Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista
miten ihmiset kertovat omien lasten tuottamasta ilosta.
Kerrankin lapsiperhe-elämään myönteisesti suhtautuvaa surnalismia.
Kommentit (308)
Ihan kokemuksesta voin sanoa, että univaje on univaje. Ja ainakin omani oli huomattavaksi pahempaa ja tuhoisampaa kolmen vuoden ajanjaksolla, jolloin kärsin aidosta unettomuuudesta. Ikinä en ole ollut niin väsynyt uupunut ja sekaisin. Syitä sen jakson laukeamiseen en tähän ala avaamaan, koska se ei ole relevanttia, mutta se oli todellista helvettiä. Sellaista lääkettä ei jatkuvaan käyttöön löytynyt, joka minut olisi saanut uneen siinä vaiheessa ja ilman lääkitystä pystyin valvomaan vaikka monta vuorokautta. Kuitenkin korkeassa asemassa työelämässä ei mahdollista valvomista, joten nukuin vahvoilla lääkkeillä joka toisena tai kolmantena yönä sen 4-5 tuntia pätkissä.
Elämä kuitenkin meni eteenpäin ja terapian ja muun avulla nykyään nukun miedolla lääkityksellä. Tuohon verrattuna vauvan kanssa valvominen on ollut pientä. Todella odotin paljon pahempaa.
Unettomuudesta kärsivät todellakin tietävät, mitä valvominen on. Se, joka sitä vähättelee ja kuvittelee, että se yöllä 15 kertaa heräävä keho ei väsy, koska heräämisen syynä ei ole vauva, on kyllä uskottoman tyhmä. Se ei todellakaan ole mikään valinta, että heräänkö taas vai ei. Edelleen herään joka yö ja valvon 3-4 tuntia, vaikka vauva nukkuu. Tämä on tosin helppoa ja mukavaa nyt, vaikka työelämässä olenkin. Tosin minulla on todella osallistuva mies.
Siis se muiden ihmisten lapsellinen nimittely näissä veloissa eniten v*t*taa. Mamma, äityli, Irma-Petteri, kersa, ipana you name it. Opettelisivat ilmaisemaan itseään kuin aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kaikki vannoutuneet lapsettomat meuhkaavat täällä että ei tämmöinen artikkeli saa heitä innostumaan lastenteosta.
Varmaan siksi että jo tämän ketjun otsikossakin sanotaan "Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista".
Niinpä :'D Ja jos kukaan ei olisi vastannut, olisi taas jauhettu lapsettomien kuplasta, uskalluksen puutteesta kohdata todellista elämää sekä tietenkin itsekkyydestä kun ei lapsiperheen kuvaukset kiinnosta.
Mähmäiset märät suukot ajatuksena oksettavat. Mielestäni lapset myös haisevat pahalta, sellaiselta tunkkaisekta lapsihieltä ja päänahka talilta, joten ajatus siitä, että tällainen hikisen nahkea haiseva otus möyrisi samaan sänkyyn tai koskettaisi, on vastenmielinen. Vauvat ovat yksinkertaisesti rumia ja se hampaaton kuolaa valuttava suu psksuine kielineen karmea.
Ehkä tämä on joku luonnon tapa kertoa että älä hanki lapsia jos ja kun nämä toisia ihastuttavat asiat herättävät itsessä hillittömiä inhon väristyksiä.
Mistä muuten vetoa, että nuo lässynlää-juyut on kirjoittanut perheen äiti. Vaikea uskoa, että yksikään normaali mies hekumoisi lapsen suukoilla tai olisi noin älyttömän tarvitseva lasta kohtaan, janoaisi huomiota omalta lapseltaan ja poksahtaisi onnesta kun sitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta joku voisi kirjoittaa jutun yhteiskunnan arvojen koventumisesta, joka johtuu pitkälti lapsettomista. KUn itsellä on lapsia, arvot muuttuvat vastuuntuntoisimmiksi melko automaattisesti. Vasta lapsi kasvattaa vanhemmastaan aikuisen.
Tämä on niin totta! Minulla on useita lapsettomia ystäviä ja vielä viidenkympin korvalla ovat siellä lapsen asteella. "Minä, minä, minä ja minun napani!"
Luulevat kustantavansa kaikkien lapsiperheiden kaikki kustannukset. Ikävää, ettei enää ole vanhanpiian veroa...
