Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista
miten ihmiset kertovat omien lasten tuottamasta ilosta.
Kerrankin lapsiperhe-elämään myönteisesti suhtautuvaa surnalismia.
Kommentit (308)
Huohh kirjoitti:
Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen ja lapsen kanssa tulevan univajeen. Samoin kuin opiskelusta johtuvan töistä poissa olon hoitovapaaseen.
Unettomuus on unettomuutta syystä riippumatta. Minä valvoin eilen kolmeen asti todella tuskaisen säryn kanssa, jota on nyt jatkunut 7 kuukautta. Kuudelta piti silti nousta töihin. Miten minun unettomuuteni on eriarvoista kuin 7kk vanhan lapsen unettomuus?
Lapsen kanssa saattaa jopa tosiaan olla hoitovapaalla kotona, minun oli pakko tänäkin aamuna laittaa itseni kuosiin ja lähteä ihmisiä tapaamaan töihini. En silti vähättele vanhempien univajetta vaan ymmärrän heitä. He sen sijaan eivät tunnu ymmärtävän minua vaan huutavat etten voi tietää mitä väsymys on.
Huohh kirjoitti:
Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen ja lapsen kanssa tulevan univajeen.
Esittäisitkö nyt tieteelliset faktat siitä miten keho tunnistaa syyn, joka aiheuttaa univajetta? Mallintaisitko myös kehon muutokset A) lapsista johtuvasta univajeessa ja B) opinnoista, töistä ja muista syistä johtuvasta univajeessa? Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa nyt velat mitä mieltä olette sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia? Ovatko näm ä henkilöt typriä ja väitättekö, että nämä heittävät elämänsä aina hukkaan ja että on sataprosenttisesti mahdotonta hankkia elämyksiä?
Ihan oikeasti vastatkaa tähän kysymykseen?
Ja kaikenhan on pakko olla täysin mustavalkoista, eikö niin? Joko vihaat tai rakastat, ja omat valintasi tarkoittavat että muut ovat täysin p seestä?
En vastannut kysymykseesi koska en ole vela, vaan eipä-tullut-hankittua-lapsia-vaikka-olisin-voinutkin-lapseton. Lisäksi olen sinkku, tuo joidenkin mielestä kastijärjestelmän alin olento:).
Olet siis etla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa nyt velat mitä mieltä olette sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia? Ovatko näm ä henkilöt typriä ja väitättekö, että nämä heittävät elämänsä aina hukkaan ja että on sataprosenttisesti mahdotonta hankkia elämyksiä?
Tähän kysymykseen on vastattu näissä ketjuissa jo vaikka kuinka monta kertaa. Ihmisillä on erilaisia kiinnostuksen aiheita, se kuka haluaa niin hankkii lapsia ja se on aivan ok. Hän haluaa elämältään sitä. Joku toinen taas ei halua lapsia ja sekin on aivan ok, eikä tässä ketään tarvitse puolin tai toisin käännyttää mihinkään. Jokainen tekee omat valintansa. Ok? Menikö perille?
Jatkuvasti sanotaan, että elämä menee täysin pilalle jos hankkii lapsia ja, että terveys menee kokonaan. Välillä tuntuu siltä, että yritetään saada myös lapsia haluavat ihmiset epäröimään perheen perustamisen.
Tätä sanovat jatkuvasti siis en lapselliset ihmiset. Eihän me velat tiedetä lapsellisesta elämästä mitään ;) Joten osoita syyttävä sormesi lapset tehneiden suuntaan, hehän sitä valittavat että elämä meni lasten myötä pilalle. Meidän velojen elämähän ei ole mennyt lasten myötä pilalle, kun meillä ei niitä lapsia ole!
Vierailija kirjoitti:
No minä vastaan. En ymmärrä tosin, mistä kysymyksesi kumpuaa, kukaanhan täällä ei ole arvostellut lisääntyneiden valintaa, ainoastaan velojen tahoilta on todettu, ettei ITSE haluta lapsia syistä x, y, z. (Lapsettomia on kyllä syytelty jos mistä.) Se, että vela kuvailee niitä lapsiperhe-elämän negatiiviseksi tulkitsemiaan puolia, joita ei halua OMAAN elämäänsä, ei ole kritiikki lasten hankintaa kohtaan niille, jotka lapsia haluavat tai kenellekään muullekaan. Jos onnistut sen tällaiseksi tulkitsemaan, kehotan pohtimaan, mitä tunteita pohjimmiltaan herättääkään sinussa se, että joku ei halua möhmösuukkoja, jatkuvaa kirkunaa ja kurahaalarilta haisevaa eteistä omaan elämäänsä.
