Miksi "spandex" ärsyttää niin paljon pyöräilijöiden päällä?
Nyt taas kevään tullen saamme lukea tuohtuneita kirjoituksia siitä miten pyöräilevät "Spandex-pellet" taas ovat kaahanneet pyörillään niin että tavallinen kansa ei enää uskalla ulkona liikkuakaan.
Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät, haluaisin kuulla että miksi se kireä vaatetus pyöräilijän päällä aiheuttaa niin suurta ärsytystä sinällään että se on ikäänkuin ominut koko ongelman?
Jos ajatellaan oikeastaan mitä tahansa harrastusta niin siinä käytetään pääsaantöisesti lajiin parhaiten soveltuvaa vaatetusta. Salille ei mennä farkuissa vaan salivaatteissa. Jos harrastat juoksua niin ostat lenkkarit ja kenties juoksutrikoot etkä hölköttele kävelykengissä ja pyhäpalttoossa. Mutta jos pyöräilyä harrastava laittaa päälle lajiin kuuluvan vaatetuksen, sen katsotaan heti edustavan jotain röyhkeää ja muista välittämätöntä öykkäriä joka ei tajua että pyörällä pitää ajaa tavalliset vaatteet päällä ja rauhallista tahtia. Mistä tämä vaatimus tavallisuudesta on juurtunut juuri pyöräilyyn mutta ei tunnu taas koskevaan juuri mitään muita lajeja?
Kommentit (95)
Kyllä tällä palstalla paheksutaan ihan yleisesti kireitä vaatteita, salillakaan et saisi käyttää trikoita koska silloinhan olet vain itseäsi esittelemässä. Paksuissa verkkareissa pitäisi hikoilla, ettei muille tulisi vaan paha mieli.
Spandex-pellet on aina miehiä ja ne on niitä samoja raivohulluja jotka talvella sivakoi suksilla ja kylvää kauhua laduilla.
Spandex-asuja käyttävät kokemukseni mukaan vain Pyöräilijät. Eivät pyöräilijät. Oikea Pyöräilijä pukeutuu spandexiin, uskoo jokaisen tien ja kulkuväylän kuuluvan vain hänelle sekä luulee, että ihan kaikilla muilla on kaikissa tilanteissa väistämisvelvollisuus. Ehkä ne pinkeät puvut kiristävät sen verran kriittisistä paikoista, että v-käyrä on punaisella ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän totesit jo heti alkuun: "Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät . . ." Siinähän se tulikin. Yleensä nämä spandex pyöräilijät ajavat kuin mieltä vailla olevat ja muut saavat varoa heitä. Aiheuttaakso tuo spandex pukeutuminen sellaista käytöstä? Irtoaako asuista jotain haitallista, josta seuraa perseilevä käytös ajaessaan. Juuri siksi pilkataan ja nimitellään näitä spandex polkijoita. Ihan on oma vikansa. Opetelkaa käyttäytymään.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että kovaa ajava saattaa haluta pukeutua kireisiin vaatteisiin juuri siksi että ne sopivat vauhdikkaaseen ajoon eikä niin päin että hän ajaa kovempaa siksi että pukeutuu niin?
Tämä oli juuri se pointti, miksi moni kirjoittaa kuin kuvittelisi vaatetuksen aiheuttavan jotain eikä olevan vain seuraus kovaa ajamisesta?
Ei se spandex ärsytä vaan mitä siellä spandexin alla on.
Se on kyllä jännä etten kovin usein törmää hulluihin pyöräilijöihin, en autolla enkä pyörällä. Voikohan johtua jo ennakkoasenteistanne että heti alkaa ärsyttää kun näkee tietyntyyppisen ihmisen niin sen koetaan tekevän väärin. Toki urpoja löytyy joka ryhmästä mutta ilmeisesti itse olen päässyt vähällä
Se on niin leimaava asu kuten kanssllispuku...
Spandex-pyöräilijät luulevat, että polkupyörä on ajoneuvo ja siksi kuvittelevat, että pyörällä saa ajaa esim. 60 km/h jos tien nopeusrajoitus ajoneuvoille on 60 km/h.
Ihan sama, mitä heillä on päällä. Se ärsyttää, että ajellaan jalkakäytävällä ja pidetään kävelijöitä alempana sakkana. Yksikin pyöräilijäpelle kehtasi lumimyräkässä jalkakäytävällä huomauttaa, että olin väärässä paikassa mielestään.