Joo, just joku Dalai Lama ja äiti Teresa on tyyppiesimerkkejä siitä miten hirvittävän itsekkäitä ja itsekeskeisiä vapaaehtoisesti lapsettomat ihmiset ovat.
Jeesuskin oli lapseton, samoin oprah ja ellen degeneres jotka tekevät paljon hyväntekeväisyyttä, toosi itkekkästä touhua, hah.
Suomalainen perusvela, joka ei halua lapsia, koska haluaa viikolla mennä kaljalle tai keskustella keskeytyksettä kumppaninsa kera punkkulasin ääressä työasioista ja viikonloppuisin kokata burgundinpataa koska lapset häiritsevät, on nolo.
Minä en halua lapsia, koska haluan että elämäni on mahdollisimman helppoa ja vapaata - voin siis mennä ja tulla miten haluan. Esim. lomalla voin lähteä ajamaan 900 km Lappiin hetken mielijohteesta tai vaikka ostaa matkan maailman toiselle puolelle - lähtö huomisaamuna. Voin nukkua koska haluan ja niin pitkään kuin haluan viikonloppuisin ja vapaapäivinä, voin syödä mitä haluan ja koska haluan. Voin sisustaa miten haluan ja kuinka kalliisti haluan eikä minun tarvitse miettiä, onko kotini lapsiturvallinen. Kotini on jatkuvasti erittäin siisti, en siedä sotkua ja meteliä. En ole vastuussa kenestäkään eikä kukaan ole riippuvainen minusta 24/7. Rakastan rauhaa ja hiljaisuutta ja menettäisin järkeni jos joutuisin kuuntelemaan lasten mekastusta, riitelyä ja siivoamaan sotkuja joka päivä. Nämä ovat pääsyyt miksi en halua lapsia.
Tämä. Lisäksi lasten typeryys ärsyttää. En jaksa ihastella ja hämmästellä heidän muka-nokkelia sutkautuksiaan. Ei olisi meikäläisestä äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan voi vieläkään käsittää, miksi lapsellisia ärsyttää velat niin älyttömästi. Yrittääkö ne saada meidät samaan ansaan vai mikä juttu tää on? Ei me velatkaan tehdä täällä jatkuvasti aloituksia, missä me painostetaan ihmisiä olemaan lapsettomia.
Minä en haluaisi oman lapseni olevan joku tuollainen vapaaehtoisesti lapseton. Se ei ole mielestäni millään tavalla normaalia tai ihannoitavaa. Itsensä vapaaehtoisesti sukupuuttoon kuolettaminen on jotain uskomattoman typerää. Mutta luulen, että tämä on joku sukupuolettomuuteen liittyvä huuhaajuttu. Ei norminuoret sellaisiksi onneksi rupea. En soisi tällaisia mielestäni sairaita ajatusmalleja tuotavan esille. Pysyköön omissa piireissään.
Itsensä sukupuuttoon kuolettaminen? Voi jeesus mitä ajattelua ja vouhotusta. Ei minua haittaa että en jätä jälkeläisiä maailmaan, sehän on se pointti, en halua jättää lapsia tälläiselle maapallolle missä elää sinunlaisiasi erilaisuutta ymmärtämättömiä pikku sieluisia ihmisraunioita. sinä saastutat omat lapsesi tuolla ajattelulla, voi lapsi parkoja. Ja vielä sanot että et hyväksyisi oman rakkaan lapsesi omia valintojaan, hylkäisitkö hänet jos hän ilmoittaisi olevansa vela? Ja minkä takia? Senkö takia ettet sinä taas voi saada lapsenlapsia? Kuinka itsekäs ihminen voi olla, luulee että voi määräillä omaa lastaan hänen ollessaan jo aikuinen. Ihan oksettaa miten avarakatseeton ja itsekäs ihminen sinä olet.
Onneksi minulla oli ihana äiti, rakastava ja aina minun tukenani. Hän ymmärsi että minä olen oma persoonani, omine ajatuksineni ja omine valintoineni.T. Vela avio ja hetero pari.
Ei osaa edes yhdyssanoja. Että kehtaa edes kommentoida.
Etkö muuta keksi kysymyksiini kuin ruikuttaa jostain yhdyssanoista? Niin äitylimäistä.
