulutus ym pitäisi suhteuttaa luonnon kantokykyyn.
Ja muuten mistä raha lopulta tulee ? Velka luo rahaa. Esimerkiksi Suomen valtion velan korko luo rahaa samoin kuin jokaisen yksittäisenkin ihmisen velka luo rahaa mutta samalla se tarkoittaa että raha menettää arvoaan ja tästä syystä kaikki tulee kallistumaan ...
Käytännössä nämä vähällä toimeentulevat ja lapsettomat tekevät palveluksen maailmalle mutta nykyinen markkinatalous järjestelmä kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se vajaa 500 eur pitää jäädä ruoka/muuta käyttörahaa pakollisten elinkustannusten jälkeen. Olisi kiva kuulla mihin se raha menee jos ei ruokaankaan riitä. Itse en meinaa saada kuukaudessa tuhlattua.
Te ette kai hirveesti vuokraa maksele? Opiskelijana oli vuokra jopa korkeampi kuin tuet ja silloin tuli tuota riemastuttavaa köyhyyspelleilyä aika paljon harrastettua
Tuo 500e jää vuokran (ja sähkölaskun, vakuutuksen sekä terveydenhoitomaksujen) jälkeen käteen työttömällä. Jos tuolla summalla ei pysty elämään niin on aika katsoa että mihin se raha menee.
Hauska miten te kuvittelette, että se 500€ vaan tipahtaa eteen. Minä ja mies molemmat toumeentulotuella. Vuokran jälkeen käteen jää 390€. Yhteensä. Molemmille. Ei tämä ole mitään elämää.
Eikö jokaiselle kuulukaan se lakisääteinen osa?
Sinccis
Vinkkinä kun näitä suodatinpussijuttuja luki, on olemassa muovinen kestosuodatinpussi. Maksaa noin 5e mutta vuosien mittaan olen säästäny paljon kun ei oo tarvinnu kertakäyttöisiä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut lainaamaan töistä vessapaperia, käsipyyhkeitä, jätesäkkejä, roskapusseja, raikastussuihketta, paristoja, t-paitoja, tulostinpaperia, kalenterin, kuulokkeet, muistitikkuja, sideharsoa, kondomeja.
Olisi mielenkiintoista tietää millä työpaikalla on näin laaja valikoima erilaisia tarvikkeita työntekijöiden käytettävissä?
sairaalassa. kondomejakin joskus on.
Asuin asuntovaunussa, välillä ei ollut ruokaan ollenkaan rahaa, niin piti käydä omenavarkaissa ja pelloilta pölliä mm. perunoita. Onneksi oli kesä, niin oli ruokaa saatavilla.
Pari kertaa marssin pokkana abc:n lounaspöytään maksamatta.
Mulla ei ollut varaa utteen Audiin, niin jouduin tyytymään uuteen Skoda Octavia RS:ään.
Nuorena yh äitinä söin itse vain koulussa kun sain siellä ilmaisen ruuan. Vedin aivan tolkuttoman annoksen ja leivät tungin laukkuun ja söin myöhemmin. Rahat riittivät nipin napin lasten ruokiin.
No kyllähän asia niinkin on että jos olet miehen kanssa todellakin rakkaudesta yhdessä niin voisi uskoa että mies ottaisi sen verran enemmän vastuuta talouden kuluista että sinullekin jäisi jotain.