Mutta kysymyksiisi. Olen pääsääntöisesti neutraalia mieltä sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia. Mielestäni se ei ole asia, johon on edes mahdollista ottaa ulkopuolelta mitään kantaa, koska se on jokaisen oma henkilökohtainen valinta eikä siihen kuulu toisten mielipiteet millään lailla. Tiedän yhden tapauksen, joka hankki kaksi lasta, vaikka ei halunnut. Häntä kohtaan tunnen joskus hieman sääliä, koska elämänsä vaikuttaa todella vaikealta. Iloitsen sellaisten ystävien puolesta, joille lapsi saapuu täyttämään toiveen jälkeläisestä, mutta en minä ole mitään mieltä heidän valinnoistaan.
Eivät lapsia haluavat ja niitä hankkivat ole mielestäni typeriä, eivätkä heitä elämäänsä hukkaan, poislukien tietenkin se, joka lapset teki vaikka ei halunnut. Edelleenkään ei ole minun tehtäväni arvostella heidän elämäänsä, joka on perua heidän tekemistään valinnoista, mutta nyt erikseen oikein kysyttäessä vastaan, että uskon kyllä, ettei heidän elämänsä ole hukkaan heitettyä, varmasti siinä on sisältöä ja on myös mahdollista hankkia elämyksiä sekä lasten kanssa että toisinaan myös ilman lapsia. (Ja jälleen, lasten osuus siitä sisällöstä ja niistä elämyksistä on sellaista, jota minä en halua omaan elämääni.)
Oliko sulla muuta kysyttävää?
Huohh kirjoitti:
Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen ja lapsen kanssa tulevan univajeen. Samoin kuin opiskelusta johtuvan töistä poissa olon hoitovapaaseen.
Vain lapsellinen ei ymmärrä, että hän teki valinnan tehdessään lapsia, ja kärsii nyt unettomuudesta siksi. Samoin hän ajattelee että lapsia oli pakko tehdä. Vaikka kukaanhan ei pakottanut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä vastaan. En ymmärrä tosin, mistä kysymyksesi kumpuaa, kukaanhan täällä ei ole arvostellut lisääntyneiden valintaa, ainoastaan velojen tahoilta on todettu, ettei ITSE haluta lapsia syistä x, y, z. (Lapsettomia on kyllä syytelty jos mistä.) Se, että vela kuvailee niitä lapsiperhe-elämän negatiiviseksi tulkitsemiaan puolia, joita ei halua OMAAN elämäänsä, ei ole kritiikki lasten hankintaa kohtaan niille, jotka lapsia haluavat tai kenellekään muullekaan. Jos onnistut sen tällaiseksi tulkitsemaan, kehotan pohtimaan, mitä tunteita pohjimmiltaan herättääkään sinussa se, että joku ei halua möhmösuukkoja, jatkuvaa kirkunaa ja kurahaalarilta haisevaa eteistä omaan elämäänsä.
Mutta kysymyksiisi. Olen pääsääntöisesti neutraalia mieltä sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia. Mielestäni se ei ole asia, johon on edes mahdollista ottaa ulkopuolelta mitään kantaa, koska se on jokaisen oma henkilökohtainen valinta eikä siihen kuulu toisten mielipiteet millään lailla. Tiedän yhden tapauksen, joka hankki kaksi lasta, vaikka ei halunnut. Häntä kohtaan tunnen joskus hieman sääliä, koska elämänsä vaikuttaa todella vaikealta. Iloitsen sellaisten ystävien puolesta, joille lapsi saapuu täyttämään toiveen jälkeläisestä, mutta en minä ole mitään mieltä heidän valinnoistaan.
Eivät lapsia haluavat ja niitä hankkivat ole mielestäni typeriä, eivätkä heitä elämäänsä hukkaan, poislukien tietenkin se, joka lapset teki vaikka ei halunnut. Edelleenkään ei ole minun tehtäväni arvostella heidän elämäänsä, joka on perua heidän tekemistään valinnoista, mutta nyt erikseen oikein kysyttäessä vastaan, että uskon kyllä, ettei heidän elämänsä ole hukkaan heitettyä, varmasti siinä on sisältöä ja on myös mahdollista hankkia elämyksiä sekä lasten kanssa että toisinaan myös ilman lapsia. (Ja jälleen, lasten osuus siitä sisällöstä ja niistä elämyksistä on sellaista, jota minä en halua omaan elämääni.)