Toinen soitteli kelloa, vaikka liikennemerkissä ei pyöräilijöitä mainittu eli oli täysin jalkakäytävä.
Tampere tietenkin paikkana. Kusipääpyöräilijöiden luvattu kaupunki.
KysynVaan-76 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän totesit jo heti alkuun: "Jos nyt unohdamme väittelyn siitä, ovatko kovaa ajavat pyöräilijät sinällään haitallinen ilmiö vai eivät . . ." Siinähän se tulikin. Yleensä nämä spandex pyöräilijät ajavat kuin mieltä vailla olevat ja muut saavat varoa heitä. Aiheuttaakso tuo spandex pukeutuminen sellaista käytöstä? Irtoaako asuista jotain haitallista, josta seuraa perseilevä käytös ajaessaan. Juuri siksi pilkataan ja nimitellään näitä spandex polkijoita. Ihan on oma vikansa. Opetelkaa käyttäytymään.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että kovaa ajava saattaa haluta pukeutua kireisiin vaatteisiin juuri siksi että ne sopivat vauhdikkaaseen ajoon eikä niin päin että hän ajaa kovempaa siksi että pukeutuu niin?
Tämä oli juuri se pointti, miksi moni kirjoittaa kuin kuvittelisi vaatetuksen aiheuttavan jotain eikä olevan vain seuraus kovaa ajamisesta?
Oletko koskaan kuullut ironiasta? Mutta todellakin nämä spandex kiitäjät aiheuttavat omalla käytöksellään sen pilkan ja ärsytyksen heitä kohtaan. Vastauksesi kertoo hyvin tajuamisestasi ja miksipä ei myös pyöräilyvauhdistasi.
Minä, minä, minä se poljen kovempaa, muut ne kyllä väistää saa . . . laulaa spandex man!
Ei minua häiritse etenkään miehillä. Mielelläni katselen lihaksikkaita pakaroita, reisiä ja sääriä, kunhan niiden yläpuolella keikkuu jokseenkin tasapainoinen pää.
Jalankulkija voi katsoa, missä kävelee. Liikenteeseen osallistuminen velvoittaa varovaisuuteen ja tarkkaavaisuuteen, ei siellä lesota menemään viisi rinnakkain kuin ääliöt lavatansseissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, mitä heillä on päällä. Se ärsyttää, että ajellaan jalkakäytävällä ja pidetään kävelijöitä alempana sakkana. Yksikin pyöräilijäpelle kehtasi lumimyräkässä jalkakäytävällä huomauttaa, että olin väärässä paikassa mielestään.
Toinen soitteli kelloa, vaikka liikennemerkissä ei pyöräilijöitä mainittu eli oli täysin jalkakäytävä.
Pyörätiet näyttävät ihan samalta kuin jalkakäytävät (poislukien se että jalkakäytävissä ei ole sitä pyörätiemerkkiä). Ei siinä ole mitään järkeä miksi vaan toista niistä saa käyttää pyöräilyyn.
Varsinkaan kun autotielle pyöräilemään meno on melkoista itsemúrhakandidaatin touhua.
Vierailija kirjoitti:
Jep, viilettävät hirveää vauhtia jalankulkijoiden seassa puikkelehtien. Autojen seassa eivät tietenkään aja, koska siellä olisivat itse niitä, jotka voivat jäädä alle.
Minua ärsyttää spandex-pyöräilijöissä se, että he ovat tavallaan ylipukeutuneita, siis "hienompia" kuin heidän tarvitsisi olla. Työmatkapyöräilijät voivat harvoin liikkua niin kovaa vauhtia, että virtaviivaisesta asusta olisi siltä kannalta mitään hyötyä. Matka ei lyhene eikä matka-aikakaan kovin monta sekuntia. Kilpailuja varten harjoitteleminenkin sujuu lepattamattomissa verkkareissa ihan yhtä hyvin kuin kokovartalokondomissa.