Ihanaa olla normaali kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan voi vieläkään käsittää, miksi lapsellisia ärsyttää velat niin älyttömästi. Yrittääkö ne saada meidät samaan ansaan vai mikä juttu tää on? Ei me velatkaan tehdä täällä jatkuvasti aloituksia, missä me painostetaan ihmisiä olemaan lapsettomia.
Minä en haluaisi oman lapseni olevan joku tuollainen vapaaehtoisesti lapseton. Se ei ole mielestäni millään tavalla normaalia tai ihannoitavaa. Itsensä vapaaehtoisesti sukupuuttoon kuolettaminen on jotain uskomattoman typerää. Mutta luulen, että tämä on joku sukupuolettomuuteen liittyvä huuhaajuttu. Ei norminuoret sellaisiksi onneksi rupea. En soisi tällaisia mielestäni sairaita ajatusmalleja tuotavan esille. Pysyköön omissa piireissään.
Itsensä sukupuuttoon kuolettaminen? Voi jeesus mitä ajattelua ja vouhotusta. Ei minua haittaa että en jätä jälkeläisiä maailmaan, sehän on se pointti, en halua jättää lapsia tälläiselle maapallolle missä elää sinunlaisiasi erilaisuutta ymmärtämättömiä pikku sieluisia ihmisraunioita. sinä saastutat omat lapsesi tuolla ajattelulla, voi lapsi parkoja. Ja vielä sanot että et hyväksyisi oman rakkaan lapsesi omia valintojaan, hylkäisitkö hänet jos hän ilmoittaisi olevansa vela? Ja minkä takia? Senkö takia ettet sinä taas voi saada lapsenlapsia? Kuinka itsekäs ihminen voi olla, luulee että voi määräillä omaa lastaan hänen ollessaan jo aikuinen. Ihan oksettaa miten avarakatseeton ja itsekäs ihminen sinä olet.
Onneksi minulla oli ihana äiti, rakastava ja aina minun tukenani. Hän ymmärsi että minä olen oma persoonani, omine ajatuksineni ja omine valintoineni.T. Vela avio ja hetero pari.
Aivan. Eikä osaa lukeakaan. Hänen elämänsä mahtaa olla vaikeaa, kun suurin osa on normaaleja ja toivovat lapsilleenkin normaalielämää. Menenkin tästä peittelemään ihanan lapsukaiseni nukkumaan. Kyllä elämä normaalina vaan on sitä ihaninta🥰.
Jos sinä epänormaali osaisit lukea, mutta kun et näköjään sinäkään osaa äippänä. Niin alkuperäinen aihe oli itsekkyys.
Tyhmää vastakkainasettelua. Kun ei halua lapsia niin ei halua, mikä siinä on vaikeaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
No voi, kun ihanaa. En tee yhtäkään kakaraa. Vituttaako?
Lähinnä surettaa tuo sun elämänasenne. Millä en viittaa siihen, ettet tee kakaroita, vaan kielteisyyteen ja kiukkuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää vastakkainasettelua. Kun ei halua lapsia niin ei halua, mikä siinä on vaikeaa ymmärtää.
Ei tarvii haluta lapsia. Vaikea ymmärtää on lähinnä se, miksi asenne on niin negatiivinen, ettei toisten onnentunteista ja ylipäänsä positiivisista kokemuksista osaa olla iloinen ja saa hyvää mieltä myös itselle. Siitähän jutussa (tai eihän siinä varsinaista juttua ollut kuin siteeksi) oli kyse. Hyvin monilla ihmisillä on jatkuvasti iloa lapsistaan. Lapsettomien näkökanta taas on se, että perheelliset kärsivät ja haluavat peruuttaa lapsensa, koska heidän elämänsä/vapautensa on ohi eikä ikinä palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii haluta lapsia. Vaikea ymmärtää on lähinnä se, miksi asenne on niin negatiivinen, ettei toisten onnentunteista ja ylipäänsä positiivisista kokemuksista osaa olla iloinen ja saa hyvää mieltä myös itselle. Siitähän jutussa (tai eihän siinä varsinaista juttua ollut kuin siteeksi) oli kyse. Hyvin monilla ihmisillä on jatkuvasti iloa lapsistaan. Lapsettomien näkökanta taas on se, että perheelliset kärsivät ja haluavat peruuttaa lapsensa, koska heidän elämänsä/vapautensa on ohi eikä ikinä palaa.