Niin nykyään saa jatkuvasti kuulla, että lisääntyä ei pitäisi koska ilmastonmuutos ja, että ei tiedä mistä jää paitsi jos hankkii lapsia ja ei voi matkustella tai olla ystävien kanssa. Tätä saa kyllä kuulla aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin hankkia lapsia jos haluaa ja elää sitä elämää. Eikä se ole varmastikaan hukkaan heitettyä elämää eivätkä mielestäni ole typeryksiä. Se on heidän elämää ja saavat siitä elämästä varmasti paljon. Mutta sitä elämää on turha tuoda sellaiselle jota sellainen ei kiinnosta. Myös tietyt asiat on hyvä pitää mielessä, lapsi kun tehdään, niin se lapsi kasvatetaan omassa piirissä eli isä, mummi, vaari, muu suku jne. Sitä lasta ja vastuuta on turha tuoda kodin ulkopuolelle muiden harteille. Tarha on eri, he tekävät päivällä sitä työtä, mutta vanhempien työyhteisöön niitä ongelmia ei kannata tuoda. Lomia on turha vaatia sillä verukkeella, kun on lapsi ja lapsi on kesälomalla silloin ja silloin ja tai hiihtoloma koulusta. Ei noi koske ketään muuta kuin niitä joilla on lapsi.
Minun ja veljeni perustivat perheet ja veljeni on kerran kysynyt katsonko hänen jälkikasvuaan yhden vklopun. Sanoin en katso on muuta menoa.. Sen jälkeen ei ole kysynyt lapsista mitään. Siskoni taas on sellainen, että purkaa minuun sitä kotipaskaansa ja vttuilee, kun minä en voi yhtä vkloppua katsoa hänen lapsiaan, että pääsisi ulos. En voi, koska minua ei kiinnosta ja on muuta menoa ja tekemistä. Sanon aina viekää mutsille ja faijalle jos ne ottaa.. EIkä nekään aina ota, koska ne on eläkkeellä ja heilläkin on paljon tekemistä. He ovat koko aika jossain menossa ja nauttivat loppuelämästä sen mitä se heillä enää kestää. NE on kolme lasta kasvattanut jo maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
No voi, kun ihanaa. En tee yhtäkään kakaraa. Vituttaako?
Sun ei kannatakaan.
Huohh kirjoitti:
Minä en saanut nukuttua kolmoishermosäryn takia ja työkaveri väläytti tuon legendaarisen heiton, etten tiedä väsymyksestä mitään. Uskallan väittää, ettei synnyttänyt ihminen tiedä edes kivusta mitään, jos ei ole kokenut tuota, päitä sitten unettomuudesta kun mitkään lääkkeet ei tehoa ja kun sitä pyörii lääketokkurassa ja kipuhoureisena pitkin kämppää suunnitellen itsemurhaa kun aivan käsittämätön kipu ei vain helpota.
Ja silti en vastannut mitään nasevaa takaisin. Varmasti yksi näistä "lasten myötä ihmisenä kasvaneista" tapauksista...
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa tehdä elämällään mitä haluaa, ja jos siihen kuuluu lapsen / lapsien hankinta, on se heidän päätöksensä. He tekevät elämästään oman näköisen, kuten minä teen omani. Elämykset riippuvat ihmisen näkökulmasta ja elämäntilanteesta, joten lapsiperheiden on mahdollista hankkia elämyksiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Huohh kirjoitti:
Vain lapsellinen ei ymmärrä, että hän teki valinnan tehdessään lapsia, ja kärsii nyt unettomuudesta siksi. Samoin hän ajattelee että lapsia oli pakko tehdä. Vaikka kukaanhan ei pakottanut...
Aivan. Ja eikös se lapsellisen unettomuus olekin helpommin kestettävää? Alussa hormonit piiskaa jaksamaan ja myöhemminkin siitä omasta kalle-petteriinasta saatava ilo korvaa sitä univajeen tuskaa. 🙂 Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin hankkia lapsia jos haluaa ja elää sitä elämää. Eikä se ole varmastikaan hukkaan heitettyä elämää eivätkä mielestäni ole typeryksiä. Se on heidän elämää ja saavat siitä elämästä varmasti paljon. Mutta sitä elämää on turha tuoda sellaiselle jota sellainen ei kiinnosta. Myös tietyt asiat on hyvä pitää mielessä, lapsi kun tehdään, niin se lapsi kasvatetaan omassa piirissä eli isä, mummi, vaari, muu suku jne. Sitä lasta ja vastuuta on turha tuoda kodin ulkopuolelle muiden harteille. Tarha on eri, he tekävät päivällä sitä työtä, mutta vanhempien työyhteisöön niitä ongelmia ei kannata tuoda. Lomia on turha vaatia sillä verukkeella, kun on lapsi ja lapsi on kesälomalla silloin ja silloin ja tai hiihtoloma koulusta. Ei noi koske ketään muuta kuin niitä joilla on lapsi.
