Mielestäni osallistun tarpeeksi ilmastoasioihin, kun en omista autoa, enkä lapsia.
Toki mietin myös muita tekosiani, mutta näin niinkuin suuressa kuvassa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin oikeassa. Toivottavasti sinulla ei ole myöskään lemmikkieläintä.
Ei ole, eikä tule 🙂 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, eikä tule 🙂 Ap
Mulla kaikki nuo samat sitten kuin sinullakin. Onnittelut hyvistä valinnoista!
Montako kertaa päivässä ruoskit itseäsi? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, eikä tule 🙂 Ap
Tietty teen myös arjessa pieniä juttuja, mutta ehkä voisi tehdä enemmänkin. Toisaalta ärsyttää jo asiasta vouhottaminenkin. Millaisia valintoja te teette? Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ruoskisin 🤔
Miten asut? Asuminen muodostaa valtaosan yhden henkilön päästöistä.
Minullakin on lapsia, mutten omista niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun korvaan tuo siltä kuulostaa, että olet todella ankara itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalokaksiossa miehen kanssa. Ap
Ihanan hellyttäviä nää sun ilmastoasia-aloitukset! Monesko tää on jo tänään? Kyllä sä olet ahkera! Kyllä ne siellä puoluetoimistossa on nyt mielissään!
Mua huvitti, kun ilmastomarssilla oli tänään muutama ystäväni. Kummankin perheesä vähintään 2 lasta ja lisää aiotaan, sekä toisen perheessä 2 autoa, toisilla ”vain” yksi auto. Syövät paljolti liharuokaa (toinen ei edes tunne muuta vegeproteiinia kuin pavut ja ”hyiii en tykkää pavuista”) ja 1-3 ulkomaanreissua lentäen/vuosi koko perheen kanssa. En jaksanut tulla heidän kanssaan marssimaan ja sain kuulla moralisointia. ”Mulle kyllä on tosi tärkeetä, että me ei viedä lasten tulevaisuutta ilmastonmuutoksella...” jne. Ja ainoana ekotekona tyyliin biojätteen lajittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, eikä tule 🙂 Ap
Tietty teen myös arjessa pieniä juttuja, mutta ehkä voisi tehdä enemmänkin. Toisaalta ärsyttää jo asiasta vouhottaminenkin. Millaisia valintoja te teette? Ap
Isoin valinta on olla hankkimatta koiria, joiden hiilijalanjälki on aivan järkyttävä. Siksipä voinkin hyvällä omallatunnolla ajella välillä vähäpäästöisellä henkilöautollani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun korvaan tuo siltä kuulostaa, että olet todella ankara itsellesi.
Ankara? Mielestäni valveutunut. Näitä asioita on hyvä miettiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua huvitti, kun ilmastomarssilla oli tänään muutama ystäväni. Kummankin perheesä vähintään 2 lasta ja lisää aiotaan, sekä toisen perheessä 2 autoa, toisilla ”vain” yksi auto. Syövät paljolti liharuokaa (toinen ei edes tunne muuta vegeproteiinia kuin pavut ja ”hyiii en tykkää pavuista”) ja 1-3 ulkomaanreissua lentäen/vuosi koko perheen kanssa. En jaksanut tulla heidän kanssaan marssimaan ja sain kuulla moralisointia. ”Mulle kyllä on tosi tärkeetä, että me ei viedä lasten tulevaisuutta ilmastonmuutoksella...” jne. Ja ainoana ekotekona tyyliin biojätteen lajittelu.
Kyllä. Huvittaa joka kerta kun perheelliset, autolliset ja lemmikkejä omistavat ihmiset moralisoivat ilmastoasioista ymmärtämättä että maito on heidän osaltaan jo peruuttamattomasti kaatunut.
Vierailija kirjoitti:
Mun pari ystävää meni sinne autolla 😂. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalokaksiossa miehen kanssa. Ap
Mahtuisitte yksiöön. Ennen lapsia asuimme pariskuntana yksiössä. Nykyisessä omakotitalossamme on tuulivoimala, aurinkopaneelit ja viherkatto eli aika hiilineutraalisti mennään.
Suomalaisten päästöt (56 megatonnia) kun jakaa väestön kesken, niin saadaan ~10 tonnia päästöjä per lärvi. Jos henkilöautoilun vaikutuksen poistaa, niin päästöt per lärvi ovat 8,9 tonnia.
Eli et sä nyt ihan hirveästi "osallistu". Lapsesi päästöt ovat sen omia, eivätkä ne kovin kummoisia tule olemaan sen elinaikana, koska nettopäästöt pyritään saamaan lähivuosikymmeninä nollaan.
Jos haluat oikeasti osallistua, niin äänestä ydinvoimaa kannattavia ehdokkaita/puolueita ja istuta puita (kokenut istuttaja istuttaa reilusti yli tuhat puuta päivässä, joten jo alle päivässä niillä voi kompensoida kaikki elämänsä hiilidioksidipäästöt).
Miksi sinua ärsyttää ilmastonmuutoksesta puhuminen?