Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista
miten ihmiset kertovat omien lasten tuottamasta ilosta.
Kerrankin lapsiperhe-elämään myönteisesti suhtautuvaa surnalismia.
Kommentit (308)
Moni kaverini on onnellinen lapsiperheellinen ja hyvä niin. Olen iloinen heidän puolestaan, kunhan eivät ihanuuttaaam minulle tyrkytä.
itkin kun luin juttua. Ihanaa, teki mieli lisää lapsia ---mutta en voi enää
Maksumuuri. En avaa mitään hesarin juttuja siis nykyisin.
Sinccis
Lasten kasvatus on haaste ja kilvoittelua oman itsen kanssa. Vanhemmuudessa veri punnitaan mihin rahkeet ja hermot riittävät.
Eivät lapset ole mikään onnellisuuden lähde tai kiitollisuusautomaatti, kuten jossain mammahöttöilyssä välillä tuputetaan.
T. Kolmen lapsen isä.
Hei te ei-hefarin tilaajat, kokeilisko joku aukeaako linkin takana oleva juttu teille vai pitääkö kopsata se tänne?
Miksi tää aihe herättää niin suuria tunteita? Toiset haluaa lapsia, toiset ei. Miksi jotakin perheellistä haittaa jos joku ei halua lapsia ja tuo sen ilmi ja toisinpäin? Kaikki ei halua samoja asioita elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Hei te ei-hefarin tilaajat, kokeilisko joku aukeaako linkin takana oleva juttu teille vai pitääkö kopsata se tänne?
Ei aukea
Hieno juttu. Ehkä se toimii edes jonkinasteisena vastavaikuttajana nykyiselle lapsivastaisuudelle, jossa seksin harrastamista vaikeutetaan ja abortteihin kannustetaan.
Siis ihanko tosissaan joku kuvittelee, että vapaaehtoisesti lapsettomaan vetoaa tarinat jostain vauvan "ihanasta" möhmäisestä suukosta tai taaperosta pinnasängyssä kikattelemassa? Itse en halua lapsia ja harva tuntematon lapsi on omissa silmissäni missään määrin söpö tms. ja tuollaiset imelät kuvailut herättää enempi ällötystä kuin mitään voii miten ihanaa -fiilistä. Jos en esim. ole kissaihminen ja joku kissoja rakastava kertoo kuinka ihana on herätä aamulla pehmeän tassun tunteeseen poskellaan, niin ei mulle tule minkäänlaista halua hankkia kissaa edelleenkään. Miksi siis esim ap kuvittelet, että vapaaehtoisesti lapsetonta alunperinkään kiinnostaisi nuo vanhempien kertomukset? Tyytykää nyt vaan siihen ettei kaikki lapsia halua ja ettei kyseinen aihe kiinnosta.
Minusta joku voisi kirjoittaa jutun yhteiskunnan arvojen koventumisesta, joka johtuu pitkälti lapsettomista. KUn itsellä on lapsia, arvot muuttuvat vastuuntuntoisimmiksi melko automaattisesti. Vasta lapsi kasvattaa vanhemmastaan aikuisen.
Luin tuohon ylle kopsatut kohdat artikkelista eikä se herättänyt mitään ajatuksia eikä muuttanut päätöstä olla lapseton mihinkään suuntaan.
Luulisi joku ihan tosissaan, että Hesarin synnytyspropaganda saisi velaihmiset muuttamaan mielensä?
Ei kukaan kammoksua prismaperheitä, vaan esimerkiksi heidän jatkuvaa narinaansa rahan puutteesta. Kyse on kuitenkin omista valinnoista ja rahaa kaadetaan tukien sekä ilmaisten palveluiden muodossa ihan tarpeeksi.
Olen vela ja luin jutun. Ei herättänyt ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta joku voisi kirjoittaa jutun yhteiskunnan arvojen koventumisesta, joka johtuu pitkälti lapsettomista. KUn itsellä on lapsia, arvot muuttuvat vastuuntuntoisimmiksi melko automaattisesti. Vasta lapsi kasvattaa vanhemmastaan aikuisen.
Totta. Lapsettomana ei tarvitse ajatella ketään muuta kuin itseään. Itseä ja omaa etenemistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lapsettomana ei tarvitse ajatella ketään muuta kuin itseään. Itseä ja omaa etenemistään.
Pöh pöh, kyllä minä ajattelen myös miestäni, vanhempiani, isovanhempia, sisaruksia, kummilapsia jne.
Minä se lapsettomana nimenomaan olen joka hoitaa isovanhempia kun perheelliset eivät kerkiä.
Luin nuo esimerkit, eivätkä ne herätä minussa juuri minkäänlaisia tunteita. Vähän negatiivisia, esim lasten vieressä nukkumisesta muistuu mieleen lukuisat jutut siitä kuinka samassa sängyssä nukkuvat lapset potkivat ja lyövät unissaan vanhempia.
Ihan kiva jos tuollaisista jutuista tulee joillekin kiva fiilis, mutta eiköhän nuo velalle ole ihan yhtä yhdentekeviä kuin jutut sukeltamisesta sellaiselle jota ei sukeltaminen kiinnosta. Ei sellaisessa näe mitään ihanaa, jota ei pidä positiivisena alun alkaenkaan.
Ei minun mielestä veloja kannata yrittää käännyttää. Hyvä vain että eletään aikaa kun lapsivihaajien ei tarvitse yhteiskunnan paineen alla väkisin hankkia jälkipolvea. Aiemmin tilanne on ollut eri ja vanhemmiksi on joutunut enemmän ihmisiä, jotka eivät ole koskaan osanneet oppia rakastamaan lapsiaan. Seurauksena vanhempiensa rakkaudettomuudesta traumatisoituneita aikuisia, jotka ajallaan siirtäneet haavansa seuraavalle polvelle. Suuremmassa kuvassa tämä vela-ilmiö on vain hyvä asia.
Oli kyllä todella tervetullut artikkeli. Lapsiperhe-elämän varjopuolia toitotetaan joka tuutista, niitä positiivisia asioita joita kumminkin on todella paljon ei ole viimeaikoina paljon mediassa pidetty esillä.