Minun ja veljeni perustivat perheet ja veljeni on kerran kysynyt katsonko hänen jälkikasvuaan yhden vklopun. Sanoin en katso on muuta menoa.. Sen jälkeen ei ole kysynyt lapsista mitään. Siskoni taas on sellainen, että purkaa minuun sitä kotipaskaansa ja vttuilee, kun minä en voi yhtä vkloppua katsoa hänen lapsiaan, että pääsisi ulos. En voi, koska minua ei kiinnosta ja on muuta menoa ja tekemistä. Sanon aina viekää mutsille ja faijalle jos ne ottaa.. EIkä nekään aina ota, koska ne on eläkkeellä ja heilläkin on paljon tekemistä. He ovat koko aika jossain menossa ja nauttivat loppuelämästä sen mitä se heillä enää kestää. NE on kolme lasta kasvattanut jo maailmaan.
Miten lomajutut pitäisi järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin nykyään saa jatkuvasti kuulla, että lisääntyä ei pitäisi koska ilmastonmuutos ja, että ei tiedä mistä jää paitsi jos hankkii lapsia ja ei voi matkustella tai olla ystävien kanssa. Tätä saa kyllä kuulla aika ajoin.
No aika epävarma saa olla, jos tuollaisten puheiden antaa häiritä. En itse ainakaan sanoisi ikinä lapsia haluavalle noin. Sen sijaan tuntuu, että "jatkuvasti saa kuulla", miten ei mistään mitään tiedä, ellei lapsia hanki...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mä vastasin tässä nyt siihen, kun kysyttiin onko velojen mielestä tyhmää hankkia lapsia. Tuskin ilmastopoliittiset syyt velojen keksintöä on. Mun lähipiirissä lapselliset muuten matkustavat enemmän kuin lapsettomat, koska ”pitäähän lapsille näyttää maailmaa”. Lisäksi jokainen lapsellinen on ollut joskus lapseton, joten sikäli sen kyllä tietää, mistä jää paitsi. Sen sijaan mulle velana yritetään jatkuvasti selittää, mistä minä jään paitsi, kun en lisäänny. Omituista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta joku voisi kirjoittaa jutun yhteiskunnan arvojen koventumisesta, joka johtuu pitkälti lapsettomista. KUn itsellä on lapsia, arvot muuttuvat vastuuntuntoisimmiksi melko automaattisesti. Vasta lapsi kasvattaa vanhemmastaan aikuisen.
Mä olen täysin eri mieltä. Kyllä mut kasvatti aikuiseksi aviomieheni syöpä ja kuolema.
Heh. Huomaa taas kuinka itsekeskeisessä maailmassa velat elävät. Montako "ei aiheuttanut mitään tunteita" vastausta tähän ketjuun tulikin. Ketään ei edelleenkään kiinnosta jos ette halua lapsia tehdä. Monelle lapsettomalle, joilla ei kuitenkaan ole mitään lapsien hankkimista vastaan, tämä juttu aiheutti vaikka mitä tunteita ja toimi vastapainona sille lapsettomuuden ihannoimiselle mitä nämä vela-toimittajat tai mahot harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Huohh kirjoitti:
Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen ja lapsen kanssa tulevan univajeen.
Esittäisitkö nyt tieteelliset faktat siitä miten keho tunnistaa syyn, joka aiheuttaa univajetta? Mallintaisitko myös kehon muutokset A) lapsista johtuvasta univajeessa ja B) opinnoista, töistä ja muista syistä johtuvasta univajeessa? Kiitos!
No kun noin kauniisti kysyit, niin vastaan, mutta vastaukseni on sinulle va4maan ihan täyttä hepreaa, mutta täs on. Kukaan ei kuole, kuole nälkään tai viivästy muuten kehityksessä, jos sinä lapseton et herää keskellä yötä, kun lapsi tarvitsee äitiä/isää/hoitajaa. Se on se vastuu ihan eri.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Huomaa taas kuinka itsekeskeisessä maailmassa velat elävät. Montako "ei aiheuttanut mitään tunteita" vastausta tähän ketjuun tulikin. Ketään ei edelleenkään kiinnosta jos ette halua lapsia tehdä. Monelle lapsettomalle, joilla ei kuitenkaan ole mitään lapsien hankkimista vastaan, tämä juttu aiheutti vaikka mitä tunteita ja toimi vastapainona sille lapsettomuuden ihannoimiselle mitä nämä vela-toimittajat tai mahot harrastavat.
Väärin. Ainakin aloittajaa kiinnosti, koska pyysi ”prismaperheitä kammoksuvia” lukemaan ko. jutun. Siihen nämä vastaukset. Harmi, etteivät ne olleet sinun toiveidesi mukaisia.
Sanoisit, että tekisivät lasun.