Mitä menneisyyden hius/meikki/vaate tyyliäsi muistelet nyt häpeän ja huvittuneisuuden sekaisesti ? Itse mekkoa jonka alla poolo!
Sellainen kukkamekko, ribbipoolo alla ja maiharit jaloissa. Voihan grunge :D
Kommentit (87)
2000-luvun alussa, lukiossa, otin oikein oman tyylin. Paras oli varmaan yhdistelmä reisitaskuhousut, kietaisuhame ja loimusamettipaita :D
Minusta tuo ap:n kuvailema ribbipoolo & kukkamekko & maiharit -tyyli on itse asiassa aika kivan näköinen.
Koska omaan itsekin aika leveät hartiat, ostamani lähes nilkkoihin ulottuva "talvi-trenssi" oli suorastaan mykistävä melkoisine olkatoppauksineen. Sen alla saattoi ainakin ravintolaan mennessä olla vielä pusero, jossa oli myös olkatoppaukset...:)
Pitkä ja paksu luonnonvaalea tukkani tuli sitten pilattua 80-luvun kikkarapermanenteilla, liian tiuhaanhan niitä laitettiin, koska tietenkin juuret olivat ikävän suorat melko pian. Istuin permanenttiaineet päässä kuuman kuvun alla, muistaakseni ainakin tunnin.
Minä se taas silloin kaukaisella 60-luvulla hankasin naamani tummalla paksulla senaikaisella puuterilla ihan järkyttävän näköiseksi, mutta silloin oli vaihe, ettei naama saanut kiiltää yhtään. Ja huulipuna oli melkein valkoista, luokkakuvissa on meitä valkohuulia useampikin.
Mikä ihmeen muoti oli vetää jalkoihin minihameen kanssa harmaat kudotut villasukkahousut tai sukat. Se oli tosiaan yhden talven muoti. Ja yhtenä talvena piti olla valkoiset sukkahousut. Sisko kutsui mua kalmajalaksi. Ei varmaan imarrellut paksuja pohkeita jos ei hoikempiakaan.
Ja se takavuosien muoti käyttää valkoisia polvisukkia kesällä. Se jatkui pitempäänkin ja niitä käytti ihan aikuisetkin naiset.
Myöhemmin 80-luvulla oli ne valtavat olkatoppaukset ja lepakkohihat. En vieläkään oikein ymmärrä agendaa. Akat oli talvitakissaan kuin pystyyn nostetut jauhosäkit.
Mutta toisaalta kun katselen äidin nuoruudenkuvia, niin silloin oli tyttösillä kesälläkin jalassa monot ja villasukat. Ehkä muuta ei ollut sitten. Kuvassa äiti kävelee Viipurin kadulla 17-vuotiaana muuten hyvin tyylikkään näköisissä mekossa ja tyköistuvassa ulsterissa, mutta jalassa monot. Baskeri vielä päässä hienosti vinoon aseteltuna ja sulka sivussa. Oo mikä leidi.
Tyttäreni varhaisteinimuodista muistan omituiset käärmehousut ja tiukan tiukat housut täynnä vetoketjuja. Ja sifonkihuivit, koska Dingo!
Vierailija kirjoitti:
80-luvun kampaukset tyyliin Neumann, mustat nahkahousut, verkkopaita, jonka alla valkoinen T-paita. Päällystakkina miesten poplari, kengät mallia Peter Pan...Hirveät kajal-rajaukset...Onneksi noilta vuosilta on harvinaisen vähän valokuvia.
Minusta tämä tyyli oli ihanan hauska. En häpeä sitä yhtään, kun kaikilla muilla oli sama tyyli. Onneksi on paljon kuvia muistona upeasta 80-luvusta.
1980-luvun lopulla yläasteella: Levi’s 501, college-pusero, purjehduskengät, sormus joka sormessa, ristikoruja kaulassa ja - kuin kirsikkana kakun päällä - bandana-huivi päässä Axl Rose -tyyliin. Ai miten niin NOLO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeän japsiernuvaihettani :( Olin ihan naurettavan näköinen!
siis mähän tiedän mikä japsiernu on, mutta kerrotko vielä heille jotka eivät tiedä, millaisesta lookista olikaan kyse
http://www.vam.ac.uk/__data/assets/image/0003/235569/sweet_lolitas.jpg
Voi herranjestas kun on piinallista edes katsoa :D
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ap:n kuvailema ribbipoolo & kukkamekko & maiharit -tyyli on itse asiassa aika kivan näköinen.
