Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista
miten ihmiset kertovat omien lasten tuottamasta ilosta.
Kerrankin lapsiperhe-elämään myönteisesti suhtautuvaa surnalismia.
Kommentit (308)
Ei normaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on tulevaisuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa nyt velat mitä mieltä olette sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia? Ovatko näm ä henkilöt typriä ja väitättekö, että nämä heittävät elämänsä aina hukkaan ja että on sataprosenttisesti mahdotonta hankkia elämyksiä?
Ihan oikeasti vastatkaa tähän kysymykseen?
Saa tietenkin hankkia lapsia jos haluaa ja elää sitä elämää. Eikä se ole varmastikaan hukkaan heitettyä elämää eivätkä mielestäni ole typeryksiä. Se on heidän elämää ja saavat siitä elämästä varmasti paljon. Mutta sitä elämää on turha tuoda sellaiselle jota sellainen ei kiinnosta. Myös tietyt asiat on hyvä pitää mielessä, lapsi kun tehdään, niin se lapsi kasvatetaan omassa piirissä eli isä, mummi, vaari, muu suku jne. Sitä lasta ja vastuuta on turha tuoda kodin ulkopuolelle muiden harteille. Tarha on eri, he tekävät päivällä sitä työtä, mutta vanhempien työyhteisöön niitä ongelmia ei kannata tuoda. Lomia on turha vaatia sillä verukkeella, kun on lapsi ja lapsi on kesälomalla silloin ja silloin ja tai hiihtoloma koulusta. Ei noi koske ketään muuta kuin niitä joilla on lapsi.
Minun ja veljeni perustivat perheet ja veljeni on kerran kysynyt katsonko hänen jälkikasvuaan yhden vklopun. Sanoin en katso on muuta menoa.. Sen jälkeen ei ole kysynyt lapsista mitään. Siskoni taas on sellainen, että purkaa minuun sitä kotipaskaansa ja vttuilee, kun minä en voi yhtä vkloppua katsoa hänen lapsiaan, että pääsisi ulos. En voi, koska minua ei kiinnosta ja on muuta menoa ja tekemistä. Sanon aina viekää mutsille ja faijalle jos ne ottaa.. EIkä nekään aina ota, koska ne on eläkkeellä ja heilläkin on paljon tekemistä. He ovat koko aika jossain menossa ja nauttivat loppuelämästä sen mitä se heillä enää kestää. NE on kolme lasta kasvattanut jo maailmaan.
Ai kamala, millainen tyyppi tämä. Hän ei siis halua hoitaa omien sisaruksiensa lapsia milloinkaan vain siksi, että hänelläkään ei ole lapsia. Ja lapset ovat erittäin keskeinen osa yhteiskuntaa ja elämää yleensäkin, että lapset ja nuoret kuuluu olla myös kodin ulkopuolella, ettei heistä vain kasva sinunlaisiasi. Lapset ovat ihmisiä ja tulevia aikuisia. Sinäkin olet ollut lapsi joskua. Mieti, kun sinun tätisi olisi inhonnut sinua lapsena, eikä halunnut koskaan leikkiä kanssasi. Ehkä niin kävikin?
Ei minun tätini ole koskaan minua hoitanut tai leikkinyt kanssani kun olin lapsi. Ja miksi olisi pitänyt, enhän ole hänen lapsensa? Ihan normaali olen ja kiva suhdekin on tätiin. t. eri
Että voi olla todellisuudesta ja normaalielämästä vieraantunutta porukkaa. Kai heillä on niin omat piirinsä ja kuplansa, joissa tuollaisia pidetään ihan hyväksyttävinä asioina. Siitäkin noin viikko sitten esitetyn itsensä steriloineen naisen dokumentista heti kyllä huomasi, ettei ole hänellä ihan kaikki muumit laaksossa.