No saatko sinä erityistä hyvää mieltä ja iloa siitä, että joku iloitsee lapsettomuudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Eikä osaa lukeakaan. Hänen elämänsä mahtaa olla vaikeaa, kun suurin osa on normaaleja ja toivovat lapsilleenkin normaalielämää. Menenkin tästä peittelemään ihanan lapsukaiseni nukkumaan. Kyllä elämä normaalina vaan on sitä ihaninta🥰.
Kuulehan. Et sinä kyllä normaalilta vaikuta, vaan ihan rehellisesti vähän vajakilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä alkaa olla kyllä pakko heittää hanskat tiskiin, kun ei mene perille edes ratakiskosta vääntämällä. Täällä läpi ketjun on yritetty selittää, ettei kukaan ota kantaa eikä ole mitään mieltä perheellisen valinnoista, se on jokaisen oma asia hankkiiko lapsia vai ei, eikä se, millaisena joku muu perhe-elämän kokee juurikaan kiinnosta veloja ollenkaan. Vela ei halua OMAAN elämäänsä näitä asioita, vaikka pitää ihan mahdollisena, että joku muu haluaa ja niistä nauttiikin. Vähän väliä joku perheellinen silti ilmestyy raivoamaan, kuinka velojen mielestä heidän elämänsä on täyttä paskaa. Kun ei valkene, niin ei valkene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän pirua nyt oikeasti? Tuo ei ole lapsettomien näkökanta, ei ollenkaan. Lapsettomien näkökanta on, että he eivät halua lapsia itse, that's it. Älä ota sitä henkilökohtaisena loukkauksena, sen ei pitäisi koskettaa sinun elämääsi millään tavalla. Miksi onkin niin, että velat tuntuvat ymmärtävän asioiden ja ihmisten monet vivahteet, mutta perheelliset täällä eivät tunnu ymmärtävän edes lukemaansa? Totta hemmetissä lapsettomat tietävät, että ihmiset kokevat iloa lapsistaan, samoin kuin on päivänselvää, etteivät kaikki perheelliset elä missään kärsimyksessä, ja jos joskus onkin rankkaa ja vaikeaa, niin on myös niitä hyviä hetkiä. Aivan kuin jokaisen elämässä, on lapsia tai ei, tilanteet vaihtelevat.
Käsittämättömän kapeaa ja mustavalkoista ajattelua. Näemmä pelätään, että muut ihmiset eivät kykene sen laaja-alaisempaan asioiden ymmärtämiseen kuin itsekään. Esimerkkinä nyt vaikka, että jos jossain uutisoidaan/kirjoitetaan jostain lapsiperhe-elämän ei niin houkuttavana näyttäytyvästä puolesta, niin yksoikoiset ihmiset näköjään kuvittelevat, että nyt vela ajattelee, että kaikki lapsiperhe-elämässä on p*skaa ja kaikki perheelliset kärsivät ja hädin tuskin jaksavat päivästä toiseen. Perheellisten puheissa korostuu se mustavalkoisuus ja asiat nähdään vain omalta kantilta. Hyvin harva vela täälläkään on harjoittanut yhtä kehittymätöntä kommentointia kuin perheelliset.
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle on oikeus olla hankkimatta lapsia, aivan yhtä lailla kun jokaisella on oikeus hankkia lapsia. En käsitä tätä järkyttävää haukkumista, miten paskaa perheellisten elämä on, eikä perheellisillä ole ikinä vapaa-aikaa/rahaa/uraa/unelmia tai yhtikäs mitään elämää perheen ulkopuolella. Tämä systemaattinen haukkuminen alkaa kuulostaa ihan Pietarin trollitehtaan vaalipropagandalta. Miksi yritetään luoda vastakkainasettelua turhaan?
En käsitä minäkään, ja vielä oudompaa siitä tekee se, että yleensä sitä tekevät nimenomaan perheelliset itse. Eli oikein halutaan kauhistella ja revitellä sitä, miten rankkaa se lapsiperhearki on. Ja varsinkin äitiys. Tässäkin ketjussa joku äiti tuli kertomaan, ettei mitään valvomista voi verrata siihen, että joutuu lapsen kanssa valvomaan. Se on siis ilmeisesti jotain aivan käsittämättömän kamalaa ja rankkaa.
