Kuinka pahalle tolalle asioiden pitää mennä, että saan apua äidille?
Äitini on hamstraaja. Taloyhtiö uhkailee asunnon haltuunotolla laiminlyöntien takia (lisäksi myös maksamattomat vastikkeet). Olen tehnyt huoli-ilmoituksia, isännöitsijä on tehnyt niitä - en ole kuullut sosiaalitoimesta mitään. Asuntoon tehtiin nyt taloyhtiön pyynnöstä ylimääräinen palotarkastus ja se määrättiin tyhjennettäväksi. Äitini ei sitä itse tee, eikä hän ota apua vastaan. Sosiaalitoimea ei tunnu kiinnostavan. Mitä minun pitää huoli-ilmoitukseen kirjoittaa, että saan äidille apua? Pitääkö asunnon lähteä alta? En voi uskoa, että on näin.
Kommentit (58)
Ja äitisi tilanteeseen. Apua ei tosennäköisesti tule, vaikka asunto lähtisi alta.
Suosittelen, että teet kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle. Tämä on ainut asia, millä tilanteeseen voi saada muutosta. Mitkään huoli-ilmoitukset eivät auta. Kantelu on vapaamuotoinen, eli sen voi kirjoittaa ihan itse omin sanoin ja lähettää sähköpostilla eduskunnan oikeusasiamiehen kirjaamoon. Tarvitset vapaamuotoisen valtakirjan äidiltäsi, että saat kannella hänen asioistaan.
Hyvinvointivaltio sitten todellakin. Olen todella järkyttynyt kuinka vaikeaa avunsaanti on. Järkyttynyt ja pettynyt. Tätä ei voi ymmärtää ennen kuin osuu omalle kohdalle.
Alat siivoamaan, vaikka äitisi vastustelisi.
Mitä viranomaiset voi tehdä, jos et sinä omaisenakaan voi?
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset vapaamuotoisen valtakirjan äidiltäsi, että saat kannella hänen asioistaan.
En saa äidiltä valtakirjaa, koska hän ei omasta mielestään tarvitse apua ja asunto on kunnossa. Se siitäkin sitten. Kyllä on vaikeaksi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Alat siivoamaan, vaikka äitisi vastustelisi.
Minulla ei ole avaimia äidin asuntoon ja sieltä pitäisi kantaa tavaraa kuutiokaupalla varastoon. Luulen, että tämä tulkittaisiin varastamiseksi jos teen sen ilman äidin suostumusta.
Olen pahoillani tästä, että joudun peesaamaan edellisiä
Kun äitini sairastui syöpään ja sitä myöten vakavaan masennukseen, eikä huolehtinut enää mistään ( ei lääkityksestä, ei hygieniastaan, ei syömisestä, ei nukkumiesesta ei siivouksesta ei mistään) niin apua ei saanut,koska hän ei sitä itse pyytänyt.
Koita jaksaa tehdä vielä uusi huoli-ilmoitus ja soita seniorineuvontaan tms. Mutta itsemääräämisoikeus on vahva; jos ei halua apua niin pakko ei ole ottaa sitä vastaan. Miten äitisi suhtautuu palotarkastukseen? Onko hänellä ketään ystävää/tuttavaa jota kuuntelisi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä viranomaiset voi tehdä, jos et sinä omaisenakaan voi?
Voisivat laittaa hänet vaikka holhoukseen, että saataisiin edes vastikkeet maksettua ja katto pysymään pään päällä. Rahaa äidillä on, mutta ei ymmärrystä että asumisesta pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Koita jaksaa tehdä vielä uusi huoli-ilmoitus ja soita seniorineuvontaan tms. Mutta itsemääräämisoikeus on vahva; jos ei halua apua niin pakko ei ole ottaa sitä vastaan. Miten äitisi suhtautuu palotarkastukseen? Onko hänellä ketään ystävää/tuttavaa jota kuuntelisi?
Huoli-ilmoitusta tässä juuri kirjoitan ja siksi tulin tänne kysymään, että onko jotain mitä en ole hoksannut siihen aiemmin laittaa. Äiti on riemuissaan tarkastuksista, perintään menevistä laskuista ja haltuunoton uhasta. Hän kuvittelee, että kaikki muut ovat väärässä ja hän saa suuret korvaukset kun vie asiat oikeuteen.
Hän on itse väärässä, mutta ei vaan ymmärrä sitä.