En ole nähnyt dokumenttia. Sterilisaatio on hyvä juttu, ja pitäisi olla mahdollista nuoremmille kuin nyt on, moni abortti jäisi tekemättä. Ketkä ovat normaalielämästä vieraantuneita? Velat? Mikä ihmeen oma piiri ja kupla? Itse olen vela, enkä ole missään "omassa kuplassa". Useimmilla tutuillani on lapsia, muttei toistaiseksi kukaan ole esittänyt, että minullakin pitäisi olla lapsia koska heillä on. Onneksi kaikki "lapsellisetkaan" eivät siis ole yhtä lapsellisia kuin sinä.
(eri)
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan voi vieläkään käsittää, miksi lapsellisia ärsyttää velat niin älyttömästi. Yrittääkö ne saada meidät samaan ansaan vai mikä juttu tää on? Ei me velatkaan tehdä täällä jatkuvasti aloituksia, missä me painostetaan ihmisiä olemaan lapsettomia.
Minä en haluaisi oman lapseni olevan joku tuollainen vapaaehtoisesti lapseton. Se ei ole mielestäni millään tavalla normaalia tai ihannoitavaa. Itsensä vapaaehtoisesti sukupuuttoon kuolettaminen on jotain uskomattoman typerää. Mutta luulen, että tämä on joku sukupuolettomuuteen liittyvä huuhaajuttu. Ei norminuoret sellaisiksi onneksi rupea. En soisi tällaisia mielestäni sairaita ajatusmalleja tuotavan esille. Pysyköön omissa piireissään.
Edelleenkään, ei minulla velana ole mitään lapsettomien omia piirejä. Elän ihan tässä samassa maailmassa kuin muutkin. Sukupuolettomuus - mitä tarkoitat? Sitä ettei lapsen sukupuolta voida määrittää syntymässä? Intersukupuolisuus, sellainen lapsi voi syntyä sinullekin, kelle vain. Vai sukupuolisensitiivisyyttä, että voidaan kyseenalaistaa perinteisiä sukupuolirooleja? Sehän on hyvä asia, muttei liity tähän mitenkään.
Ihan tavallisia vanhempia on, jotka katuvat lapsiaan, ja kokevat, ettei olisi pitänyt ryhtyä vanhemmaksi. Norminuoret? Nuorilla veluus on yleisempää, koska se hyväksytään nykyään edes hiukan paremmin.
Kukkuluuruu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan voi vieläkään käsittää, miksi lapsellisia ärsyttää velat niin älyttömästi. Yrittääkö ne saada meidät samaan ansaan vai mikä juttu tää on? Ei me velatkaan tehdä täällä jatkuvasti aloituksia, missä me painostetaan ihmisiä olemaan lapsettomia.
Minä en haluaisi oman lapseni olevan joku tuollainen vapaaehtoisesti lapseton. Se ei ole mielestäni millään tavalla normaalia tai ihannoitavaa. Itsensä vapaaehtoisesti sukupuuttoon kuolettaminen on jotain uskomattoman typerää. Mutta luulen, että tämä on joku sukupuolettomuuteen liittyvä huuhaajuttu. Ei norminuoret sellaisiksi onneksi rupea. En soisi tällaisia mielestäni sairaita ajatusmalleja tuotavan esille. Pysyköön omissa piireissään.
Voi sinua dinosaurusta, kun nimenomaan nykyään nuoret enenevissä määrin voivat valita sen vapaaehtoisen lapsettomuuden, kun ei onneksi ole enää samanlaista sosiaalista pakkoa hankkia niitä lapsia vain tavan vuoksi. Siksi asiasta puhutaan enemmän ja velojakin ilmestyy jatkuvasti enemmän sinunkin elinpiiriäsi järisyttämään. Ole varuillasi, liikumme siis aivan kaikenlaisissa piireissä ;)
Dinosaurushuuto! Hih eipä ole näkynyt. Sen verran vissiin terveissä piireissä olen saanut elää. Tunnen vaikka kuinka monta tahattomasti lapsetonta, joiden puolesta olen syvästi pahoillani ja kaikki nuoret, jotka tiedän, haluavat normaalin parisuhteen ja perheen. Ainoat tuntemani tarkoituksellisesti lapsettomat ovat homoseksuaaleja ja osa heistäkin olisi halunnut lapsia. Epäilen, että tarkoituksella lapsettomaksi jättäytyvät tunnistaa muutenkin oudosta olemuksesta, puhetavasta tai muusta, kuten sen dokkarin naisenkin.