Kuulostaa siis siltä, että jäljet johtavat sylttytehtaalle. Miksi te perheelliset puhutte perheistänne ja lapsistanne niin negatiivisesti? Ettekö arvosta lapsianne, tai itseänne vanhempina?
Kyllä sen verran pitäisi omanarvontuntoa olla, että luotettaisiin niihin omiin tekemisiin ja valintoihin. Ettei haukuttaisi muita perheitä ja muiden valintoja (esim. imetys jne.), koska se osuu myös teihin itseenne ja antaa teistä ja koko perhe-elämästä huonon kuvan.
Meille veloillehan nämä asiat eivät ole mitään ongelmia, koska koko asia ei kosketa meitä mitenkään. Sen sijaan lapsiperheellisten vanhempien ja nimenomaan äitien juttuja kun kuuntelee, se tuntuu aikamoiselta kauhutarinoiden maalailulta ja jopa oman perhe-elämän väheksymiseltä joskus, mistä tulee vähän surullinen ja hämmentynyt fiilis.
Siksi oli kiva lukea tuo hesarin juttu, kun siinä tuotiin enemmän esille sitä puolta, että kyllä vanhemmat osaavat lapsistaan nauttiakin. Hyvä juttu, olen huojentunut. Välillä sitä nimittäin ihan oikeasti jopa vähän huolestuu kun niitä valitusvirsiä kuuntelee.
Toivottavasti nämä valittajavanhemmat eivät sentään lasten kuullen päästele suustaan sellaista. Kyllähän jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus kokea, että "vanhemmat ovat halunneet minut ja nauttivat ajasta kanssani". Eikä niin, että lapset ovat vaan joku hirveä riesa ja voi kun tästä pääsisi jo.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaiselle on oikeus olla hankkimatta lapsia, aivan yhtä lailla kun jokaisella on oikeus hankkia lapsia. En käsitä tätä järkyttävää haukkumista, miten paskaa perheellisten elämä on, eikä perheellisillä ole ikinä vapaa-aikaa/rahaa/uraa/unelmia tai yhtikäs mitään elämää perheen ulkopuolella. Tämä systemaattinen haukkuminen alkaa kuulostaa ihan Pietarin trollitehtaan vaalipropagandalta. Miksi yritetään luoda vastakkainasettelua turhaan?
En käsitä minäkään, ja vielä oudompaa siitä tekee se, että yleensä sitä tekevät nimenomaan perheelliset itse. Eli oikein halutaan kauhistella ja revitellä sitä, miten rankkaa se lapsiperhearki on. Ja varsinkin äitiys. Tässäkin ketjussa joku äiti tuli kertomaan, ettei mitään valvomista voi verrata siihen, että joutuu lapsen kanssa valvomaan. Se on siis ilmeisesti jotain aivan käsittämättömän kamalaa ja rankkaa.
Kuulostaa siis siltä, että jäljet johtavat sylttytehtaalle. Miksi te perheelliset puhutte perheistänne ja lapsistanne niin negatiivisesti? Ettekö arvosta lapsianne, tai itseänne vanhempina?
Kyllä sen verran pitäisi omanarvontuntoa olla, että luotettaisiin niihin omiin tekemisiin ja valintoihin. Ettei haukuttaisi muita perheitä ja muiden valintoja (esim. imetys jne.), koska se osuu myös teihin itseenne ja antaa teistä ja koko perhe-elämästä huonon kuvan.
Meille veloillehan nämä asiat eivät ole mitään ongelmia, koska koko asia ei kosketa meitä mitenkään. Sen sijaan lapsiperheellisten vanhempien ja nimenomaan äitien juttuja kun kuuntelee, se tuntuu aikamoiselta kauhutarinoiden maalailulta ja jopa oman perhe-elämän väheksymiseltä joskus, mistä tulee vähän surullinen ja hämmentynyt fiilis.
Siksi oli kiva lukea tuo hesarin juttu, kun siinä tuotiin enemmän esille sitä puolta, että kyllä vanhemmat osaavat lapsistaan nauttiakin. Hyvä juttu, olen huojentunut. Välillä sitä nimittäin ihan oikeasti jopa vähän huolestuu kun niitä valitusvirsiä kuuntelee.