Sosiaalitoimella ei ole valtuuksia puuttua äitisi asioihin, jos hän ei itse suostu ottamaan palveluja vastaan. Äitisi on saattanut kieltää sosiaalitoimea olemasta sinuun yhteydessä. Suomessa on vahva itsemääräämisoikeus.
Vastikkeisiin voi hakea toimeentulotukea, muuta rahaa sosiaalitoimella ei ole käytössään.
Jos äitisi ei kykene hoitamaan asioitaan, kannattaa hakea hänelle edunvalvojaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani tästä, että joudun peesaamaan edellisiä
Kun äitini sairastui syöpään ja sitä myöten vakavaan masennukseen, eikä huolehtinut enää mistään ( ei lääkityksestä, ei hygieniastaan, ei syömisestä, ei nukkumiesesta ei siivouksesta ei mistään) niin apua ei saanut,koska hän ei sitä itse pyytänyt.
Tämä on aivan käsittämätöntä!
Tiedetäänkö sosiaalitoimessa, että asunto on määrätty tyhjennettäväksi? Voiko sinne kirjallisten huoli-ilmoitusten lisäksi soittaa?
Äitisi ei taida pärjätä enää yksin omassa asunnossa?
Vastuu on itsellä ensisijaisesti aina.
Vierailija kirjoitti:
Jos äitisi ei kykene hoitamaan asioitaan, kannattaa hakea hänelle edunvalvojaa.
Olin siinä käsityksessä, että prosessi lähtisi liikkeelle sosiaalitoimen kautta... mutta selvittelen tätä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedetäänkö sosiaalitoimessa, että asunto on määrätty tyhjennettäväksi? Voiko sinne kirjallisten huoli-ilmoitusten lisäksi soittaa?
Äitisi ei taida pärjätä enää yksin omassa asunnossa?
Parhaillaan kirjoitan huoli-ilmoitusta, jossa asiasta heille kerron. Toivon todella, että se riittäisi avun saamiseen. Minulla on tuon tarkastuksen pöytäkirja yms. eli näyttö on vahva kun siinä on sanallisesti kuvattu asunnon tila ja syy minkä takia se on vaaraksi myös muille (paloturvallisuus).
Kun vastikkeet on maksamatta, taloyhtiö voi ottaa asunnon haltuun ,lU minilex.mm.Lunastus perustuu yhtiöjärjestykseen sisältyvään lunastuslausekkeeseen, jota voidaan käyttää asunto-osakkeen siirtyessä uudelle omistajalle. Lunastus on mahdollinen osakkaan laiminlyödessä vastikkeen maksamisen tai hoitaessaan huoneistoa huonosti.
Elikkä todennäköisesti äitisi järki ei enää toimi, ja vaikka sanot että hän menettää asunnon ja hänen tavara kannetaan ulos, hän ei sitä usko, ennenkuin se tapahtuu.
Mitkään huoli-ilmoitukset ei tässä tapauksessa auta.
Sun pitää hakea äitiäsi edunvalvontaan ja itsesi hänen asiainhoitajakseen. Sitten haet (harkinnanvaraista) toimeentulotukea asunnon tyhjennykseen jos äitisi omat varat eivät riitä.
Edunvalvontaan ei pääse sillä perusteella, että laiminlyö laskujen maksun. Ihmisellä on oikeus ylivelkaantua. Ihmisellä on oikeus jättää laskunsa maksamatta. Edes asunnottomuus ei ole peruste edunvalvonnalle, jos henkilö ei sitä itse halua. Edunvalvonta tulee kysymykseen ainoastaan henkilön omasta pyynnöstä tai jos on joku sairaus, joka vie oikeustoimikelpoisuuden esim. kehitysvamma tai dementia.
Valitettavasti Suomessa ei saa enää apua. Ei vanhukset, ei vammaiset eikä mielenterveyskuntoutujat. Se, että jotkut jossakin saavat apua, ei tarkoita, että kaikki saavat apua. Valitettavasti useimmat eivät tätä tiedä.
Meille selvisi juuri että kotihoitoa saavan vanhuksen kaikki laskut olivat maksamatta muutamalta kuukaudelta ja ruokaakaan ei ollut kotona juurikaan (paahtoleipäpakettia lukuunottamatta), kun nämä asiat eivät kuulu kotihoitoon. Eivät kuulu edes sen vertaa, että olisivat ilmoittaneet omaisille, että laskujen maksu ja ruoan osto ei suju enää itsenäisesti.