Nyt alan epäillä, että tämä kirjoittaja provoilee...
"Outo olemus, puhetapa ja muu" - joo, ei meitä kyllä tunnista tälläisistä.
Normaali=säännönmukainen, odotuksia vastaava, hyväksyttävä, tavanomainen.
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään, ei minulla velana ole mitään lapsettomien omia piirejä. Elän ihan tässä samassa maailmassa kuin muutkin. Sukupuolettomuus - mitä tarkoitat? Sitä ettei lapsen sukupuolta voida määrittää syntymässä? Intersukupuolisuus, sellainen lapsi voi syntyä sinullekin, kelle vain. Vai sukupuolisensitiivisyyttä, että voidaan kyseenalaistaa perinteisiä sukupuolirooleja? Sehän on hyvä asia, muttei liity tähän mitenkään.
Ihan tavallisia vanhempia on, jotka katuvat lapsiaan, ja kokevat, ettei olisi pitänyt ryhtyä vanhemmaksi. Norminuoret? Nuorilla veluus on yleisempää, koska se hyväksytään nykyään edes hiukan paremmin.
Pidätkö perheen perustamista ylipäätään huononan ja pahana asiana, vaikka joku haluaisikin. Jos joku nuori haluaa hankkia lapsia niin onko tällainen henkilö automaattisesti jonkun "vanhanaikaisen velvollisuuden" uhri?
Ootko sä tyhmä vai mitä, vanhan piian vero viittaa nykyajan sinkkuuteen.
T. Vela aviopari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta joku voisi kirjoittaa jutun yhteiskunnan arvojen koventumisesta, joka johtuu pitkälti lapsettomista. KUn itsellä on lapsia, arvot muuttuvat vastuuntuntoisimmiksi melko automaattisesti. Vasta lapsi kasvattaa vanhemmastaan aikuisen.
Tämä on niin totta! Minulla on useita lapsettomia ystäviä ja vielä viidenkympin korvalla ovat siellä lapsen asteella. "Minä, minä, minä ja minun napani!"
Luulevat kustantavansa kaikkien lapsiperheiden kaikki kustannukset. Ikävää, ettei enää ole vanhanpiian veroa...
Ootko sä tyhmä vai mitä, vanhan piian vero viittaa nykyajan sinkkuuteen.
T. Vela aviopari, joista molempi käy töissä ja maksaa veronsa.
Joku kysyin aiemmin, että pitääkö velat perheellisiä jotenkin tyhminä. Todella kummallinen kysymys. Vastaan nyt kuitenkin.
Olen vela enkä ajattele, että lapsia haluavat ovat jotenkin typeriä tai outoja. Minähän se olen outo, kun en halua lisääntyä, vaikka suvun jatkaminen on kaikkialla eläinkunnassa elämän tarkoitus. Mutta toisaalta minua ei myöskään haittaa olla tällä tavalla biologisessa mielessä outo, nykyään kun tämä on sosiaalisesti ihan normaalia jo.
Minulla on lähipiirissä myös perheitä lapsineen vaikken itse omia lapsia haluakaan. Tuttujen lapset menevät mukavasti mukana kyläillessä, kahvilassa, pikku päiväretkellä tai vaikka lenkillä. Isompien lasten kanssa on välillä ihan ok touhuta eikä minulle ole ongelma vahtia siskon alle kouluikäistä lasta vähän aikaa, vaikka kun siskon pitää käydä asioilla. Minusta toisen auttaminen kuuluu läheisiin ihmissuhteisiin, oli kyse sitten satunnaisesta lastenhoidosta, huolien kuuntelemisesta tai toisen kyyditsemisestä kauppaan kun hänellä on jalka poikki eikä itse voi ajaa autoa. Vaikka olen valinnut olla lapseton, se ei tarkoita, ettenkö voisi tehdä lapsiin liittyvää palvelusta läheiselleni. No toki pientä vauvaa en voisi hoitaa koska en yksinkertaisesti osaa kun kokemusta asiasta ei ole. Mutta sellaisia 4-10-vuotiaita pystyy jo kaitsemaan melkein kuka tahansa normaaliälyinen aikuinen ihminen.
