Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itkettää kun lapsi kirjoittaa vain neljä ainetta

Vierailija
05.04.2019 |

eikä niissäkään loista. Hävettää!

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kirjottanut yhtäkään ainetta, koska kävin amiksen ja nyt olen hakemassa ammattikorkeaan. Kertokaa asteikolla 1-10 kuinka pullamössö olen :D

-M22

Ehkä noin 2-3?

Et ole ainakaan mikään penaalin terävin, jos olet jo 22 ja vasta nyt yrität AMK. Olisiko kannattanut jo 2-3 vuotta sitten?

Olin vuoden intissä ja sen jälkeen oon ollut tarkotuksella lähes 3v töissä keräämässä varallisuutta opiskeluajalle, ettei tarvitse nostaa opintolainaa ollenkaan :) Mielestäni ei ollenkaan typerää, ja työnantajatkin arvostavat enemmän AMK-harjoittelujaksojen aikana, kun käytännön kokemustakin (näin duunaritasolta) on entuudestaan.

-M22

M22. Sinulla on todella hyvät lähtökohdat eteenpäin! Pesämunaa opiskelijaelämää varten, ja vielä kun nostat täyden opintolainan ja sijoitat sen ajallisin hajautuksin esim. indeksirahastoihin. Kannattaa tutustua aiheeseen, nelikymppisenä salkussa pieni omaisuus! Tsemp ja kaikkea hyvää! 

62/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kirjoitettiin neljä pakollista ainetta ja loput ns vapaaehtoisena. Kaikki saman keväänä.

Kirjoitin kuusi, kaksi jouduin tekemään yhtäaikaa, arvostelu oli silti sama kaikilla.

Kuusi ällää, keskiarvo 7. Kukaan ei varmaan olettanut, että saan niin hyvät paperit koska johdin poissaolotilastoja.

Jos nyt kirjoittaisin, jakaisin aineet kahdelle lukukaudelle ja kirjoittaisin kymmenisen ainetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kirjottanut yhtäkään ainetta, koska kävin amiksen ja nyt olen hakemassa ammattikorkeaan. Kertokaa asteikolla 1-10 kuinka pullamössö olen :D

-M22

Hyvä meininki! Sisareni mies muuten jatkoi samankaltaiselta pohjakoulutukselta silloisen teknikkotutkinnon jälkeen yliopistoon, ja on sieltä maisterin paperit saatuaan tehnyt alansa hommia jo pitkään. Ei ole ylioppilaslakkia, vaikka on yliopistotutkinto takana.

Vierailija
64/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kirjoitukset oli helpommat. Nykyään ei riitä, että luet vaikka psykologian. On luettava myös biologia, koska oppiaineiden ylittävät rajat. Jos haluaa kirjoittaa vaikka 6-7, mukana useampi reaali niin lukutaakka on todella suuri. Lisäksi lukion päättötodistuksella saa kohta pyyhkiä persettä, kirjoitukset merkitsee. Parempi 4 hyvää kuin 6 huonoa.

Vierailija
65/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä14 kirjoitti:

Aikanaan kirjoitettiin neljä pakollista ainetta ja loput ns vapaaehtoisena. Kaikki saman keväänä.

Kirjoitin kuusi, kaksi jouduin tekemään yhtäaikaa, arvostelu oli silti sama kaikilla.

Kuusi ällää, keskiarvo 7. Kukaan ei varmaan olettanut, että saan niin hyvät paperit koska johdin poissaolotilastoja.

Jos nyt kirjoittaisin, jakaisin aineet kahdelle lukukaudelle ja kirjoittaisin kymmenisen ainetta.

Jos nyt viitsii yo-kirjoitusten kanssa niin ahertaa, niin mikäs siinä. Itselläni oli niin selvät ajatukset jo jatkosta, että yo-kirjoitukset olivat vain pakkopullaa. Kesän alussa pääsykokeisiin ja syksyllä omalle alalle yliopistoon. En kahta ajatusta laittanut minkään maksimimäärän suorittamiseen. Ällät kaikista viidestä mitä kirjoitin riittivät maksimipisteisiin pääsykokeissa. Neljäkin olisi riittänyt.

Vierailija
66/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin seitsemän: Lyhyt matematiikka, Pitkä englanti, Ruotsi, Biologia, Maantieto, Terveystieto ja Äidinkieli. 