Minun silmääni taas ärsyttää se, että spandex-pyöräilijät ovat pääsääntöisesti hyvin laihoja miehiä, joiden selkänikamat voi laskea tiukan paidan läpi. Kun tällainen peililaseihin sonnustautunut neonkypäräinen heinäsirkka nousee pyöränsä päältä, hän jää automaattisesti hetkeksi hieman yläkumaraan asentoon, jossa korostuvat laihat länkisääret ja nakki. Jotenkin tämä nakki muuten testosteronia uhkuvan miehen olemuksessa on minusta niin surkuhupaisa näky, että nuorehko spandex-pyöräilijä-naapurini on varmaan saanut melkein nauruksi hersyvästä hymyilemisestäni jo traumoja.
Olen entinen kilpapyöräilijä, joten itsekin olen syyllistynyt kireissä pyöräilyasuissa esiintymiseen. Ja paljon. Noina aikoina kuitenkin tiukatkin pyöräilyshortsit olivat mattamustaa trikoota, josta eivät p*rsvaot ja nakit erottuneet. Kouluun ja töihin ajettiin ihan tavallisissa vaatteissa, ja harjoituslenkitkin tehtiin verryttelypuku yllä. Seuran logo selässä kertoi riittävän hyvin sen, että nyt poljetaan tosissaan.
Kaikkii muuttuu kun spandexin pukee ylle. Se asuste on vähän kuin supersankareilla. Voi tehdä mitä vaan ja kaahailla miten vaan ja syytellä muita ja huudella jos joku tulee eteen hidastelemaan.
Koska ne ajaa kovaa keskustoissa ja aiheuttavat vaaratilanteita. Oletan pandexien osaavan liikennesäännöt. Mutta usein puolipandexit eivät osaa. Eilen jouduin väistämään suojatiellä pyöräilijää. Nainen kyllä puhui handsfreellä joten saattoi olla sekin huomioimattomuuden syy.
Sunnuntaipäivän taas väistavät kaikkia, mutta eivät välttämättä sääntöjen mukaan.
Opetelkaan liikennesäännöt ja noudattamaan varovaisuutta siellä missä on paljon liikkujia. Myös kävelijöille sama ohje.
Kävelen ja pyöräilen itse.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne ajaa kovaa keskustoissa ja aiheuttavat vaaratilanteita. Oletan pandexien osaavan liikennesäännöt. Mutta usein puolipandexit eivät osaa. Eilen jouduin väistämään suojatiellä pyöräilijää. Nainen kyllä puhui handsfreellä joten saattoi olla sekin huomioimattomuuden syy.
Sunnuntaipäivän taas väistavät kaikkia, mutta eivät välttämättä sääntöjen mukaan.
Opetelkaan liikennesäännöt ja noudattamaan varovaisuutta siellä missä on paljon liikkujia. Myös kävelijöille sama ohje.
Kävelen ja pyöräilen itse.
Sunnuntaipyöräilijät väistävät kaikkia...
Pandexeille pitäisi antaa mahdollisuus kuntoiluun työmatkoillaan. Ihmisten pitää tajuta , että kevyenliikenteen väylillä ajaa kovavauhtisia pyöräilijöitä. Ennen mopot sai ajaa niillä, niin ihmiset olivat hereillä. Ei kukaan poukkoillut edestakaisin tai pitänyt koiraa pitkässä flexissä. Kevyenliikenteen väylillä on säännöt ja liikennemerkkejäkin. Kaikkien pitää niitä noudattaa. Myös niiden taaperoiden ja koirien.
Pandexit taas voisivat arvioida vauhtiaan keskustoissa ja muissa vilkkaissa paikoissa.
Samaa olen miettinyt! Minua ärsyttävät kyllä enemmänkin nämä "coolit citypyöräilijät", jotka kuulokkeet korvilla, kännykkä vasemmassa kädessä ja bisse oikeassa hoippuvat huoltamattomilla ruosteensyömillä mummopyörillään paikasta toiseen. Juuri heillä ei usein ole mitään kiinnostusta liikennesääntöjä ja kanssaihmisiä tai edes sitä omaa pyöräilyä kohtaan. Saattavat vaikka ajaa jalkakäytävällä ja äkkiä irrottaa kädet ohjaustangosta kun joku lähetti viestin groupchättiin tai pitää vaihtaa spotify-lista juuri sillä hetkellä. Ja farkuista roikkuvat ketjut tai hametta kiskotaan alemmas, risaiset kangaskassit paukkuu pinnoja vasten ja jarrut ulvoo joka risteyksessä.
Vauhtihullut spandex-pyöräilijät on tähän verrattuna täysin turvallisia.