Minua ei myöskään häiritse julkisella paikalla kiljuvat lapset (esim. pienen vauvan itku, väsyneen lapsen yhtäkkinen kiukkukohtaus), paitsi jos vanhemmat ovat välinpitämättömiä asian suhteen. Silloinkaan en syytä lasta vaan vanhempia.
Minä en kuitenkaan koskaan ole halunnut omia lapsia. Ajatus raskaudesta, äitiydestä ja lapsen kasvatuksesta ei vaan tunnu yhtään omalta. En koe tarvetta lisääntymiseen. Kai minulta vain puuttuu jokin siihen tarvittava geeni. Ei tämä kuitenkaan tarkoita, ettenkö hyväksyisi lapsia osana yhteiskuntaa tai että pitäisin perheitä kamalina. Ymmärrän oikein hyvin, että jollekin lasten kasvatus voi olla unelmien täyttymys. Minulle se ei ole sitä, mutta ei meillä ihmisillä muutenkaan ole samat mielenkiinnon kohteet elämässä. Eikä tarvitsekaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa vapaaehtoisesti lapsetonta. Se on vain tapa, jolla (syystä tai toisesta) lapsettomaksi jääneet selittävät lapsettomuuttaan.
Eivät hekään, jotka ovat abortoineet? Mielenkiintoinen kanta.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Huomaa taas kuinka itsekeskeisessä maailmassa velat elävät. Montako "ei aiheuttanut mitään tunteita" vastausta tähän ketjuun tulikin. Ketään ei edelleenkään kiinnosta jos ette halua lapsia tehdä. Monelle lapsettomalle, joilla ei kuitenkaan ole mitään lapsien hankkimista vastaan, tämä juttu aiheutti vaikka mitä tunteita ja toimi vastapainona sille lapsettomuuden ihannoimiselle mitä nämä vela-toimittajat tai mahot harrastavat.
Kysymyksiä sinulle lisääntynyt:
Miksi lapsivapaata aikuista pitäisi kiinnostaa lapsiperhe mainostus? Kiinnostaako sinua lisääntyneenä yhtään millaista lapsivapaan prismaelämä on? Tuskinpa, yhtä itsekäs olet sinäkin.
Jos sinua kamalasti kiinnostaa lapsivapaan ihmisen elämä, niin miksi näin on? Vertaatko useinkin elämääsi muiden elämiin? Oletko onnellinen elämäsi valintoihin? Miksi et voisi olla onnellinen toisten puolesta jos olet tyytyväinen omaan elämääsi?
Vierailija kirjoitti:
Hei te ei-hefarin tilaajat, kokeilisko joku aukeaako linkin takana oleva juttu teille vai pitääkö kopsata se tänne?
ei aukea
Vierailija kirjoitti:
Kukkuluuruu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua dinosaurusta, kun nimenomaan nykyään nuoret enenevissä määrin voivat valita sen vapaaehtoisen lapsettomuuden, kun ei onneksi ole enää samanlaista sosiaalista pakkoa hankkia niitä lapsia vain tavan vuoksi. Siksi asiasta puhutaan enemmän ja velojakin ilmestyy jatkuvasti enemmän sinunkin elinpiiriäsi järisyttämään. Ole varuillasi, liikumme siis aivan kaikenlaisissa piireissä ;)
Dinosaurushuuto! Hih eipä ole näkynyt. Sen verran vissiin terveissä piireissä olen saanut elää. Tunnen vaikka kuinka monta tahattomasti lapsetonta, joiden puolesta olen syvästi pahoillani ja kaikki nuoret, jotka tiedän, haluavat normaalin parisuhteen ja perheen. Ainoat tuntemani tarkoituksellisesti lapsettomat ovat homoseksuaaleja ja osa heistäkin olisi halunnut lapsia. Epäilen, että tarkoituksella lapsettomaksi jättäytyvät tunnistaa muutenkin oudosta olemuksesta, puhetavasta tai muusta, kuten sen dokkarin naisenkin.