Ruotsin kirjoitin siitä syystä, että se olisi korvannut pitkän englannin, jossa olen aivan totaalisen huono. Loppujen lopuksi kirjoitin kyseisen aineen aivan turhaan, koska laitoin sen vahingossa ylimääräiseksi ja kaksi ainetta pitää olla pakollisia. 

Lopulta jouduin kirjoittamaan Englannin pitkänä, koska en ollut Pitkää matikkaa opiskellut jolla olisin voinut kielet jättää pois. Eihän se läpi mennyt sitten, mutta kyseinen 2018k koe oli monelle haastava, että pisterajat laskivat. 

Kirjoitin siis äidinkielestä b:n (todella huono tulos, harjoituksesta sain hyvää palautetta mutta minkäs teet kun et voi aiheita päättää kokeessa ja valinnanvaraa on vähän)

lyhyestä matematiikasta M

Terveystieto c

Biologia a

Maantieto b

Englanti I-

Ruotsi I

Englannin takia lopulta pääsin kompensaatioiden avulla ylioppilaaksi, kun matikan koe meni niin hyvin. Sain jännittää monta kuukautta ensin sitä pääsenkö enkusta läpi ja sitten sitä riittävätkö kompensaatiot. Syksyllä nimittäin yo juhla on paljon pienempi ja kaikki kaverit olisivat keväällä valmistuneet. 

Että ei se aineiden määrä merkitse vaan se että ylipäänsä saa paperit. Ei noilla tuloksilla voi juhlia mutta ainakin on jotain mitä pitää vappuna päässä!

Vierailija
67/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-M22

Ehkä noin 2-3?

Et ole ainakaan mikään penaalin terävin, jos olet jo 22 ja vasta nyt yrität AMK. Olisiko kannattanut jo 2-3 vuotta sitten?

Olin vuoden intissä ja sen jälkeen oon ollut tarkotuksella lähes 3v töissä keräämässä varallisuutta opiskeluajalle, ettei tarvitse nostaa opintolainaa ollenkaan :) Mielestäni ei ollenkaan typerää, ja työnantajatkin arvostavat enemmän AMK-harjoittelujaksojen aikana, kun käytännön kokemustakin (näin duunaritasolta) on entuudestaan.

-M22

M22. Sinulla on todella hyvät lähtökohdat eteenpäin! Pesämunaa opiskelijaelämää varten, ja vielä kun nostat täyden opintolainan ja sijoitat sen ajallisin hajautuksin esim. indeksirahastoihin. Kannattaa tutustua aiheeseen, nelikymppisenä salkussa pieni omaisuus! Tsemp ja kaikkea hyvää! 

Kiitos! Uusi norsunluu-eebenpuu dildo valmistui juuri! juuri rukkaan sitä omaan ahteriini! Mulla on kanbssa ruma, finninen naama ja hörökorvat! ja ÄÖ todellisuudessa 100. Onb kanssa kiharatukka ja lantio leveämpi kuin hartiat, sekä typerä virnbe aina naamalla! :)

- M22

Vierailija
68/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin neljä, ja olen itsestäni ylpeä =)

Ole ylpeä lapsestasi, hän tarvitsee sitä <3

Vierailija
69/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevään2018 ylioppilas kirjoitti:

Minä kirjoitin seitsemän: Lyhyt matematiikka, Pitkä englanti, Ruotsi, Biologia, Maantieto, Terveystieto ja Äidinkieli. 

Ruotsin kirjoitin siitä syystä, että se olisi korvannut pitkän englannin, jossa olen aivan totaalisen huono. Loppujen lopuksi kirjoitin kyseisen aineen aivan turhaan, koska laitoin sen vahingossa ylimääräiseksi ja kaksi ainetta pitää olla pakollisia. 

Lopulta jouduin kirjoittamaan Englannin pitkänä, koska en ollut Pitkää matikkaa opiskellut jolla olisin voinut kielet jättää pois. Eihän se läpi mennyt sitten, mutta kyseinen 2018k koe oli monelle haastava, että pisterajat laskivat. 

Kirjoitin siis äidinkielestä b:n (todella huono tulos, harjoituksesta sain hyvää palautetta mutta minkäs teet kun et voi aiheita päättää kokeessa ja valinnanvaraa on vähän)

lyhyestä matematiikasta M

Terveystieto c

Biologia a

Maantieto b

Englanti I-

Ruotsi I

Englannin takia lopulta pääsin kompensaatioiden avulla ylioppilaaksi, kun matikan koe meni niin hyvin. Sain jännittää monta kuukautta ensin sitä pääsenkö enkusta läpi ja sitten sitä riittävätkö kompensaatiot. Syksyllä nimittäin yo juhla on paljon pienempi ja kaikki kaverit olisivat keväällä valmistuneet. 