Toivottavasti nämä valittajavanhemmat eivät sentään lasten kuullen päästele suustaan sellaista. Kyllähän jokaisella lapsella pitäisi olla oikeus kokea, että "vanhemmat ovat halunneet minut ja nauttivat ajasta kanssani". Eikä niin, että lapset ovat vaan joku hirveä riesa ja voi kun tästä pääsisi jo.
Aamen. Hyvin usein töissäkin perheellisten työkavereiden suusta kuulee voivottelua ja valitusta mitä moninaisemmista asioista, ja hienona loppukaneettina joskus sitten omiin kuulumisiin saa toteamuksen, etten voi tietää kiireestä ja väsymyksestä mitään, kun minulla ei ole lapsia. Ok. Työkaverilla on siis aina kaikki helvetin paljon huonommin, koska hänellä on lapsia. Mutta! Pitäneekö alkaa toteamaan, että samaan aikaan "sinulla on silti kaikki niin paljon paremmin kuin minulla, koska sinulla on lapsia!" Ehkä se olisi oikeanlainen lohdutus.
Niin erikoista vastakkainasettelua ja omissa ongelmissa rypemistä. Negatiiviseltahan se kuulostaa, mutta en tokikaan sen perusteella kuvittele heillä elämän olevan jatkuvasti aivan hirveää. Ja tasapainoiselle ihmisellehän kenenkään muun elämänvalinnat eivät ole mikään uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epänormaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden lapsen äitinä haluan pyytää anteeksi tämän kirjoittajan puolesta.
Siis voiko näin yksinkertasta ollakaan.
Mulle lapset on niinsanotusti koko elämä mutta ymmärrän että kaikille niin ei ole.
Ei lastensaanti ole mikään pakko.
Mun toinen poika lähestyy jo täysi-ikää ja joskus sanonut ettei tiedä haluaako koskaan lapsia. Sanoin että se on sun oma päätös ja jos et halua niin ihan ok, ettei ainakaan muiden mielipiteitä tarvi ajatella.
Mun mielestä jotenkin kauheata kun äidit puhuvat (toivottavasti vain tällä palstalla) että ainoa oikea tapa elää on saada lapsia. Varmasti monelle onkin kuten minulle. Mutta eikö ole vain hyvä ettei ne jotka eivät lapsia halua ei niitä hanki?
Olen kyllä pistänyt merkille, että lapsettomat ovat itsekkäämpiä muissakin asioissa kuin suhteessa lapsiin. Lapsettomilla ystävälläni on paljon menoja ja harrastuksia, joista eivät ole valmiita joustamaan, vaan minun pitää joustaa, jos haluamme tavata. Niin ikään pyydän lastenhoitoapua vain niiltä ystäviltäni, joilla on lapsia, koska lapsettomilla ystävälläni on AINA jotain tärkempää tekemistä. Toki niin voi ollakin, mutta ystävyydelle se ei tee hyvää. Toki mun pitäisi aina olla valmis illanviettoihin ja seuranpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä pistänyt merkille, että lapsettomat ovat itsekkäämpiä muissakin asioissa kuin suhteessa lapsiin. Lapsettomilla ystävälläni on paljon menoja ja harrastuksia, joista eivät ole valmiita joustamaan, vaan minun pitää joustaa, jos haluamme tavata. Niin ikään pyydän lastenhoitoapua vain niiltä ystäviltäni, joilla on lapsia, koska lapsettomilla ystävälläni on AINA jotain tärkempää tekemistä. Toki niin voi ollakin, mutta ystävyydelle se ei tee hyvää. Toki mun pitäisi aina olla valmis illanviettoihin ja seuranpitoon.
Elät selvästi erilaista elämää lapsellisena kuin ystäväsi. En kylläkää väittäisi ystäviäsi itsekkäiksi, he vain elävät omaa elämäänsä. Jos he eivät kerkeä sinua näkemään, on siihen varmasti joku syy. Eikä kukaan ole velvollinen kaitsemaan toisen lapsia, joten siitäkin asiasta on turha natista. Itse olet lapset valinnut.
Jopa rotalla, hirvikärpäsellä ja täillä on lisääntymisvietti. Onkohan niilläkin perheenäideillä pikkuiset sädekehät päänsä päällä?