Nyt alan epäillä, että tämä kirjoittaja provoilee...
"Outo olemus, puhetapa ja muu" - joo, ei meitä kyllä tunnista tälläisistä.
Ai niin ja siitä tunnistaa nämä itsensä steriloineet, että kertovat siitä ihan puolitutuillekin! Eräskin kertoi ja kyllähän hänellä oli monia muitakin ongelmia elämässään.
Koita miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on lahja kirjoitti:
Lapsettomien pitää vaan nyt tyytyä osaansa ja asemaansa yhteiskunnassa. Jos et halua osallistua lisääntymiseen ja suvunjatkamiseen niin kuka sinua palvelee varsinkin kun olet vanha tai sairas? Muisen lapsetko? Tämä on niin normaalia luonnon kiertokulkua, mitä tietyt piirit yrittää vähätellä. Lapsia saadaan, mikä on IHANINTA elämässä, ja heitä hoidetaan ja kasvatetaan ja he puolestaan hoitavat ja auttavat meitä tarvittaessa. Yhteiskunnan lapsettomat SAAVAT osallistua lasten kasvatukseen. Heidän tulisi olla iloisia, että heihin luotetaan niin paljon, että saavat osallistua lasten hoitoon. Kun biologistenkin vanhempien on joskua vaikea kestää lasten temppuja niin he ovat kyllä parhaiten siihen ohjelmoituja.
Tuo on niin huono selitys lasten tekemiselle, että ne lapset sitten hoitaa kun vanhemmat ovat vanhoja ja mahdollisesti sairaita. Ei läheskään kaikki hoida!
Hei se ei ole mikään selitys vaan näin se maailma pyörii. Vaikkei juuri omat lapsesi sinua hoitaisi ja auttaisi niin jonkun lapset sen tekee!
Ja jos noin asia olisikin, en ikinä tekisi lasta sen takia että se palvelee minua kun olen kuolemassa, kuinka itsekästä ajattelua.
Vilkaisin otsikot, ei kuitenkaan isommin kiinnostanut lukea. Hieno juttu silti, että elämässä on myös iloa ja onnea mukana. Ei kai tätä muuten jaksaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joku tuollainen" Kerrohan mitä muuta liität vapaaehtoiseen lapsettomuuteen :D
Toisekseen... Sinun ei olisi pitänyt synnyttää lasta jos et voi hyväksyä häntä sellaisena kuin hänestä tulee, velana, sukupuolettomana, homoseksuaalina tai minkälaisena vaan.
"Et haluaisi oman lapsesi olevan", hyh, mikä ajattelutapa. Tuomitset oman lapsesi mikäli hän ei täytä sinun hänelle asettamia raameja.
Olen normaali ja toivon tietenkin lapsestani normaalia myös. Miten tuomitsen ketään? Eikö normaaleilla ole enää oikeutta kertoa mielipidettään ihan niinkuin teillä kaikenlaisilla muilla?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kaikki vannoutuneet lapsettomat meuhkaavat täällä että ei tämmöinen artikkeli saa heitä innostumaan lastenteosta. Miksi tämä artikkeli olisi kirjoitettukaan teille tai tässä mielessä? Kenties tämä artikkeli onkin kohdistettu ihan muille ihmisille. Niille, jotka haaveilevat lapsista, niille jotka eivät vielä tiedä haluavatko lapsia tai niille, keillä on lapsia ja jotka välillä unohtavat väsymyksen keskellä nauttia pienistä asioista?
En minäkään kiinnostu autoartikkeleista tai kissavideoista, enkä automaattisesti oleta että jokainen autoja tai kissoja kehuva kirjoitus on yritys kääntää minut auto- tai kissaihmiseksi.