Että ei se aineiden määrä merkitse vaan se että ylipäänsä saa paperit. Ei noilla tuloksilla voi juhlia mutta ainakin on jotain mitä pitää vappuna päässä!

Tuli tästä mieleen omat vaikeuteni lukioaikana. Itse kirjoitin seitsemän ainetta osin senkin takia, että minullakin oli suuria vaikeuksia enkussa ja tarvitsin kompensaatiopisteitä. Omat arvosanat olivat Äidinkieli C,  Lyhyt Matikka A,  Biologia C,  Maantiede M, Terveystieto M, Historia M ja sitten Englanti oli myös minulla I ja meni läpi kompensaatiolla. Tosin itse olin siitä jo heti varma, kun moneen kertaan olin pisteitä laskenut. Olisin varmaan kirjoittanut vielä uskonnon jos olisin vaan voinut, mutta oli bilsan kanssa muistaakseni samana päivänä.  Ei kyllä ollut mitään helppoa aikaa ja jouduin paljon uusimaan kursseja ja niinpä sain vaan juuri ja juuri sen 75 kurssia kasaan. Meidän lukiossa oli vielä "kurssipulaa" ja ne joilla ei ollut mitään lisäkieltä tai pitkää matikkaa ( FY, KE) olivat vaikeuksissa kurssimäärien kanssa. Jos saan kysyä niin mihin ajattelit hakea tai olet hakenut opiskelemaan? Itselle jatko-opintoihin pääsy on nyt ollut vaikeaa ja todistus ei auta asiaa ollenkaan. Harmittaa todella, että todistus niin "monijakoinen" ja ihan hyvät reaalit kärsivät noista huonoista aineista.

Vierailija
70/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika! Laittakaa nämä asiat nyt oikeisiin mittasuhteisiin! Kehitysmaissa on satoja miljoonia ihmisiä, jotka eivät osaa edes lukea! He toivovat, että oppisivat edes lukemaan, niin pääsisivät tekemään elämässään jotain merkityksellistä työtä, joka toisi sisältöä heidän elämäänsä ja nostaisi heidät köyhyydestä ja saisi jonkinlaisen katon pään päälle. Köyhyys on myös syynä miljoonien ihmisten nälänhätään ja siihen, että asuinpaikka on käytännössä kaatopaikka.

Täällä sen sijaan jaksetaan marista siitä, kirjoittiko joku sen ja sen aineen ja millä arvosanalla. Jo ne neljä ainetta vaikka A:n arvosanoilla kaikki, on yleissivistyksen osaamisena PALJON enemmän kuin mitä suurin osa maailman ihmisistä osaa!

Vierailija
71/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan huoli. Ylioppilastodistusta kysytään todella harvoin, tietysti riippuu vähän lapsesi jatko-opiskelusuunnitelmista mutta minun kokemukseni on että pääsykoe tai työkokemus painaa vaakakupissa paljon enemmän. Minä kirjoitin viisi ainetta, tulos LLLEE. Olen saanut kaikki opiskelupaikat mitä olen hakenut.

Vierailija
72/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika kirjoitti 7 ainetta mm pitkä matematiikka, fykebi, äikkä, pitkä enkku ja ruotsi. Ei ole valittamista . 

Pisteen käytössäsi sen sijaan on. Toivottavasti omena on pudonnut kauas puusta.

Vierailija
73/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi kirjoitukset, lapsesi elämä.

Tyypillinen kommentti ihmiseltä, jolla ei ole omia lapsia.

Vierailija
74/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-M22

Ehkä noin 2-3?

-M22

Kiitos! Uusi norsunluu-eebenpuu dildo valmistui juuri! juuri rukkaan sitä omaan ahteriini! Mulla on kanbssa ruma, finninen naama ja hörökorvat! ja ÄÖ todellisuudessa 100. Onb kanssa kiharatukka ja lantio leveämpi kuin hartiat, sekä typerä virnbe aina naamalla! :)

- M22

Hetkonen :D Joku täällä esiintyy itsenäni, mutta kiitos kaikille vinkeistä! Oonkin harkinnut tosiaan sijoittamista, mutta en pidä sitä vielä ajankohtaisena asiana. Lainan kanssa ajattelin menetellä niin, että nostan vain mikäli on oikeasti tarvetta, mutta säästöjä löytyy sen verran että uskon pärjääväni opiskeluajan niiden turvin. Todennäkösesti oon myös opiskeluaikana työelämässä mukana, mutta tietysti vähemmässä määrin kuin nyt.