Mä just yksi päivä pukeuduin niin :'D
Lila iso flanellinen ruutupaita ja punaiset tosi leveälahkeiset Jamekset. Jalassa Underground-maiharit kävelykenkämallia... Myöhemmin pahimpia hävetyksenaiheita mm. Mummolta lainattu kukkapeplum-pusero olkatoppauksilla ja 90-luvun lopulla housut ja hame päällekkäin. Pitkään oli myös narutoppi pitkähihaisen paidan päällä. Se oli ihan mun ykkössetti ja joka vkl päällä. Liian lyhyet Levis 501:set oli kans järkyttävät 11-vuotiaana, ne toki levis 501-paidan ja purkkarien kanssa puettuna.
Leveät housut. Karmeimmat oli suorat, leveälahkeiset lappuhaalarit, jotka sai näyttämään ihan joltain puuha-peteltä. Minulla oli monet noita ”rennon tyylin” housuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeän japsiernuvaihettani :( Olin ihan naurettavan näköinen!
siis mähän tiedän mikä japsiernu on, mutta kerrotko vielä heille jotka eivät tiedä, millaisesta lookista olikaan kyse
http://www.vam.ac.uk/__data/assets/image/0003/235569/sweet_lolitas.jpg
Voi herranjestas kun on piinallista edes katsoa :D
Lolita-tyyli on ihana :3 harmi kun olen itse niin vanha ettei viitsi enää radikaalisti vaihtaa pukeutumistyyliä.
Itsellä noloimmat vaatekokeilut on varmaan veljen lökäpöksyt ja joku ohutta verkkomaista kangasta oleva paita jonka alla pelkät rintsikat.
Vierailija kirjoitti:
Leveät housut. Karmeimmat oli suorat, leveälahkeiset lappuhaalarit, jotka sai näyttämään ihan joltain puuha-peteltä. Minulla oli monet noita ”rennon tyylin” housuja.
Nämä oli just ihania sillon nuorena! Käyttäisi lappiksia vieläkin jos olisin hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Minä se taas silloin kaukaisella 60-luvulla hankasin naamani tummalla paksulla senaikaisella puuterilla ihan järkyttävän näköiseksi, mutta silloin oli vaihe, ettei naama saanut kiiltää yhtään. Ja huulipuna oli melkein valkoista, luokkakuvissa on meitä valkohuulia useampikin
Joskus 2000-2010 välillä oli samanlaista. Paksusti tummaa meikkivoidetta ja vaaleat huulet. Jossain vaiheessa niihin laitettiin peitepuikkoa tai ihan vaan suoraan sitä meikkivoidetta. Tai nudehuulipunaa.
Vaatteista tulee mieleen HAMEHOUSUT. Ihan kamalat. Housujen piti vielä olla mahdollisimman leveälahkeiset. Paksupohjaiset kengät piti olla myös ja myöhemmin tuli skeittikengät, joita joskus sanottiin sämpyläkengiksi.
College-housut ja lahkeet tungettu sukkiin.
Mulla oli jostain Espanjan turistirysästä ostettu isolla Playboy-logolla varustettu helletoppi joskus ysärin alussa ja käytin sitä ihan ylpeenä...eih! 🤦🏼♀️
"Sinkkuelämää-sarjan inspiroimana halusin kultaisen nimikorun, ikävä kyllä Päivi ei ole yhtä hohdokas nimi kuin Carrie. Useamman vuoden tuota korua kuitenkin käytin."
Ihana olet :DD <3 "yhtä hohdokas"
Housut joissa edessä nyöritys ja peffassa Playboy-pupu! Meitä oli useampi samassa ystäväpiirissä jotka käyttivät noita ihan innoissaan, emmekä olleet 12-vuotiaita vaan noin 22-vuotiaita. Olivathan ne housut hyvät jalassa, joustivat eivätkä puristaneet mutta silti ne nolot .Toinen oli erittäin matalalantioiset crazy age-farkut. Ja sitten se narutoppi jonka alta näkyi rintsikoiden olkaimet.
Ikävuosina 16-25 bandana pään suojana kesäisin koska saan auringosta päänsäryn. Lippis oli mielestäni epänaisellinen ja ruma, joten käytin bandanaa. Suosikkini oli violetti. Ei sitten mieleen tullut, että on varmasti muitakin vaihtoehtoja kuin bandanat ja lippikset .D Toisaalta kun pienessäkin tuulessa saa pidellä lierihattua paikoillaan päässä, tulee bandanaa ikävä !
Pikkulettejä, ne olivat karmean näköiset kun päänahka vain paistoi!