Et taida osata lukea, kun et ymmärtänyt ap:n otsikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kaikki vannoutuneet lapsettomat meuhkaavat täällä että ei tämmöinen artikkeli saa heitä innostumaan lastenteosta. Miksi tämä artikkeli olisi kirjoitettukaan teille tai tässä mielessä? Kenties tämä artikkeli onkin kohdistettu ihan muille ihmisille. Niille, jotka haaveilevat lapsista, niille jotka eivät vielä tiedä haluavatko lapsia tai niille, keillä on lapsia ja jotka välillä unohtavat väsymyksen keskellä nauttia pienistä asioista?
En minäkään kiinnostu autoartikkeleista tai kissavideoista, enkä automaattisesti oleta että jokainen autoja tai kissoja kehuva kirjoitus on yritys kääntää minut auto- tai kissaihmiseksi.
Siksi, että juuri tämä kyseinen aloitus täällä palstalla koski lapsettomia. Heitä pyydettiin lukemaan ko. artikkeli. Siksi kommentit. Kukaan ei meuhkaa spontaanisti eikä varsinkaan kiistä kenenkään tarvetta jälkeläisiin.
Niinpä, kysymys kuuluukin miksi lisääntynyt tulee tänne väsyneenä meuhkaamaan, lukematta ensin otsikkoa.
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsensä sukupuuttoon kuolettaminen? Voi jeesus mitä ajattelua ja vouhotusta. Ei minua haittaa että en jätä jälkeläisiä maailmaan, sehän on se pointti, en halua jättää lapsia tälläiselle maapallolle missä elää sinunlaisiasi erilaisuutta ymmärtämättömiä pikku sieluisia ihmisraunioita. sinä saastutat omat lapsesi tuolla ajattelulla, voi lapsi parkoja. Ja vielä sanot että et hyväksyisi oman rakkaan lapsesi omia valintojaan, hylkäisitkö hänet jos hän ilmoittaisi olevansa vela? Ja minkä takia? Senkö takia ettet sinä taas voi saada lapsenlapsia? Kuinka itsekäs ihminen voi olla, luulee että voi määräillä omaa lastaan hänen ollessaan jo aikuinen. Ihan oksettaa miten avarakatseeton ja itsekäs ihminen sinä olet.
Onneksi minulla oli ihana äiti, rakastava ja aina minun tukenani. Hän ymmärsi että minä olen oma persoonani, omine ajatuksineni ja omine valintoineni.
T. Vela avio ja hetero pari.
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsensä sukupuuttoon kuolettaminen? Voi jeesus mitä ajattelua ja vouhotusta. Ei minua haittaa että en jätä jälkeläisiä maailmaan, sehän on se pointti, en halua jättää lapsia tälläiselle maapallolle missä elää sinunlaisiasi erilaisuutta ymmärtämättömiä pikku sieluisia ihmisraunioita. sinä saastutat omat lapsesi tuolla ajattelulla, voi lapsi parkoja. Ja vielä sanot että et hyväksyisi oman rakkaan lapsesi omia valintojaan, hylkäisitkö hänet jos hän ilmoittaisi olevansa vela? Ja minkä takia? Senkö takia ettet sinä taas voi saada lapsenlapsia? Kuinka itsekäs ihminen voi olla, luulee että voi määräillä omaa lastaan hänen ollessaan jo aikuinen. Ihan oksettaa miten avarakatseeton ja itsekäs ihminen sinä olet.
Onneksi minulla oli ihana äiti, rakastava ja aina minun tukenani. Hän ymmärsi että minä olen oma persoonani, omine ajatuksineni ja omine valintoineni.T. Vela avio ja hetero pari.
Ei osaa edes yhdyssanoja. Että kehtaa edes kommentoida.
Kehä kolmosen sisäpuolella oleilevien loisten toimesta?? Siis keiden?? Poliitikkojen? Vai meidän velojen? En minä ainakaan asu lähelläkään Helsinkiä, vaikka olen vela, enkä ole loinen.
Olen tehnyt yhteiskunnan eteen osuuteni ja teen koko ajan.