- M22 (se oikea)

Vierailija
75/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on voimiensa äärirajoilla, kun sinä olet tuollainen. Kiittämätön.

Vierailija
76/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä he...etissä suhteellisuudentajusi on? Minä en edes pystynyt saamaan lasta. Olisit ääliö kiitollinen siitä mitä on. Ehkäpä lapsesi olisi ansainnut paremman äidin.

Vierailija
77/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin viisi ainetta, kolmesta tuli A ja nyt olen AMKssa, johon on suomessa toiseksivaikein päästä. Ei siis hätää.

Kertoo aika paljon AMK:sta :D 

Vierailija
78/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin nuorin poika kirjoitti neljä ainetta, suoritti kaksoistutkintoa, oli työharjoittelussa samana keväänä ja lukulomaa oli viikko kirjoituksiin. Saman kevään aikana suoritti myös Mooc kurssit (tietojenkäsittely Helsingin yliopisto) ja osallistui noiden kurssien pääsykokeisiin ja pääsi samantien Kumpulaan opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä (kirjoitti lyhyen matikan). Niin ja valmistui myös merkonomiksi samana keväänä. Eli noilla kirjoituksilla ei hänen kohdallaan ollut mitään merkitystä, omaksi ilokseen kävi suorittamassa. Yliopistoon olisi yhtä hyvin päässyt niillä merkonomi papereillakin. Kandin paperit tulee kohta käteen, ja on jatkamassa opintoja ainakin maisteriksi asti.

Höpöhöpö.

heh..eikö kuulosta todelta, no vanhempi veli meni peruskoulun jälkeen avoimen väylän kautta myös Kumpulaan erikoisvalinnannalla. Eli suoraan ilman lukiota tai amista välissä. Arvaa onko tää lähäri äiti ylpee "pikku miehistään". 

Vierailija
79/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-M22

Ehkä noin 2-3?

-M22

- M22

Joo et ole sama M22, kuten aiemmassakaan dildo viestissäsi.

Vierailija
80/82 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten lapsista nykyään on tullut tällaista pullamössöä. 4 kirjoitettua ainetta? Mitä? Huoh, ihmekään, että maamme on syöksykierteessä pohjalle.

Ennen kirjoitettiin kuusi kerralla, jotkut seitsemänkin.  Nyt kolmella kerralla siis neljä. Suomi, englanti, terveystieto ja uskonto?

Turhaahan se nyt enää on narista, mutta jatkomahdollisuudet on aika niukassa noilla.

Mitä sinä tässä purat? Miten tämä liittyy aloitukseen? Sinulla on liuta oletuksia ja luulet tietäväsi miten asiat ovat ja tulevat olemaan kuka nyt mitäkin ja mitenkin kirjoittaa. Aloitushan kertoo tietystä asenteesta aiheeseen mikä olisi muka totuus (ja sitä se ei ole!) ja sinä vastaat juuri niin asenteellisesti kuin voikin. Kuitenkin voit olla ihan kiva tyyppi, mistä sen tietää?? Totuus on kuitenkin se että silti, vaikka kirjoittaisi 10 ainetta kaikista L, se ei tee kirjoittajasta menestyjää, älykästä, lahjakasta, parasta työntekijää mitään yhtään missään, pelkästään. Se mitä kirjoittaa hyvänen aika ylioppilaskirjoituksissa, ei ole tae mistään eikä myöskään mikään tuomio!

Jos et ole kuullut, niin jatkossa yo-kirjoitusten tuloksia käytetään opiskelijavalinnoissa olennaisesti enemmän kuin ennen.  Mutta joo, olet aivan oikeassa. Kyllä söpö Felix menestyy ja on älykäs, lahjakas, paras työntekijä ja menestyjä ilman tuloksekasta koulutyöskentelyäkin. 

Ei ole ainoa tapa päästä jatko-opintoihin yo jatkossakaan. Tulevaisuudessa myös eri mahdollisuudet päästä opiskelemaan lisääntyvät.